Sök:

Sökresultat:

3462 Uppsatser om Economics - Sida 61 av 231

Budget och BSC:s roller i privata och offentliga verksamheter

Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera hur budget och BSC:s roller fungerar i privata och offentliga verksamheter och att undersöka om BSC är ett komplementärt styrverktyg till budget. Då uppsatsen syfte skulle besvaras använde gruppen sig av en kvalitativ metod. Fallstudien gjordes på företagen Alfa-Laval, Gambro och Trelleborg och kommunerna Helsingborg, Kristianstad och Tierp. Gruppen har använt sig av en abduktiv ansats.Under detta arbete kom det fram olika skillnader när det gäller budgetens och BSC:s roller. Det har även framkommit differenser mellan de privata och offentliga verksamheterna.

The Success of None-Joint Venture Strategic Alliances

The companies? managements acknowledge personal relations and trust, through good communication and predefined responsibilities and goals, as key factors to succeed in strategic alliance. These factors did not always exist according to the employees? involved. This research, in contrast, suggests that these factors are subordinate to the correlation between the company?s vision and the alliance objectives, hence level of priority, which indicates that management has hidden motives for entering the strategic alliance.

En fallstudie av EVA på KåKå AB

Syftet med detta arbete är att beskriva och analysera hur EVA används på ett företag som KåKå AB. Vi studerar även vilka motiv och möjligheter som kan förklara hur KåKå AB förhåller sig till EVA och vilken relevans EVA har på de olika nivåerna i företaget. Vi har genomfört en fallstudie på KåKå AB där vi använt oss av intervjuer gjorda med ekonomidirektören och den administrativa försäljningschefen då vi ansåg det intressant att på djupet studera relationen till en försäljningsavdelning. Analys och diskussion sker hela tiden med den teori som behandlar EVA i bakgrunden. Det resultat vi kom fram till blev att det på ledningsnivå kan vara fördelaktigt att använda sig av EVA då det lättare kan ge en bild av hur värdeskapande sker i företaget och därmed understödja beslutsfattande i organisationen.

THE INDUSTRIAL BRAND MANAGER ? Product Manager and Brand Communicator.

The main objective of this thesis is to study the brand manager?s role within a global business to business (B2B) company. In order to meet the main objective we have chosen to study and analyse one global B2B company, Alfa Laval AB, Alfa Laval DK, Alfa Laval PL and its co-partners such as an advertising agency. We have also studied three global business to customer (B2C) companies, Mars, Unilever and Nestlé, to get a picture of brand managers? role and responsibilities within the B2C environment which is already quite far ahead in the development of the brand management thinking..

Skillnad i rapportering av socialt ansvar - en fråga om dåligt samvete?

Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka huruvida det för företag verksamma i Sverige föreligger en skillnad i förmedlingen av socialt ansvar genom sina årsredovisningar. Vår referensram bygger på teorier kring CSR och på intressentteorin. Dessa används för att dels förklara företagens relation till samhället men också för att förklara innebörden av vad vår definition av vilka företag som i arbetet ska ses som etiska eller oetiska i sin verksamhet. I vår empiriska sektion återfinns de företag som valts ut för att besvara arbetets problemformulering och syfte. I uppsatsen visas huruvida det föreligger en skillnad i förmedlingen av socialt ansvar hos etiska och oetiska företag..

Den svenska swapspreadens förklaringsfaktorer : en empirisk analys

This paper presents empirical evidence on the determinants of interest rate swap spreads in Sweden during the period 1999-2003. The results suggest that the spread between STIBOR and the general collateral repo rate is positively related to shorter maturity swap spreads. The risk premium associated with commercial bonds is positively related to swap spreads of all maturities. A negative relationship is observed between the term structure of interest rates and swap spreads. The short-term interest rate is positively related to spreads with shorter maturities.

Antibiotikaresistenta bakterier - Hotbild och möjliga lösningar

Under senare år har vi fått allt större problem med antibiotikaresistens bland bakterier. Dessa problem är delvis en oundviklig följd av användandet av antibiotika. De förvärras dock kraftigt av det faktum att vi använder antibiotika i en långt större omfattning än vad som kan anses nödvändigt. Detta överanvändande beror till stor del på det faktum att behandling med antibiotika i många fall är en förmånlig lösning för den enskilde patienten, som erbjuder ett snabbt tillfrisknande till en låg kostnad. Vi har följaktligen ett klassiskt fall av externa effekter, där det som är rationellt för den enskilde skiljer sig från det som är rationellt för samhället som helhet.

Willingness-to-Support

The purpose of this thesis is to define and theorise willingness-to-support as a possible measurement of corporate reputation. The knowledge production in this thesis is done through reasoning with companies to gain a deeper understanding of the social world and the respondents? view of their reality. Grounded theory is used as an inspiration for conducting the research. A qualitative method is used in the form of semi-structured interviews with six companies in three different business sectors.

