Sök:

Sökresultat:

8713 Uppsatser om Entreprenörskap i skolan - Sida 35 av 581

Kemi och fysik utomhus : Ett arbetsmaterial för förskolan

Syftet med studien var att genom en fallstudie fÄ en kÀnsla för vilka personer pÄ skolan jag besökt involverar i arbetet med att ta fram, följa upp och se över verksamhetens likabehandlingsplan. StÀmmer det som verksamhetens likabehandlingsplan lovar in med det arbete som egentligen sker i skolan? Ser man till att anvÀnda sig av den viktiga resursen som eleverna och deras förÀldrar Àr? Anser förÀldrar och elever att deras kunskaper kring arbetet Àr tillrÀckligt?.

Kvalitetsredovisningar: kontroll eller utveckling

Mitt syfte för denna studie var att undersöka om rektorer anser att kvalitetsredovisningarna Àr en del i det förbÀttringsarbete som skolan bedriver. Jag ville ocksÄ jÀmföra rektorernas utsagor med de kvalitetsredovisningar rektorerna lÀmnat ifrÄn sig. Jag anvÀnde mig av kvalitativa forskningsintervjuer och gjorde en jÀmförelse med kvalitetsredovisningarna. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ metodanalys vid tolkningarna av intervjuerna, och en idé och ideologianalys vid jÀmförelsen mellan rektorernas utsagor och kvalitetsredovisningarna. I resultatet presenterade jag de tre tematan jag fick fram i analysen av materialet: kontroll, intern skolutveckling och utveckling av kvalitetsredovisningarna.

Empati i skolan: en studie om hur skolan kan hjÀlpa elever
att utveckla empati

Syftet med denna studie var att undersöka hur skolan kan hjÀlpa elever att utveckla empati. Vi undersökte detta med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med nio pedagoger. Syftet med intervjuerna var att ta del av deras erfarenheter kring Àmnet. Vi var Àven intresserade av att ta reda pÄ vad pedagogerna ansÄg att ordet empati betyder och hur de tyckte att empati uttrycker sig hos barn. Forskningen sÀger att grunden för barnens empatiutveckling lÀggs i det tidiga samspelet mellan barnen och förÀldrarna men att skolan ÀndÄ har stora möjligheter att pÄverka denna utveckling.

KrishanteringScandic Hotell

Syftet med arbetet var att undersöka hur skolan ser pĂ„ kost och hĂ€lsa, samt elevers matvanor. Hur viktiga Ă€r dessa frĂ„gor för skolan, finns strategier för ett arbete kring detta? För att nĂ„ syftet har intervjuer gjorts med representanter för statliga skolmyndigheter ? Myndigheten för skol-utveckling (MSU) och Nationellt centrum för frĂ€mjandet av god hĂ€lsa hos barn och ungdom (NCFF). Även kommunala kostchefer och gymnasierektorer frĂ„n tvĂ„ olika kommuner (Leksand och GĂ€vle) har intervjuats. Resultatet av undersökningen Ă€r att det rĂ„der skilda uppfattningar om kost- och hĂ€lsofrĂ„gorna hos dessa ansvariga för skolan.

Ungdomspsykopati och normbrytande beteende - finns det skyddande faktorer?

Ungdomspsykopati tillsammans med normbrytande beteende Àr ett outforskat Àmne pÄ uppgÄng. Denna studie undersökte ifall skyddsfaktorer i form av förÀldraegenskaper och ungdomars anpassning till skolan pÄverkar psykopatiska drag och normbrytande beteende, var för sig och tillsammans. Data som har anvÀnts kommer frÄn ett stort urval av ungdomar frÄn skolor i en medelstor svensk stad. Resultaten visade att förÀldrafaktorer endast predicerar en ökning i psykopatiska drag och normbrytande beteende. God anpassning till skolan minskade bÄde psykopatiska drag och normbrytande beteende.

Skolans dilemma : De begÄvade barnen - en bortglömd elevkategori i "en skola för alla"?

