Sök:

Uttryck och intryck

En studie om hur elever uppfattar varandra utifrån klädsel.

Sammanfattning I Lgr11 står det att elever i sin undervisning ska få förståelse för mode och trender och vilka signaler de uttrycker. Syftet är att få en förståelse för elevers uppfattningar om vad de uttrycker med sina kläder, vilket intryck de får av andra elevers klädsel och om eleverna anpassar sina kläder efter varandra. Frågeställningarna är: på vilka sätt uppfattar och beskriver elever andra elever utifrån deras kläder, anpassar eleverna i undersökningen sina kläder efter varandra och anpassar eleverna i undersökningen sina kläder efter situationer? Elever i årskurs nio på två olika skolor har besvarat ett frågeformulär och några elever har deltagit i intervjuer. Resultatet tolkas med habitus, doxa, genus och normer. Liknande litteratur är jämförd med resultatet i undersökningen. Resultatet visar att eleverna uppfattar och beskriver olika saker om andra elevers klädsel. Några elever ser personlighet, sinnesstämningar och vilka de populäraste plaggen på skolan är. Det finns vissa tendenser till att eleverna anpassar sig efter varandra då det gäller klädval. Några elever upplever att de finns andra som vill klä sig som dem och många köper kläder i samma butiker. Eleverna i undersökningen förändrar sina kläder efter olika situationer t.ex. när de ska träna eller på bröllop.

Författare

Frida Lindström

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..