Sök:

Sökresultat:

6199 Uppsatser om Empathic Design - Sida 61 av 414

Akilleshälen som glöms bort : En kvalitativ studie av kontorsmiljöns betydelse för internkommunikationen på en arbetsplats

Employers are becoming more and more aware of that the internal communication between employees is the reason why organizations are being held alive and also what impact the office environment has on employees work performances and their communication. The aim of our study was to gain an understanding of what significance an office's spatial design has for the communication between employees and managers in the workplace. We have through qualitative interviews with managers and employees from different business cases gotten a perception of their ways of communicating with each other. The results showed that employees and leaders thought that they shared the same picture of what their communication was like in reality, how they thought their ways of marking their territory in the office was understood and respected and what their opinions and expectations of how the communication between them and their leaders should be like. These results were then analyzed in consideration with relevant theory and previous research in the disciplines of office environment and communication studies.The main conclusions that have been drawn from the analysis are that the work environment's design can be both positive and negative at the same time and that what should be focused on is the leaders' communication. The leaders and their employees have to communicate more about their communication between them so thart misunderstandings can be avoided in the office environment - and therefore become more effective..

Medielek och digital kompetens i en förskolekontext : Design för meningsskapande

The aim of this thesis is to make a contribution to the field of design oriented theory, regarding young children and their way to digital competence. My research question is: How can a preschool with a certain pedagogical ICT-design give the children affordances for media play and for developing a digital competence?The European Parliament points out digital literacy as one of the Key Competences for life long learning. A digital competence is built on basic ICT (Information and Communication technology) skills. Skills you can develop any time during life, weather you are young or old.

Miljöledning i produktutveckling : En studie i ISO 14001-certifierade företags produktutvecklingsprocesser

Bakgrund: För att underlätta organisationers ansvarstagande gällande miljöpåverkan har standarder införts med syfte att ge stöd i utformning av miljöledningssystem. Ett vida använt verktyg är ISO 14001 vilken framhåller ständiga förbättringar i förhållande till den enskilda organisationens satta miljömål. På grund av standardens generella utformning är det upp till den enskilda organisationen att implementera denna på ett sätt som bäst passar verksamheten. Forskning pekar på att ISO 14001 innehar en ledande roll då det kommer till tillverkande företags miljöengagemang. Dock påvisar forskare att standarden inte är tillräcklig när det kommer till kommersiella produkters miljöpåverkan, men att företag som varit ISO 14001-certifierade en längre tid ändå i stor utsträckning arbetar systematiskt med denna aspekt.Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur miljöhänsyn utformas och implementeras i ISO 14001-certifierade företags produktutveckling då man utifrån tidigare forskning kan anta att detta innebär organisationsspecifika varianter.Metod: För att uppfylla studiens syfte har fallstudier i fyra svenska företag genomförts.

Responsiv webbdesign : Tekniska designaspekter

Det blir allt vanligare att ägare till webbplatser anpassar sin webbplats till lågupplösta enheter som t. ex mobiltelefoner. För att genomföra en anpassning finns flera tekniska alternativ. I denna uppsats har det undersökts vilka tekniska aspekter som kan utgöra eventuella hinder när utvecklare möter webbyråkunders krav på upplösningsoberoende design med en av teknikerna, nämligen responsiv webbdesign. Arbetet innefattar en intervju med en webbyråkund som resulterade i en kravspecifikation som sedan stod till grund för en prototyp, där tekniken responsiv webbdesign testades och utvärderades.

Integrering av iläggsskiva i matbord

Denna rapport har skrivits i samband med ett examensarbete i integrerad produktutveckling. Rapporten genomfördes under den avslutande kursen på designingenjörsprogrammet vid högskolan i Skövde 2008 i samarbete med företaget Lundbergs Möbler AB i Tibro.Rapporten redogör för designprocessen där en lösning för att integrera företagets iläggsskivor tas fram för deras matbord. Rapporten skildrar projektets olika delar från förstudie till slutligt koncept.Projektets inledande förstudie påvisade framförallt hur konkurrenternas lösningsprinciper ser ut, hur hanteringen av dagens iläggsskiva ser ut och dess hanteringsproblem samt ergonomin kring hanteringen av iläggsskivan. Det som framkom i förstudien låg därefter som beslutsunderlag för den fortsatta produktutvecklingen. Dessa områden gav en klarhet i om projektet var genomförbart och vidare vilka fysiska begränsningar och möjligheter projektet hade inför det fortsatta produktutvecklingsarbetet.Med den nya kunskapen bakom sig inleddes idégenereringsfasen.

Produktutveckling av en storleksreducerbar gästsäng

This report is a result of a degree thesis at Luleå University of Technology together with Stram AB in Växjö. The project aimed to develop a size reducible bed, that gets small when folded and has a new slim design. The development of the new folding bed had the purpose to give Stram AB new ideas of how guest beds can look like and be used in the future. Information about Stram´s products and also information of other similar products on the market was gathered. A visit at a store, internet and interviews gave grater insight of the market, and of customer needs.

