Sök:

Olika men ändå lika

En studie om en rektors roll som ledare för barn med ADHD


I den Svenska skollagen står det ?lika skola för alla? stämmer det egentligen? Denna studie tar upp rektorers ledarroller för barn med ADHD. Har alla barn samma förutsättningar eller skiljer det sig åt? Vem är ansvarig för detta? Genom olika teorier samt tidigare forskning undersöker denna studie vad som skiljer  i ledarskapet för elever med ADHD.  För att göra det tar studien med er genom dels socialpsykologiska, dels ledarskapsforskning för att finna ett svar. Genom intervjuer med 5 rektorer i olika kommuner i mellan-Sverige har studien visat att rektorernas ledarskapsstil är avgörande för deras roll som ledare för barn med ADHD. Resultaten tyder på att även om alla intervjuade rektorer har samma förutsättningar för budget och många av dem koncentrera sig på den ekonomiska aspekten av sitt arbete, är det om de ser sig själva som flexibla ledare samt tillåter dem att sätta eleverna i centrum. En av många slutsatser som föreslås är att ledarens egenskaper, såsom att tänka utanför boxen och se eleverna som individer och inte objekt, kan i hög grad bidra till att förbättra kommunikationen och processer samt socialisation bland barn med ADHD.

Författare

Cecilia Grimstedt

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..