Sök:

Sökresultat:

45 Uppsatser om Elektriskt - Sida 1 av 3

Trådlöst elektriskt lås

Syftet med examensarbetet är att göra en trådlös version av det elektriska lås som tillverkas av Electec System AB.För att göra ett trådlöst Elektriskt lås måste ett batteri monteras i låset. Batteriet måste hållas uppladdat hela tiden för att kunna driva motorn och ge strömförsörjning till elektroniken i låset. Alla signaler mellan låset och styrenheten ska dessutom överföras trådlöst istället för med kabel. Signalerna måste kodas innan sändning så att ingen obehörig kan läsa signalen och sedan öppna dörren.Det svåraste i ett trådlöst Elektriskt lås är att överföra effekt från dörrkarmen till låset eftersom utrymmet är begränsat och avståndet mellan låsblecket i karmen och låset i dörren kan uppgå till 10 mm. För att överföra effekt från dörrkarmen till låset konstruerades en transformator.

Elektriskt ledande filter ?funktionoch prestanda

Denna rapport ger en bild över luftfilteroch dess funktioner. Syftet med arbetet var att undersöka hur Elektriskt ledande luftfilter tillsammans med en joniseringsenhet fungerar samt hur de står sig i förhållande till de mekaniska.Det låg även i syftet att titta på hur andra parametrar påverkar filtrering såsom tjocklek och innehåll av olika andel konduktivt material. Bakgrunden till arbetet var att VokesAir AB hade testat att tillverka Elektriskt ledande filter med jonisering i filtret vilket hade fungerat i lite skala men inte i större. Det gjorde att man i detta arbete ville titta på om det kunde fungera om man satte joniseringen utanför filtret istället. Nio stycken luftfilter tillverkades i ennon-woven konstruktion med olika andel konduktivt material och i olika tjocklekar.

Utredning av alternativt startlås

Denna rapport är resultatet av det examensarbete som under hösten 2006 bedrivitspå Scania i syfte att utreda en möjlig flytt av startlåset. Dagens rattlås är placeratunder ratten och begränsar utrymmet för förarens knän och ben. Placeringen är ävenolämplig vid en olycka då föraren kan slå i nyckeln. För att identifiera rättfordonsanvändare används en traditionell nyckel med metallblad.För att få en uppfattning av vilka system som finns på marknaden gjordes enbenchmarking innefattande både lastbilar och personbilar. Där konstaterades attmånga personbilar har elektriska rattlås och nycklar utan metallblad.

Olika metoder för att förebygga oavsiktlig hypotermi i samband med anestesi- en litteraturstudie

SAMMANFATTNING Bakgrund En vanlig komplikation i samband med anestesi är att patientens temperatur sjunker under 36°C, vilket orsakar en svår påfrestning för patienten och det är därför av största vikt att anestesisjuksköterskan har kunskap om hypotermi och hur det kan förebyggas. Syfte Syftet med denna litteraturstudie var att jämföra olika metoder för att förebygga oavsiktlig hypotermi hos vuxna i samband med anestesi. Metod Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie utan metaanalys. Resultat Ett flertal metoder för att förebygga hypotermi framkom. Både preoperativ uppvärmning och uppvärmda infusions- och spolvätskor hade i stort en förebyggande effekt gällande intraoperativ hypotermi.

Utveckling av "All Electric Submarine" något för Sverige?

I ett flertal länder pågår en utveckling av så kallade ?All electric ship? som innebär atttraditionella framdriftsystem bestående av motor-reduktionsväxel-axel-propeller ersätts meddiverse typer av elmotorer som driver propellern. Denna utveckling fortgår även inomfartygens hjälpsystem, det vill säga hydrauliska och pneumatiska pumpar, vridmotorer ochkolvar ersätts med Elektriskt drivna aktuatorer. Orsaken till att man driver denna utveckling ärbland annat att minska utstrålat buller, minska energiförbrukning, minskaunderhållskostnader, öka livslängden och öka flexibiliteten i design av fartyg.Syftet med detta självständiga arbete är att utreda vilka tekniskt/taktiska fördelar Sverige kanfå om vi driver utvecklingen av svenska ubåtar mot AES. Detta självständiga arbete kommeratt begränsa sig till ett fåtal av de system som finns ombord på en ubåt och undersöka omdagens hydrauliska system kan ersättas med Elektriskt drivna aktuatorer utifrån degrundläggande förmågorna ledning, underrättelser, verkan, rörlighet, uthållighet och skydd.Metoden som används för att analysera dessa eventuella fördelar med en utveckling av ubåtarmot AES är en analys av texter, denna analys bygger på ett kvalitativt tänkande.

