Sök:

Sökresultat:

429 Uppsatser om Ekologiskt hćllbart samhälle - Sida 18 av 29

GrönomrÄdens betydelse i den tÀta staden : en fallstudie av Rambergsstaden

FörtÀtning Àr ett planeringsideal som i dag framhÄlls som en viktig hÄllbarhetsstrategi och som har vÀxt sig allt starkare bÄde internationellt och nationellt. StÀdernas tillvÀxt bidrar till att de urbana grönomrÄdenas förutsÀttningar förÀndras och i mÄnga fall pÄverkar förtÀtningen centrala grönomrÄden och grönytor vars kvaliteter och vÀrden riskerar att gÄ förlorade vid exploatering. Syftet i detta arbete har varit att undersöka grönstrukturens betydelse i den tÀta staden. Vidare har syftet varit att genom en fallstudie av Rambergsstaden i Göteborg undersöka grönstrukturens funktion, sÄ som den uppfattas av olika aktörer och aktuell forskning, för att komma fram till vilka konsekvenser för grönstrukturen en förtÀtning av omrÄdet kan leda till. En metodkombination av intervjuer/enkÀt, inventering/kartanalyser samt en litteraturstudie har anvÀnts för att besvara frÄgestÀllningarna och pÄ sÄ sÀtt belysa arbetets syfte.

Natur, Kropp och StÄndpunkt : Situering och feminismens roll i en era av global klimatförÀndring

Syftet med min uppsats Àr att undersöka betydelsen av begreppet situering, sÄ som den formulerats inom feministisk teoribildning, i förstÄelsen av den ekologiska krisen, samt att peka pÄ feminismens roll i en era av global klimatförÀndring. UtifrÄn en mÀngd (eko-) feministiska teorier nÀrmar jag mig kritiskt ett dominerande epistemologiskt ramverk som jag menar förnekar vÄr situering. I uppsatsens analysdel granskar jag situeringsbegreppet utifrÄn tre underteman: 1) Natur, 2) Kropp, och 3) Kunskap. I det första avsnittet gör jag en kort utredning av naturbegreppet, i den andra undersöker jag kroppslighetens roll i hur vi relaterar till naturen, och i den tredje analysdelen tar jag upp hur förstÄelsen av mÀnskliga relationer till det vi kallar naturen, Àr beroende av stÄndpunkt. Dessa underteman, belyser olika men sammanvÀvda dimensioner av hur vi Àr situerade i vÀrlden.

Etablering av turistboende i fjÀllmiljö

SÀlen Àr norra Europas största skidcentrum och Àr under utveckling för att möta turistbehovet. Skistar AB Àger och förvaltar alpindestinationer i Sverige och Norge. I HundfjÀllet planerar Skistar AB ett nytt turistboende för ca 300 personer för att förstÀrka omrÄdet som skidcentrum. Syftet med detta examensarbete Àr att fÄ kunskaper om hur turistboende i skidorter fungerar och vilka funktioner som efterstrÀvas. MÄlet Àr att utreda styrande faktorer för etablering av turistboende i fjÀllmiljö.

Vem best?mmer i Biskopsg?rden? En studie om medborgardeltagande

Uppsatsen unders?ker medborgardeltagande med fokus p? planprogrammet Biskopsg?rden. Detta planprogram inneb?r stora f?r?ndringar inom planomr?det, vilket dagens Biskopsbor kommer erfara. Studien syftar till att unders?ka hur ber?rda medborgare och yrkespersoner upplevt medborgardeltagandet i Biskopsg?rden. Uppsatsen utg?r fr?n fr?gest?llningar som ber?r medborgares samt yrkespersoners uppfattningar och upplevelse av medborgardeltagande, samt vad dessa personer anser kr?vs f?r produktivt medborgardeltagande.

Ekonomin under omlÀggningsÄren vid övergÄng till kravgodkÀnd produktion :

The purpose of these theses is to show the financial economical situation during the change from conventional dairy production to ecological production. The thesis is accomplished by collecting information from literature and interviews where needed. The target group of these theses is dairy producers who will transform their production from conventional dairy production to certified ecological dairy production. The theses emphasise on the economic situation during the adjustment years. For this I have studied a presently producing dairy farm.

Ekologisk omstÀllning av efterkrigstidens bebyggelse med utgÄngspunkter i hÄllbar stadsutveckling

Mer Àn hÀlften av alla lÀgenheter i Sverige byggdes under Ären 1950-1975, den perioden som i svensk bebyggelsehistoria brukar kallas för efterkrigstiden. Bilden av omrÄden frÄn den hÀr tiden Àr ofta negativ och det Àr ofta i omrÄden frÄn den hÀr tiden som de sociala problemomrÄdena i svenska stÀder finns. Idag Àr mÄnga av dessa omrÄden nedgÄngna och slitna och i behov av en upprustning. OmrÄden frÄn den hÀr tiden planerades efter andra förutsÀttningar och lever idag inte alltid upp till de krav som stÀlls pÄ resurshushÄllning och kretsloppstÀnkande. Den hÀr uppsatsen fokuserar pÄ de möjligheter som finns i förnyelsen av dessa omrÄden och hur en omstÀllning mot ett hÄllbart ekologiskt samhÀlle kan appliceras dÀr. En ekologisk omstÀllning kan bidra till att förbÀttra hÄllbarhetens alla dimensioner. I den fysiska miljön kan mÄnga ÄtgÀrder göras för att förbÀttra situationen i dessa bostadsomrÄden.

