Sök:

Sökresultat:

11768 Uppsatser om Elever som stör - Sida 39 av 785

Matematikundervisning för elever med matematiksvÄrigheter

Detta examensarbete undersöker nÀrmare lÀrares Äsikter om matematikundervisningen. Hur lÀrare undervisar och anpassar undervisningen till elever med matematiksvÄrigheter, och i vilken utstrÀckning lÀrare anser att samtal om matematiska begrepp har för betydelse för elever med matematiksvÄrigheter att utvecklas i Àmnet. Syftet har besvarats genom aktuell litteratur och kvalitativa intervjuer med tre lÀrare. Enligt den studerade litteraturen bör elever med matematiksvÄrigheter arbeta laborativt eftersom eleverna behöver fÄ anvÀnda flera sinnen för att kunna ta till sig undervisningen. Det laborativa materialet ska fungera som ett stöd för elevernas tankar.

Studiemotivation inom kÀrnÀmne och karaktÀrsÀmne hos elever pÄ gymnasieskolans teoretiska respektive praktiska program

Det pÄgÄr en skolpolitisk debatt om andelen kÀrnÀmnen respektive karaktÀrsÀmnen inom gymnasieskolans teoretiska och praktiska program. Syftet med studien var att undersöka om det finns en skillnad i studiemotivation bland gymnasielever i kÀrnÀmnen respektive karaktÀrsÀmnen beroende pÄ om de gÄr ett teoretiskt program eller ett praktiskt program. Deltagarna i undersökning var elever pÄ ett gymnasium frÄn den sista Ärskursen dels frÄn ett teoretiskt program, Naturvetarprogrammet (NV) och frÄn ett praktiskt program, OmvÄrdnadsprogrammet (OP). Metoden som undersökningen anvÀnde sig av var en enkÀt som tog upp omrÄdet motivation till kÀrnÀmnen och karaktÀrsÀmnen. Resultatet visade att motivationen hos elever pÄ det teoretiska programmet var högre för kÀrnÀmnet Àn vad det var för elever pÄ det praktiska programmet, de hade en högre motivation i sitt karaktÀrsÀmne.

ArbetssÀtt som underlÀttar eller försvÄrar i undervisningen för elever med koncentrationssvÄrigheter

Syftet med detta arbete Àr att undersöka och jÀmföra vilka arbetssÀtt och strategier lÀrare med olika pedagogiska inriktningar anvÀnder för att anpassa undervisningen efter elevers förutsÀttningar och individuella behov sÄ att alla elever blir delaktiga i den ordinarie undervisningen. Arbetet fokuserar pÄ elever med koncentrationssvÄrigheter. Vi valde att göra en kvalitativ undersökning pÄ tre skolor dÀr vi genomförde intervjuer med lÀrare samt elevobservationer i undervisningssituationer. Totalt genomförde vi sex intervjuer vilka syftade till att belysa hur lÀrarna ser pÄ elevers koncentrationssvÄrigheter samt vilka arbetssÀtt som förekommer i undervisningen för dessa elever. Vi genomförde Àven fem elevobservationer i undervisningssituationer för att se vilka arbetssÀtt som förekom och hur eleverna agerade i undervisningssituationerna.VÄrt resultat visar att samtliga skolor arbetar individualiserat och utan större fokus pÄ elevernas koncentrationssvÄrigheter.

Mottagande av nyanlÀnda elever : "Integration Àr en handling, inte ord".

Denna studie handlar om hur mottagandet av nyanlÀnda elever gÄr till i SödertÀljekommun.Syftet med studien Àr att undersöka hur staten genom kommunalnivÄ tÀnkersig att nyanlÀnda elever ska tas emot i den svenska skolan och hur skolledning ochövrig personal förvÀntas arbeta med detta.Genom en kvalitativ metod har vi studeratkommunala dokument i kombination med intervjuer, hur mottagande av nyanlÀndaelever kan gÄ till vÀga i praktiken.Det som kommit fram ur analysen visar pÄ att detÀr av stor vikt att skolpersonalen och hela kommunen arbetar efter samma mÄl och attett gemensamt tÀnk genomsyrar organisationerna för att ett rÀttvist och gottmottagande ska kunna ges.Analysen visar att största ansvaret ligger pÄ skolan ochden enskilda lÀraren. Slutsatsen Àr att samhÀllet och skola behöver integreras mer ochregeringen behöver tillgodose skolornas behov av verktyg och resurser för att kunnage de nyanlÀnda den bÀsta skolintroduktionen..

