Sök:

Sökresultat:

19722 Uppsatser om En bok för alla - Sida 31 av 1315

?Kvinnomord och heder?

De mÀnskliga rÀttigheterna avser och innefattar alla individer. De mÀnskliga rÀttigheterna Àr allomfattande och menar pÄ att alla individer Àr födda fria, har samma vÀrde och rÀttigheter. De berör alla mÀnniskor över hela vÀrlden, bortsett frÄn nationalitet, kultur eller andra kontexter. MÀns vÄld mot kvinnor i nÀra relationer Àr ett allvarsamt samhÀllsproblem som uppmÀrksammats i Sverige och stÀller högre krav pÄ statens myndigheter att förfara och tag till insatser. Trots FN:s mÀnskliga rÀttigheter, Europa konventionen och de svenska grundlagarna förekommer det diskriminering, förtryck, vÄld och mord pÄ kvinnor runt om i landet.

En för alla, alla för en! : Samverkan kring flyktingars kompetens

Undersökningen belyser de metoder som kommunerna i Nordost (TĂ€by, ÖsterĂ„ker, Vaxholm, Danderyd och Vallentuna) i Stockholms lĂ€n anvĂ€nder sig av i analysering av flyktingars kompetens. Genom ett samarbete i kommunerna Ă€r ambitionen att förkorta perioden för de nyanlĂ€ndas etablering pĂ„ arbetsmarknaden. Undersökningen som gjordes Ă€r kvalitativ och innefattar intervjuer med berörd personal frĂ„n kommunerna.Undersökningen visar att det finns ett stort behov att pĂ„ ett effektivt sĂ€tt fĂ„ ut de nyanlĂ€nda flyktingarna i arbete. Resultatet visar att det finns en gemensam grundsyn pĂ„ kartlĂ€ggningen av kompetensen hos de nyanlĂ€nda. Flyktingkvinnor har generellt sett sĂ€mre förutsĂ€ttningar pĂ„ den svenska arbetsmarknaden, dock visar resultatet att inga speciella Ă„tgĂ€rder vidtas för att stödja deras framsteg till sjĂ€lvförsörjning..

Flickor och pojkar som mobbar : Pedagogers syn ur ett genusperspektiv

En skola för alla Àr en plats dÀr alla elever ska kunna kÀnna sig trygga, sedda och hörda. Skolan har ett ansvar att arbeta jÀmstÀllt samt att förebygga och motverka mobbning. Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ om pedagoger anser att pojkar och flickor har olika uttrycksformer nÀr det gÀller mobbning.Detta undersöktes genom kvalitativa intervjuer med Ätta pedagoger frÄn en skola i södra Sverige. Pedagogernas svar analyserades och kategoriserades efter frÄgestÀllningen. Undersökningen genomfördes ur ett genusperspektiv.Studien pÄvisar att det fanns förutfattade meningar om flickors och pojkars mobbning.

Olika men ÀndÄ lika : En studie om en rektors roll som ledare för barn med ADHD

I den Svenska skollagen stÄr det ?lika skola för alla? stÀmmer det egentligen? Denna studie tar upp rektorers ledarroller för barn med ADHD. Har alla barn samma förutsÀttningar eller skiljer det sig Ät? Vem Àr ansvarig för detta? Genom olika teorier samt tidigare forskning undersöker denna studie vad som skiljer  i ledarskapet för elever med ADHD.  För att göra det tar studien med er genom dels socialpsykologiska, dels ledarskapsforskning för att finna ett svar.

SvÀrdets Är

Detta arbete riktas framför allt till omvÀrlden, men ocksÄ till assyrierna/syrianerna, frÀmst till andra generationen assyrier/syrianer som lever idag i exil. De som lever i trygghet och sÀkerhet, skall uppmÀrksammas om vad som hÀnder dÀr ute i det verkliga livet. Arbetet skall förhoppningsvis bidra till högre kunskaper om minoritetsfolken i krigshÀrjade och diktatoriska lÀnder som Irak, Iran, Syrien och Turkiet. Dessa Àr bara nÄgra fÄ lÀnder av de vars befolkning lider av tortyr, förtryck och förföljelse. Faktum Àr att en del etniska minoriteter har övergivits och lÀmnats Ät sitt öde.

