Sök:

Sökresultat:

14771 Uppsatser om Epitet för tyst kunskap - Sida 48 av 985

Afrikanska sjuksköterskors erfarenheter i omvÄrdnaden av patienter med HIV/AIDS i Afrika

Bakgrund: År 2012 levde 30 miljoner mĂ€nniskor vĂ€rlden över med HIV, varav Afrika Ă€r vĂ€rst drabbats.  I takt med det ökande antalet HIV smittade i Afrika ökar sjuksköterskornas arbetsbelastning. Syfte var att undersöka de afrikanska sjuksköterskors erfarenheter i omvĂ„rdnaden av patienter med HIV/AIDS i Afrika. Metod: Litteraturstudie som bygger pĂ„ elvavetenskapliga artiklar som hittades via databaserna Cinahl, PsycInfo och PubMed. Artiklarna analyserades och resulterade i tvĂ„ övergripande teman och fyra underteman.

VÄrdpersonalens upplevelser av omvÄrdnaden hos personer med demenssjukdom : en litteraturstudie

Bakgrund: Demenssjukdomar blir allt vanligare och en stigande Älder ökar risken för att fÄ denna sjukdom. Att fÄ en demenssjukdom innebÀr att sprÄket, tankeförmÄgan liksom de kognitiva och intellektuella funktionerna Àr nedsatta. MÄlet i omvÄrdnaden Àr att vÄrdtagaren skall ha ett gott liv trots sjukdom. VÄrdpersonalen upplever att de behöver mer kunskap för att ge personer med demenssjukdom en god omvÄrdnad. Syfte: Syftet Àr att beskriva hur vÄrdpersonalen upplever omvÄrdnaden av personer med demenssjukdom.

Att frÄga patienten om alkoholvanor ? En viktig men svÄr utmaning för sjuksköterskan

Allt fler svenskar dricker alkohol regelbundet och alkoholkonsumtionen har ökat i Sverige efter alkoholpolitikens omlÀggning och medlemskapet i EU. MÀnniskor som har mer eller mindre problem med alkohol finns överallt i vÄrt samhÀlle, dessa bekymmer förekommer i alla samhÀllsklasser. Att frÄga en patient om dess alkoholvanor Àr nÄgot som kan upplevas bÄde som en kÀnslig och svÄr utmaning för sjuksköterskan. Tanken pÄ hur patienten kommer att reagera kan till viss del göra att sjuksköterskan undviker att stÀlla frÄgan. Syftet Àr att beskriva vad som skulle kunna inverka pÄ om sjuksköterskan i sin datainsamling stÀllde frÄgor om alkoholvanor i mötet med patienter.

Verklighetsanknytning, personlig utveckling och praktiskt arbete : En litteraturstudie om kunskapsinnehÄllet i slöjd

I denna forskningskonsumerande uppsats undersöks vilka kunskaper och fÀrdigheter som eleven förvÀrvar i slöjd och hur denna kunskap kan anvÀndas i skolans alla Àmnen. Uppsatsen baseras pÄ fem avhandlingar och tre vetenskapliga artiklar som har bearbetats genom en kvalitativ textanalys. Tyngdpunkten ligger pÄ vad författaren uttrycker i sin text om vilket kunskapsinnehÄll som förmedlas i Àmnet slöjd i grundskolan.  Resultatet visar att eleven förvÀrvar tre olika sorters kunskap. En del Àr den Àmnesspecifika kunskapen dÀr materialkÀnnedom och kunskap om verktygen innefattas. Den andra delen Àr de fÀrdigheter eleven lÀr sig, alltsÄ den kroppsliga kunskapen, som Àven kan kopplas till begreppet Techné.

?Man trodde vÀl att det skulle Àndra sig...? : Item för mÀtning av anhörigas kunskap om och förstÄelse för afasi.

För att anhöriga och personer med afasi ska kunna etablera en fungerande vardag harkunskap om och förstÄelse för afasi visat sig viktig. I tidigare studier har anhöriga tillpersoner med afasi visat sig sakna relevant kunskap om och förstÄelse för afasi som debehöver för att etablera en fungerande vardag. Logopediska insatser som Àr riktadedirekt till anhöriga Àr relativt ovanliga i Sverige. Syftet med denna studie Àr att utifrÄndata frÄn litteratur och intervjuer utforma frÄgor, sÄ kallade item, som pÄ ett tillförlitligtsÀtt kan mÀta kunskap om och förstÄelse för afasi hos anhöriga till personer med afasi.Tre fokusgrupper bestÄende av anhöriga till personer med afasi, personer med afasi ochlogopeder anvÀndes för insamlande av intervjudata. Intervjudatan analyserades genomkvalitativ innehÄllsanalys.

