
Sökresultat:
624 Uppsatser om Entry mode - Sida 26 av 42
Att konsumera kvinnlighet : representation och identifikation i damernas värld
Uppsatsen behandlar ur ett genusperspektiv konsumtionens delaktighet i individens identitetsskapande, där fokus ligger på att påvisa hur begreppet kvinnlighet till stor del konstitueras utifrån en definition given av konsumtionssamhället. Med Norman Faircloughs kritiska diskursanalys som verktyg görs en tematisk analys av diskurser gällande kvinnors kropp, stilskapande och sexualitet i ett material bestående av konsumtionsrelaterade mode- och skönhetsartiklar som hämtas från fyra svenska kvinnotidningar som riktar sig till skilda åldersgrupper; julia, Silikon, amelia och tara. Här tydliggörs hur man, när man talar om kvinnan i materialet, hela tiden är positionerad inom en konsumtionsdiskurs såväl verbalt som visuellt. Studien syftar även till att sätta detta kommersiella kvinnoideal i relation till diskussioner om genus som lyfts fram av den postmoderna feminismen samt ur ett vidare perspektiv peka på konsekvenser som tidningarnas representationer har på kvinnors vardag, då studien påvisar deras medverkan i reproduktionen av en patriarkal och ojämlik samhällsordning. Avslutningsvis diskuteras konsumtionssamhällets objektiva ställning samt konsumismens betydelse för den moderna kvinnorollen historiskt och nutida sett..
Modebloggare och dess läsare : En studie om hur unga kvinnor i Sundsvall och modebloggare uppfattar modebloggars verksamhet
The Internet has become a communication system that includes a direct and personal communication as well as traditional mass communication. For example, the Internet has become a channel for self-publishing. It provides opportunities for discussion and blogs can be woven together into a dialogue between network users. The conversation is both personalised and addressed to the wider community. Our study is based on how fashion bloggers perceive their role as a fashion blogger, and how young women, 18 to 30 years old, in Sundsvall, perceive fashion blogs.We chose to conduct qualitative research and held qualitative interviews and focus groups. Since fashion blogs are a relatively new phenomenon, we chose to do interviews with the active fashion bloggers, Nina Johansson and Karolina Skande, to use them as informants.
Trendiga kläder : främjar de individens utvecklande av en trygg identitet?
Arbetet handlar om barn och ungdomars identitets skapande med fokus på faktorer i samhället som påverkar den enskilda individens möjligheter att med kläder finna och förmedla sin identitet. Syftet är att undersöka de möjligheter den enskilda individen har att i ämnet textilslöjd finna sin unika egenart och med slöjdprocessen utveckla en trygg identitet i skolan. De fyra frågeställningarna berör faktorer som ingår i identitets, kommunikations och slöjdprocessen, men också ett livslångt lärande. Detta för att få kunskap om hur visuell kommunikation kan främja barn och ungdomars identitetsprocess, men även stärka utvecklandet av en social och kommunikativ förmåga med slöjdprocessen. I arbetet har jag använt mig av en litteraturstudie, men också en enkätundersökning som genomfördes i textilslöjden på årskurs 9 under en av mina praktik perioder.
TV-rättigheter inom svensk idrott : En studie av det rättsliga läget rörande ägande av och skydd för TV-rättigheter inom svensk idrott
AimThe aim of this study is to investigate who can be considered to be the owner of the broadcasting rights on sport events in Sweden. Furthermore our aim is to investigate how the owners can protect their rights.The reason why we are interested in this subject is that there is no legislation in this field. There is no legislation on who the owner is and there are no arena rights that protect the broadcasting rights. We have studied case law and legislation in other countries and tried to apply it to Swedish conditions. We have posed the following questions:Who owns the broadcasting rights on sport events in Sweden?What legal protection does the owners of the broadcasting rights have for their rights?MethodThe study is based on literature studies and interviews.
Lika barn leka bäst : En jämförande studie av Socialdemokraternas och Moderaternas partiprogram 1990-2013
C-essay in political science by Dennis Callejas Gidlund, ht-14. Supervisor: FreddyKjellström.?Great minds think alike. An comparativa study of the Social Democrats and theModerates parties programme 1990-2013.?The purpose with the essay is to examine if the Social Democrats and the Moderates havegotten closer within labor market policies, education policies and also within the view ofmigration and integration.
