Sök:

Sökresultat:

8713 Uppsatser om Entreprenörskap i skolan - Sida 11 av 581

Tokig i skönlitteratur : en studie om vilka faktorer som pÄverkar anvÀndandet av skönlitteratur i skolan

Syftet med vÄr studie Àr att medvetandegöra och uppmÀrksamma betydelsen av olika faktorers pÄverkan nÀr det gÀller att ge skönlitteraturen en plats i skolan samt att synliggöra konsekvenserna av detta ur ett elevperspektiv. VÄr frÄgestÀllning Àr; Vilka faktorer anser lÀrarna i vÄr undersökning pÄverkar arbetet med skönlitteratur i skolan? Metod: Vi valde att göra en kvantitativ undersökning genom att dela ut enkÀter till verksamma lÀrare i grundskolan. Anledningen till det var att vi ville nÄ ut till ett större antal lÀrare och fÄ ett bredare undersökningsmaterial. Eftersom vi inte var intresserade av mÀnniskors upplevelse av ett fenomen valde vi bort intervjuer som metod.

Rörelsens betydelse - vilken uppfattning har elever i skolÄr fyra till sex om rörelse i skolan?

Detta arbete handlar om vilken betydelse rörelse har för barns utveckling och hur barn i skolÄr fyra till sex uppfattar rörelse i skolan. Litteraturen visar hur daglig rörelse bidrar till motorisk utveckling, vÀlmÄende och hur den frÀmjar inlÀrning och koncentration. Genom litteraturen belyses Àven hur viktig skolans instÀllning Àr, och vilka faktorer i skolan som pÄverkar elevernas motoriska utveckling.I arbetet har en enkÀtundersökning gjorts som om fatta 173 elever i skolÄr fyra till sex. Syftet var att undersöka elevernas instÀllning till rörelse i skolan, utöver idrottslektionerna. Resultatet visade att en klar majoritet elever ansÄg att det var roligt att röra pÄ sig och insÄg att rörelse bidrar till att de mÄr bÀttre..

Barns lÀsning i hemmet

Sammanfattning Syftet med min undersökning Àr att ta reda pÄ vad barn i förskoleklass och Ärskurs ett lÀser hemma och vad förÀldrarna tror kan öka deras lÀslust sÄvÀl i hemmet som i skolan. Min frÄgestÀllning Àr: Vad lÀser barn hemma? Vad gör förÀldrarna för att öka deras barns lÀslust? Hur utnyttjar man det i skolan för att vÀcka och öka barns lÀslust? Undersökningen Àr gjord i form av enkÀtundersökningar samt en intervju i en höginkomsttagarkommun. Undersökningen Àr gjord i en kombinerad förskoleklass och förstaklass. Eleverna Àr i Äldrarna 6-8Är. I undersökningen har sexton förÀldrarana obsververat sina barns lÀsvanor i hemmet.

Vem bryr sig om sanningen om sanningen ÀndÄ Àr subjektiv? : ? Ett försök att förstÄ fyra vuxna mÀnniskors bild av skolan genom Baudrillard och Gadamer

Studien visar att det i de studerande fallen sker ett konstituerande av en egen subjektiv syn pÄ skolan genom en sammanblandning av egna erfarenheter och ett förvÀrvande och absorberande av oÀndligt kopierade bilder i media. Det sker en jakt pÄ bekrÀftelse av den egna förutfattade bilden av skolan. Tolkningen av ny information jÀmkas till den egna vÀrldsbilden för att slutligen utgöra den egna subjektiva sanningen.Vi menar att en skola byggd pÄ ofullstÀndiga argument kan bli en skola med helt felaktiga metoder och system..

Bemötande av förÀldrar i samtal vid elevvÄrdskonferenser i skolan : En studie bland förÀldrar till barn med beteendeproblem

Syftet med vÄr studie Àr att belysa hur förÀldrar till barn med beteendeproblem, uppfattarsamtalet vid möten med skolan. Vi har intervjuat fem förÀldrar med lÄng erfarenhet av samtalmed skolan. Analysen av intervjusvaren har vi gjort utifrÄn Pierre Bourdieus begrepp?kapital?, ?habitus? och ?det sociala rummet?. Resultatet av vÄr studie visar att förÀldrarnavill vara delaktiga i sina barns skolsituation och beteendeutveckling.

Elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter- Deras upplevelser av skolan, skolarbete och framtiden.

Föreliggande undersökning redovisar 6 intervjuer av elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter samt ytterligare4 intervjuer med elevernas klass- respektive speciallÀrare. Syftet var frÀmst att beskriva hur dessa elever upplever sin situation i skolan och hur de ser pÄ framtiden. Av intervjuerna framgÄr att eleverna ofta bÀr pÄ positiva upplevelser i skolan, samt att deras syn pÄ framtiden inrymmer övervÀgande positiva bilder. Resultaten ger sÄledes en positivare bild Àn vad litteraturen ofta mÄlar upp..

SÀrbegÄvade elever i skolan : Ett nytt fÀlt för specialpedagogiken

De högpresterande eleverna i skolan har precis som alla andra elever ett behov av bekrÀftelse, stimulans och utmaningar. Syftet med denna studie Àr att belysa lÀrares syn pÄ de duktiga eleverna i skolan. Studien kommer Àven att beröra lÀrarnas syn pÄ sin egen kunskap, samt hur de arbetar för att stimulera dessa elever i skolan. Studien ger en översikt av tidigare forskning i Àmnet. För att uppnÄ syftet med studien sÄ genomfördes kvalitativa intervjuer med fem grundskollÀrare pÄ tvÄ olika skolor.

SÀrbegÄvade elever i skolan : Ett nytt fÀlt för specialpedagogiken

De högpresterande eleverna i skolan har precis som alla andra elever ett behov av bekrÀftelse, stimulans och utmaningar. Syftet med denna studie Àr att belysa lÀrares syn pÄ de duktiga eleverna i skolan. Studien kommer Àven att beröra lÀrarnas syn pÄ sin egen kunskap, samt hur de arbetar för att stimulera dessa elever i skolan. Studien ger en översikt av tidigare forskning i Àmnet. För att uppnÄ syftet med studien sÄ genomfördes kvalitativa intervjuer med fem grundskollÀrare pÄ tvÄ olika skolor.

Grön Flagg, en studie av miljöcertifiering av skolan

Detta examensarbete handlar om miljöcertifiering i skolan. Syftet med mitt arbete har varit att ta reda pÄ hur miljöcertifiering av skolor gÄr till. En specifik skola har studerats och jag har undersökt om den specifika skolan nÄr upp till mÄlet med miljöcertifieringen, att skapa en bÀttre miljö genom att skapa aktiva och deltagande samhÀllsmedborgare. Arbetet bestÄr av en litteraturstudie och en intervjustudie. För att erhÄlla utmÀrkelsen Grön Flagg, att bli miljöcertifierad, krÀvs att skolan gör en anmÀlan till organisationen HÄll Sverige Rent, arbetar för att förbÀttra miljön genom att följa vissa riktlinjer och principer och slutligen lÀmnar in en rapport dÀr resultaten redovisas.

Mycket lÀsning gör dig klok-dÀrför lÀs varenda bok : Om skolan och elevers lÀslust

Alla elever mÄste lÀsa skönlitteratur i skolan. Ofta Àr det sÄ att de sjÀlva inte fÄr sÀrskilt stort inflytande över den litteratur de ska lÀsa. Valet av litteratur stÄr lÀrarna i hög utstrÀckning för och eleverna mÄste lÀsa böcker de inte kan relatera till frÄn deras egen verklighet. Uppsatsen syftar till att undersöka hur elever pÄ gymnasiets yrkesförberedande program upplever denna situation och pÄ vilket sÀtt skolan pÄverkar deras lÀslust, deras inspiration att lÀsa skönlitteratur. Undersökningen genomförs med hjÀlp av lÀrar- och elevintervjuer samt en enkÀt pÄ en gymnasieskola i en mellansvensk stad.