Fuktskydd och planering i byggprojekt ? Erfarenheter från Eolshäll

When the Eolshällproject was completed for the first time, a great deal of moisturedamage was discovered. Therefore the structure completion was removed andreinstalled. The project was originally planned to cost a total of 126 million SEK, but thefinal costs landed on 271 million SEK. What caused this failure? Were the designs poor,was the technology used too advanced, or was the project not managed properly?Based on the Eolshällproject, theses will be presented about what may have caused themoisture damage.

Europakommissionens register över intresseorganisationer

This paper examines the European Commission?s, newly established, ?Register of interest representatives? The analysis is divided in two parts, first I analyze the registers purpose, the kind, and detail, of information it contains and the different kinds of groups that are supposed to register. After that I analyze the organizations in the register more thoroughly, using a database of my own creation. The database was constructed with information drawn from the register, as well as information from external sources. Regarding the design and purpose of the register, I find that improvements in the design are needed, if the register is to fulfill its purpose.

Automatiskt kabelmärkningssystem

Risk management is a key competency that is constantly being researched how it can be improved within project management. The risk management process consists of four major steps: identify risks, assess the risks? significance on the project, evaluate and address the key risks and follow up.The majority of companies seem to neglect certain identified risks, and decide not to mitigate if the risk does not cause adverse effects to the business. To counteract undesirable consequences and help organisations to become more effective at managing risks an initial work has been conducted for a risk repository.The project develops a proposal on the design of a risk repository which aim to effectively support a database implementation. The study includes literature studies which resulted in a relational model for database implementation.

Effektivitet i designprocessen : En studie av arbetsfördelningen på industridesignbyråer

Industridesignbranschen är en bransch som fram tills nyligen varit en omogen bransch. De senaste åren har företag mer och mer förstått vikten av design som strategiskt konkurrensmedel och därmed börjar industridesignbranschen mogna. Industridesignbyråernas organisationsstruktur måste följa branschens utveckling för att kunna växa och ha en effektiv designprocess. Syftet med uppsatsen har varit att med hjälp av en undersökning av arbetsfördelningen på fem industridesignbyråer, analysera och utvärdera effektiviteten i dessa företags designprocesser.Metoden som använts i detta arbete är en deduktiv ansats där vi använt oss av teorier vi ansett lämpliga för att uppnå uppsatsens syfte. Teorierna vi använt oss av är Branschers utveckling, Mål- och processyn, Utbytes- och utvecklingsprocesser, Organisationsstruktur, Effektivitet, Designprocessen i fyra steg samt Kompetens.

Portabel grill för friluftslivet

Denna rapport är ett resultat av det examensarbete som är den avslutande delen av högskoleingenjörsprogrammet med inriktningen Industriell design och som utförts under 10 veckor under våren 2006. Uppgiften har varit att designa en portabel grill för användning inom friluftslivet. Detta har gjorts genom att utveckla en tidigare grill som uppdragsgivaren Lappland Allservice AB haft problem med. Arbetet har utförts med hjälp av systematisk problembehandling där ett antal metoder används för att samla information, bestämma, undersöka och finna lösningar på de problem som den tidigare grillen hade. Det slutgiltiga resultatet modellerades upp i CAD-programmet Ideas som används för att skapa en tredimensionell bild av produkten.

Att spela heterosexuell : En studie av konstruktioner av genus och sexualitet i tv-spelen Prince of Persia och Fable II

The purpose of this paper is to investigate how gender and sexuality are made in the videogames Prince of Persia and Fable II, and more specifically to look at possibilities and limitations for the construction of gender and sexuality in these games. I understand videogames as an interactive media form that differs from other types of media like film and literature. It is a media form that depends on a player to be played. At the same time it is constituted by rules of how it can be played. I have analyzed my material by a method called close-playing.


Betydelsen av användarmedverkan i systemdesign: En fallstudie

I denna uppsats tänker vi analysera ett systemutvecklingsfall där en användare hade väldigt stor roll i utvecklingsarbetet. Syftet med studien är att bidra till ökade kunskaper om vilka faktorer påverkar nyttan av användarmedverkan i systemdesign. Vi gjorde en fallstudie om ett projekt där författarna hjälpte en läkare att utveckla en applikation för att hålla reda på blodaccesser hos dialyspatienter enligt en användarcentrerad metod. Det visade sig att användarmedverkan gick mycket bra och var avgörande för kravspecifikationen och design av databasen men design av gränssnitt gick mycket sämre. Analysen visade att problemen uppstod främst när gränssnittsdesignen utfördes utan användaren.

Svenska kyrkan i kris : Sambandet mellan demografi och Svenska kyrkans medlemsandel

Our aim in this work has been to redesign ModernFamilies and make a user-friendly interface for people with aphasia. The focus has been to identify general issues they might face while using different technology and applications, in order to find better alternative design for ModernFamilies, with a focus on usability. To approach this issue, we used a qualitative method. Our study includes several interviews and observations preformed in conjunction with the AGNES project (AGeing in a NEtworked Society) and speech therapists. Aphasia requires simple design that in the same time gives them support to understand and use technology and different applications.

<- Föregående sida 61 Nästa sida ->