En västeuropeisk modebutikskedjas kommunikation i Mellanöstern - eventuella kulturella skillnader att beakta

Syfte med uppsatsen är att ge insikt i vad en västeuropeisk modebutikskedja bör beakta vid utformning av kommunikation i Mellanöstern. Det för att i möjligaste mån undkomma komplikationer i form av kulturkrockar. Det är viktigt att understryka det faktum att vi inte avsett att bidra med ett generellt tillvägagångssätt, som är lämpligt för alla västeuropeiska modebutikskedjor i Mellanöstern. Vi har snarare i enighet med vårt syfte, försökt utveckla en förståelse för kulturen i Mellanöstern. Med det i åtanke, ska vår slutsats ses som ett förslag på hur en västeuropeisk modebutikskedja kan välja att beakta kulturella skillnader som kan tänkas uppstå.

Mikrokrediter

Syfte: Syftet med uppsatsen är att konstruera en generell svensk mikrokreditmodell utifrån invandrares situation. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod och våra empiriska undersökningar har gjorts i form av intervjuer med fyra organisationer; Almi, IFS, Pitem och Ekobanken.Viktigaste slutsatser: Mikrokrediter har internationellt sett varit ett framgångsrikt sätt att motverka fattigdom och finansieringsutanförskap. I Sverige har vi inte samma mått av fattigdom som i tredje världen, men vissa invandrare befinner sig i ett finansieringsutanförskap på grund av kulturella svårigheter och kunskapsbrister om svenska lagar och regler samt svensk praxis. Den mikrokreditmodell vi utvecklat poängterar rådgivning som en central funktionen och påpekar samtidigt att en mikrokredit kan vara ett bra sätt att underlätta för invandrare vid framtida kreditansökningar..

Svenska VD ord -behovet av en reglering av öppenheten i svensk redovisning

Denna studie redovisar den frivilliga information som svenska VD och koncernchefer tar upp i VD orden i sina årsredovisningar. Syftet är att analysera var Sveriges redovisningsutveckling är på väg, genom att bland annat ställa de svenska VD orden i jämförelse med utvecklingen av öppenhet i årsredovisningar inom detta område i framför allt USA och Storbritannien. De undersökta VD orden kommer från årsredovisningarna hos de 18 svenska börsnoterade företag med högst värde på sin aktieomsättning år 2005. Eftersom det fortfarande inte finns någon fullständig teori inom detta område har ett induktivt förhållningssätt använts. De metodologiska val som gjorts är inspirerade av det som Glaser och Strauss (1967) kallar för grounded theory..

Caféfenomenets utveckling i olika cohorter -en explorativ studie

Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen för den utveckling som skett av matkulturen, och då främst det relativt nya fikafenomenet, ur ett svenskt perspektiv. Detta är en empirisk studie med hermeneutisk förgrund som genomförts med intentionen att undersöka vem det är som går på café- när och varför samt vilka faktorer som påverkar valet av café för dessa människor? Då vi har för avsikt att få en mer djupgående förståelse beträffande problemet har vi valt att genomföra både observationer och intervjuer. Vi har kommit fram till att det finns en del intressanta skillnader, men även likheter, cohorterna emellan. Denna explorativa studie har bidragit till en fördjupad vetskap om både hur diversifierade uppfattningarna är samt hur olik påverkan kan vara cohort från cohort.

The advertising sales flyer as a promotion tool in grocery retail stores, and its effects on in-store consumer behaviour

En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken.The purpose of this study was to analyse if there are in-store consumer behaviour differences between the consumers that use ASF and the consumers that not use ASF in store. More precisely this study had two objectives. The first objective was to create a conceptual model depicting the various behavioural effects that the use of ASF may result in. These variables were tested empirically in order to analyze if the use of ASF influence in-store consumer behaviour. The second objective was to analyze if there are differences in the routes taken by the consumers in store, in relation to whether the consumers use the ASF or not..

Cross-Cultural Issues of Online Communication: A Comparison Between Swedish and Chinese Websites

Det finns många olika motiv för företag att sponsra kultur men kulturinstitutioner har dåligt utvecklade erbjudandestrategier för att framhäva hur företag gagnas av samarbetet. Mellanhänder med nisch mot kultursponsring kan etableras för att marknadsföra kulturinstitutioner mot potentiella sponsorer. En ändrad lagstiftning tycks öka intresset för företag att sponsra kultur. För att maximera nyttan av sponsringssamarbetet krävs en utvecklad sponsringsrelation som är ömsesidigt värdeskapande och där parterna uppfyller alla nivåer av kunskapsutbyte. Relationerna inom kultursponsring påverkas mer av kulturinstitutioners storlek än av företags..

Bli upplevelserik på ett fik i en butik - branschblandning i svensk detaljhandel

Denna uppsats handlar om butiker i Sverige som utvidgat sitt sortiment till att omfatta varor eller tjänster från minst två traditionellt åtskilda branscher. Uppsatsförfattarna försöker systematisera dessa kombinationsbutiker, samt analysera vilka för- och nackdelar som finns. Med hjälp av ett antal fallstudier från svenska detaljhandelsföretag dras slutsatser om kombinationsbutikernas karakteristika. Kombinationsbutiker tycks skilja sig åt på flera punkter, bland annat med avseende på avsikter, ägarförhållanden och valda kundsegment. Skalekonomi, möjlighet till differentiering och upplevelseskapande samt ökad kundtillfredsställelse är några av de fördelar med kombinationsbutiker som särskilt framhålls.

<- Föregående sida 61 Nästa sida ->