Underhåll av grävmaskiner i Aitikgruvan

Underhåll av maskinerna är en mycket viktig del av gruvbrytningen idag och utan god underhållsplanering och utförande går det inte att bedriva denna verksamhet. Underhållsplaneringen på de stora grävlastarna är en viktig pusselbit för att produktionen av malm och gråberg kan flyta på utan störningar. Underhåll på dessa giganter görs av naturliga skäl där maskinerna står, nere i gruvan. Syftet med denna rapport är att analysera dagens underhåll och komma med förslag på förbättringar på maskinen och underhållsrutinerna. Vi har i denna rapport analyserat dagens underhåll på lastmaskinerna. Vi inriktade oss på en specifik typ av lastmaskin av fabrikatet Bucyrus 495BII. Maskinen är en Elektriskt driven grävmaskin som har en totalvikt på 1 220ton och en skopkapacitet på 110ton (43m3)..

Teknisk utredning för anslutning av vindkraftverk till elektriskt nät

The city of Kalmar has a desire that their 3D maps of the city should come to a greater use and get residents more involved in Kalmar city. The purpose of this report is to show one way to work with these 3D maps when it comes to presenting information about Kalmar for its residents and tourists in a specific area.  The report also includes information about advantages and disadvantages with the use of 2D and 3D maps in different environments. Various reports and other sources indicate an interest in 3D and a use for this, but even that 2D is still seen as a natural way to read a map. By collecting information from relevant literature, interviews and user testing, the group has obtained sufficient background information to present the results of a web site, where the visitor can navigate in both 2D and 3D in a specific area of Kalmar. User tests and surveys have been conducted in two rounds and the web site has been revised after their results..

Elektriskt system för detektion vid ballistiskt prov

The purpose of this thesis was to design an electrical system for use in a ballistic test at the Swedish National laboratory of forensic science (SKL). The detector unit would use four main parts: coilsystem, transmitter, reciever and indicator. The coilsystem would be based on a balanced system using three coils. One that creates a magneticfield and the other two will sense the differences when a metallobject is in the coilsystem. This report starts out by investigating possible solutions for this specific task followed by a description of the physics that the metaldetector use.

Studie av Amoskoncept för SEP samt elektriskt manövrerad torngrind

Examensarbetet behandlar studien av att integrera ett granatkastarsystem på ett rollmodulschassi för SEP (Splitterskyddad enhetsplattform). Granatkastarsystemet som studien behandlar heter AMOS (Advanced mortar system) och är en tornplattform med dubbla eldrör för att uppnå hög eldkapacitet. Både det Finska och Svenska försvaret har lagt beställningar på systemet. SEP är ett fordonskoncept som bygger på utbytbara rollmoduler. Arbetet behandlar även konstruktionen av en elmanövrerad torngrind för AMOS systemet.

Analys och utveckling av drivsystemoberoende energiåtervinning

Drivsystemoberoende energiåtervinning är kärnan i detta examensarbete. Målet har varit att analysera pneumatikens potential att återvinna energi och agera som en gemensam plattform för alla fordonstillverkare oavsett inriktning på drivsystem. En kompressor har används för energiformsomvandling, lufttankar för energilagring och luftmotor för återomvandling till kinetisk energi. Utgångspunkten för systemet har varit att utföra så stora delar av bromsarbetet som möjligt. Hållfasthetsberäkningarna styrker att måttlig energiåtervinning är möjlig utan anpassning av belastade komponenter, så som drivaxlar.

