
Sökresultat:
3462 Uppsatser om Economics - Sida 66 av 231
Hur kan producentkooperativa företag utforma sina nyckeltal så att de är anpassade till företagets vision och styrelsens intressen? - en fallstudie av Skånemejerier
Syftet med uppsatsen är att utforma en teoretisk nyckeltalsmodell som är lämplig att använda i ett producentkooperativ och som är anpassade för företagets vision och styrelsens intressen. Detta utför vi med hjälp av en fallstudie då vi valt ett kvalitativt och abduktivt angreppssätt. För insamling av empiri har vi i vårt fallföretag utfört djupintervjuer. De teorier vi valt att arbeta med är; agentteorin, nyckeltal, Balanced Scorecard samt producentkooperativ. Resultatet av vår insamlade empiri och den teori vi valt att fokusera på har mynnat ut i att vi har konstruerat ett Balanced Scorecard anpassat till ett producentkooperativ vilket underlättar uppföljningen mellan ledning och styrelse..
Offshoring ? två offshoringrelationer utifrån ett riskperspektiv
Som främsta motiv till offshoringen angav de två företagen i studien kostnadseffektivisering. Båda företagen i studien, Bulls Tryckeri AB och Trelleborg Protective Products, uppvisar en medvetenhet kring en rad riskaspekter som kan vara, och är, närvarande vid offshoring av produktion. Respektive offshoringprojekt föregicks av en bedömning av både kvalitativa och kvantitativa aspekter relaterade till offshoringen. De två bedömningarna, om ej kompletta riskanalyser, uppvisar klara kopplingar till analysering av risk och dess eventuella konsekvenser. Både Bulls Tryckeri AB samt Trelleborg Protective Products arbetar aktivt med att reducera risk i sin offshoringrelation genom riskreduceringsstrategier såsom målkongruens, spackling och horizontal chunkification..
Incentive programmes ? a corporate governance perspective on Swedish commercial state owned firms
We would like to learn more about how the restrictive policy against incentive programmes affects the board?s of Swedish state owned commercial firms ability to govern management in an efficient way. We also want to find out if there are different consequences in reference to this that are not directly linked to corporate governance issues. Our empiric observations have been made in order to profoundly explore the subject and examine it through the eyes of professional individuals, all expressing different views and standpoints. We conclude that the most efficient structure is when an active board is complemented by a well structured and individualised incentive programme.
Att skapa en "morot" - en fallstudie om belöningssystem i IT-branschen
Syftet är att beskriva och analysera belöningssystem i kunskapsföretag för att sedan diskutera hur ett belöningssystem för det specifika IT-företaget kan utformas. Uppsatsen har sin utgångspunkt både i teori och empiri. Den empiriska delen presenteras som en fallstudie och vi har använt oss av intervjuer samt enkät för att samla in information. Källorna till den teoretiska delen består av sekundärmaterial. Vi har studerat teorier kring kunskapsföretag och belöningssystem.
Ledarskap i IT-Företag : en studie av fyra företagsledare
Kännetecknande för IT-företag är att de verkar i en dynamisk och turbulent miljö där teknikskiften är vanligt förekommande. Personalen är kompetent och välutbildad och är dessa företags mest värdefulla tillgång. Cheferna/ledarna är i många fall betydligt yngre jämfört med"traditionella"ledare för andra börsnoterade bolag. Skiljer sig ledarskapet i dessa företag åt från ledarskapet i traditionella företag? Vi har i studien haft en fallstudieliknande ansats, där vi har intervjuat fyra ledare för IT-företag i Sverige.
Dagligvarumarknaden : en samhälls- och distributionsekonomisk analys av internet som försäljningskanal
Structural changes on the grocery market usually take place when the consumer is persuaded to take on the more labourintense parts of the distributionprocess. Internettrade changes this by causing competition between the unpaid work done by consumers and the labor performed by employees. In this master thesis grocery shopping on the internet is analyzed in a economic perspective with focus on distribution, changing marketstructures, driving forces and the future potential of internet as a saleschannel. The main conclusions are that consumerdemand and the belief in electronic commerceas a costreducing mechanism as well as a powerful new marketing tool were the driving forces behind the fast growth of grocery shopping on the internet. Electronic commerce introduces a new model of distribution with changing roles for consumers and grocerychains.
Aktieåterköp - En gynnsam långsiktig investering?
Uppsatsens syfte är att undersöka den långsiktiga aktiekursutvecklingen hos företag som genomfört aktieåterköp och att jämföra denna med en riskjusterad avkastning. Vi undersöker även hur företagsspecifika faktorer påverar resultatet. Även om vi med CAR-metoden finner en signifikant positiv avvikande avkastning på ett års sikt efter återköpen, anser vi att detta resultat bör betraktas med försiktighet då BHAR-metoden ger insignifikanta resultat. Vi anser att den eventuella överavkastning som vi finner inte kan tillskrivas signalteorin, då resultaten från samtliga grupperingar som görs i studien talar emot denna teori. Snarare är det så att företag som kan tänkas ha andra motiv än en undervärderad aktie uppvisar den bästa långsiktiga aktiekursutvecklingen efter återköp..