Syftet med examensarbetet har varit att utifrÄn ett historiskt perspektiv undersöka hur skolan ser pÄ begÄvade elever. Dessutom syftar arbetet till att undersöka hur verksamma pedagoger idag arbetar för att kunna bemöta och utveckla talangfullhet i skolan.Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ forskningsmetod i form av en enkÀtundersökning dÀr 10 pedagoger frÄn lÄg- och mellanstadiet deltagit. Dessa informanter har varit verksamma inom tre olika skolor frÄn olika lokalitet. Resultaten av enkÀtundersökningen visar att det verkar finnas en allmÀn okunskap kring begreppen sÀrbegÄvad och högpresterande vilket samtliga pedagoger efterfrÄgar mer kunskaper inom. Denna aspekt Àr av stort vikt att belysa och problematisera för att skolan skall kunna uppnÄ sitt motto om att vara "en skola för alla"..

Lustfyllt lÀrande - en undersökning om vad barnen tycker Àr roligt och trÄkigt i skolan

Idag hör man ofta barn som sÀger att det Àr trÄkigt i skolan och att de inte vill gÄ dit. Det mÀrks ocksÄ att de ofta inte Àr motiverade till att studera. Detta gjorde oss nyfikna pÄ vad man kunde göra för att öka deras motivation och lust att lÀra. Vi tyckte att detta var ett vÀldigt relevant Àmne för dagens samhÀlle dÄ man ofta hör om barn som inte klarar grundskolan med godkÀnda betyg. VÄrt syfte med denna forskning var att ta reda pÄ vad barnen finner roligt respektive trÄkigt i skolan och hur pedagogerna tar tillvara pÄ denna kunskap.

Attityder kring sms och chatt

Syftet med detta arbete Àr att undersöka och se vilka attityder lÀrare och elever har i förhÄllande till sms och chatt och dess anvÀndning i skolan. Underlaget till vÄr undersökning Àr inhÀmtat först i enkÀtform och har senare kompletterats med elev- och lÀrarintervjuer. Undersökningen Àr gjord pÄ tvÄ olika skolor dÀr en av skolorna Àr belÀgen i en större stad och den andra i en mindre stad och eleverna som deltog i undersökningen gÄr i Ärskurs 6. Resultatet visar pÄ att elevernas attityder gentemot sms och chattanvÀndningen i skolan Àr positivt. De tror att de kan hjÀlpa varandra genom dessa medier och att de kan utvecklas i skriften och Àven vidga sin kommunikativa arena.

Barnmisshandel - lÀrares yrkesetiska ansvar och anmÀlningsplikt i skolan

Syftet med uppsatsen Àr att belysa och tydliggöra lÀrarens yrkesetiska ansvar och skyldigheter vad gÀller anmÀlningsplikt vid misstanke om att ett barn misshandlas psykiskt eller fysiskt av sina vÄrdnadshavare.I litteraturgenomgÄngen redogör vi för Àmnet relevant fakta ? detta för att ge lÀsaren en sÄ bred kunskapsbas som möjligt av det omrÄde som vi vill belysa.Den empiriska delen av arbetet bestÄr av tre sammanstÀllda intervjuer. Intervjuerna Àr gjorda med tvÄ lÀrare och en person som blivit utsatt för misshandel som barn. Med de tvÄ lÀrarna har vi talat om yrkesetik i skolan, och den kÀnslomÀssiga sÄvÀl som den praktiska processen som det innebÀr att göra en anmÀlan om barnmisshandel. Med den tredje informanten har vi talat om betydelsen av stöd och hjÀlp frÄn skolans sida för ett barn som blivit misshandlat.

FörÀldrainflytande i skolan under 1960-1980 En studie ur tre perspekriv, staten, lÀrarna och förÀldrarna

Undersökningens syfte Àr att studera olika perspektiv pÄ förÀldrarinflytande i grundskolan, statens, lÀrarens och förÀldrarnas. Studien tar sin utgÄngspunkt i hur staten/samhÀllet, lÀrarkÄren och förÀldrarna har motiverat och definerat begreppet inflytande. Jag har anvÀnt mig av tidningarna, Barn i Hem skola samhÀlle, LÀrartidningen, SkolvÀrlden samt officiella tryck frÄn riksdagen och regeringen. Jag har försökt att knyta min studie till Jörgen Habermas och Bo Rothtsteins teorier om förhÄllandet mellan offentligt och privat samt den kooperativa staten. Det som jag fann var att grundskolans innförande innebar en vidgning av skolpolitiken, och skolan fick ett större ansvar för fostran och socialutveckling.

