Sök:

Sökresultat:

533 Uppsatser om Elektroniska informationskällor - Sida 22 av 36

Mediekonvergens ? nya digitala artefakter i tidningsva?rlden : ..

Den digitala teknikens genombrott utgör idag en viktig förutsÀttning för att vi ska kunna kombinera olika typer av information som tidigare varit avgrÀnsade. Ett resultat av denna mediekonvergens Àr e-pappret och e-papperstidningen, som inom en snar framtid kommer att finnas ute pÄ marknaden. Begreppet mediekonvergens syftar till de möten som sker dÄ olika medier förenas och bildar nya enheter. Undersökningen som denna uppsats baseras pÄ behandlade e-papperstidningen och de förvÀntningar, baserat pÄ tidigare erfarenheter, som de tilltÀnkta anvÀndarna har pÄ detta nya medie. MÄlet var att fÄ fram en bild av de faktorer som har störst betydelse för att tidningslÀsarna i framtiden ska vÀlja att lÀsa sin tidning pÄ e-papper.

Öka anvĂ€ndningsfrekvensen i intranĂ€tet

NÀr ett informationssystem skapas Àr det viktigt att anvÀndarna Àr delaktiga för att detta skall kunna matcha de behov som finns. Syftet med denna studie Àr att komma fram till hur man ökar anvÀndningen av ett intranÀt och dÀrigenom kan effektivisera arbetsrutiner. Vi har dÀrför formulerat vÄr forskningsfrÄga enligt följande:Hur kan man öka anvÀndningen av ett intranÀt?Studien bestÄr av en teoretisk och en empirisk undersökning. I den teoretiska studien har vi identifierat ett antal aspekter som Àr nödvÀndiga att ta under beaktning.

Elektroniskt matbestÀllningssystem (EMS) : Androidapplikation för matbestÀllning i restauranger

Syftet med denna rapport/exjobb var att utveckla ett elektroniskt matbestÀllningssystem (EMS) som tillÄter bÄde kunder och restauranger att hantera matbestÀllningar med hjÀlp av elektroniska apparater (smarttelefoner, surfplattor). Anledningen till varför vi utvecklade ett EMS Àr p.g.a att folk i allmÀnhet hellre vÀljer att Àta vid snabbmatsrestauranger istÀllet för vid traditionella restauranger under lunchtid. VÀntetiden Àr för lÄng inom traditionella restauranger idag, och tiden rÀcker inte till för att bÄde vÀnta en lÀngre tid pÄ sin mat samt hinna Àta den under lunchtid. Detta system erbjuder ett sÀtt att minska vÀntetider nÀr kunder besöker restauranger. Systemet skapar Àven ett mer effektivt och modernt arbetssÀtt för restaurangpersonalen vilket till stor del förenklar deras arbete.

Utveckling av en universell laddare

Syftet med examensarbetet har varit att undersöka möjligheterna att utveckla, producera och lansera en ny universell laddare. MÄlet har varit att kunna ladda sÄ mÄnga modeller av sÄ mÄnga produkter som möjligt, vilket innefattar mobiltelefoner, kameror, datorer och MP3-spelare etc. Arbetet skulle leda fram till ett förslag pÄ produkt.Genom att undersöka befintliga patent och produkter, har marknaden granskats och slutsatsen Àr att det finns en uppsjö av universella laddare pÄ marknaden. Dock finns det fÄ produkter som inger sÀkerhet, möjliggör multipel laddning och som Àr stationÀra. Dessa egenskaper blev grundstenar i den kravspecifikation som utarbetades.

Vad gör vissa medarbetare mer nöjda Àn andra? : En studie om hur medarbetares upplevelse av kontroll och vÀlbefinnande pÄverkar uppfattningen om den interna kommunikationen i organisationer.

