Sök:

Sökresultat:

19722 Uppsatser om En bok för alla - Sida 65 av 1315

Eulerska grafer: egenskaper och tillÀmpningar

Denna uppsats handlar om de sÄ kallade eulerska graferna och grafer nÀra beslÀktade med dessa. En eulersk graf Àr en graf dÀr det gÄr att traversera alla kanter i grafen sÄ att varje kant förekommer exakt en gÄng i traverseringen. Den struktur dessa grafer har uppfyller de villkor Euler stÀllde upp 1735 dÄ han studerade det klassiska problemet med de sju broarna i Königsberg. BÄde teoretiska aspekter, som cykeldekomposition och kompatibla eulervÀgar, samt praktiska tillÀmpningar, som det kinesiska brevbÀrarproblemet och DNA-sekvensering (dÀr man anvÀnder en de Bruijn-graf) behandlas i den hÀr texten. HÀr redogörs Àven för kÀnda och mindre kÀnda metoder för enumeration av eulerska och semieulerska grafer.

OmvÄrdnadsbehov hos kvinnor i samband med missfall

Det Àr ungefÀr 10-15% av alla graviditeter som slutar i missfall. MÄnga av kvinnorna som genomgÄtt ett missfall lider av depression och/eller Ängest. Syftet med den hÀr studien Àr att beskriva vilka omvÄrdnadsbehov kvinnor som erfarit missfall har, för att de ska kunna fÄ den vÄrd de behöver nÀr de kommer för att trÀffa en sjuksköterska. Metoden som anvÀndes var en kvalitativ litteraturstudie dÀr tio artiklar var kvalitativa, en var kvantitvativ och en var bÄde och. Resultat visas i tvÄ huvudkategorier: behov i det offentliga rummet samt behov i det privata rummet.

LĂ€rare- Elevrelationer : -en studie i en sydafrikansk skola

Syftet med denna undersökning Àr att fÄ inblick och förstÄelse för hur relationer mellan lÀrare och elever kan se ut i Sydafrikanska skolor. Jag ville ta reda pÄ hur lÀrare i Sydafrika ser pÄ relationer mellan lÀrare och elever samt vad de finner som viktigt i bra relationer till eleverna.Undersökningen gjordes pÄ en skola i en svart kÄkstad i Sydafrika och metoden som anvÀndes i datainsamlingen var kvalitativa intervjuer. Intervjuerna gjordes med tre lÀrare i Äldrarna 39-59 Är. Jag har med min undersökning kommit fram till att lÀrarna Àr överens om att goda relationer och förstÄelse till eleverna Àr viktigt för att undervisningen i skolan ska flyta pÄ sÄ smidigt som möjligt. LÀrarna Àr eniga om att alla elever ska behandlas lika, Àven om det finns delade Äsikter ifall alla blir det eller ej.

Förskolepedagogers interaktion med barn vid frukostbordet : utifrÄn ett genusperspektiv

I lÀroplan för förskolan (Skolverket, 2010) stÄr att förskolan ska behandla alla barn som individer. Alla som arbetar inom förskola ska sÄledes arbeta med bland annat ur genusperspektiv. Genus Àr det socialt skapade könet (Svaleryd, 2002). Med det menas att vi formas av samhÀllets förvÀntningar pÄ hur vi som kvinnor eller mÀn ska vara.  Syftet med denna studie Àr att ur ett genusperspektiv se hur pedagogerna interagerar med barnen under förskolans frukost. Systematisk observation har skett vid frukosttid pÄ tvÄ förskolor i en liten kommun i Mellansverige.

De duktiga klarar sig alltid...: en studie om begÄvade
elevers motivation i skolan

Det ingÄr i lÀrarens uppdrag att anpassa undervisningen sÄ att skolan blir ?en skola för alla?, dÀr samtliga elevers utveckling frÀmjas. Syftet med denna studie var att beskriva lÀrares uppfattningar om begÄvade elevers motivation till skolan och lÀrande. Rapporten riktar sig mot grundskolans tidigare Är. Enligt den studerade litteraturen har begÄvade elever behov av att fÄ individuellt anpassad undervisning för att bli stimulerade och motiverade.