Visualisering av ett moment inom Àmnet fysik

Datorns möjligheter erbjuder idag mÄnga olika sÀtt att presentera ett material pÄ vilket torde vara ett viktigt redskap för inlÀrningen.Vi har skapat tre olika visualiseringsmetoder som vÀnder sig till eleverna pÄ gymnasiet som har Àmnet fysik i undervisningen.Metoderna bestÄr av en videofilm, text och bild (webbsida) samt interaktiv produktion. InnehÄllet i alla tre produktioner Àr det samma och behandlar delomrÄdet energi. Syftet med studien Àr att försöka kartlÀgga vilken metod som Àr effektivast vad det gÀller elevernas inlÀrning.Resultatet av denna studie visar att det inte finns nÄgon generell metod som passar alla. Dock har vÄr studie visat att videoproduktionen var effektivast inom ramen för de uppsatta avgrÀnsningarna..

Innebörden i en skola för alla : NÄgra skolpedagogers uppfattningar om skolsituationen för en elev med diagnosen AD/HD

Undersökningen i denna uppsats Àr en kvalitativ fallstudie. Den bygger pÄ tre halvstrukturerade intervjuer med en rektor, en specialpedagog samt en lÀrare och deras uppfattningar kring en specifik skolsituation för en elev med diagnosen AD/HD. Undersökningen grundar sig i att AD/HD Àr en diagnos som kommit att öka kraftigt under senare Är och dÀrför blivit föremÄl för en debatt om dess konsekvenser i en skola för alla. Diagnoser diskuteras ofta ur ett kategoriskt eller kritiskt perspektiv som ett svar pÄ hur skolsituationen gestaltar sig och bÄda perspektiven kan uppfattas gör ansprÄk pÄ att sitta inne med rÀtta lösningar pÄ problem. Debatten Àr för ensidig och förklarar inte den komplexitet som skolan rymmer.

E-handel : En studie kring utvecklingen av e-handeln i Sverige med inriktning pÄ möbelbranschen.

VÄr slutsats Àr att det krÀvs att produkten Àr standardiserad och att kunderna kÀnner till produkten för att företaget ska ha större chans att kunna sÀlja sina produkter via Internet. Detta dÄ kunderna inte Àr lika beroende av den fysiska kontakten. Detta anser vi Àr anledningen till att endast ett fÄtal möbelföretag anvÀnder sig av e-handel. Detta dÄ alla möbelföretags produkter inte Àr standardiserade och kunderna inte kÀnner till dem. Vilket innebÀr att alla möbelföretags produkter inte lÀmpar sig för e-handel.

Trick or Treat? : en studie om argument för och emot halloween i Sverige

Trots att halloween som festsed saknar historisk förankring ur svenskt perspektiv, har den i Sverige mycket snabbt fÄtt bredare spridning i och med att allt fler mÀnniskor deltar i firandet. SÄ finns det andra som kÀnner motstÄnd och medvetet vÀljer att inte delta. Oavsett uppfattning finns oftast underliggande grundantaganden som utgör en slags bas för individens sÀtt att se, vilka jag vill ?synliggöra?. FrÄgan som uppsatsen söker besvara Àr svenskars argument för och emot halloween.

Hells Angels : En för alla och alla för en

I denna litteraturstudie har motorcykelklubben Hells Angels studerats internationellt och i Sverige. I dagslÀget Àr Hells Angels etablerade i över trettio lÀnder och grundkraven för medlemskap Àr att du ska vara minst 21 Är, av manligt kön och Àga en motorcykel av mÀrket Harley Davidson. Huvudsyftet med studien Àr att utifrÄn ett gruppsykologiskt perspektiv öka kunskapen om Hells Angels, men avsikten har Àven varit att öppna för en diskussion om denna motorcykelklubb inom fÀltet för socialt arbete. Trots att Hells Angels beskriver sig sjÀlva som en demokratisk organisation menar andra kÀllor att det finns en tydlig hierarki och att makten Àr koncentrerad till ett fÄtal medlemmar. Nyrekrytering Àr en process som sker i flera steg och det har framkommit att det inte heller Àr helt okomplicerat att avsluta medlemskapet, nÄgot som exempelvis socialtjÀnsten bör ha kÀnnedom om i arbetet med avhoppare. .

LÀs- och skrivsvÄrigheter i Montessoriverksamhet

Syftet med arbetet Àr att fÄ insikt i hur montessoripedagoger arbetar med barn som har lÀs- och skrivsvÄrigheter i Montessoriverksamhet. Under min Montessoriutbildning fanns inte den aspekten med. Enligt tidigare forskning Àr montessorimaterielen en hjÀlp för dyslektiker vilket pÄvisas igen, genom det empiriska material som jag samlat in. Genom kvalitativa intervjuer framkommer det att den individualiserade undervisningen Àr kÀrnan i montessoripedagogiken och att den Àr bra för barn med lÀs- och skrivsvÄrigheter. Pedagogerna anser att tidig lÀs- och skrivinlÀrning gynnar barn med potentiala lÀs- och skrivsvÄrigheter, men att man inte ska forcera ett barn till lÀsning vilket kan ge blockering.