Dagens samhÀlle stÀller höga krav pÄ individer att vara sociala, kommunikativa och inneha en förmÄga att hantera ett ökande informationsflöde. Samtidigt som det ligger mycket ansvar pÄ den enskilde individen att sÄlla bland stora mÀngder information har olika individer skilda förutsÀttningar att möta dessa krav. Studiens syfte var att undersöka om upplevelse av kontroll och vÀlbefinnande hos medarbetarna pÄverkar kommunikationstillfredsstÀllelse och föredragna kommunikationskanaler. Som teoretisk referensram har teori om kommunikation och subjektivt vÀlbefinnande samt Rotters (1966) teori om Locus of Control anvÀnts. En kvantitativ enkÀtstudie genomfördes pÄ en förvaltning i Tidaholms kommun i VÀstra Götalands lÀn dÀr de upplevt kommunikationsproblem i sin internkommunikation.

Evenemang och samspelet med dess aktörer : En fallstudie av Uppsala Internationella Gitarrfestival

Syftet med denna Uppsats Àr att genom en fallstudie av Uppsala Internationella Gitarrfestival studera utvecklingen av ett evenemang och hur detta pÄverkas av aktörerna i dess evenemangsnÀtverk, samt hur detta hanteras av arrangören.Undersökningen utgÄr frÄn teorier om projektutveckling, dÀr teorier om hur projekt Àr strukturerade och aktörers betydelse för ett projekts utgÄng vÀvs samman. Vi har Àven anvÀnt oss av teorier kring evenemang, baserade pÄ den omfattande evenemangsforskningen som bedrivs vid Göteborgs Universitet. Vidare baseras undersökningen frÀmst pÄ fyra djupgÄende och tvÄ kortare intervjuer med representanter frÄn Uppsala Internationella Gitarrfestival och viktiga aktörer inom dess evenemangsnÀtverk. SekundÀra kÀllor som bland annat artiklar, undersökningar, pressreleaser, samt elektroniska kÀllor har anvÀnds för att underbygga och sÀtta informationen frÄn vÄra intervjuobjekt i perspektiv.VÄr studie har visat att Uppsala Internationella Gitarrfestival Àr ett evenemang som genom att lÄngsiktigt ha byggt upp sitt varumÀrke och skapat starka relationer med aktörerna i evenemangsnÀtverket har stor frihet i utvecklingsarbetet av festivalen. Dock mÄste viss hÀnsyn tas till aktörer och deras Äsikter, dÄ utvecklingen mÄste ske pÄ ett sÄdant sÀtt att aktörerna kÀnner att de kan stÄ bakom Uppsala Internationella Gitarrfestivals produkt..

Mobilapp vs. Webbplats för ett universitetsbibliotek : JÀmförelsetester pÄ en pekskÀrmsmobil

Syftet med denna uppsats var att undersöka hur vÀl webbplatsen för Karlstad Universitetsbibliotek möter studenters behov pÄ mobila enheter, samt huruvida de anser att en biblioteksapp skulle utgöra ett behövligt komplement i framtiden. Uppsatsen riktar sig frÀmst till Karlstads Universitetsbibliotek men kan Àven tÀnkas vara av intresse för bibliotek vid liknande lÀrosÀten.För ÀndamÄlet upprÀttades tvÄ prototyper, varav den ena representerade befintlig webbplats pÄ mobiltelefoner, medan den andra utgjorde ett exempel pÄ hur en biblioteksapp skulle kunna se ut. Under jÀmförelsetester fick sedan studenter genomföra en grupprumsbokning och söka upp en elektronisk resurs i respektive prototyp samt besvara enkÀtfrÄgor.Av resultatet att döma finns ett intresse kring en biblioteksapp bland Karlstad Universitets studenter, dÄ de gÀrna vill ha tillgÄng till bibliotekets tjÀnster pÄ sina mobiltelefoner Àven om befintlig webbplats upplevs som krÄnglig pÄ denna plattform. I ?OneSearch? (dvs.