Utformning av synlig regnvattenhantering i privata trÀdgÄrdar och bostadsgÄrdar

VÀrlden stÄr inför ett klimat i förÀndring. Redan idag mÀrker vi av dessa förÀndringar och dÄ frÀmst i form av temperatur- och nederbördsförÀndringar. Den nederbörd som faller över en, av mÀnniskan, bebyggd miljö osynliggörs snabbt och leds effektivt bort i underjordiga ledningar för att slutligen hamna i vÄra sjöar och vattendrag eller i ett reningsverk. Förutom att dessa traditionella kommunala ledningssystem inte Àr ekologiskt hÄllbara sÄ Àr de dessutom underdimensionerade och uttjÀnta och klarar inte av de flödesvariationer som uppstÄr vid extrema skyfall, vilket resulterar i översvÀmningar och brÀddning av avloppsvatten i sjöar och vattendrag. Det har byggts och byggs fortfarande ett samhÀlle som Àr ytterst vÀderberoende och sÄrbart.

Fordonselevers skolkunskap i relation till chaufförsyrket

SÀlen Àr norra Europas största skidcentrum och Àr under utveckling för att möta turistbehovet. Skistar AB Àger och förvaltar alpindestinationer i Sverige och Norge. I HundfjÀllet planerar Skistar AB ett nytt turistboende för ca 300 personer för att förstÀrka omrÄdet som skidcentrum. Syftet med detta examensarbete Àr att fÄ kunskaper om hur turistboende i skidorter fungerar och vilka funktioner som efterstrÀvas. MÄlet Àr att utreda styrande faktorer för etablering av turistboende i fjÀllmiljö.

Konsumentattityder till en hÄllbart producerad kost

Bakgrund: En stor del av maten som produceras idag tillverkas och konsumeras pÄ ett ohÄllbart sÀtt som skadar miljön. HÄllbart producerad kost (HPK) Àr mat med sÄ litet klimatavtryck som möjligt, till exempel varor med lÄga utslÀpp av vÀxthusgaser, effektiv markanvÀndning, hÄllbart fiskad fisk, ekologiskt producerade varor etc.Flera studier har tidigare gjorts pÄ konsumenters motivation till ekologiska köp eller mat med lÄga koldioxidutslÀpp. Det finns dock ingen liknande forskning pÄ hÄllbart producerad mat i en bredare bemÀrkelse.Syfte: Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ nyckelfaktorerna som motiverar konsumenten att vÀlja HPK framför en icke hÄllbar producerad kost (IHPK)Metod och material: En webbaserad enkÀtundersökning gjordes via klusterval bland Uppsalastudenter pÄ BMC samt via sociala medier.Resultat: Bland de 336 respondenterna fanns en överrepresentation av kvinnor, högutbildade, studenter samt personer inom Äldersgruppen 19 - 35 Är. En stor del av respondenterna var positivt instÀllda till HPK, men fÀrre kunde tÀnka sig att köpa den. Flest kvinnor angav "ansvar" som den viktigaste faktorn i sitt kostval, medan flest mÀn angav "bekvÀmlighet" som den viktigaste aspekten.

Finns det en koppling mellan bekÀmpningsmedelsrester i födan och förekomsten av cancer?

Cancer Àr ett folkhÀlsoproblem som har ökar vÀrlden över med mÄnga olika riskfaktorer. De vanligaste cancerformerna Àr bröstcancer, för kvinnor, respektive prostatacancer, för mÀn. En av de mÄnga faktorer som pÄ senare tid belysts Àr utsattheten för bekÀmpningsmedel, genom indirekt exponering för dessa via födan. Syftet var att beskriva kopplingen mellan bekÀmpningsmedelsrester i livsmedel och förekomsten av de vanligaste cancerformerna, prostata- och bröstcancer. Metoden var litteraturstudie dÄ den besvarade syftet.

En kulturanalys av konsumtionsval betrÀffande animaliska produkter.

Undersökningen Ă€r en kvalitativ studie dĂ€r sex förskolebarn intervjuas enskilt vid tre olika tillfĂ€llen. Under intervjun lĂ€ser vi en ambivalent bilderbok varpĂ„ jag som intervjuare stĂ€ller frĂ„gor. Studiens syfte Ă€r att undersöka hur barn tolkar ambivalenta bilderböcker och huruvida de vĂ€ljer bilden eller textens historia och varför. FrĂ„gestĂ€llningarna utgörs av;I vilken utstrĂ€ckning vĂ€ljer barnen texten eller bildens historia?Varför tolkar barnen historien som de gör?Ökar barnens talförhet under intervjutillfĂ€llena? I boken om Uma Ă€r bilderna inte entydiga utan innehar en mĂ€ngd information som direkt motsĂ€ger texten.