Hur lÀrare och elever ser pÄ bedömning i praktiken

Abstract Bedömning utgör en stor del av det dagliga pedagogiska arbetet i skolan och syftet med detta examensarbete Àr att klarlÀgga och resonera kring lÀrares och elevers tankar om och syn pÄ bedömning samt hur de resonerar kring sjÀlv- och kamratbedömning. Syftet Àr ocksÄ att undersöka hur elever i Ärskurs fem ser pÄ bedömning och om elevers och lÀrares Äsikter skiljer sig Ät. För att nÄ syftet i denna studie har jag startat med att samla in tidigare forskning kring bedömning. Tidigare forskning visar att formativ bedömning Àr en positiv utgÄngspunkt för elevers lÀrande och detta poÀngterar bland annat Anders Jönsson (2008). Studien baseras pÄ intervjuer av fyra lÀrare och Ätta elever.

LikvÀrdighetsproblematiken inom religionskunskapsÀmnet : En fallstudie i hur lÀrare pÄ olika programinriktningar bedömer elever i gymnasieskolan

Denna uppsats undersöker huruvida elever behandlas lika över de olika gymnasieprograminriktningarna i undervisning, bedömning och betygssÀttning samt om lÀrarna Àr medvetna om elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter och om hÀnsyn tas till dessa elever i utformningen av undervisningen, arbetsuppgifter och prov.Undersökningen Àr en kvalitativ fallstudie bestÄende av fyra intervjuer av lÀrare pÄ tvÄ gymnasieskolor i Mellansverige som sedan jÀmförts med egna observationer av respektive lÀrares lektion/lektioner.Fallstudien visade att lÀrarna mer eller mindre anvÀnder sig av programinfÀrgning för att anpassa Religionskunskap A till eleverna. PÄ den ena skolan anvÀnde lÀrarna sig Àven av en lokal kursplan, för att uppfylla kursmÄlen och dÀrigenom individanpassa undervisningen samt lÄta eleverna fÄ vara delaktiga i upplÀgget av kursen.Mitt examensarbete visar pÄ en aktuell problematik som möter mÄnga lÀrare vid betygsÀttning av elever. Enligt undersökningen skulle tid att samtala med kollegor om betyg samt avsatt tid för sjÀlvutvÀrdering underlÀtta detta arbete..

KommunikationsÀngsliga elever i undervisningen : Elevers upplevelser och lÀrares förhÄllningssÀtt

Syftet med vÄr kunskapsöversikt har varit att belysa den problematik som kan uppstÄ nÀr kommunikationsÀngsliga elever förvÀntas delta muntligt i undervisningen. Vi har anvÀnt oss av metoderna databassökning och manuell sökning vilket har resulterat i sju vetenskapliga texter. Dessa texter har utgjort resultatet av vÄr kunskapsöversikt. Resultatet har visat att kommunikationsÀngsliga elever kÀnner obehag inför att delta muntligt och orsaken till detta har visat sig vara oro och rÀdsla för att göra bort sig och hÄnas av sina klasskamrater. Resultatet har ocksÄ visat att lÀrare har olika förhÄllningssÀtt till kommunikationsÀngsliga elever och att detta i mÄnga gÄnger grundar sig i lÀrares egna tidigare erfarenheter som kommunikationsÀngsliga elever.