Traditionell industri : ny teknik

Detta arbete behandlar Àmnet elektronisk affÀrskommunikation och i vilken omfattning detta anvÀnds i stÄl- och plÄtbranschen. Elektronisk affÀrskommunikation Àr ett sÀtt att sköta ett företags affÀrer via nÄgot sorts datamedia.Rapportens syfte Àr att undersöka hur lÄngt stÄl- och plÄtbranschen har kommit med att införa elektronisk affÀrskommunikation och Àven ta fram för- och nackdelar med detta. Det kanske viktigaste mediet för sÄdan affÀrskommunikation Àr antagligen Internet, Àven om EDI fortfarande Àr mycket stort. Till grund för arbetet ligger intervjuer med personliga besök hos Ätta företag inom stÄl- och plÄtbranschen. Dessa strÀcker sig frÄn plÄtslagare med ett fÄtal anstÀllda till multinationella jÀrnverk med tusentals anstÀllda.Elektronisk affÀrskommunikation strÀcker sig frÄn att vara e-post och/eller hemsida till att vara hela affÀrssystem som införs för att hjÀlpa till i företagets dagliga skötsel.

Utveckling och förÀndring inom digital musikdistribution

Jag har presenterat komponenterna individ, teknik och marknad som utgör musikindustrins grundlÀggande drivkraft för förÀndring. I företagsintervjun har jag anvÀnt den kvalitativa metoden och diskuterat de individuella processerna, olika tekniker och varierande, ögonblickliga elektroniska marknadsplatser som kan förÀndra ett köpbeteende. Med historiska perspektiv belyses den nuvarande musikindustrins inkompetens och vidhÄllande till traditionella verksamhetsmetoder, samt musikbranschens interna oförmÄga att modernisera och möta den nya efterfrÄgan frÄn en musikintresserad allmÀnhet. Digitaliseringen har medfört en förÀndrad och utvecklad varudistribution av en elektronisk infrastruktur och nyuppfunna funktioner som verktyg för vardaglig musikavlyssning. Systemutvecklingen pÄ 00-talet har frambringat nya modeller och en tidsenlig anvÀndarvÀnlighet för varje producent och konsument av musik.

Elektronisk identifiering vid 24-timmarsmyndighet - en fallstudie i Karlskrona kommun

AnvÀndningen av Internet och antalet nya tjÀnster ökar mer och mer. Internet Àr ett öppet system och för att Internet i högre utstrÀckning skall kunna anvÀndas Àven vid hantering av kÀnslig information krÀvs bÀttre sÀkerhet. Syftet med denna rapport Àr att utifrÄn Karlskrona kommuns sÀkerhetspolicy samt medborgarnas Äsikter om sÀkerhet, undersöka vilken eller vilka sÀkerhetslösningar som lÀmpar sig bÀst vid den planerade 24-timmarsmyndigheten. I denna rapport undersöks vilken eller vilka av de alternativa medborgarcertifikat som myndigheter fÄr anvÀnda sig av. MÄlet Àr att komma fram till en möjlig lösning för elektronisk identifiering inom den framtida, 24-timmarsmyndigheten inom Karlskrona kommun. För att genomföra denna utredning har vi anvÀnt oss av intervjuer, enkÀter och litteraturstudier. Rapporten innehÄller Àven bakgrundsfakta för att fÄ en ökad förstÄelsen av innehÄllet.

VÄrdpersonalens upplevelser av omvÄrdnaden hos personer med demenssjukdom : en litteraturstudie

Bakgrund: Demenssjukdomar blir allt vanligare och en stigande Älder ökar risken för att fÄ denna sjukdom. Att fÄ en demenssjukdom innebÀr att sprÄket, tankeförmÄgan liksom de kognitiva och intellektuella funktionerna Àr nedsatta. MÄlet i omvÄrdnaden Àr att vÄrdtagaren skall ha ett gott liv trots sjukdom. VÄrdpersonalen upplever att de behöver mer kunskap för att ge personer med demenssjukdom en god omvÄrdnad. Syfte: Syftet Àr att beskriva hur vÄrdpersonalen upplever omvÄrdnaden av personer med demenssjukdom.