?Varje situation som anhörig respektive nÀrstÄende Àr unik" : En studie om implementeringen av 10§ 5kap SoL och samverkan kring anhöriga till mÀnniskor med missbruksproblematik

Syftet med studien Àr att se om och i sÄdana fall hur 10§ kap5 SoL har pÄverkat stödet för anhöriga till mÀnniskor med missbruksproblematik samt att se hur samverkan mellan organisationer anvÀnds för att underlÀtta för de anhöriga. I och med att dessa anhöriga Àr en tyst mÄlgrupp krÀvs det samverkan för att nÄ dem dÄ alla inte Àr i kontakt med socialtjÀnst eller andra myndigheter. Fem kvalitativa halvstrukturerade intervjuer genomfördes med sex personer som arbetar med anhörigstöd pÄ olika sÀtt. Materialet transkriberades och analyserades sedan genom analysmodellen grounded theory genom att jag hittade olika kategorier delvis utifrÄn vad informanterna sade och delvis utifrÄn studiens syfte, efter det hittade jag underkategorier.Resultatet analyserades med stöd utav samverkansteori och implementeringsteori, och visar att sÄ lÀnge samverkan anvÀnds för den anhöriges bÀsta fungerar den bra dÄ stödet blir individuellt anpassat efter dennes behov. Det Àr inte mÄnga utav informanterna som har kunnat uttala sig om nÄgon nackdel med samverkan. Flera av informanterna har inte pÄverkats av lagen fast alla arbetar med anhörigstöd.

LÀrare som ledare : nÄgra lÀrares syn pÄ ledarskap

Syftet med denna undersökning Àr att ta del av nÄgra lÀrares syn pÄ ledarskap och ledarskapets förhÄllande till gruppen och hur de sjÀlva anser sig vara som ledare. Undersökningen genomfördes pÄ ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt dÀr sex lÀrare intervjuades. Det framkom att lÀrarna tÀnker olika mycket pÄ sitt ledarskap och hur deras ledarskap pÄverkar elevgruppen. NÄgot som alla var överens om var att det inte Àr nÄgon lÀtt uppgift att leda en grupp med fleraskilda individer och att det krÀvs flera olika ledarroller för att tillmötesgÄ alla. Undersökningen visar att lÀrarna har en positiv bild av begreppet ledarskap, deras tankar kring ett gott ledarskapresulterade i Ätta nyckelord som beskriver viktiga funktioner för lÀraren som ledare.

Filmens plats i lÀroboken

I lÀroplanen och kursplanen för svenska finns underlag för att film ska finnas med i svenskundervisningen. Det Àr ocksÄ viktigt med tanke pÄ det mediasamhÀlle vi lever i idag. Att anvÀnda film i undervisningen Àr ocksÄ ett sÀtt att nÀrma sig elevernas kultur och det som ligger dem nÀra. Undersökningar som gjorts visar att undervisning om och med film bedrivs pÄ ett annat sÀtt Àn nÀr det gÀller skönlitteratur. Skönlitteratur tas upp pÄ ett mer seriöst sÀtt och undervisningen Àr mer genomarbetad.

LTG eller LÀsning pÄ talets grund- hur fungerar metoden i praktiken?

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur LTG-metoden fungerar och hur man arbetar med denna metod pÄ en skola i Mellansverige. Jag har en kvalitativ ansats pÄ mitt arbete och har dÀrför anvÀnt mig av öppna intervjuer med tvÄ lÀrare dÀr jag ville fÄ dem att beskriva hur de arbetar med metoden pÄ skolan. Dessutom genomförde jag sex barnintervjuer för att Àven fÄ barnens syn pÄ hur de lÀser i skolan samt nÄgra observationer. Det resultat jag fick fram var att man anvÀnder tre av de fem faserna i LTG-metoden pÄ skolan och att man regelbundet genomför olika tester för att kontrollera lÀsutvecklingen hos alla barn. Min slutsats Àr att LTG-metoden med sina olika faser verkar vara ett givande arbetssÀtt för bÄde lÀrare och elever eftersom man utgÄr frÄn barnens gemensamma upplevelser och erfarenheter.

Motiv till motivation : En studie om lÀrares sÀtt att motivera elever till idrott och hÀlsa i grundskolan

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna studie Àr att undersöka om och hur idrottslÀrare motiverar elever till aktivt deltagande pÄ idrottslektionerna.MetodMed kvalitativ metod har jag valt att intervjua tre verksamma idrottslÀrare i en ort söder om Stockholm. LÀrarna undervisar elever frÄn Ärskurs 4-9 och Àr alla nyanstÀllda pÄ skolan. Intervjuerna har spelats in och sedan transkriberats. Jag har Àven observerat dessa lÀrare.ResultatI resultatet finner jag att mÄnga elever redan Àr motiverade till idrott dÄ de antingen idrottar pÄ fritiden eller har bra betyg som mÄl, dock framkommer det att lÀrarna har svÄrt att motivera elever som inte Àr intresserade av idrott och betyg. I resultatet visar jag Àven hur lÀrarna gÄr till vÀga nÀr de vÀl tÀnker pÄ att motivera eleverna.SlutsatsProblematiken kring att motivera elever Àr svÄr dÄ alla elever mÄste motiveras samtidigt.

