Sök:

Sökresultat:

1004 Uppsatser om Enskild näringsverksamhet - Sida 2 av 67

Dokumentation om elevens utveckling : En kvalitativ studie om nÄgra rektorers syn pÄ den individuella utvecklingsplanen

Det individuella bemötandet av eleverna har förÀndrats över tid frÄn ensidiga omdömen i betygsform till samtal som handlar om att följa och stödja varje enskild elevs kunskapsutveckling och personliga utveckling. Förordningen om den individuella utvecklingsplanen som trÀdde i kraft i januari 2006 Àr ytterligare ett steg i det individuella bemötandet av varje enskild elev. Syftet med denna studie har varit att undersöka hur den individuella utvecklingsplanen har implementerats i nÄgra svenska grundskolor. Genom att anvÀnda en kvalitativ metod i vÄr studie har vi utifrÄn intervjuer tagit del av fem rektorers syn pÄ den individuella utvecklingsplanen. Resultatet visade att samtliga rektorer var positiva till den individuella utvecklingsplanen dÄ de ansÄg att den bidrar till att skolan tolkar lÀroplanen pÄ ett korrekt sÀtt.

Företagsformer för lantbruksföretag - för- och nackdelar :

SAMMANFATTNING Lantbruksföretag kan förekomma i olika företagsformer. DÄ det finns ett antal olika regler, sÄvÀl skatterÀttsliga som civilrÀttsliga som gÀller för olika slags företagsformer sÄ Àr det viktigt att ha rÀtt slags företagsform. De företagsformer som förekommer för lantbruksföretag Àr enskild firma, enkelt bolag, handelsbolag, kommanditbolag och aktiebolag. De frÄgestÀllningar som jag har i arbetet Àr: Vilket Àr bÀsta företagsformen för lantbruksföretag, vilken betydelse har företagsformen vid ett generationsskifte samt vilken skatt det blir pÄ uttaget vid olika företagsformer. Det kan konstateras att skattemÀssigt sÄ har man i stor utstrÀckning neutralitet mellan de olika företagsformerna. Detta genom att Àgare till enskilda firmor, enkla bolag, handelsbolag och kommanditbolag har möjlighet att göra rÀntefördelning som innebÀr ett slags rÀnta pÄ deras egna kapital.

Hur lÀr man barn att lÀsa? : En jÀmförelse mellan erfarna och nyutexaminerade lÀrares arbetssÀtt

Syftet med detta arbete var att undersöka hur verksamma lÀrare lÀr barn att lÀsa. Arbetet grundades i en undersökning av nyutexaminerade lÀrare och lÀrare som har varit verksamma i mÄnga Är. Undersökningen har utförts genom intervjuer av fyra verksamma lÀrare, tvÄ nyutexaminerade och tvÄ erfarna. Skillnaderna mellan de nyutexaminerade och erfarna lÀrarna visade sig inte vara sÄ stora och deras arbetssÀtt har liknande prioriteringar. Resultatet av detta arbete visade att det inte finns nÄgot rÀtt sÀtt eller nÄgon enskild rÀtt metod att anvÀnda nÀr man lÀr barn att lÀsa.

Sund eller osund religiositet.Barn och ungdomar som far illa i manipulativa religiösa rörelser

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur den svenska gymnasieskolans förÀndringar sedan början av 1970-talet har pÄverkat en enskild lÀrares yrkesliv. FrÄgestÀllningarna lyder som följer; Vilka förÀndringar har skett i den svenska gymnasieskolan sedan början av 1970-talet? Hur har dessa förÀndringar pÄverkat en enskild lÀrares yrkesliv? För att uppnÄ mitt syfte och besvara mina frÄgestÀllningar har jag anvÀnt mig av en muntlig kÀlla och av flera skriftliga kÀllor. Mitt teorikapitel innefattar tre avsnitt; undersökningen NÀra grÀnsen, gjord av Arbetslivsinstitutet, samt begreppen oral history och livshistoria. FörÀndringarna i den svenska gymnasieskolan sedan 1970-talet fungerar som en bakgrundsteckning.