Verksamhetsstyrning pÄ vÄrdcentraler : Hur nyckeltal anvÀnds

Syftet med uppsatsen Àr att jÀmföra tre vÄrdcentraler i Stockholms lÀns landsting med avseende pÄ hur de arbetar med nyckeltal i sin verksamhetsstyrning.Uppsatsen Àr utförd genom en flerfallsstudie och Àr baserad pÄ bÄde primÀr- och sekundÀrdata. Underlaget till studien har samlats in genom tre intervjuer med antingen verksamhetschef eller ekonomichef pÄ respektive vÄrdcentral. VÄra sekundÀrdata innefattar artiklar, elektroniska och tryckta kÀllor. För att kunna besvara uppsatsens syfte och frÄgestÀllningar samt för att kunna bearbeta vÄra empiriska data har vi valt nÄgra teorier och modeller. Modellerna berör styrprocesser och verksamhetsstyrning medan teorierna bemöter fenomenet nyckeltal. Dessa modeller och teorier har sammankopplats till vÄr empiri som ligger till grund för vÄr analys.I analysen fÄr utvalda teorier och sekundÀrdata möta empirisk data i form av intervjuer.

Smarta elnÀt i Sverige : En analys kring statens mÄl och pÄverkan pÄ marknaden för smarta elnÀt

Denna rapport avser att studera smarta elnÀt i Sverige. Syftet Àr att bidra med information för att stÀrka förutsÀttningarna och konkurrenskraften hos företag verksamma inom smarta elnÀt. Vi har valt att studera marknaden genom att undersöka aktören staten och dess roll i nÀtverket, för att utifrÄn denna finna möjligheter för övriga aktörer. SÄ som hur svenska staten agerar, vÀljer att bistÄ med subventioner, positionerar sig och vÀljer vilka aktörer som tillÄts verka.Studien Àr en nÀtverksanalys och kvalitativ studie utifrÄn ett Aktör-NÀtverksteori och Stora tekniska system perspektiv. Den Àr baserad pÄ fyra intervjuer med representanter frÄn olika företag, verksamma inom smarta elnÀt.

Elever med sÀrskilda behov : En studie om hur tio lÀrare uppmÀrksammar elever i behov av sÀrskilt stöd

Företag: Midelfart Sonesson ABSyfte: Studien skulle ge en bild av vilka kriterier som Àr betydelsefulla för företag vid rationalisering av lagerstÀllen. Den skulle dessutom ge en bild av vilka tÀnkbara ekonomiska konsekvenser som kan följa efter en rationalisering. Genom en fallstudie av ett typföretag och genom kompletterande intervjuer med kunniga inom logistik och företagsekonomi skulle författarna undersöka vilka kriterier som företagen lÀgger mest vikt pÄ nÀr de ska starta ett sÄ stort projekt som lagerstÀllesrationalisering, samt förstÄ vad kostnadsbesparingen kan bli.Metod: En studie av företaget Midelfart Sonesson AB har utförts. PrimÀr- och sekundÀrdata har samlats in genom personliga intervjuer, litteratur, rapporter, och elektroniska kÀllor.Teori: Teorin bestÄr av nio olika avsnitt som kan tillÀmpas pÄ Àmnet i uppsatsen. Teorin anvÀnds för att förstÄ företagets uppbyggnad, organisation och dess handlande.

Konsumentens roll i innovationsprocessen- En studie av LantmÀnnen Cerealia

Syftet med denna uppsats Àr att studera innovations- processen i ett fallföretag för att öka förstÄelsen för konsumentens betydelse och roll i denna. Studien Àr av kvalitativ, explorativ och abduktiv karaktÀr. PrimÀrdata har samlats in med hjÀlp av djupintervjuer med utvalda personer inom LantmÀnnen och LantmÀnnen Cerealia. SekundÀrdata har samlats in frÄn litteratur, vetenskapliga artiklar samt elektroniska dokument. Kapitlet behandlar teorier om begreppet innovation, innovationsprocesser genom tiderna samt olika sÀtt för att integrera konsumenten i processen.

<- FöregÄende sida 22 NÀsta sida ->