LikvÀrdig kunskap i skolan? : en intervjustudie av lÀrares undervisningsinnehÄll i religionskunskap i grundskolans Ärskurs sju till nio

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka om elever fÄr likvÀrdiga kunskaper frÄn olika skolor i religionsÀmnet i Ärskurs 7, 8 och 9. Och göra en jÀmförelse med vad lÀrare pÄ gymnasiet frÄn olika skolor förvÀntar sig att eleverna ska ha för kunskaper i religionskunskap nÀr de börjar gymnasiet. Metoden för att undersöka detta var kvalitativa intervjuer. Totalt blev det sex intervjuer med lÀrare pÄ grundskolan och tvÄ med lÀrare pÄ gymnasieskolan. Intervjupersonerna Àr i olika Äldrar och har arbetat olika lÀnge som lÀrare men alla Àr behöriga lÀrare.Resultatet av undersökningen visade pÄ att eleverna inte fÄr en likvÀrdig kunskap i religionsÀmnet pÄ grundskolan.

Kunskapens kÀlla : Hur kunskap konstrueras i det vardagliga arbetet inom en organisation

AbstractFörfattare: David StigsonTitel: Kunskapens kÀlla ? Hur kunskap konstrueras i det vardagliga arbetet inom en organisation.Uppsatsarbete i sociologi: SO5313 61-90 hp, ht-08Handledare: Per DannefjordExaminator: Eva FasthAntal sidor totalt: 42VÀxjö universitet, Institutionen för samhÀllsvetenskapOsÀkerhet kring omvÀrldens beskaffenhet och samhÀllets utveckling Àr nÄgot som sÄvÀl individen som grupper i samhÀllet upplever. Företag och andra organisationer anvÀnder omvÀrldsanalys som ett redskap för minskad osÀkerhet kring hur deras omvÀrld ser ut. Inom den undersökta organisationen bidra de olika funktionerna med sin kunskap till den analys som utgör hela organisationens omvÀrldsanalys.Syftet med studien Àr att undersöka vilka kunskaper som informanterna anser viktiga, i vilka sociala sammanhang kunskapen konstrueras, samt om det pÄverkar vad de anser vara prioriterad kunskap. Kvalitativ metod ligger till grund för de 6 informanterna som utgör empiriskt material.

Effekten av informationsinsatser kring dysfagi och afasi pÄ Àldreboenden

Bakgrund: Afasi och dysfagi Àr tillstÄnd som kan ge allvarliga fysiska och psykiska konsekvenser varav depression och aspirationspneumoni Àr nÄgra exempel. Det Àr dÀrför viktigt att vÄrdgivare har en tillrÀcklig kunskap om afasi och dysfagi och vilka svÄrigheter diagnoserna innebÀr. Dock har vÄrdgivare inte alltid den kunskap som krÀvs för att hantera svÄrigheterna och ge en god och individuellt anpassad vÄrd. Det har visats att informationsinsatser har en positiv effekt pÄ vÄrdgivares kunskap kring diagnoserna, och med möjlighet till handledning och praktiska övningar ses Àven effekt pÄ vÄrdgivares instÀllning och arbetssÀtt. Syfte: Syftet med denna studie var att ta reda pÄ hur kunskap om afasi och dysfagi kan öka av en kort informationsinsats specifikt till vÄrdgivare pÄ Àldreboenden.Metod: Denna studie var en enkÀtstudie med en informationsinsats i form av ett kort informationstillfÀlle innehÄllande faktainformation och workshop. Deltagarna bestod av 29 undersköterskor och vÄrdbitrÀden pÄ Ätta Àldreboenden uppdelade i kontroll- och experimentgrupp.

Stödja barn med aspergers syndrom : Kunskap och pedagogik i skolan rörande asperger

Det hÀr arbetet handlar om hur skolans personal kan stödja barn med aspergers syndrom och om vilken kunskap och metoder som de har att tillgÄ. Arbetet stÀller sig frÄgorna:Vilka rÀttigheter har barn med asperger till att fÄ hjÀlp i skola och fritidshem?Vilken kunskap behöver personal för att ha förstÄelse för barn med asperger?Hur kan personal som arbetar i skola och fritidshem stödja barn med asperger?Svaren söks genom forsknings och litteraturgenomgÄng, dÀr Àven styrdokument behandlas samt intervju av fyra personer som arbetar i skolan med barn som har asperger. Resultaten av forsknings- och litteraturgenomgÄngen och av intervjuerna Àr mycket lika samtidigt som de kompletterar varandra. De lyfter fram behovet av att skolpersonal har kunskap och förstÄelse bÄde om det enskilda barnet och om funktionsnedsÀttningen.

Progression? En studie bland högstadie- och gymnasieelever kring fyra ÀmnesomrÄden inom biologi

Syftet med detta arbete Àr att undersöka vilken progression som sker med elevernas kunskap inom fyra delomrÄden i biologi. Progressionen har undersökts frÄn Ärskurs nio till avslutade kurser i naturkunskap pÄ gymnasiet. Studien har genomförts med hjÀlp av enkÀter dÀr eleverna har fÄtt besvara öppna frÄgor kring fotosyntes, vÀxthuseffekt, matspjÀlkning och genetik. Svaren kategoriserades utifrÄn tidigare forskning. Resultatet pekar mot en marginell progression i frÄgorna kring fotosyntes, vÀxthuseffekt och genetik samt en stagnation kring frÄgan om matspjÀlkning.

