Sök:

Sökresultat:

955 Uppsatser om Effektivisera kundmöte - Sida 15 av 64

Det bekrÀftande mötet - en litteraturstudie om hur nÀrstÄende till patienter upplever sig i mötet med sjuksköterskan

I vÄrden sker stÀndiga förÀndringar för att effektivisera verksamheten. FörÀndringar som ofta leder till att nÀrstÄende till patienter mer eller mindre frivilligt fÄr ge sig in i vÄrden. NÀrstÄende behöver dÀrför ett helt annat stöd idag Àn tidigare, behöver mer information och allmÀnna och specifika kunskaper. Teoretisk referensram i denna studie Àr SAUK-modellen som Àr en omvÄrdnadsmodell för att fÄ ett bekrÀftande möte. Syftet Àr att belysa hur nÀrstÄende till patienter upplever sig i mötet med sjuksköterskan.

Elektroniska affÀrer- en undersökning av Företags anvÀndning av EDIFACT och XML

Elektroniska affÀrer innebÀr att affÀrssystem kopplas upp mot varandra i nÀtverk för att effektivisera överföringen av information. I dag skickar företag standardiserade meddelanden direkt mellan administrativa system för t.ex. order, lager och fakturering (OLF). Detta kallas EDI, Electronic Data Interchange, och följer i de flesta fall en standard för elektroniska meddelanden som kallas EDIFACT. AnvÀndningen av EDIFACT krÀver mycket kunskap vilket ofta smÄföretag saknar.

Vidareutveckling av krav för klimatstyrning och konstruktion i SEP ? Splitterskyddad enhetsplattform, Försvarets Materielverk

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur man skulle kunna öka effektiviteten i svenskpilotutbildning genom att effektivisera planeringen och schemalÀggningen.Utbildningsplanering tillhör en typ av verksamhet som kan hÀnföras till kategorinschemalÀggningsproblem. Det vill sÀga nÄgon form av verksamhet dÀr aktiviteter ska tilldelasresurser och planeras över tiden. Ett sÀtt att lösa denna typ av problem Àr att anvÀnda sig avoptimeringsmetoder. Det vill sÀga matematiska modeller och metoder som syftar till att hitta detbÀsta (optimala) alternativet i en beslutssituation.I uppsatsen jÀmförs planeringen av svensk pilotutbildning med en liknande turkisk verksamhet.Detta görs i syfte att undersöka om de optimeringsmetoder som anvÀnds i Turkiet kan anvÀndasför att öka effektiviteten i den svenska utbildningsplaneringen.Uppsatsen visar att det Àr möjligt att erhÄlla stora effektivitetsökningar vid en lyckadimplementering av optimeringsmetoder men att det Àr svÄrt att direkt överföra erfarenheter frÄnett problem till ett annat. En viktig slutsats Àr att effektiviteten i planeringen i första hand Àrberoende av organisation, arbetssÀtt och principer för resursutnyttjande snarare Àn anvÀndande avoptimeringsmetoder..

Framtagning av automatiskt system för hantering av arbetsorder till SAAB 340

Som dom flesta underhÄllsbolag jobbar Àven TAM (TÀby Air Maintenance) med arbetsordrar. Dessa för att visa vilka arbeten som skall utföras, var de skall utföras och hur de skall utföras. Uppgiften som tilldelades var att effektivisera TAM:s (TÀby Air Maintenance) arbetsordersystem pÄ flygplansmodellen SAAB 340. Deras nuvarande tillvÀgagÄngssÀtt Àr att arbetsordern först lÀggs in manuellt i Microsoft Excel för att sedan redigeras och anpassas för den specifika kunden. Arbetsorden delas upp i olika sektioner av flygplanet, detta görs för att underlÀtta teknikernas och mekanikernas arbete nÀr de bestÀmmer hur arbetet skall fördelas.

Att gÄ frÄn sjuk till att vara ?frisk?. : En kvalitativ studie om kvinnor som blivit utförsÀkrade.

Cirka 50 000 mÀnniskor har och kommer att bli utförsÀkrade Är 2010 frÄn FörsÀkringskassan i och med en reformÀndring i sjukskrivningslagen som trÀdde i kraft den 1 juli 2008. Syftet med den nya lagen Àr att effektivisera en ÄtergÄng till arbetet för dem som har varit sjukskrivna och en av regeringens motivering till reformÀndringen var att minska utanförskapet.Den mediala uppmÀrksamheten av de olika utförsÀkringsprocesserna har varit stor vilket skapade ett intresse om att skriva hur denna process pÄverkar individen.  Syftet med studien Àr att undersöka hur de som har varit sjukskrivna pÄverkats av den nya sjukskrivningslagen. Syftet Àr att kunna förstÄ hur individerna upplever rollförÀndringen att gÄ frÄn att vara frisk till att bli sjuk för att sedan gÄ frÄn sjuk till vara ?frisk?.Slutsatsen Àr att respondenterna kÀnde en viss rollförvirring. Att trÀda in i en sjukroll betyder att den sjuke ska göra vad som krÀvs för att bli frisk, men respondenterna kÀnde att nÀr de vÀl gjorde detta, blev de misstÀnkliggjorda.