Att baka en sockerkaka pÄ sju olika sÀtt ?En studie om hur personal inom daglig verksamhet för personer med funktionshinder, arbetar med varje enskild arbetstagares bÀsta i centrum

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur personal inom daglig verksamhet i en av Göteborgs stadsdelar, ser pÄ samt arbetar utifrÄn den gemensamt uppsatta vÀrderingen: Att arbeta med varje enskild arbetstagares bÀsta i centrum, utifrÄn dennes förutsÀttningar och förmÄgor. Personalens förhÄllningssÀtt gentemot arbetet med och för arbetstagarna har Àven varit i fokus.Följande frÄgestÀllningar har fungerat som hjÀlp vid strÀvandet efter att uppnÄ syftet:? Vad innebÀr det för personalen att sÀtta varje enskild arbetstagares bÀsta i centrum och vilka arbetsmetoder anvÀnder de för detta? ? Hur arbetar personalen utifrÄn varje enskild arbetstagares förutsÀttningar och förmÄgor? ? Vilket/vilka förhÄllningssÀtt till arbetet med och för arbetstagarna finns hos personalen?Vi har anvÀnt oss utav en kvalitativ metodstrategi vid genomförandet av denna uppsats. Empirin har samlats in genom Ätta intervjuer med personal frÄn den undersökta stadsdelens dagliga verksamhet. Som analysredskap har vi anvÀnt oss av följande teorier och teoretiska begrepp för att lyfta fram olika aspekter och belysningspunkter i vÄrt insamlande material: Salutogent perspektiv & KASAM; Beroende, Autonomi & SjÀlvbestÀmmande; Bemötande samt olika former av socialt stöd.

Att bygga hus med matematik : Är det möjligt att integrera matematik med byggteori?

Denna uppsats handlar om integrationen mellan matematik och byggteori pÄ byggprogrammet pÄ Rönninge gymnasium. Den tar upp tidigare forskning och aktuella utredningar som fastslÄr att yrkesrÀkning och infÀrgning av matematik i praktiska gymnasieprogram gör att eleverna lÀr sig mycket bÀttre. Undersökningen Àr endast gjord pÄ Rönninge gymnasium och Àr dÀrför specifik för den skolan, andra gymnasieskolor som har byggprogrammet kan ha andra upplÀgg. FullstÀndig integration mellan matematik och byggteori finns inte idag pÄ Rönninge gymnasium, men visst samarbete förekommer i nÄgra byggkurser. Det jag vill visa pÄ Àr att integration mellan kÀrnÀmnet matematik och karaktÀrsÀmnet byggteori Àr fullt möjligt, men att det som saknas Àr kurslitteratur som knyter samman de bÄda. I dagslÀget Àr det upp till varje enskild gymnasieskola och varje enskild lÀrare att se till att infÀrgning av matematik i byggteorin genomförs.

Musikteori i sÄngundervisning : En intervjustudie av sÄngpedagogers syn pÄ och arbete med musikteori i enskild undervisning pÄ gymnasiet

Syftet med studien Àr att fÄ fördjupad insikt i hur sÄngpedagoger arbetar med musikteori i enskild sÄngundervisning pÄ gymnasiet. I bakgrundskapitlet presenteras de rÄdande betygskriterierna inom Àmnet Instrument eller sÄng I samt tidigare forskning och litteratur som har anknytning till studiens syfte. Jag har anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer och har sedan analyserat materialet ur ett sociokulturellt perspektiv. Samtliga informanter har utbildning frÄn musikhögskola och arbetar vid gymnasieskolans estetiska program. De beskriver sin syn pÄ musikteori ur ett sÄngperspektiv, berÀttar hur de arbetar med musikteori i sin undervisning samt ger exempel pÄ hur eleverna kan motiveras till lÀrande. Resultatet visar att alla informanter anser att musikteori och notlÀsningsförmÄga Àr viktigt för elevernas musikaliska helhetsbild.