De fina skillnaderna : Vem och vad signalerade status i klädedräkten, Öjaby och Virestad under 1780-talet.
This study examines patterns of consumption during the 1780s in Öjaby and Virestad parishes. I have examined the clothes and jewelry in estate inventories using the concept of status. Then I have used Pierre Bourdieu's theories to understand fashion mechanisms.I have identified five different groups, each distinguished by their formal wear. Men have similar clothes but in Virestad they have more items and more silver. Four people were divergent, they choose other materials and models.
Gestaltningsförslag till ny förskola på Zakrisdal
Due to increasing regulations regarding new diesel vehicles particulate matteremissions the new Scania truck, Scania Euro 6, has been equipped with a particulatefilter. This component effectively stores the particles in the exhaust gas but must becleaned in order to prevent itself from clogging. The filter is cleaned through aprocess named regeneration which is a thermodynamic process in which thetemperature of the filter is raised through fuel supplied to the exhaust gas.The purpose of this thesis is to contribute to the development of improved controlstrategies of the temperature during the regeneration process through thedevelopment of model-based controllers. These controllers are designed in order tohave good performance in stationary as well as automatic regeneration.In order to develop these model-based controllers a model of the system isconstructed. The model is described as a linear thermodynamic grey-box model withflow varying parameters, showing good results in validation.The model provides a simulation environment during the controller design, which isfocused around the development of linear regulators with the exhaust gas mass flowas a scheduling variable whose size determines controllers? mode of operation.
Jag är nöjd, men... : Tonårsflickors tankar kring vikt, kropp och ideal.
Enligt psykodynamiska och kognitiva utvecklingsteorier är det, på grund av de stora psykologiska och fysiologiska förändringar som sker under denna period i livet, vanligt att flickor i tonåren oroar sig över sin egen vikt och kropp. Tidigare forskning påvisar att den ständiga exponeringen av smala idealkroppar, som existerar i mode- och mediavärlden, förvärrar missnöjet över den egna kroppen. Syftet med denna studie var att ge en beskrivning av hur fjortonåriga flickor tänker kring vikt med fokus på kroppen och dagens ideal. Åtta enskilda intervjuer samt en gruppintervju med fyra flickor genomfördes, tolkades och bearbetades enligt en reflexiv intervjumetodik. Resultatet av flickornas tankar kring vikt och ideal samt upplevelser kring den egna kroppen sammanställdes i analysen till fyra kategorier; oro över sin vikt, rädsla för att gå upp i vikt, osäkerhet kring den egna kroppen samt idealbildens medförda press.
Vad vill kvinnor ha? : En undersökning av en lokaltidnings bilaga i form av ett livsstilsmagasin.
Folkbladet är en dagstidning i Norrköping med en stark lokal prägel vars prenumeranter till största delen är sportintresserade män. För att försöka bredda sin läsekrets har man sedan 2009 gett ut en tidning kallad Trend, som vänder sig till kvinnor i åldern 20 - 50 år. Denna tidning med lokal prägel, i form av ett livsstilsmagasin för kvinnor, handlar om mode, skönhet, heminredning och resor. Maga- sinet ges ut i fyra nummer per år och delas ut gratis till alla hushåll i Norrköping med omnejd. Det har inte tidigare genomförts någon grundläggande målgruppsanalys för att identifiera vilket innehåll eller utformning läsarna tilltalas av.
"Modets väktare" och "modets frihetskämpar" : - En kvalitativ studie om modebloggar
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur Internet fungerar som arena för alternativ offentlighet och för kommunikativa utövningar om mode- och skönhetsideal. Avsikten är att förstå hur Internet, och i synnerhet bloggen, fungerar som en plats där man kan tillämpa alternativa praktiker på.Undersökningen fokuserar på svenska modebloggar som skiljer sig från mängden, det vill säga de privata bloggar som innehållsmässigt sticker ut och är nischade. De alternativa modebloggar som väljs ut för studien jämförs med Sofi Fahrmans (Aftonbladet) och Ebba von Sydows (VeckoRevyn) bloggar. Anledningen till att valet kom att falla på just Fahrman och von Sydow är att båda är välkända moderedaktörer som ofta figurerar i svenska medier; i TV, tidningar och på Internet.Uppsatsen bygger på såväl beskrivande som komparativa innehållsanalyser av sex modebloggar och kompletteras med en öppen enkät som besvaras av ett antal strategiskt utvalda modebloggare. Syftet är att, genom att skapa en bakgrundsbild kring fenomenet modeblogg, få kunskaper om hur modebloggar upprättade av medieföretag samt privata och alternativa modebloggar skiljer sig åt.