Elevers upplevelser vid arbete med praktisk matematik

Jag vill med denna undersökning ta reda pÄ vilka olika upplevelser elever kan ha vid arbete med praktisk matematik. Litteraturen inom omrÄdet visar att omkring 50% av eleverna i skolÄr 7-9 tycker att matematik Àr roligt, och att praktisk matematik kan förÀndra dessa attityder positivt. I min undersökning vÀljer jag att observera en klass med elever i skolÄr 6 nÀr de genomför praktiska moment samt att intervjua 12 stycken av dessa elever. Jag finner att de bl.a. upplever praktisk matematik som variation frÄn att rÀkna i boken samt att det Àr roligt att klippa, klistra och mÄla.

Muntlig kommunikation i skolmatematik : En litteraturstudie om vikten av muntlig kommunikation i mellanstadiets matematikundervisning

Syftet med denna studie Ă€r att redogöra för forskning kring muntlig kommunikation i matematik. Studien syftar till att se över vilka arbetssĂ€tt elever möter nĂ€r muntlig kommunikation i matematik Ă€r i fokus, samt lĂ€rares val av matematiskt sprĂ„k vid matematikundervisning. Syftet Ă€r dessutom att ta reda pĂ„ vilken betydelse muntlig kommunikation i matematik har för kunskapsutvecklingen hos elever, bland annat för elever med dyslexi och elever med annat modersmĂ„l Ă€n svenska. I denna studie beskrivs muntlig kommunikation i matematik, arbetssĂ€tt, matematiskt sprĂ„k samt kunskapsutvecklingen hos elever, utifrĂ„n existerande forskning, föregĂ„ende lĂ€roplan samt nuvarande lĂ€roplan. Resultatet visar att utomhusmatematik Ă€r ett lĂ€mpligt arbetssĂ€tt för att elever ska kunna utveckla matematisk kommunikation. Även laborativ matematik har visat sig vara ett arbetssĂ€tt som bidrar till grupparbete och muntlig kommunikation. Elevers logiska tĂ€nkande utvecklas i samband med muntlig kommunikation i matematik och eleverna fĂ„r möjlighet att utveckla förmĂ„gor som lyfts fram i Lgr11.

Hur resonerar elever och lÀrare om nÀtmobbning och tradtionell mobbning? : En studie kring hur nÀtmobbning och tradtionell mobbning ses utifrÄn ett lÀrare och elevperspektiv

Studiens syfte Àr att skildra och jÀmföra hur lÀrare och elever resonerar pÄ tvÄ olika mobbningssituationer ? nÀtmobbning och traditionell mobbning och varför dessa perspektiv kan se olika ut. UtifrÄn detta diskuteras vad lÀrare och vuxna har för möjligheter att pÄverka och klarlÀgga mobbning och se det utifrÄn elevernas perspektiv. För att fÄ svar pÄ de frÄgestÀllningar som studien ska besvara Àr tillvÀgagÄngssÀttet en fenomenologisk kvalitativ metod som introduceras med hjÀlp av bilder med fritidspedagoger och elever i Äldrarna 8-12 Är. Resultaten av intervjun Àr att lÀrare inte alltid ser barns perspektiv i frÄga om mobbning utan mer tror sig veta vad som Àr bÀst för eleverna, medan eleverna ville ha mer inflytande i frÄgor som berör deras skolgÄng och att lÀrare ska lyssna mer pÄ deras Äsikter..

Gymnasieelevers uppfattningar om dans i skolan

Syftet har varit att undersöka och beskriva gymnasieelevers uppfattningar om dans i skolan samt om dessa prÀglas av sociala relationer och kulturella bakgrunder. Genom enkÀter med 108 elever och intervjuer med fem elever vid en gymnasieskola har vi samlat information. Undersökningarna Àr utförda hos elever med skilda och ofta knappa erfarenheter av dans i skolan. Resultaten har visat pÄ samband mellan deras uppfattningar och tidigare erfarenheter av dans. MÄnga upplevde dans som positivt men saknade en personlig relation till dans i skolan.

