Sök:

Sökresultat:

14771 Uppsatser om Epitet för tyst kunskap - Sida 26 av 985

Kunskap och lÀrande i förskolan

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att ta reda pÄ hur pedagogers samt förskolans synsÀtt pÄ tvÄ olika pedagogiskt inriktade förskolor ser ut gÀllande kunskap och lÀrande. Vidare syftar den till att öka förskollÀrares kunskap om hur jag som pedagog kan finna en lÀmplig nivÄ dÀr barnen kÀnner sig fortsatt nyfikna och motiverade till utveckling samt fortsatt kunskapsinhÀmtande. Jag har anvÀnt mig av intervjuer för att fÄ svar pÄ mina frÄgestÀllningar och fyra pedagoger har medverkat. Undersökningen har gjorts pÄ en traditionell kommunal förskola samt pÄ en renodlad Montessoriförskola i en mindre stad i SkÄne. Resultatet visade att de bÄda förskolorna trots olika pedagogiska inriktningar hade lika synsÀtt i mÄnga frÄgor.

Dialog - vÀgen till kunskap? : Sett ur lÀrarperspektiv och elevperspektiv

Syftet med rapporten var att undersöka om dialogen kunde anvÀndas i klassrummet för att nÄ kunskap. Detta tycker jag Àr intressant dÀrför att kunskap kan nÄs pÄ olika sÀtt. Metoden har varit en kvalitativ undersökning. Den datainsamling som utförts har varit en kombination av olika metoder, teoristudier och intervjuer. Jag intervjuade tvÄ gymnasielÀrare och en högstadielÀrare respektive tre gymnasieelever vilka togs fram ur ett bekvÀmlighetsurval.

Sjukgymnasters instÀllning till och kunskap om behandlingsmetoden Basal KroppskÀnnedom: en enkÀtstudie

BasalkroppskĂ€nnedom (BK) Ă€r en behandlingsmetod som har sitt ursprung i Tai Chi. Gertrud Roxendal utvecklade den svenska varianten efter inspiration av J Dropsy. BK har i första hand anvĂ€nts inom psykiatrin men har pĂ„ senare Ă„r Ă€ven introducerats i primĂ€rvĂ„rden, i första hand pĂ„ psykosomatiska tillstĂ„nd. Syftet med studien var att kartlĂ€gga sjukgymnasters instĂ€llning till och kunskap om behandlingsmetoden. En enkĂ€tstudie genomfördes pĂ„ 32 sjukgymnaster verksamma i omrĂ„det Boden, LuleĂ„, PiteĂ„ och Älvsbyn.

Vuxna patienters upplevelser av sömnstörningar under sjukhusvistelsen samt omvÄrdnadsÄtgÀrder som kan frÀmja god sömn

Sömnen har en rehabiliterande och Äteruppbyggande funktion och vi tillbringar sammanlagt en tredjedel av vÄrt liv i sömn. Under perioder dÄ individen utsÀtts för stora pÄfrestningar blir sömnen Ànnu viktigare. Att vara patient och vÄrdas pÄ ett sjukhus anses vara en pÄfrestande situation som leder till att patienten har ett stort behov av god sömn. Syftet med studien var att beskriva vuxna patienters upplevelser av sömnstörningar under sjukhusvistelsen samt omvÄrdnadsÄtgÀrder sjuksköterskan kan vidta för att frÀmja god sömn hos patienterna. Detta Àr en deskriptiv litteraturstudie dÀr data samlats in genom elektroniska sökningar i databaserna Cinahl och Medline samt genom manuella sökningar.

"LÀrarna sÀger att man ska vara tyst och Àta" : en kvalitativ studie av den pedagogiska lunchen

The title of the paper aims at a comment by one of the students during an interview. It reflects how most of the students experience the lunches in a specific school where the investigation is made. The question of pedagogical lunches has always interested me. Here I have used a method called the Grounded theory. I carried out a qualitative investigation with a number of methods such as interviews and participating observations.

Att vara lÀrare till elev med diabetes : Kunskap, oro, trygghet och ansvar

Diabetes typ1 Àr en av de vanligaste kroniska sjukdomar hos barn och Àr en allvarlig sjukdom som hela tiden krÀver god kontroll och egenvÄrd. Eftersom barnet tillbringar en stor del av dagen i skolan behöver egenvÄrden fungera bra Àven dÀr. Som lÀrare kommer man troligtvis att möta elever som har eller insjuknar i diabetes typ 1. Syftet Var att ta reda pÄ om lÀrare anser att de har tillrÀcklig kun- skap om diabetes för att kunna vara delaktig i dess egenvÄrd samt hur de fÄr kunskap och informat- ion om diabetes. Jag ville Àven ta reda pÄ om de upplever oro kopplat till elevens sjukdom och oro kring ansvarstagandet i samband med elevens egenvÄrd.