Uttryck och intryck : En studie om hur elever uppfattar varandra utifrån klädsel.
Sammanfattning I Lgr11 står det att elever i sin undervisning ska få förståelse för mode och trender och vilka signaler de uttrycker. Syftet är att få en förståelse för elevers uppfattningar om vad de uttrycker med sina kläder, vilket intryck de får av andra elevers klädsel och om eleverna anpassar sina kläder efter varandra. Frågeställningarna är: på vilka sätt uppfattar och beskriver elever andra elever utifrån deras kläder, anpassar eleverna i undersökningen sina kläder efter varandra och anpassar eleverna i undersökningen sina kläder efter situationer? Elever i årskurs nio på två olika skolor har besvarat ett frågeformulär och några elever har deltagit i intervjuer. Resultatet tolkas med habitus, doxa, genus och normer.
Agenda-setting, policyprocess & Kingdon : ? En studie av restaurangmomsen
What attribute affects salience on a political agenda? How come some reforms are implemented while others are not? These are essential and central questions for our society. Our society, our democracy and our everyday life are dependent of these factors; communication is the condition. In the 2011 budget from the Swedish conservative government, the question of lowering the VAT on restaurant- and catering services was the single most debated reform. This was occasioned from 2009 when the European Union allowed, for the first time since Swedish entry in 2005, a lower VAT on restaurant services.
Mode, medier och medskapande : En kvalitativ studie om fem modeföretags inställning till sociala medier och den medskapande processen
Syftet med denna studie är att undersöka pedagogernas syn på genusuppdraget i förskolan. Följande frågeställningar ligger till grund för studien: Vad anser pedagogerna att innebörden av arbeta med genusuppdraget i förskolan är? Vilken betydelse har genusuppdraget i förskolan enligt pedagogerna? För att undersöka dessa frågor användes kvalitativa intervjuer på fyra pedagoger. Datamatrialet analyserades och kategoriserade arbetet utifrån informanternas upplevelser i dessa delar: arbetet med genus, genusuppdragets betydelse och andra påverkande faktorer.Resultatet visade att pedagogerna ansåg att genusuppdraget var en viktig del i arbetet gällande att motverka de traditonella könsrollerna. Genom att visa barnen att de traditionella bilderna inte är de enda och att alla är lika mycket värda oberoende av könstillhörighet och att du är du och att du duger som du är var ett genom gående tema i resultatet.
Snabbast vinner? : en studie om hur e-handelsföretag inom modebranschen arbetar med korta ledtider
PurposeThe purpose of this thesis is to provide a deeper understanding of how e-commercecompanies within the fashion industry are working with lead times and illustrate andanalyse differences and similarities between companies.Research question- In which ways are e-commerce companies within the fashion industry working withshort lead times?MethodologyThis thesis is based on a qualitative research method in order to achieve a greaterunderstanding of the chosen topic, of how the chosen companies are operating and toprovide room to our own interpretations and reflections. Interviews through telephonewere used to gather the empirical data from six different e-commerce companies withinthe fashion industry.ConclusionsAfter completing the theoretical and empirical analysis it can be concluded that leadtimes are considered essential for all of the participating companies but there is adifference in which way they look at, and how they work with lead times. Somecompanies stressed that short lead times are an important aspect of competition andclaimed that this is something they are constantly working with. For others the balanceand matching of supply and demand was the most important factor rather than toachieve short lead times.
Prestationsmätningar och Realtidsvisualisering på Sectra Mamea
Sectra Mameas is a medical technology company in an expansive phase that is planning to increase its volume capacity with 50 % in the beginning of 2009. This to be able to deliver the increased number of systems that the customers request. To be able to produce more units the takt time of the assembly line needs to be shortened. This could only be done by identifying and solving recurring problems. To be able to find the problems, create a common knowledge of which these are and eliminate them the production department of Sectra Mamea needs to visualize certainKey Performance Indicators (KPI) in the organization.