Elektronisk handel och självreglering -möjligheterna att via självreglering skapa ett förtroende för och främja utvecklingen av elektronisk handel?
To business owners and consumers electronic commerce means new conditions and possibilities. Often and specially at the Internet information between consumers and sellers is asymmetrically distributed. Among the consumers there is a shortage of confidence in electronic commerce. In order of a positive development of electronic commerce it´s important to find a solution to the shortage of confidence. Confidence may be created by legislation or by self- regulation.
Fair Trade: A Study of Consumers? Perception and Knowledge in a Minor Town in Sweden
The purpose of this thesis is to get a better understanding of consumers? perception and knowledge of Fair Trade and Fair Trade products in Sweden. Literature was reviewed before the empirical research was conducted. A quantitative method, in form of a questionnaire survey, has been used. We have entered different areas related to our topic.
Social musiksmak?: Social påverkan på musiksmak via anonyma räkneverk
The purpose with this paper is to examine whether other peoples opinions of a song and an artist influences an individuals own opinions of the song and artist. Through a quantitative study we seek to study whether such an influence exists and if it does, how strong that influence is. The study began with a pretest to examine whether differences existed when we manipulated our independent variable, how many times the song has been played at Myspace.com. Subsequently we performed a quantitative study by handing out surveys to students at Stockholm School of Economics on two different occasions. Our results show no significant differences in attitude or intentions when the amount of times the song has been played at Myspace.com is manipulated.
Utdelningar och Återköp ? En studie av företagens utbetalningspolicys
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken utsträckning svenska börsnoterade företag har utnyttjat möjligheten att återköpa egna aktier och om de har substituerat utdelningar mot återköp. Metod: Vår teoretiska utgångspunkt ligger i teorier hämtade ur aktuell svensk litteratur i kombination med amerikanska forskningsartiklar. För att uppfylla studiens syfte genomför vi en kvantitativ undersökning med deduktiv ansats där vi använder oss av statistisk regressionsanalys Slutsatser: Vi finner att svenska företags intresse för att återköpa egna aktier hittills verkar vara svagt. Vi finner även att någon korrelation mellan återköp och utdelningar inte går att säkerställa statistiskt och vi har därmed inga belägg för att svenska företag substituerar utdelningar mot återköp.
Extern redovisning av finansiella instrument: IAS 39 påverkan på Svolders balans- och resultaträkning
Svolder AB har gjort helt rätt då de har valt att utöver den vanliga årsredovisningen också presentera en redovisning enligt IAS 39, då detta har gett en mer rättvisande bild av företagets resultat och ställning. Svolders resultat har blivit mer volatilt med IAS 39, än med ÅRL som grund. Ett företag som vill praktisera IAS 39, men vill ha kvar visst mått av försiktighet skall välja att redovisa de orealiserade värdeförändringarna över balansräkningen. Då kommer företagets resultat att bli mindre volatilt än med samma redovisning över resultaträkningen. På grund av den osäkerhet som råder om hur fonden för verkligt värde skall redovisas vilvill vi råda företag att avvakta tydliga rekommendationer för detta redovisningsalternativ..
Att bibehålla och vårda ett starkt varumärke
Märkesinnehavaren vårdar sitt starka varumärke genom att aldrig se den varumärkesskapande processen som avslutad. Man kan dra slutsatsen att hur gammalt ett varumärke är inte har någon betydelse när det gäller att bibehålla och vårda märket. Det finns emellertid olika tillvägagångssätt för att lyckas och utifrån analysen har ett antal faktorer identifierats. En av de viktigaste faktorerna är att ett företags kärnvärden måste genomsyra alla delar av verksamheten. På det sätt blir alla inom organisationen medvetna om företagets mål och strategi, vilket medför att alla arbetar i samma riktning.
Lokal förankring som strategi - Kännetecken och konsekvenser
Uppsatsens syfte är att beskriva kännetecken och konsekvenser av lokal förankring som strategi, och introducera detta som ett begrepp inom strategiteorin. Mer specifikt vill vi visa hur lokal förankring som strategi kan bidra till en ökad kvalitet i banktjänsten. Kvalitativ fallstudie, induktivt tillvägagångssätt, semistandardiserade intervjuer. Sex stycken intervjuer med personer med olika chefsbefattningar inom Färs och Frosta Sparbank. Lokal förankring som strategi kännetecknas av fysisk närvaro och tillgänglighet samt lokalt engagemang och lokalkännedom.
When companies grow up - A case study of a family-owned company?s management control system
Problem: What are the characteristics of Polykemi?s management control system and how is it affected by growth? Purpose: To describe and analyse the management control system of a medium-sized family-owned company from the perspective of Simons? Levers of control. Research design: An abductive, interview-based case study of Polykemi AB. Conclusion: Polykemi?s management control system is primarily a traditional one which is rather strong in terms of Levers of control.