Effektivisering av Magic Formula Investing : En studie över investeringsstrategier pÄ den svenska aktiemarknaden

I studien behandlas vÀrdeinvesteringsstrategier pÄ den svenska aktiemarknaden med utgÄngspunkt i Greenblatts (2006) Magic Formula Investing. Syftet med studien Àr att se om det Àr möjligt att effektivisera Magic Formula Investing med hjÀlp av fundamentala signaler som kan hjÀlpa till att prognostisera bolags framtida vinster och aktieavkastning och dÀrmed nÄ en högre onormal avkastning. FrÄn Piotroskis (2000) vetenskapligt beprövade investeringsmodell F_SCORE anvÀnds nyckeltal för att se om en effektivisering av Magic Formula Investing Àr möjlig. Studiens resultat visar att en utvecklad Magic Formula Investing med Piotroskis (2000) B/M och ACCRUAL kan hjÀlpa investerare att nÄ en ökad onormal avkastning med i genomsnitt 10 % per Är. Resultatet uppnÄr statistisk signifikans och dÀrmed dras slutsatsen att en effektivisering av Magic Formula Investing pÄ den svenska marknaden Àr möjlig.

Informationsdesign för ett sÀkrare anvÀndargrÀnssnitt : Redesign av ett virtuellt tangentbord

Syfte: Syftet med detta arbete Àr att studera anvÀndargrÀnssnittet pÄ ICA-lagrets datorterminal i VÀsterÄs och ta fram ett nytt designförslag för det virtuella tangentbordet. Detta för att effektivisera det befintliga anvÀndargrÀnssnittet och höja sÀkerheten för de anstÀllda.Metod: För att nÄ studiens syfte har ett kvalitativt och tolkande angreppssÀtt anvÀnts, men med kvantitativt element. Intervjuer och mÀtningar har genomförts med sex respondenter respektive Ätta testpersoner.Slutsats: Resultatet visade att det befintliga tangentbordet har brister. Min slutsats Àr att en redesign av ett virtuellt tangentbord kan minska feltryckningar och knapptryckningar, öka skrivhastigheten och pÄskynda navigeringen. Detta bidrar till att det blir mindre trafikstopp, irritation och stress.

RÀddningstjÀnstsamverkan i 5-kanten: uppföljning och utveckling

Detta arbete grundar sig pĂ„ ett uppdrag av rĂ€ddningscheferna i 5-kantssamverkan. MĂ„let var att presentera en beskrivning av samverkanseffekter och möjliga utvecklingsomrĂ„den, som delvis kan utgöra underlag för framtida inriktningar av rĂ€ddningstjĂ€nstsamverkan mellan kommunerna. Kommunerna i 5-kantssamverkan Ă€r Boden, LuleĂ„, PiteĂ„, Älvsbyn samt de tre som tillhör RĂ€ddningstjĂ€nstförbundet Östra Norrbotten: Haparanda, ÖvertorneĂ„ och Kalix. Samverkansavtalen i form av civilrĂ€ttsliga avtal var undertecknade av samtliga medlemskommuner 2003. Förutom huvudavtalet tecknades fyra detaljavtal som rör omrĂ„dena övnings- och utbildningsverksamhet, operativ rĂ€ddningstjĂ€nst, skadeförebyggande brandskydd och inköp.

Virtuella Lag - Ledarskapets pa?verkan pa? tillit och kommunikation

Den förÀndliga globala organisationskulturen krÀver nya organisatoriska arbetsmetoder, för att effektivt hantera de ökande geografiska avstÄnden krÀvs att dessa fungerar virtuellt. Genom att arbeta med virtuella lag kan organisationer rikta rÀtt kompetens mot rÀtta arbetsuppgifter, utan att nÄgon behöver byta geografisk arbetsplats. Som med alla arbetsmetoder finns det fördelar men Àven problem. I den hÀr studien har vi valt att undersöka hur ledarskapet kan effektivisera kommunikation och öka tillit i virtuella lag. Studien Àr av kvalitativ karaktÀr med en intervjuserie utförd med respondenter frÄn fem organisationer.

Stressproblem ? hur kan de förhindras? : En intervention pÄ tre nivÄer: individen, gruppen och företaget

I dag Ă€r övervikt och fetma ett stort samhĂ€llsproblem som kan leda till utveckling av följdsjukdomar som exempelvis diabetes och hjĂ€rt- och kĂ€rlsjukdomar. Övervikt och fetma förekommer i allt större utstrĂ€ckning hos barn och ungdomar vilket ger anledning till att effektivisera insatser som görs för att förebygga problemen i tidig Ă„lder. Studien omfattade 10 vetenskapliga artiklar som beskrev genomförda hĂ€lsointerventioner i skolmiljö riktade mot barn i syfte att minska förekomsten av övervikt och fetma. Syftet med litteraturstudien var att studera vilka pedagogiska arbetssĂ€tt som har anvĂ€nts samt undersöka om det gick att urskilja gemensamma faktorer i de olika hĂ€lsointerventionerna. Resultatet visade att majoriteten av interventionerna baserades pĂ„ teoretiska modeller samt att gemensamma kategorier som gick att urskilja i interventionerna var olika former av lĂ€rande, teoretisk modell som utgĂ„ngspunkt, socioekonomisk och etnisk betydelse för hĂ€lsa, könets betydelse för hĂ€lsa samt förĂ€ldrarnas inverkan.

