Sök:

Sökresultat:

724 Uppsatser om Emotionell träning - Sida 43 av 49

Momentum : En kvalitativ studie om trÀnares uppfattning kring momentum och matchcoaching utförd genom intervjuer av ishockeytrÀnare pÄ elitnivÄ inom Sverige

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med den hÀr studien Àr att genom intervjuer empiriskt granska och analysera elittrÀnarens uppfattningar om momentum i ishockey. För att fÄ svar pÄ syftet delades det in i de fyra frÄgestÀllningarna . (1) Hur ser elittrÀnaren pÄ momentum och vad innebÀr det fördem? (2) Hur ser elittrÀnarna pÄ sin spelidé? (3) Vilka triggers tar trÀnarna upp och hur förhÄller sig dessa till momentum? (4) Vilka coachbeslut och strategier tillÀmpar elittrÀnarna under match?MetodStudien har genomförts med en kvalitativ ansats. Intervjuerna har prÀglats av ett förhÄllningssÀtt med standardiserade teman pÄ frÄgestÀllningar till intervjupersonerna och djupgÄende följdfrÄgor.

Elektrisk impedanstomografi som bilddiagnostisk metod för undersökning av ventilationsdistributionen under generell anestesi och vid hypergravitation

Bakgrund: HjÀrt- och kÀrlsjukdomar var vanligt förekommande och hade kommit att bli ett stort hÀlsoproblem. Ofta ledde diagnosen till ett försÀmrat vÀlbefinnande för bÄde den vÄrdsökande personen och Àven för partnern. För flertalet var dock sexualiteten en viktig del av vÀlbefinnandet. Risken att vÀlbefinnandet kunde kommit att pÄverkas var stor dÄ förekomsten av sexuella problem visats vara dubbelt sÄ hög i denna grupp gentemot den allmÀnna populationen.Syfte: Syftet var att beskriva hur hjÀrt- och kÀrlsjukdomen pÄverkade sexualiteten hos vÄrdsökande personer och deras partner.Metod: Litteraturöversikt med kvalitativ analys genomfördes. Nio artiklar som söktes fram genom Cinahl och Medline samt en artikel genom sekundÀrsökning ingick i översikten.

?Social kompetens Àr en process dÀr man aldrig bli fullÀrd": En kvalitativ studie om hur vuxenutbildning bidrar till utveckling av individens sociala kompetens och förmÄgan till reflexivitet.

Idag har vi helt annan syn pÄ utbildning och arbete Àn tidigare, mÀnniskan förvÀntas att vara aktiv inom utbildning, lÀrande och fÀrdighetsutveckling under hela sitt liv. Individer utvecklar social kompetens i samvaro med andra mÀnniskor, olika mÀnniskor bidrar pÄ olika sÀtt till omvandling av individens identitet. Mitt syfte med denna uppsats Àr att undersöka hur vuxenutbildning bidrar till utveckling av individens sociala kompetens och förmÄgan till reflexivitet. FrÄgestÀllningar som besvarades Àr: · Hur gestaltar sig medvetenhet om social kompetens hos lÀrare och elever vid vuxenutbildningen? · Hur arbetar man med utveckling av social kompetens och förmÄgan till reflexivitet hos deltagare inom vuxenutbildningen? · Hur utvecklas individens identitet av deltagande i utbildningen? · PÄ vilket sÀtt kan man förbÀttra vuxenutbildning, sÄ att den i större omfattning medverkar till utveckling av social kompetens? För att besvara frÄgestÀllningar har jag anvÀnt mig av den kvalitativa metoden.

Trygghet, nÀrhet och distans : En studie om sjuksköterskor pÄ psykiatriska slutna avdelningar och deras emotionella arbete.

Denna uppsats belyser sjuksköterskors emotionella arbete inom den psykiatriska slutenvÄrden. Den syftar till att undersöka hur sjuksköterskan organiserar det egna emotionella arbetet i förhÄllande till patienten och se vilka förutsÀttningarna Àr för att det emotionella arbetet ska kunna utföras pÄ ett konstruktivt och funktionellt sÀtt, sÄ att det gynnar bÄde sjuksköterskan och patienten. Vidare önskar studien se vilka emotionella redskap som sjuksköterskan har att tillgÄ för att kunna hantera det emotionella arbetets betungande delar. Uppsatsen utgÄr frÄn Hochschilds (1983) teoretiska ramverk om emotionellt arbete samt studier och litteratur av andra som applicerat detta pÄ vÄrd och omsorg. Denna studie bygger pÄ intervjuer av elva sjuksköterskor inom psykiatrisk slutenvÄrd.