Ockeghems kompositionsstil - Att komponera som Johannes Ockeghem

Analys och undersökning av Johannes Ockeghems kompositionsteknik med bland annat egen komposition som verktyg. Analysen riktar in sig pĂ„ tonsprĂ„k, temabehandling och kompositionsformer i Ockeghems komponerade mĂ€ssor. Analysen har utförts parallellt med den egna kompositionen som i denna uppsats innefattar ett antal mensuralkanon dĂ€r stĂ€mmorna sjunger i olika tempi. Uppsatsen innefattar Ă€ven ett ?Övnings-kyrie?, en Kyriesats, en halv Gloriasats och en Sanctussats dĂ€r alla mĂ€sspartier hĂ€mtar sitt tema ur den gregorianska mĂ€ssan ?Orbis Factor?.

?PÄ samma sÀtt som alla barn, med vÀnlighet och respekt? : En kvalitativ studie om mÄngkulturellt arbete i förskolan

Den kvalitativa studiens syfte var att analysera, beskriva och förstÄ skollednings och lÀrares uppfattningar kring mÄngkulturellt arbete i förskolan, samt deras betydelse för förskolans verksamhet. Studien utgick frÄn sociokulturell teori och byggde pÄ intervjuer av skolledning och förskollÀrare pÄ en mÄngkulturell förskola.I studiens resultat framkom att skolledning och lÀrare i förskolan menar att barn och förÀldrar ska mötas med respekt oavsett kulturell bakgrund. LÀrarna ansÄg sig viktiga att förmedla lÀroplanens vÀrdegrund samt det svenska sprÄket och kulturen till förskolans barn och förÀldrar. De uttryckte Àven att de upplevde olika kulturella bakgrunder som spÀnnande och berikande, vilket gav dem en fördjupad kunskap om olika sÀtt att tycka och tÀnka. Barnens sprÄkutveckling var det innehÄll som studiens lÀrare prioriterade högst, bÄde det svenska sprÄket och barnens modersmÄl.I diskussionen jÀmfördes studiens resultat med teorier och tidigare forskning.

LĂ€s med flyt! : - en studie av elevers tidiga utveckling av avkodning

Syftet med detta arbete Àr att studera elevers tidiga utveckling av förmÄgan att avkoda text och attbeskriva huvudtyper av olika utvecklingsvÀgar. FrÄgor som besvaras Àr vilka steg som kanidentifieras i utvecklingen av förmÄgan av avkoda text i den tidiga lÀsutvecklingen i Ärskurs ettoch tvÄ samt vilka huvudtyper av utvecklingsvÀgar som kan identifieras. För att svara pÄ dessafrÄgor har 46 elevers tidiga lÀsning analyserats vid tre tillfÀllen under ett Är. Vid lÀsningenanalyseras fyra olika aspekter av lÀsande. Dessa Àr ljudning, korrigering, avvikelse och förstÄelse.Fyra olika utvecklingsvÀgar har identifierats.

Vad Àr formeln?: om humorn i klipprummet

En uppsats om humorn i klipprummet, hur man kan pÄverka slutresultatet i en filmproduktion i klipprummet. Vilken betydelse alla olika beslut som görs i klipprummet har..

FörsÀmras upplevd arbetsförmÄga vid ökad Älder bland anstÀllda vid UmeÄ Universitet

UmeÄ Universitet Àr en av UmeÄs största arbetsgivare med 4200 anstÀllda. Sjuktalen totalt för Universitetet har varit och Àr fortfarande lÄga, runt tre procent. Den Àldsta Äldersklass har dom högsta sjuktalen, med stöd av den informationen beslutades om satsningar pÄ Àldre arbetstagare. UniversitetshÀlsan (fhv) fick i uppdrag att erbjuda hÀlsokontroller, under tre Är, till alla anstÀllda som fyller 55 Är.Vid hÀlsokontrollen mÀttes den upplevda arbetsförmÄgan med arbetsförmÄge index (AFM-index) För att bedöma arbetsförmÄgan hos undersökta 55-Äringar i relation till övriga Äldersklasser vid universitetet skickades enkÀter med post till tjugofem mÀn och kvinnorfödda ?46, -56 samt ?61.Resultatet av undersökningen visade att upplevda arbetsförmÄgan lÄg högre för alla Äldersklasser hos bÄda könen jÀmfört med den referens som AFM manualen innehÄller för jÀmförbara yrken.

<- FöregÄende sida 65 NÀsta sida ->