Kunskap ger erfarenhet -erfarenhet ger kunskap : Hur socialsekreterare anvÀnder sin kunskap om barn som vÀxer upp med psykiskt sjuka förÀldrar och hur de har tillÀgnat sig den

SAMMANFATTNING:OmrÄdet som studerats Àr socialsekreterares kunskaper kring barn som vÀxer upp med psykiskt sjuka förÀldrar. Syftet var att undersöka pÄ vilket sÀtt socialsekreterare tillgodogör sig kunskap, om hur barns liv kan gestalta sig dÄ en eller bÀgge förÀldrarna lider av allvarlig psykisk ohÀlsa, och hur denna kunskap anvÀnds i det professionella arbetet med dessa familjer. Metodologiskt hade uppsatsen ett kvalitativt angreppssÀtt med ett kvantitativt inslag. Avsikten med den kvantitativa delen var att fÄ en överblick och att upptÀcka eventuella mönster över dessa kunskapsomrÄden. Studiens kvantitativa del utgör Àven ett underlag till den kvalitativa delen.

Styrsystem, Kunskap och Innovation. Vertikal elasticitet i ett kunskapsintensivt företag som Öhrlings PricewaterhouseCoopers i Lund.

Det finns ingen entydig bild av hur man ska uppfatta innovation. Vi kan dock sĂ€ga att det hĂ€nger intimt samman med kunskap. Ur denna synvinkel Ă€r det intressant att styra kunskaper sĂ„ att de blir en resurs för företaget via knowledge management. VĂ„rt syfte Ă€r att undersöka hur styrsystem förhĂ„ller sig till kunskap och innovation i ett kunskapsintensivt företag genom att med kvalitativ metod studera hur medarbetare pĂ„ Öhrlings PricewaterhouseCoopers i Lund upplever sin arbetssituation.Vi kommer till slutsatsen att styrsystem pĂ„verkar kunskapsutveckling och innovation via vertikal elasticitet. Strukturella, sociala och kulturella dimensioner menar vi inte i sig ger en tillfredstĂ€llande bild av de erfarenheter undersökningen gör..

DĂ„tid, samtid, framtid : Tre jordbruk i Uppland 1981-2006

Studien handlar om lÀs- och skrivsvÄrigheter och syftet med detta arbete var att fÄ kunskap om hur nÄgra pedagoger med hjÀlp av en speciallÀrare utformar den dagliga undervisningen för elever som har lÀs- och skrivsvÄrigheter i Är tre ? fem i en Montessoriskola. Intervjuer anvÀndes som datainsamlingsmetod för att fÄ kunskap och djupare förstÄelse. DÄ det endast var tre pedagoger som stÀllde upp med sin kunskap och tid kan inga generella slutsatser dras av denna studie. Resultatet visar att pedagogerna i den mÄn det Àr möjligt arbetar utifrÄn elevernas behov och att de anpassar material och övningar efter elevens förutsÀttningar.

Anknytning i familjehem : En intervjustudie om professionellas upplevda kunskap om anknytningsteori

SammanfattningSyftet med studien har varit att undersöka hur professionella, det vill sÀga handlÀggare och socialsekreterare inom socialtjÀnsten, upplever sin kunskap om anknytningsteori samt huruvida denna kunskap tillÀmpas praktiskt i familjehemsuppföljningar. Studien har sin utgÄngspunkt i anknytningsteori. Metoden som har anvÀnts för studien Àr kvalitativ innehÄllsanalys och materialet har framstÀllts med hjÀlp av fem semistrukturerade intervjuer. Studiens resultat antyder att handlÀggare har goda grundlÀggande kunskaper om anknytning, men att det finns en allmÀn önskan om mer utbildning i Àmnet. Resultatet indikerar Àven att anknytningsaspekten Àr betydelsefull för insatser och beslut i uppföljningar..