Ombildning frÄn enskild firma till aktiebolag ? Vilka blir de redovisnings- och skattemÀssiga effekterna?

År 2010 sĂ€nktes aktiekapitalkravet frĂ„n 100 000 kronor till 50 000 kronor. Samma Ă„r slopades revisionsplikten för smĂ„ privata aktiebolag. Bolagsverket framhĂ„ller att dessa tvĂ„ lagĂ€ndringar har bidragit till att fler enskilda nĂ€ringsidkare vĂ€ljer att ombilda sin enskilda firma till ett aktiebolag. Enligt Bokföringslagen Ă€r alla företag, bĂ„de enskilda firmor och aktiebolag, bokföringsskyldiga och skall vid rĂ€kenskapsĂ„rets slut upprĂ€tta antingen ett Ă„rsbokslut eller en Ă„rsredovisning. BokföringsnĂ€mnden har utformat olika K-regelverk som anger hur en sĂ„dan rapport skall upprĂ€ttas.

Kommunikativa handlingsmönster i enskild sÄngundervisning : observationsstudie av tre sÄngpedagoger pÄ gymnasiets estetiska program

Studiens syfte a?r att underso?ka pa? vilka sa?tt sa?ngpedagogerna kommunicerar med eleven: vilka kommunikativa verktyg anva?nder sa?ngpedagogen och hur kombineras dessa i olika handlingsmo?nster. Studien begra?nsas till att analysera den del av sa?nglektionen som specifikt handlar om o?vningar. Studien analyserar inte kommunikationens effektivitet, utan fokus ligger pa? att kartla?gga kommunikationen i tidigare na?mnda del av lektionen.

LÀraren skall utgÄ frÄn varje enskild individs behov, förutsÀttningar, erfarenheter och tÀnkande : fyra lÀrares tankar kring anpassning av undervisning utifrÄn elevernas behov

Erfarenheten tyder pÄ att mÄnga lÀrare upplever det som svÄrt att anpassa undervisningen utifrÄn varje enskild elevs behov, trots att det stÄr i lÀroplanerna. Syftet med uppsatsen Àr att beskriva lÀrares tankar kring anpassning av undervisning sÄ att den tillgodoser alla elevers behov i en klass. Detta Àr en kvalitativ studie baserad pÄ intervjuer med fyra lÀrare, dÀr vi bl.a. utgick frÄn fallbeskrivningar, som beskriver fem elever med olika behov.Den hÀr undersökningen efterfrÄgar en variation av lÀrarnas tankar kring anpassning av undervisningen utifrÄn alla elevers behov. NÄgot som framkom i resultatet var att förhÄllningssÀttet gentemot eleverna Àr viktigt, att lÀraren bemöter dem med respekt.

FrÄn Rekrytering till Hantering : Internt mot Externt

Syftet med denna studie Ă€r att jĂ€mföra olika företags tillvĂ€gagĂ„ngsĂ€tt i en rekryteringsprocess. Den övergripande frĂ„gan handlar om vad de gör olika samt lika för att hitta en sĂ„ passande individ som möjligt till en ledig arbetsplats. Även vad det finns för skillnader mellan hantering utav en nyrekryterad individ. Dessa frĂ„gor undersöks pĂ„ tre olika företag, ett företag som gör interna rekryteringar, ett rekryteringsföretag samt ett företag som tar stöd utav ett rekryteringsföretag. Intervjuerna utfördes med personer med erfarenhet med erfarenhet inom de olika processerna.

KlagomÄlshantering : Hur hanteras klagomÄl i en enskild elektronikbutik och i en elektronikbutik i en större kedja?

