Sökresultat:
955 Uppsatser om Effektivisera kundmöte - Sida 34 av 64
Materialhantering vid prenumerationsförsäljning : utifrån fyra tjänstemarknadsföringsmodeller
Detta examensarbete avser att undersöka konsekvenserna av förändrade materialhanteringsrutiner vid försäljning av morgontidningsprenumerationer. Undersökningen genomförs inom Nerikes Allehanda AB, som är en av Sveriges största landsortstidningar. Försäljningen av prenumerationer inom NA är utkontrakterad till ett externt telemarketingbolag.Under 2004 genomfördes en omfattande strukturförändring inom prenumerationsfunktionen inom NA. Avsikten var att effektivisera och möjliggöra en förbättrad uppföljning av försäljningen. Det var jag som författare av detta examensarbete som lade grunden och implementerade strukturförändringen.
Bland lagar, jornalmallar och medicinska termer : En studie av barnlogopeders journalföring
Att skriva journal utgör en stor del av logopeders administrativa arbete, och för att reglera och kvalitetssäkra journalers hantering och innehåll finns det lagar och föreskrifter som måste följas. Journalmallar utformas till viss del efter dessa lagar och föreskrifter, men varierar beroende på typ av verksamhet och journalsystem. Att effektivisera och standardisera journalföring är viktigt då journalen kan fungera som en kommunikationsväg för flera vårdgivare, samt som informationskälla för patient och anhöriga. Journalen bör därför vara enkel att följa och vara skriven med ett språk som i så stor grad som möjligt kan förstås av olika yrkesprofessioner inom vården. Att följa upp hur dessa mallar efterföljs, samt om förbättringar kan göras, är därför ett värdefullt arbete.Syftet med studien har varit att kartlägga hur sökorden i statusdelen används av fem yrkesverksamma barnlogopeder, och om de använde sökorden utifrån verksamhetens lokala mall.
Spelutveckling för Facebook ? från koncept till produkt
Abstrakt Under vårt kandidatarbete arbetade vi under 20 veckor med att utveckla ett webbaserat spel riktat mot Facebook. Vi använde Agile/Scrum som projektmetod för vårt arbete och förändrade metoden och utvecklade verkyg för att effektivisera den för vårt syfte. Vi kom fram till att det är svårt att göra ett socialt spel och att det viktigaste i produktionen är att se till att det finns en tydlig koppling mellan spelarnas interaktion med varandra och den grundläggande spelmekaniken. Vi tappade fokus under utvecklingen och lärde oss den hårda vägen vikten av att planera realistiskt och börja ifrån grunden när man utvecklar ett spel. Spelet vi skapade använder sig av slumpässigt genererad terräng, är skrivet i JavaScript och utspelar sig i en viktoriansk miljö.
Armén vs Flygvapnet : Uppföljning och hantering av materiella brister inom den tekniska tjänsten
Den tekniska tjänsten är idag av stor betydelse för att Försvarsmakten skall fungera. Uppgifter inomden tekniska tjänsten är bland annat att hantera driftstörningar som inträffar på materiel och hantera uppföljningar av dessa inträffade fel. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka två olika uppföljningssystem för driftstörningar, ett system från armén och ett system från flygvapnet. Utifråndetta diskuteras systemen ur olika synvinklar med fokus på bland annat fördelar och nackdelar. Under bakgrundsbeskrivningen av de olika systemen visade det sig att ARGUS och DA-flyg följer upp i två olika riktningar vid driftstörningar.
Elevers syn på undervisningen i ämnet idrott och hälsa : En studie om elever med låg närvaro i ämnet
SammanfattningBakgrund: Att arbeta i interprofessionella vårdteam har i hälso- och sjukvården fått ett stort genomslag, både i Sverige och internationellt. Stora förväntningar ligger på arbetssättet, då det ska effektivisera, ge adekvat vård snabbare och vara mer patientcentrerad. Det interprofessionella vårdteamet beskrivs utifrån en definition som: en grupp av samverkande hälso- och sjukvårdspersonal med olika kompetenser och med uppgift att svara för vård av enskild patient eller grupp av patienter. Dessutom redogörs och beskrivs vårdteam i förhållande till patientsäkerhet, genus och sjuksköterskans roll i arbetet.  Syfte: Syftet med föreliggande studie är att beskriva vårdarbetares upplevelser av samarbetet i det interprofessionella vårdteamet inom somatisk vård. Metod: En litteraturöversikt har genomförts.