Kommunikation mot bÀttre motivation : En studie som undersöker hur kommunikation kan pÄverka motivation pÄ arbetsplatsen

PÄ senare tid har allt större fokus lagts pÄ vikten av motiverade anstÀllda pÄ arbetsplatsen. I denna uppsats undersöks hur kommunikation kan pÄverka motivationen pÄ arbetsplatsen. Detta sker genom en fallstudie med en kvantitativ undersökningsmetod i form av en enkÀtundersökning pÄ byggföretaget NCC, dÀr de fyra kommunikationsfaktorernas (feedback, öppenhet, sprÄk och medium) eventuella pÄverkan pÄ de fyra motivationsfaktorerna mÄl, meningsfullhet, utveckling och trivsel, undersöks. SammanstÀllningen visade att alla motivationsfaktorer samt alla kommunikationsfaktorer förutom feedback ansÄgs som positivt bland personalen pÄ NCC. Detta gav ett resultat som sÀger att det frÀmst Àr kommunikationsfaktorerna öppenhet, sprÄk och valet av medium mellan ledningen och de anstÀllda som kan pÄverka motivationen pÄ arbetsplatsen..

Elever i behov av sÀrskilt stöd pÄ gymnasiet - hur kan jag stötta dem och samtidigt alla de andra

Huvudsyftet med detta arbete var att fÄ en ökad förstÄelse kring stödets betydelse och hur undervisning kan anpassas till allas bÀsta. Jag har anvÀnt mig att lÀmplig litteratur, enkÀtundersökningar samt intervjuer för att samla in den information jag behövt. Jag har vÀnt mig bÄde till elever, lÀrare, skolhÀlsan, rektorer och annan personal runt eleverna sÄsom specialpedagoger och resurspedagoger. Enligt eleverna kan det stöd de fÄr vara skillnaden mellan att klara av skolan eller att misslyckas med Àmnen eller till och med hoppa av skolan. Det som Àr viktigt att tÀnka pÄ Àr att alltid ha den enskilda individen i Ätanke dÄ alla individer Àr olika Àven om det finns likheter i form av t ex en diagnos..

"Det gÄr inte att sÀtta barnet med autism i ett hörn..." : Undervisning, integrering och bedömning av barn med autism i Àmnet Idrott och HÀlsa

Syftet med examensarbetet Àr att undersöka vilken kunskap som krÀvs för att undervisa barn med autism i Àmnet Idrott och HÀlsa, samt vad lÀraren kan göra för att underlÀtta att dessa barn blir delaktiga och integrerade i grundskolan. De didaktiska frÄgorna hur, vad och varför stÄr i fokus, arbetet kommer ocksÄ att beröra hur barn med autism kan bedömas i grundskolan. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer som metod. Intervjuer med sju lÀrare i Àmnet Idrott och HÀlsa, som alla har erfarenhet av att undervisa barn med autism, utgör grunden för vÄrt arbete.Alla intervjuade lÀrare har pÄpekat att vid undervisning av barn med autism i Àmnet Idrott och HÀlsa Àr det viktigt att vara tydlig och strukturerad. För att dessa barn ska fÄ sÄ bra skolgÄng som möjligt har det framkommit att det krÀvs en förstÄelse och kunskap om funktionshindret hos lÀraren.

Elevers upplevelser av lÀxor : En intervjustudie i grundskolans tidigare Är

Syftet med denna studie Àr att undersöka förskollÀrares uppfattningar om begreppet hÄllbar utveckling och hur denna uppfattning ligger till grund för hur de arbetar med begreppet i förskolan. Som metod för studien anvÀnds kvalitativa intervjuer dÀr förskollÀrare av olika kön, i olika Äldrar och pÄ tvÄ olika förskolor intervjuas. Tidigare forskning visar att det finns mÄnga olika sÀtt att arbeta med hÄllbar utveckling i förskolan. Denna studie utgÄr frÄn att hÄllbar utveckling bestÄr av tre olika delar; en ekologisk, en social och en ekonomisk del. Resultatet visar att förskollÀrarna har god kÀnnedom om begreppet hÄllbar utveckling men att det inte Àr ett begrepp de anvÀnder.

<- FöregÄende sida 31 NÀsta sida ->