Portföljbaserad kreditriskhantering : nya perspektiv med Basel II

Den första januari 2007 trÀder nya regler om bankernas kapitaltÀckning i kraft, Basel II. Dessa syftar till att stÀrka det finansiella systemet samt effektivisera bankernas riskhantering. Som en del i regelverket ingÄr att bankerna skall genomföra en samlad kapitalbedömning och genom denna bedömning öppnas nya möjligheter för bankernas riskhantering.VÄrt syfte Àr att med utgÄngspunkt i portföljvalsteori analysera och diskutera en portföljansats möjlighet som verktyg för att förbÀttra riskhanteringsprocessen i en banks kreditverksamhet.Inledningsvis beskrivs det nya regelverket och fokus lÀggs sedan vid en av regelverkets delar, kapitalbedömningsprocessen. Som en del av denna process föreslÄs en portföljansats och vi illustrerar de speciella problem som uppkommer vid portföljoptimering av krediter med hjÀlp av en exempelportfölj. Tonvikten lÀggs pÄ behovet av stora mÀngder rÀtt data samt korrekta antagande om hur risken i krediter skall mÀtas.

Lufthansa Private Jets kundsegmentering i Sverige

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka Lufthansa Private Jets verksamhet och marknadsföringsstrategi i Sverige utifrÄn kundsegmentering. Vi avser att undersöka hur Lufthansa Private Jet utifrÄn kundsegmentering kan lokalisera och expandera sin mÄlgrupp i Sverige. VÄr studie har en kvalitativ ansats. Undersökningen Àr en fallstudie som genomförts med hjÀlp av intervjuer med personer med olika anknytning till Lufthansa Private Jets verksamhet. Uppsatsen bygger pÄ teorier och metoder kring kundsegmentering som vi anser relevanta för syftet med uppsatsen.

UrsÀkta, arbetar du hÀr? : Sambandet mellan motivation och service i detaljhandelsföretag

I och med den ökade konkurrensen och den strukturomvandling som idag rÄder pÄ marknaden söker detaljhandelsföretag stÀndigt medel för att effektivisera och förbÀttra sin verksamhet och dess lönsamhet. Ett sÀtt som flera forskare anser vara det optimala verktyget för att höja sin lönsamhet pÄ, Àr att ge kunderna en bÀttre service och pÄ sÄ sÀtt Àven skapa sig lojala och trogna kunder. En forskare som gör ansprÄk pÄ detta och som Àven har skapat en modell av detta fenomen Àr Mark Stevens (2002). Denna modell utgÄr frÄn att en motiverad och tillfredstÀlld personal ger kunderna en bÀttre service och den förbÀttrade servicen ger i sin tur fler nöjda och lojala kunder. Lojala kunder skall enligt service-vinst-kedjan Àven till sist generera en högre lönsamhet och tillvÀxt.

SAS - en flygande beslutsgÄng

A1146Problem: De frÄgor som stÀlls Àr: Vilken slags beslutsgÄng och vilka beslutstyper det studerade företaget SAS har valt? Den klassiska rationella beslutsmodellen har fÄtt utstÄ en viss kritik, men kan företag tillÀmpa modellen ÀndÄ? Vilka fördelar respektive nackdelar finns det om ett företag vÀljer att anvÀnda sig av en rationell beslutsgÄng?Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva och analysera SAS koncernens beslutsgÄng. Det som avses med SAS:s beslutsgÄng Àr den förÀndringsprocess företaget anvÀnder för att förbÀttra och effektivisera sin verksamhet. DÀrmed likstÀller författarna beslutsprocess med beslutsgÄng.Teori och modell: GrundlÀggande kÀllor till beslutsteori: Ansoff, I, Cohen, M. D.; March, J.

Budskap och syfte ? om marknadsföring och rekrytering i ett konsultföretag

Uppsatsens titel: Budskap och syfte ? om marknadsföring och rekrytering i ett konsultföretag Företag: SWECO AB Syfte: Vi avser öka förstÄelsen kring hur företag kan integrera marknadsföring och rekrytering och varför. Metod: Studien faller inom ramarna för det hermeneutiska perspektivet och angreppssÀttet har huvudsakligen varit induktivt. Undersökningen har genomförts som en kvalitativ fallstudie över företagets arbete med att integrera omrÄdena marknadsföring och rekrytering. De datainsamlingsmetoder som anvÀnts Àr intervjuer, enkÀter samt dokumentstudier.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->