Att emellanÄt lÀsa med glÀdje

Under mina snart tjugo Är som lÀrare, dÄ jag frÀmst arbetet med elever i mellanÄren, har jag mött ovilliga lÀsare som trots allt ibland hittar böcker som de med glÀdje lÀser. Syftet med denna undersökning Àr att finna positiva faktorer till att dessa elever lÀser och att ta hjÀlp av dessa för att bygga upp goda lÀsmiljöer för alla elever. Tidigare forskning visar att litteraturlÀsning under mellanÄren ofta Àr en enskild angelÀgenhet och att skolan inte tar till vara pÄ den kunskap och det intresse eleverna har med sig om andra textvÀrldar. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ undersökning dÀr elever i tvÄ klasser har svarat pÄ enkÀter kring lÀsning. DÀrefter intervjuade jag sex av eleverna, som jag betecknar som ovana eller ovilliga lÀsare.

"Jag bara tÀnkte" : Elevers strategier för att förstÄ olika textgenrer

Syftet med studien var att undersöka vilka lÀsförstÄelsestrategier elever anvÀnde sig av nÀr de skulle förstÄ olika textgenrer. För att undersöka vilka strategier som elever i Ärskurs tre anvÀnde nÀr de lÀste olika slags textgenrer anvÀndes tre olika texter, en skönlitterÀr text, en faktatext och en instruktionstext.Vi anvÀnde oss av kvalitativa intervjuer för att ta reda pÄ vilka strategier eleverna anvÀnde nÀr de skulle förstÄ innehÄllet i en text.Resultatet i studien visade att elever anvÀnde olika strategier nÀr de skulle förstÄ olika slags texter. Resultatet tydde Àven pÄ att elever var medvetna om fler strategier Àn vad de anvÀnde under vÄra intervjuer. Dessa strategier var alternativa sÀtt som eleverna kunde anvÀnda om de fick problem med texten. Det kunde till exempel vara svÄra ord som eleverna behövde identifiera.Resultatet visade pÄ att elever frÀmst anvÀnde strategin att nyttja minnet nÀr de försökte förstÄ olika slags texter.

Pojkar och flickor i skolan : En studie om elevers aktiviteter och beteenden i skolan ur ett genusperspektiv

Syftet med denna studie Àr att ur ett elevperspektiv undersöka och analysera elevers beteenden och aktiviteter i klassrummet och pÄ rasten som ett uttryck för hur en genusordning och en ?dold? lÀroplan och hÀrskarteknikerna sÄvÀl befÀsts och förstÀrks samt förÀndras och överskrids. Denna studie bygger pÄ observationer av och intervjuer med tio elever i Är tre. Resultatet visar pÄ att det förekommer bÄde aktiviteter och beteenden som Àr ett uttryck för en genusordning, ?dold? lÀroplan och hÀrskartekniker bÄde pÄ rasten och i klassrummet.

Motivation : Om att lyckas vÀcka lusten att lÀra hos elever i Ärskurs 5

Det Àr vanligt förekommande att elever pÄstÄr att det Àr trÄkigt att gÄ i skolan. Utan lust och vilja att lÀra fÄr lÀraren en stor utmaning i att lyckas fÄ eleverna att tillÀgna sig kunskaper pÄ ett varaktigt sÀtt. Syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka hur man som lÀrare kan pÄverka elevernas motivation till att lÀra samt att undersöka vad motivationsbrist hos elever leder till.Med hjÀlp av fyra lÀrarintervjuer och Ätta elevintervjuer, vilka samtliga var verksamma i Ärskurs fem, sÄ har vi fÄtt en bild av vad motivation och lust att lÀra innebÀr, hur man som lÀrare kan arbeta för att stimulera elevernas lust att lÀra samt vad motivationsbrist kan leda till.SÄvÀl intervjuade lÀrare som elever menar att omgivningen pÄverkar elevernas motivationsskapande. Om inte helheten i klassrummet Àr tilltalande sÄ brister det i lusten att lÀra. .

<- FöregÄende sida 39 NÀsta sida ->