Brinnande Effektivitet : En jämförande fallstudie av räddningstjänsten i Danmark och Sverige
Det finns en ambition i den svenska förvaltningen att effektivisera offentliga organisationer och minska dess kostnader. Denna ambition finns i olika stor grad i flera av världens industriländer. Minskade kostnader skulle dock kunna kollidera med organisationernas uppdrag. Vi har intresserat oss för räddningstjänsten i Sverige och Danmark, länderna har valt att producera tjänsten på olika vis men gemensamt för organisationerna är att de har säkerhet som uppdrag och är säkerhetskritiska organisationer. Vi undrar hur de tänker kring effektivitet och vad de gör för att vara effektiva. Syftet är att förstå och jämföra offentliga och privata säkerhetskritiska organisationers föreställningar om effektivitet och hur de agerar för att vara effektiva.
Förslag på effektiv materialstyrning
Då konkurrensen på marknaden ökar måste företag se över sina kostnader för att kunna bli effektivare och attraktivare för kunden. En effektiv lagerstyrning har en betydelsefull inverkan på verksamheters lönsamhet och kombinationen av effektivitetsvariablerna kapitalbindning, kundservice och kostnader kan orsaka målkonflikter samt komplex lagerstyrning.Syftet med denna rapport är att utreda och föreslå förslag på materialanskaffningsprinciper som kan effektivisera företagets nuvarande lagerstyrning med hänsyn till säkerhetspolicy, genomsnittlig kapitalbindning samt lagerhållningskostnad per år.För att uppnå syftet har litteraturundersökningar gjorts parallellt med empiriska utredningar på det aktuella företaget. Datainsamlingen har skett utifrån intervjuer, observationer samt datainsamling ut företagets affärssystem. De metoder som därefter har används för att frambringa ett resultat är grundade på beprövade teorier.Ur företagets artikelsortiment har 1716 artiklar analyserats och klassificerats utifrån en ABC-analys med flera kriterier, volymvärde samt antal uttag från lager år 2011. Ur klassificeringen har nio olika delgrupper fastställts och artikelgrupperna har därefter analyserats vidare i syfte att få fram en lämplig materialstyrningsprincip för respektive grupp.
Kassaregisterlagen : En studie i kassaregisterlagens effekter
Titel: Kassaregisterlagen ? En studie i Kassaregisterlagens effekterInledning: Idag skrivs det mycket i tidningar och media om skattefusk i Sverige. Undersökningar har visat att skattefusket är väldigt omfattande inom branscher med kontanthandel. Staten har infört en ny lag som ska bekämpa skattefusket inom kontant handel. En överrepresenterat bransch vad gäller skattefusk är restaurangbranschen.
Processutveckling inom lagerhållning : Analys och utveckling av processer hos Delta Terminal AB
Företagen idag står ofta inför ständiga utmaningar och förändringar. För attkunna konkurrera på marknaden gäller det att effektivisera och utveckla sinverksamhet. Att basera en verksamhetsutveckling på processer och ettprocessorienterat synsätt har visat sig vara effektivt. I dagsläget finns det mångaerkända metoder för processmodellering, processanalys och processutveckling.Det är därför viktigt att studera metoder som kan anpassas till ett specifikt fall.Denna studie har baserats på en fallstudie hos Delta Terminal AB, etttredjepartslogistikföretag, som bedriver lagerhållning. Studien syftar till attundersöka hur processer kan utvecklas i ett tredjepartslogistikföretag.
