Det blir ju ändå lättare för alla om man hittar ett lättare sätt att göra det som är svårt
inkluderande svenskundervisning med särskilt perspektiv på elever som befinner sig i läs- och skrivsvårigheter
Syfte med denna studie är att ta reda på hur elever som befinner sig i läs- och skrivsvårigheter anser att undervisningen i svenska bör läggas upp så att den passar dem. Detta undersöks genom kvalitativa intervjuer med tre gymnasieelever som befinner sig i lässvårigheter. Resultatet visar att det var först under högstadietiden som de intervjuade eleverna upplevde att de befann sig i lässvårigheter. Orsaken till att de hamnade i svårigheter med läsningen ansåg de fanns i bristen på anpassning av texter. Texterna de presenterades för under denna tid var antingen för svåra eller ointressanta. Det samtliga elever förespråkar som kompenserande hjälpmedel är ljudboken. När det kommer till lärarens roll så ansåg två av eleverna att det viktigaste var att läraren engagerar sig i de elever som befinner sig i läs- och skrivsvårigheter. De ansåg att läraren bör hålla koll på att eleverna i läs- och skrivsvårigheter hänger med i undervisningen och frågar om de behöver hjälp. En av eleverna tyckte även att det var viktigt att läraren utformade sin undervisning efter elevernas intressen.