Instrumentell röstregistrering : En jÀmförande studie med talfonetogram och VoxLog

BakgrundRöstproduktionen Àr förÀnderlig och pÄverkas av miljö och situation. Ofördelaktigt röstbeteende kan leda till röststörningar. Vid behandling av röststörningar Àr det essentiellt att kartlÀgga ogynnsamma röstbeteenden. Ljudstudioinspelningar har visat sig otillrÀckliga vid sÄdana kartlÀggningar. Ett verktyg med potential att möjliggöra en mer representativ bild av röstanvÀndandet Àr röstackumulatorn VoxLog.SyfteSyftet var att utifrÄn röstparametrarna SPL och F0 jÀmföra registreringar av talfonetogram och VoxLog i ljudstudiomiljö.

Svensk asyl i relation till mÀnskliga rÀttigheter och genus

Bakgrund: En stor del av maten som produceras idag tillverkas och konsumeras pÄ ett ohÄllbart sÀtt som skadar miljön. HÄllbart producerad kost (HPK) Àr mat med sÄ litet klimatavtryck som möjligt, till exempel varor med lÄga utslÀpp av vÀxthusgaser, effektiv markanvÀndning, hÄllbart fiskad fisk, ekologiskt producerade varor etc.Flera studier har tidigare gjorts pÄ konsumenters motivation till ekologiska köp eller mat med lÄga koldioxidutslÀpp. Det finns dock ingen liknande forskning pÄ hÄllbart producerad mat i en bredare bemÀrkelse.Syfte: Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ nyckelfaktorerna som motiverar konsumenten att vÀlja HPK framför en icke hÄllbar producerad kost (IHPK)Metod och material: En webbaserad enkÀtundersökning gjordes via klusterval bland Uppsalastudenter pÄ BMC samt via sociala medier.Resultat: Bland de 336 respondenterna fanns en överrepresentation av kvinnor, högutbildade, studenter samt personer inom Äldersgruppen 19 - 35 Är. En stor del av respondenterna var positivt instÀllda till HPK, men fÀrre kunde tÀnka sig att köpa den. Flest kvinnor angav "ansvar" som den viktigaste faktorn i sitt kostval, medan flest mÀn angav "bekvÀmlighet" som den viktigaste aspekten.

Ekologiskt eller inte? : En studie om vilka vÀrderingar angÄende ekologiska livsmedel som Àr viktiga för konsumenten

Bakgrund:Den ekologiska marknaden i Sverige vÀxer i en rasande takt, mellan 2012 och 2013 ökade den totala försÀljningen av ekologiska varor med 13 procent. Dock har den ekologiska livsmedelsmarknaden i Sverige endast en andel pÄ cirka fyra procent av den totala livsmedelsmarknaden i landet. Forskningsresultat har visat att marknadskommunikation spelar en viktig roll nÀr det gÀller att motivera konsumenten att konsumera ekologiska livsmedel. Det anses vidare vara av stor vikt att denna kommunikation fokuserar pÄ rÀtt vÀrderingar nÀr det gÀller ekologiska livsmedel för att uppnÄ bÀsta möjliga respons frÄn konsumenten.Syfte: Syftet Àr att beskriva vilka vÀrderingar hos konsumenten som budskapet i marknadskommunikation om ekologiska livsmedel ska fokusera pÄForskningsfrÄgor:Vilka vÀrderingar angÄende ekologiska livsmedel Àr viktiga för konsumenten?Vilka vÀrderingar ska ett budskap om ekologiska livsmedel fokusera pÄ för att vÀcka konsumentens intresse?Metod: En tvÀrsnittsdesign med enkÀtundersökning som metod för datainsamlingSlutsats: Budskap om ekologiska livsmedel uppmÀrksammas idag inte i nÄgon större utstrÀckning.

Laholmschips - Ur ett marknadsföringsperspektiv

Sammanfattning Titel:Laholmschips ? Ur ett marknadsföringsperspektiv Författare:Daniel Andersson, Malin Andersson, Daniel Petermann och Jennie Pettersson Institution:Företagsekonomiska institutionen, Ekonomihögskolan, Lunds Universitet Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att beskriva Laholmschips marknad för företagets produkt - en chipspÄse pÄ 175 gram. Dessutom görs en utvÀrdering av Laholmschips expansionsmöjligheter, dels med en ny 75 grams pÄse med eventuellt förÀndrad design men vi kommer Àven att studera möjligheten att expandera med den nuvarande produkten. Metod: En kvalitativ metod i form av individuella djupintervjuer har legat till grund för enkÀtundersökningen. Metodvalet för att studera Laholmschips möjligheter till expansion har varit intervjuer med företrÀdare för olika distributionskanaler samt en intervju med en varumÀrkesexpert.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->