DK:s kommunikation, informations- och dokumenthantering med hjälp av Microsofts produkter
Idag leds företag av tre hörnstenar: kommunikation, informations- och dokumenthantering. Dessa begrepp hör ihop och förutspår framtiden för företaget. Detta är även ämnet som denna rapport berör. Rapporten beskriver 10 poängs examensarbete, som utförts som en del i vår utbildning.Kommunikation är alltså en mänsklig handling, något som vi gör och information är det vi utbyter genom att kommunicera med varandra. Information är något som finns överallt idag och berör oss alla på olika sätt och vis.
Alla kan inte vara Riche : En studie om personalomsättningen i hotell- och restaurangbranschen
Statistik visar att personalomsättningen i hotell- och restaurangbranschen är högst av alla branscher i landet. En hög personalomsättning påverkar branschen i stort, företagen, och personalen som jobbar inom den. För företagen orsakar personalomsättningen problem såsom kompetensförluster, kostnad för rekrytering och försäljningsförluster. Dessutom sliter en hög personalomsättning på den befintliga personalen och därmed sjunker produktiviteten och motivationen på företagen. Denna uppsats ska öka förståelsen för de faktorer som ligger bakom den höga personalomsättningen i branschen.
Effektiv materialförsörjning i en försörjningskedja hos ett MTO-företag: En fallstudie på ABB Components i Ludvika
Den växande konkurrensen mellan företag har medfört att dess försörjningskedjor blivit ett medel för att erhålla konkurrensfördelar. Genom ökat fokus på lägre kostnader, förkortad livscykel på företagens produkter samt en ökad efterfrågan har resulterat i att försörjningskedjan hos företag ökat i komplexitet. Denna ökande komplexitet har skapat ett behov av att identifiera problem i försörjningskedjan. Vidare har den ökande konkurrensen medfört att ett företags ledtid blivit en viktig parameter. Hos Make-to-Order (MTO, tillverka-mot-order)-företag kan en kort ledtid vara en avgörande faktor för att bli ordervinnare.
Samordning av monteringssystem och materialförsörjningssystem på Scanias växellådsfabrik i Sibbhult
Bakgrunden till vårt examensarbete på Scania i Sibbhult är att personer i ledande ställning inte är tillfredsställda med hur materialförsörjningen av hemmatillverkade artiklar till monteringslinjen fungerar idag. Syftet med examensarbetet är att ta fram underlag över hur materialförsörjningen och monteringssättet fungerar idag och utifrån detta underlag bedöma om materialförsörjningen till monteringslinjen fungerar optimalt. Om inte, ta fram förslag på förbättringsverktyg för att effektivisera samordningen av materialförsörjningen och monteringssättet.Med hjälp av intervjuer och observationer har vi samlat in information över hur monteringssätt och materialflödessystem fungerar idag. Efter sammanställning och analys av informationen bedömde vi att det nuvarande materialförsörjningssystemet inte fungerar optimalt och att det kan förbättras. Genom brainstorming kom vi fram till ett flertal olika förslag till förbättring, två förslag redovisas i arbetet.
Lean i tjänsteföretag
Lean är en filosofi för att effektivisera organisationer och härstammar från industrin i Japan då produktionen av Toyota skulle effektiviseras för att kunna konkurera med Ford. Detta har senare blivit ett populärt arbetssätt världen över. Idag har Lean även börjat användas inom tjänstesektorn där den blivit ett allt populärare. Det är omtalat huruvida Lean passa in i tjänstesektorn eller inte och hur den skall användas där. Det finns mycket forskning inom Lean men studierna inom tjänstesektorn är betydligt färre.
Anestesisjuksköterskors erfarenhet av att möta oroliga patienter i den intraoperativa fasen
Under våra fältstudiedagar tyckte vi oss kunna se att patienter ofta kan vara orolig då vi som anestesisjuksköterskor möter dem på operation. Framförallt när patienten väl har kommit till operation och snart ska få sin anestesi. Som det ser ut idag är det på operation anestesisjuksköterskor möter sin patient för första gången, alltså i patientens intraoperativa fas. Detta beror oftast på att det inte finns tid eller ges någon möjlighet att ha något pre- eller postoperativt möte. Under denna korta tid skapa en relation med patienten och dämpa eventuell oro samtidigt som verksamheten idag har en tendens till att vilja effektivisera bort en del av denna viktiga och redan korta tid.