SprÄkutveckling - ?SprÄkinlÀrning Àr ju sÄ mycket, det Àr ju allt egentligen hela tiden faktiskt"

I arbetet som lÀrare, vare sig det Àr i skolan eller pÄ förskolan kommer vi att arbeta med barnens sprÄk och sprÄkutveckling. Syftet med undersökningen var att jÀmföra arbetet med sprÄkutveckling i förskolan/skolan för barn mellan 1-11 Är i tvÄ kulturellt olika omrÄden, detta för att beskriva skillnader och likheter. För att ta reda pÄ hur lÀrare arbetar i förskolan/skolan har vi intervjuat 8 lÀrare och sedan sammanstÀllt resultatet. I litteraturen har vi gÄtt in pÄ ett antal teorier om barns sprÄkutveckling och hur man som pedagog eller förÀlder kan arbeta för att stötta barnens sprÄkliga utveckling. LÀrarna som vi intervjuade hade liknande Äsikter om hur de borde arbeta, men verkligheten stÀmde inte överens med deras Äsikter.

Ett vinnande koncept för strategier med IKT i skolan ? En vÀgledande modell för integrering av IKT-verktyg i skolan.

Syftet med detta examensarbete Àr att formulera en vÀgledande modell av strategier som Àr lÀmpliga för attintegrera IKT i skolan. Syftet Àr ocksÄ att med hjÀlp av huvudfrÄgor fÄ en bild av vilka strategier som bör ingÄ ien vÀgledande modell och som Àr viktiga för arbetets utfall.FrÄgor:Vilka mÄl har de fokuserat pÄ?Vilka strategier anvÀnds för att implementera IKT i skolan?Vilka konsekvenser och effekter av nyttan kan man se?Min metod för att undersöka strategier i skolan har varit intervju som jag har kompletterat med teoretiskastudier av litteratur, styrdokument och historiskt bakgrundsmaterial. Genom att studera litteratur ochhistoriskt material, samt att gÄ igenom de forskningsrapporter och utvÀrderingar som gjorts har jag sett att detfinns brister i arbetet med IKT ? strategier i skolan.

Det Àr kul med laborationer : Elevers och lÀrares uppfattningar om no-Àmnena i grundskolan

Jag har studerat hur man hjÀlper de elever som har DAMP/ADHD till en bÀttre chans att lyckas med skolan. Jag har bÄde undersökt vad som stÄr om detta i litteraturen och sÄ har jag varit pÄ tvÄ skolor och intervjuat tvÄ specialpedagoger och en lÀrare om hur de arbetar med dessa barn. Resultatet blev vÀldigt olika pÄ de tvÄ skolorna. PÄ den ena skolan gjorde specialpedagogerna allt för att eleverna skulle klara sig sÄ bra som möjligt, medan de elever som hade svÄrigheter och som gick pÄ den andra skolan knappt fick nÄgon hjÀlp alls och fick vara i helklass hela dagarna. Jag har ocksÄ studerat diagnosernas roll, om de Àr avgörande för om eleverna ska fÄ hjÀlp eller inte.

Hur stort elevinflytande har eleverna i skolan?

VÄrt arbete handlar om hur elever uppfattar elevinflytande i skolan samt om de har nÄgot inflytande i skolan. Tidigare forskning har visat att elever fÄr inflytande i skolan, fast det Àr oftast vÀldigt begrÀnsat, om det ens existerar. KlassrÄd och elevrÄd Àr platser som eleverna anser att de har inflytande pÄ. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod med teckningar och intervjuer i vÄr undersökning. Det Àr 16 elever som Àr med i studien och alla gÄr i Ärskurs 3.

Hur kan man i skolan arbeta inkluderande med elever som har diagnos inom det autistiska spektrat?

Den hÀr systematiska litteraturstudien syftar till att behandla inkludering av autistiska elever i skolan. Studien avhandlar och sammanstÀller resultat frÄn sju olika internationella forskare och appliceras sedan pÄ den svenska skolan. Syftet Àr att ge svar pÄ forskningsfrÄgorna 1)Hur kan man i skolan inkludera barn som har diagnos inom det autistiska spektrat? 2) Kan samarbete med hemmet öka dessa barns inkludering? I studien kan man tydligt urskilja att samarbete mellan lÀrare och annan personal Àr essentiellt, samt att man behöver ha lÀrare som Àr utbildade inom det autistiska spektrat. Dessutom Àr det viktigt att ha resurser till rÀtt utrustning och att det finns en tydlig strategi för undervisningen.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->