De teoretiska direktiven möter texterna i praktiken. En diskursanalys av ÄtgÀrdsprogram i tre kommunala gymnasieskolor

Syfte: Syftet med studien var att kartlÀgga och analysera ÄtgÀrder med hjÀlp av diskursanalys i ÄtgÀrdsprogram skrivna i gymnasieskolan. Studien handlade dels om att beskriva hur Ät-gÀrderna Àr formulerade, dels om att diskutera vilka följder ÄtgÀrderna kan fÄ för elevens lÀrande och huruvida de leder till inkludering av en elev i behov av sÀrskilt stöd, samt vilka specialpedagogiska perspektiv man kan se i ÄtgÀrderna. Teori: Som teoretisk kunskapsansats anvÀndes det sociokulturella perspektivet pÄ lÀrande. I detta perspektiv Àr lÀrande nÄgot som uppstÄr i samspel mellan individen och kollektivet. SprÄket blir betydelsefullt eftersom det Àr genom detta man kommunicerar med sin omgivning och det Àr individens viktigaste instrument för att förstÄ och interagera med sin omvÀrld.

Skyddsfaktorer : hur begreppet synliggörs och hur kunskaper tillÀmpas inom tre skolbaserade preventionsprogram

Syftet med denna studie Ă€r att undersöka hur begreppet skyddsfaktorer hos barn och ungdomar synliggörs och hur kunskap om Ă€mnet tillĂ€mpas i tre svenska skolbaserade preventionsprogram: Social och Emotionell TrĂ€ning (SET), Örebro Preventionsprogram (ÖPP) och Community Parent Education Program (COPE). Tidigare forskning om barn och ungdomars skyddsfaktorer talar för att ett frĂ€mjande av dessa faktorer kan hjĂ€lpa barn och ungdomar undvika att utveckla ett normbrytande beteende. Den hĂ€r studien har inriktat sig pĂ„ skolbaserade preventionsprogram dĂ„ skolan Ă€r den sociala arena dĂ€r barn och ungdomar spenderar majoriteten av sin vakna tid.Studiens frĂ„gestĂ€llningar Ă€r som följer:- Hur synliggörs begreppet skyddsfaktorer i programbeskrivningarna för de tre utvalda skolbaserade preventionsprogrammen?- Hur tillĂ€mpas den kunskap som finns om skyddsfaktorer i det praktiska arbetet med preventionsprogrammen enligt hur det beskrivs i programbeskrivningarna?- Finns det nĂ„gra likheter eller skillnader mellan programmen med avseende pĂ„ deras tillĂ€mpning av kunskaper om skyddsfaktorers betydelse?En innehĂ„llsanalys av preventionsprogrammens egna material har genomförts utifrĂ„n tvĂ„ utvalda teman: preventionsprogrammens utformning och bakgrund samt skyddsfaktorer ? hur begreppet synliggörs och hur kunskaper anvĂ€nds. Resultaten har dĂ€refter kopplats till tidigare forskning om barn och ungdomars skyddsfaktorer.

"Det goda arbetet" : Vad Àr det som konstituerar det idag och hur uppleves det av anstÀllda i en modern organisation.

Svenska Metallindustriarbetarförbundet lade 1985 fram en rapport med namnet Det goda arbetet (Svenska metallindustriarbetarförbundet, 1985). I rapporten formulerades nio principer för vad som avsÄgs med "det goda arbetet" och hur det bör vara beskaffat. Syftet med denna studie Àr att undersöka i vilken utstrÀckning Metalls koncept för "det goda arbetet" fortfarande bÀr relevans inom ett modernt företag. De nio principerna tar tillsammans upp aspekter som trygghet, belöning, medbestÀmmande, samarbete, yrkeskunnande, utbildning, arbetstider, jÀmlikhet och arbetsmiljö. VÄr uppfattning och utgÄngspunkt Àr att konceptet bÀr pÄ en allmÀngiltighet som gör att det fortfarande Àr relevant för förstÄelsen av vad som konstituerar det goda arbetet.