I elektronikbranschen rÄder det hÄrd konkurrens om kunderna vilket leder till att butikerna inom branschen mÄste kunna ge en god service till sina kunder, dÀr Àven bra klagomÄlshantering igÄr. SjÀlva hanteringen av klagomÄl blir vÀldigt viktig för en butik dÄ man kan undvika att problemet blir större Àn vad det egentligen Àr och man kan till och med göra kunden nöjdare Àn innan. En butik bör se klagomÄl som nÄgot positivt eftersom det kan vara en förbÀttringsÄtgÀrd.Syftet med denna uppsats Àr att fÄ en insikt i hur elektronikbutiker hanterar klagomÄl, samt varför det i sÄ fall finns skillnader vid hanteringen av klagomÄl mellan en enskild elektronikbutik och i en elektronikbutik i en större kedja. DÀrför stÀllde vi oss frÄgan ?Hur hanteras klagomÄl i en enskild elektronikbutik och i en elektronikbutik i en större kedja??.För att kunna uppnÄ vÄrt syfte med uppsatsen gjorde vi en litteratursökning angÄende vÄra nyckelord i denna uppsats: klagomÄl, klagomÄlshantering, kunden, word-of-mouth och lönsamhet.

Konflikten om Barnets BÀsta : En teori om vad genus har för betydelse för lÀmpliga förÀldrars möjligheter och begrÀnsningar i rÀttslig tvist om "barnets bÀsta".

Sedan 2006 Àr en allvarlig konflikt mellan förÀldrarna det vanligaste skÀlet till att tilldöma en förÀlder enskild vÄrdnad vid en rÀttslig tvist om barn och i Sverige Àr det i 9 fall av 10 mamman som har enskild vÄrdnad efter en separation. Syftet med denna studie Àr att skapa en teori om vad genus har för betydelse för lÀmpliga förÀldrars möjligheter och begrÀnsningar i en rÀttslig tvist om barn. Genom intervjuer med domare, advokat, samtalsledare, medlare, en mamma och en pappa som gÄtt igenom en rÀttslig tvist om barn skapade jag en faktisk teori om vad genus har för betydelse för lÀmpliga förÀldrars möjligheter och begrÀnsningar i en rÀttslig tvist om ?barnets bÀsta?. Min teori Àr att lagstiftningen om ?barnets bÀsta? begrÀnsar möjligheterna för lÀmpliga förÀldrar att lösa sina konflikter och att lagstiftningen om ?barnets bÀsta? inte Àr tillÀmpbar pÄ tvister dÀr tvÄ lÀmpliga förÀldrar stÀlls emot varandra.

Envarsgripande. En för enskilda klar och tydlig regel eller ett oklart rÀttsomrÄde?

Institutet envarsgripande Àr nÄgot som varje individ bör kÀnna till. Framförallt för att ha nog med kunskap för att inte felaktigt krÀnka nÄgons frihet och dÀrmed sjÀlv göra sig skyldig till brott. Lagregleringen kring institutet Àr relativt kortfattad och ter sig klar och tydlig. Men vid en nÀrmare granskning uppkommer problematik förenat med ett envarsgripande. Syftet med denna uppsats Àr att ge en enskild en förstÄelse för vad institutet egentligen Àr, hur det skall anvÀndas samt brister och risker med detsamma.

VadhÄllningens framtid. Har staten gÄtt all-in eller finns ytterligare ess i rockÀrmen?

Institutet envarsgripande Àr nÄgot som varje individ bör kÀnna till. Framförallt för att ha nog med kunskap för att inte felaktigt krÀnka nÄgons frihet och dÀrmed sjÀlv göra sig skyldig till brott. Lagregleringen kring institutet Àr relativt kortfattad och ter sig klar och tydlig. Men vid en nÀrmare granskning uppkommer problematik förenat med ett envarsgripande. Syftet med denna uppsats Àr att ge en enskild en förstÄelse för vad institutet egentligen Àr, hur det skall anvÀndas samt brister och risker med detsamma.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->