Modell av en synkronmaskin för PSCAD/EMTDC med magnetisk mättning i d-led och elektriskt gränssnitt för fältmatare

This report describes a synchronous machine model with magnetic saturation in d-axis, neutralconnection and electrical exciter interface for the transient simulator PSCAD/EMTDC. It hasbeen designed and verified in comparison to the regular machine model in EMTDC.The performance of the model is very good when incorporating a linear as well as a saturatedmagnetising inductance. The dynamic deviation is only thousandths to ten thousandths perunit. By using a cubic interpolation of the saturation curve, the model gives a good representationof the saturation effect. The open source code implementation of the synchronousmachine model gives the possibility to easily adapt the model to specific requirements.The derived model makes it possible to simulate a synchronous machine with its excitationsystems, e.g.

Mus, mick och penna: En kompositörs mångsidiga process i skapandet av verket Tragedy of the Commons

Den här uppsatsen undersöker kompositionsprocessen av ett 48 minuter långt sammanhängande verk med en genrebred ensemble. Upphovspersonen avsåg att skapa en stilistiskt fungerande helhet där sex klassiska musiker, fyra jazzmusiker och åtta sångare samverkar med en förprogrammerad elektroakustisk stämma i surround. Även den elektroakustiska stämmans tillkomstprocess redogörs för, liksom de olika lösningar som behövdes för att, både musikaliskt och tekniskt, passa ihop den med ensemblen. Frågan om synkronisering mellan ensemblen och den elektroakustiska stämman tas upp, liksom lösningar av balansproblem. Valet att inte förstärka instrumenten Elektriskt medförde ett stort ansvar hos upphovspersonen att instrumentera musiken omsorgsfullt och justera såväl rummet som vissa instrument.

Insamling av elektriskt och elektroniskt avfall : En fallstudie av två svenska kommuner

Elektriskt och elektroniskt avfall (WEEE) är den snabbast växande avfallskategorin inom EU, samtidigt som det är en av de mest skadliga formerna av avfall för människors hälsa och miljön om det inte samlas in och tas om hand på rätt sätt. Sverige påbörjade insamlingen av el-avfall 2001 och samlar idag in 16,27 kg el-avfall perperson vilket är av de högsta insamlingsnivåerna inom EU, men trots det slängs fortfarande smått el-avfall så som hushållsprodukter, mobiltelefoner och lågenergilampor i andra avfallsfraktioner. För att lösa detta problem talar man om behovet av ökad tillgänglighet på insamlingsplatser och information, men undersökningar av hushållsavfallets sammansättning visar att innehållet av el-avfall i stort sett är oförändrat, trots ökad tillgänglighet och information. De studier som ligger till grund för dagens förbättringsåtgärder har antingen tittat på insamlingssystemets brister utifrån ett nationellt perspektiv eller på effektiviteten av alternativa lokala insamlingssystem. Utifrån dessa har slutsatser dragits om allmänna brister och potentiella förbättringsåtgärder.

Automatiserad viktkontroll av formsprutade detaljer

Arbetet utfördes på Sura Magnets, ett företag i Söderköping som bl.a. tillverkar formsprutade plastbaserade magneter. En av deras produkter kallad ?10 mm:aren? tillverkas genom formsprutning. Varje skott ger 6 detaljer.

Prestandautvärdering av permanentmagnetmotor

Examensarbetet var en utvärdering av en synkron trefas permanentmagnetmotor med utvändig rotor. Den är tänkt att ingå i ett batterimatat drivsystem för hjälputrustning på segelbåtar. Målen var att kartlägga prestandan i standardutförande samt att hitta de svaga punkterna i konstruktionen. Förslag på hur motorutförandet kan optimeras ska också läggas fram. Tester och mätningar gjordes i en testuppkoppling med växelriktare, motor och axelkopplad generator. Detta för att kunna få fram fler mätvärden på motorn.

1 Nästa sida ->