Vilka kÀnnetecken och förmÄgor har en expert-coach? : en kvalitativ studie av begreppet expert-coach inom svensk elitidrott

Bakgrund och syfteIstÀllet för att bedöma och vÀrdera en coach utifrÄn dÄlig eller bra kan en coach ses utifrÄn ett kontinuum dÀr nybörjare Àr den ena ytterligheten och expert den andra ytterligheten. Tidigare forskning om expert-coacher har tvÄ inriktningar, utveckling av expertis inom coaching och expert-coachens kÀnnetecken och förmÄgor. KÀnnetecken och förmÄgor hos en expert-coach kan ses som nyckelbegrepp i denna studie. Underliggande begrepp inom expert-coachens kÀnnetecken Àr karaktÀrsdrag, beteende och coach/ledarstil. Underliggande begrepp inom expert-coachens förmÄgor Àr kunskap och psykologiska fÀrdigheter.

Metoder för identifiering av elever i behov av stöd i sin skolvardag

Syftet med denna studie Àr att belysa och kartlÀgga vilka metoder specialpedagog och pedagoger anvÀnder sig av pÄ en förskola och tre grundskolor i en kommun och pÄ tvÄ olika stadier nÀr de upptÀcker en elev som avviker kunskapsmÀssigt och/eller emotionellt/socialt, samt vad detta fÄr för pedagogiska konsekvenser i skolvardagen. I den halvstrukturerade intervjuformen sökte jag i huvudsak svar pÄ följande frÄgor. Vad Àr det hos eleven som pedagogerna inom förskolan och grundskolans tvÄ stadier samt specialpedagog betraktar som avvikande vad gÀller kunskapsmÀssig och/eller social, emotionell utveckling? Hur ser en kartlÀggning ut av en elev som man anser avvika och vem initierar denna kartlÀggning? Vad hÀnder konkret i förskol/skolsituationen med ledning av resultaten som framkommer vid kartlÀggningen/utredningen? Hur ser uppföljning och utvÀrdering av kartlÀggning/utredning ut för den enskilde eleven i behov av stöd? Vari bestÄr skillnader och likheter mellan pedagogkategorierna vilka ingick i undersökningen utifrÄn deras syn pÄ ovannÀmnda frÄgestÀllning. Resultatet i denna studie visar att det föreligger skillnader i sÀttet att se pÄ elever vilka anses avvika pÄ skolans tvÄ stadier gentemot förskolepedagogens syn pÄ desamma.

LĂ€xor : Ett pedagogiskt verktyg!?

Sammanfattning Föreliggande uppsats syftar till att undersöka lÀxan som företeelse. Materialet som ligger till grund för denna studie omfattats av en enkÀtundersökning och intervjuer med verk-samma lÀrare. Vi har velat undersöka pedagogers individuella syften och intentioner med lÀxor. I undersökningen har framkommit att lÀrarnas frÀmsta syften med lÀxor Àr att trÀna ansvar, fÄ förÀldrar engagerade i skolarbetet och att eleverna ska befÀsta kunskaper genom fÀrdighetstrÀning. Med den nuvarande regeringen har lÀxan tillsammans med betyg samt ?ordning och reda? legat i fokus.

KvittningsrÀtten inom fÄllan : En analys av reglernas förenlighet med den skatterÀttsliga neutralitetsprincipen

Den 1 juli 2013 meddelade Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) beslut i ett mÄl gÀllande kvittningsrÀtten för kapitalvinster och kapitalförluster pÄ delÀgarrÀtter. FrÄgan som be-handlades i mÄlet var om aktiebolaget hade rÀtt att kvitta sina kapitalförluster mot kapital-vinsterna som uppkommit i den utlÀndska delÀgarbeskattade juridiska personen. HFD beslutade att neka aktiebolaget möjligheten till kvittning pÄ grund av att lagstöd saknades.Denna bedömning vÀcker frÄgor, dÄ aktiebolag som vÀljer att placera delÀgarrÀtter i del-Àgarbeskattade juridiska personer fÄr en mindre utstrÀckt kvittningsrÀtt vid jÀmförelse om delÀgarrÀtterna hade placerats direkt i aktiebolaget. Vid nÀrmare granskning av kvittnings-möjligheterna kan det konstateras att Àven kvittningsrÀtten för kapitalförluster (inte bara kapitalvinster) pÄ delÀgarrÀtter i delÀgarbeskattade juridiska personer Àr begrÀnsade, vid jÀmförelse om motsvarande kapitalförluster hade uppkommit direkt i aktiebolaget. Be-grÀnsningarna för kapitalförlusterna pÄ delÀgarrÀtter i delÀgarbeskattade juridiska perso-ner innebÀr att kapitalförlusten ska kvoteras till 70 % innan kvittning kan ske, vilket inte Àr ett krav om kapitalförlusten hade uppkommit direkt i aktiebolaget.