Hemodialyssjuksköterskors kunskap om fosfatrika livsmedel : - en enkÀtstudie

Studiens syfte var att beskriva hemodialyssjuksköterskors kunskaper om fosfater, livsmedel med ett högt fosfatinnehÄll samt förmÄgan att omsÀtta den kunskapen till ett dagsintag. Metod: Designen var deskriptiv med komparativa och korrelerande inslag. En egenkonstruerad enkÀt anvÀndes med kunskapsfrÄgor som var indelad i tre teman; kroppen, livsmedel och dagsintag. Totalt 19 hemodialysenheter besvarade enkÀten vilket gav en undersökningsgrupp med 181 respondenter. Statistiska utrÀkningar gjordes för sammanstÀllande av antal poÀng per tema och korrelation mellan kön, Älder, antal Är som sjuksköterska och antal Är inom dialys.

Faktorer som pÄverkar patienters sömn pÄ en vÄrdavdelning: En systematisk litteraturöversikt

PÄ vÄrdavdelningar Àr det vanligt att patienter inte fÄr sin sömn tillgodosedd. Syftet med denna systematiska litteraturöversikt var att beskriva faktorer som pÄverkade patienters sömn pÄ en vÄrdavdelning. Genom litteratursökning i databaserna CINAHL, PubMed, PsycINFO och Swemed+ valdes 18 kvalitativa och kvantitativa artiklar ut till analys. UtifrÄn syftet formulerades tvÄ specifika frÄgestÀllningar: vilka faktorer kan försvÄra patienters sömn pÄ en vÄrdavdelning samt vilka faktorer kan frÀmja patienters sömn pÄ en vÄrdavdelning. Resultatet visade att personalen behövde ökade kunskaper om sömn och ÄtgÀrder som förbÀttrar sömnen för patienterna.

Slow Down - PÄ jakt efter fantasins kÀlla. En rapport frÄn ett projekt med riktat drömarbete.

I min hypotes pÄstÄr jag att det finns kunskap i vÄrt omedvetna, som det gÄr att komma Ät. Den gÄr pÄ tvÀrs mot hur vi ser pÄ kunskap i vÄrt vÀsterlÀndska samhÀlle. Kunskap syftar oftast pÄ inlÀrda förmÄgor, som vetenskapligt gÄr att bekrÀfta och belÀgga. Det finns sÀkert de som godtar att det finns kunskap i vÄrt omedvetna, men gÄr den att komma Ät? Att vÀgen dit gÄr genom drömarbete kan vara provocerande i vÄr rationella vÀrld.

En undersökning av hur nÄgra elever och deras lÀrare uppfattar förhÄllandet mellan kunskap och bedömning

Det hÀr Àr en jÀmförande studie av tvÄ skolsystem, International Baccalaurate (IB) och den svenska gymnasieskolan. Studien fokuserar pÄ bedömningen av elevers kunskaper i historia. Uppsatsen undersöker hur elever och lÀrare uppfattar förhÄllandet mellan kunskap och bedömning. IB har en mer absolut kunskapssyn dÀr det gÄr att göra bedömningar utifrÄn strikta och konkreta betygskriterier medan det svenska betygssystemet har mer öppna kursplaner och betygskriterier som krÀver tolkningar. Elevers och lÀrares syn pÄ kunskap Àr lika inom de bÄda systemen.

Barn till alkoholmissbrukande förÀldrar : Om att se och bemöta barn ur de intervjuade förskollÀrarnas perspektiv

Syftet med uppsatsen Àr att skapa vetskap om hur nÄgra intervjuade förskollÀrare anser sig ha kunskap om att bemöta barn till alkoholmissburkande förÀldrar. För att nÄ vÄrt syfte har vi intervjuat fem stycken förskollÀrare med olika bakgrunder och erfarenheter. Efter vi intervjuat förskollÀrarna kategoriserade vi in deras svar i fem olika huvudkategorier: kunskap, erfarenhet, symtom/tecken, kÀnslor och relationer. Dessa har vi sedan valt att dela in i mindre underrubriker.För att skapa kunskap om barn som lever i familjer med alkoholmissbruk har vi anvÀnt oss av sökning i litteratur, databaser och internetbaserade sidor.Slutsatsen vi kom fram till utifrÄn vÄra intervjuer var att samtliga informanters erfarenhet och kunskap om att bemöta barn till alkoholmissburkande förÀldrar sÄg vÀldigt olika ut. Dock anser vi att kunskapen Àr liten dÄ sÄ mÄnga som 385 000 barn lever i familjer med alkoholmissbruk..

<- FöregÄende sida 26 NÀsta sida ->