FörÀldrars syn pÄ stödinsatser och bemötande gÀllande barn med ADHD/ADD

Syftet med denna studie var att undersöka om förÀldrar till barn med ADHD/ ADD upplevde att barnet fick det stöd som det behövde i skolan samt hur barnet blev bemött av skolpersonalen. Vidare undersökte vi hur förÀldrarna upplevde att samspelet mellan skolan och eleven pÄverkade deras barn. I studien anvÀndes en kvalitativ metod dÀr det insamlade materialet tolkades utifrÄn symbolisk interaktionism samt stÀmplingsteorin. Fyra förÀldrar till barn med ADHD/ADD har intervjuats. Resultatet visade att förÀldrarna upplevde att deras barn hade bristfÀlliga eller obefintliga stödinsatser dÀr somliga av dessa barn bemöttes ofördelaktigt av skolpersonalen.

Matematik i skolan : Intresse och pÄverkan

Syftet med studien var att genom intervjuer av elever och lÀrare undersöka hur matematikintresset sÄg ut hos eleverna i Är 4,5 och 6. Eleverna hade ett svalt intresse för matematik, de upplevde intresse som att vara duktig,rÀkna mycket i matteboken och att tycka matematik Àr roligt. Matematik upplevdes som nÄgot man gör i skolan vilket upplevdes som trÄkigt och nÄgot man mÄste göra. Problemlösning upplevdes som roligt men var enligt eleverna egentligen inte matematik. LÀrarna upplevde eleverna som intresserade och duktiga och till skillnad frÄn eleverna ansÄg de att intresse Àr en drivkraft, entusiasm, en vilja att ta sig framÄt samt glÀdje.

En vision om ett inkluderande perspektiv : En studie av skolans intentioner med integrering av elever i behov av sÀrskilt stöd

Det övergripande syftet med detta arbete Àr att fÄ kunskap om intentionerna till integrering av elever i behov av sÀrskilt stöd. Arbetet bygger pÄ en litteraturstudie samt kvalitativ empirisk del som innefattar sÄvÀl intervjuer som en enkÀtundersökning. Litteraturstudien visar att skolan historiskt sett successivt gÄtt mer och mer mot en inkluderande verksamhet samt att det finns spÄr kvar av en syn dÀr man ser eleven som bÀrare av problemet vid svÄrigheter i skolan. Den empiriska delen framhÄller att skolans personal mÄnga gÄnger likstÀller specialpedagogikens praktiska resultat med det specialpedagogiska kunskapsomrÄdet. Intervjuer och enkÀter visar ocksÄ att majoriteten av lÀrarna i undersökningen ser en framtid med ökad segregering.

?UngefÀr nÀr man bygger nÄgot? : En studie om lÀrare och elevers instÀllning till teknikÀmnet i skolan

Syftet med uppsatsen var att undersöka lÀrare och elevers instÀllning till teknikÀmnet i skolan och om lÀrarna nÄr ut med sin undervisning till sina elever. För att ta reda pÄ detta genomfördes fyra semistrukturerade intervjuer och 78 enkÀter. LÀrarna intervjuades med hjÀlp av intervjuguide för att kunna lÄta intervjun gÄ i olika riktningar. Eleverna fick enkÀter med bÄde öppna och slutna frÄgor. Resultatet visar pÄ att undervisning i teknik sker i större utstrÀckning Àn förvÀntat.

"Hur man bemöter varandra i skolan Àr samma sÀtt som man bemöter varandra i samhÀllet" : En studie kring rektorers instÀllning och attityd till ett införande av ett omdöme i ordning och uppförande i skolan.

Uppsatsens huvudsakliga mÄl Àr att undersöka fyra rektorers instÀllning och attityd gentemot ett införande av ett omdöme i ordning och uppförande i skolan. Vidare Àr syftet med studien att undersöka hur dessa rektorer reflekterar kring de eventuella konsekvenser som ett införande av ovanstÄende omdöme kan ge pÄ enskilda elever, undervisningen samt pÄ klassrumsmiljön. Föreliggande uppsats omfattar fyra stycken kvalitativa semistrukturerade intervjuer med rektorer verksamma pÄ grundskolor placerade i södra Halland. Intervjuerna har analyserats och tolkats utifrÄn hermeneutisk metod dÄ syftet varit att genomföra djupgÄende analyser av dessa. Resultatet av undersökningen visar att samtliga utvalda rektorer Àr emot ett införande av ett omdöme i ordning och uppförande i skolan.

<- FöregÄende sida 35 NÀsta sida ->