Att tvingas kompromissa med barnmorskeprofessionens v?rdegrund ? en systematisk litteratur?versikt ?ver barnmorskans etiska dilemman

Bakgrund: Etiska dilemman ?r en del av barnmorskans vardag inom f?rlossningsv?rd. Ett etiskt dilemma uppst?r n?r motstridiga v?rden kolliderar och det f?religger en sv?righet att bed?ma vilket v?rde som b?r ges f?retr?de. Barnmorskans etiska kod ?r v?gledande i beslutet men i slut?ndan ?r det barnmorskan sj?lv som avg?r. Att tvingas kompromissa med barnmorskeprofessionens v?rdegrund kan f?ranleda moralisk stress och oh?lsa. Litteratur?versiktens teoretiska referensram utg?rs av kvinnocentrerad v?rd och teorier om st?d. Syfte: Att beskriva barnmorskors och barnmorskestudenters erfarenheter av etiska dilemman inom f?rlossningsv?rd. Metod: Systematisk litteratur?versikt med kvalitativa studier.

Intellektuellt kapital i publika företag

Bakgrund: MÄnga företag har idag ett vÀrde som vida överstiger vÀrdet pÄ de redovisa-de tillgÄngarna och som inte kan synliggöras som tillgÄngar i den traditionella redovis-ningen. Detta har skapat begreppet Intellektuellt Kapital. Det finns behov frÄn företagen att synliggöra det intellektuella kapitalet men regler och lagar gör att man Àr hÀnvisad till att redovisa dem pÄ annat sÀtt, t ex i Ärsredovisningens frivilliga information. Det saknas enhetligt ramverk och regler för hur och vad företagen ska redovisa betrÀffande intellektuellt kapital. Det verkar trots förÀndringen i företagens vÀrde, forskning och studier ta tid innan det intellektuella kapitalet fÄr en enhetlig redovisning.

Normer och praktik kring strategiskt arbete - En studie av svenska engeribolagsstyrelser

Bakgrund och problem: Denna uppsats handlar om normer och praktik kring strategiarbete. Strategiskt arbete Àr viktigt inom alla bolag med lÄngsiktiga ambitioner. Genom ett holistiskt perspektiv har strategiarbete utvÀrderats utifrÄn tvÄ omrÄden som genom tidigare forskning pÄvisats ha en direkt koppling med strategiarbetets kvalitet och resultat, och dÀr vidare forsk-ning har efterlysts. De tvÄ omrÄdena omfattar: styrelsens engagemang i strategiarbetet och styrelsens informationsanvÀndning vid strategiarbetet. En övergripande frÄga har formulerats utifrÄn det valda huvudomrÄdet och dÀrefter har tvÄ underliggande frÄgor formulerats utifrÄn de tvÄ valda delomrÄdena, för att mer konkret kunna undersöka den övergripande frÄgan.

Oligopolets fall? : En analys av EU kommissionens förslag till att lösa upp revisions-och rÄdgivningsbranschens marknadskoncentration

Sammanfattning Examensarbete i företagsekonomi, Internationella handelshögskolan i Jönköping, Revision, Magisteruppsats, VT 2011. Författare: Caroline Lillevang & Anna Norrsell Karlsson Handledare: Gunnar Rimmel & Fredrika Askenmalm Titel: Oligopolets fall? ? En analys av EU kommissionens förslag till att lösa upp revisions- och rÄdgivnings-branschens marknadskoncentration Bakgrund och Problem: Enligt den utgivna Grönboken Àr det nödvÀndigt för den finansiella stabiliteten att re-visions- och rÄdgivningsbranschen och dess marknadsstruktur utvecklas. EU kommissionen vill lösa upp mark-nadskoncentrationen och diskuterar bland annat ett införande av krav pÄ gemensam revision för större bolag samt krav pÄ byrÄrotation. Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka huruvida Grönbokens förslag Àr rÀtt vÀg att gÄ för att uppfylla EU kommissionens önskan om att förÀndra revisions- och rÄdgivningsbranschens marknadsstruktur.

<- FöregÄende sida 43 NÀsta sida ->