Barns kommunikation i den fria leken ur ett genusperspektiv

Abstract Hansen, Caisa och Wohlert Karolina (2012). Barns kommunikation i den fria leken ur ett genusperspektiv. Malmö högskola: LÀrarutbildningen Detta examensarbete kommer att handla om kommunikationen ur ett genusperspektiv i en grupp av 4- och 5-Äringar i den fria leken. FrÄgestÀllningar som besvarades Àr följande: Hur kommunicerar pojkar med varandra under den fria leken? Hur kommunicerar flickor med varandra under den fria leken? Hur kommunicerar flickor och pojkar med varandra i blandad grupp under den fria leken? I tidigare forskning beskriver vi hur ett barn tidigt lÀr sig vilket kön de tillhör och hur barn tidigt har en tendens att vÀlja lekkamrater av samma kön.

Kunskapsöverföring i mellankommunala projekt : Fallstudie av Kompetensare och Kompetensare 2.0

Företag och organisationer arbetar i dag i projekt. Att arbeta i projektform kan medföra bÄde för- och nackdelar nÀr det gÀller kunskapsöverföring. Kunskapsöverföring Àr viktig eftersom den möjliggör för medarbetare att anvÀnda sig av gamla lösningar pÄ nya problem. Syftet med uppsatsen Àr att titta pÄ vilken kunskap som sprids och pÄ vilket sÀtt det görs mellan ett mellankommunalt projekt Kompetensare 2.0 och dess föregÄngare Kompetensare. Kompetensare 2.0 Àr ett mellankommunalt projekt mellan 10 olika kommuner som ska implementera arbetssÀttet och arbetsmodellen frÄn Kompetensare.

Hur hanteras olycksfall i skolan? : en kvalitativ studie om elevers och lÀrares uppfattningar om samt upplevelser av den olycksfallshantering som sker i samband med idrott och hÀlsa

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna uppsats Àr att undersöka elevers och lÀrares uppfattningar om samt upplevelser av den olycksfallshantering som sker i samband med idrott och hÀlsa.För att uppnÄ syftet har vi besvarat följande frÄgestÀllningar:? Vad hÀnder vid ett omhÀndertagande av olycksfall och hur ser elever och lÀrare pÄ det?? Finns förutsÀttningar för omhÀndertagande av olycksfall vad gÀller resurser, kunskap och utbildning hos lÀrare och elever?? Hur skulle lÀrare och elever önska att ett omhÀndertagande av olycksfall sÄg ut?MetodFör att besvara vÄra frÄgestÀllningar har vi gjort en kvalitativ undersökning genom att intervjua fem gymnasieelever och tvÄ lÀrare i idrott och hÀlsa.ResultatResultatet av vÄr undersökning visar att bÄde elever och lÀrare Àr av den uppfattningen att det Àr eleverna sjÀlva som till stor del ska kunna ta hand om ett olycksfall. Eleverna anser att det Àr skolans och framförallt idrottslÀrare samt skolsköterskans ansvar att undersöka och ta hand om en skadad elev. Eleverna talar om vikten om att lÀraren kÀnner sig trygg i sin kunskap. LÀrarna berÀttar att de kÀnner sig trygga med den kunskap de har.

En studie om mÀnniskors syn och uppfattningar av hÀlsa inom gym och trÀningsanlÀggningar i mellan-Sverige

InternprissĂ€ttning Ă€r vanligt inom dagens koncerner och vĂ€xer mer allt eftersom vĂ€rldshandeln har globaliserats. AnvĂ€ndandet av internprissĂ€ttning för att öka vinsten Ă€r en diskussion som tog fart redan pĂ„ 1950-talet. En diskussion som baserats pĂ„ att bolag medvetet förbĂ€ttrar sin skatt genom de olika metoderna som finns. Ett utnyttjande av regleringars brister och otydliga tolkningar. Ämnet Ă€r speciellt dĂ„ det krĂ€ver kunskap inom bĂ„de företagsekonomi och juridik.

TvÄ pi'er

Genom att dela in matematiken i begrepp viktiga för inlÀrningen och förstÄelsen visar forskningen pÄ skillnader i det övergripande begreppet förstÄelse. Att det Àr viktigt för lÀrare att de har insikt i vad som Àr syftet didaktiskt sett med undervisningen inom matematiken. Undersökningen visar att det gÄr att omvandla informell kunskap till formell kunskap. För min undersökning innebÀr det att informell lekfullhet som didaktiskt grepp kan bidra gynnsamt för inlÀrningen som en vÀg till elevers minne och sprÄk. Med förstÄelse menas enligt den definition som innefattar den instrumentella och den relationsrelaterade förstÄelsen.

<- FöregÄende sida 48 NÀsta sida ->