Sök:

Kvalitetsredovisningar

kontroll eller utveckling


Mitt syfte för denna studie var att undersöka om rektorer anser att kvalitetsredovisningarna är en del i det förbättringsarbete som skolan bedriver. Jag ville också jämföra rektorernas utsagor med de kvalitetsredovisningar rektorerna lämnat ifrån sig. Jag använde mig av kvalitativa forskningsintervjuer och gjorde en jämförelse med kvalitetsredovisningarna. Jag har använt mig av en kvalitativ metodanalys vid tolkningarna av intervjuerna, och en idé och ideologianalys vid jämförelsen mellan rektorernas utsagor och kvalitetsredovisningarna. I resultatet presenterade jag de tre tematan jag fick fram i analysen av materialet: kontroll, intern skolutveckling och utveckling av kvalitetsredovisningarna. Resultatet för studien visar att rektorerna i undersökningen antingen tyckte att kvalitetsredovisningarna var en del i förbättringsarbetet eller att de inte alls tycker att kvalitetsredovisningarna var en del i förbättringsarbetet skolan bedriver, utan var en extern kontroll av verksamheten. Resultatet av textanalysen visar att det förelåg en skillnad mellan rektorernas muntliga utsago och det de faktiskt skrivit.

Författare

Petronella Fagerström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..