Sök:

Sökresultat:

36 Uppsatser om EDI-fakturering - Sida 2 av 3

Utveckling av dokumentbaserad fakturahantering för ett småföretag

Jag har utvecklat ett dokumentbaserat fakturahanteringssystem åt Sundborgs svets o rep på Väddö. Ett företag som tidigare skött all sin fakturering och kundhantering i pappersformat.Systemet är utvecklat och implementerat efter den uppställda kravspecifikationen som skapades i samarbete med Sundborgs svets & rep och är därmed anpassat efter ett företag i den mindre skalan och användarvänligt med avseende på begränsad datorvana inom företaget.Systemet är uppbyggt av fönster som användaren kan navigera sig till genom knapptryckningar från en huvudmeny.Funktionaliteten i systemet är kundhantering där möjlighet finns att lägga till nya kunder, ta bort gamla kunder, uppdatera kunder och visa kundregister. En annan funktionalitet är fakturahantering som innebär att kunna skapa nya fakturor och se bilder på skickade fakturor.För lagring av företagets kunder och fakturor har Oracles databas kopplats in. Systemet är utvecklat i programmeringsspråket C# och plattformen .NET..

Bankers syn på kreditgivning till småföretag : påverkan av ändrade regler angående företagshypotek

Syftet med uppsatsen är att studera bankers syn på kreditgivning till småföretag och hur lagändringarna angående företagshypotek har påverkat bankernas syn på småföretagen som kreditkunder. Bankerna ser i första hand till småföretagens återbetalningsförmåga som är beroende av balansen mellan eget kapital och skulder, skickligheten i företaget, sökandens karaktär, syftet med lånet, företagets omvärld och kvaliteten på informationen som erhålls. Återbetalningsförmågan påverkas också av affärsidén, erfarenheter, tillgångar och legal förmåga. Säkerheter är i de flesta fall nödvändiga, men utvärderas i andra hand. Lagändringarna innebär svårare omständigheter för småföretag vid lånefinansiering från banken, vilket främst inverkar på nystartade företag och företag som inte arbetar med fakturering..

Utvecklingen av ett tidregistrerings- och faktureringssystem

Vi har utvecklat ett tidregistrerings- och faktureringssystem åt Xeratech Systems AB i Karlstad. Målet med vårt arbete var att utveckla ett system som var mer användarvänligt och mer funktionsenligt än Xeratechs gamla system - XSIS. Huvudfunktionen med systemet är att kunna registrera tider som anställda på Xeratech arbetat på olika projekt, vilket sedan ska kunna sammanställas till fakturor. Vi har skrivit en kravspecifikation för systemet efter diskussion med Xeratech, och sedan implementerat tidregistreringsdelen av specifikationen. Resultatet av vårt arbete är ett väl fungerande system som fått positiv respons vid testkörning hos Xeratech.

Elektroniska affärer- en undersökning av Företags användning av EDIFACT och XML

Elektroniska affärer innebär att affärssystem kopplas upp mot varandra i nätverk för att effektivisera överföringen av information. I dag skickar företag standardiserade meddelanden direkt mellan administrativa system för t.ex. order, lager och fakturering (OLF). Detta kallas EDI, Electronic Data Interchange, och följer i de flesta fall en standard för elektroniska meddelanden som kallas EDIFACT. Användningen av EDIFACT kräver mycket kunskap vilket ofta småföretag saknar.

Metodmässig handlingsbarhet : En empiriskt grundad reflektion av kriteriebaserad utvärderingsmetodik med utvärdering av IT-stödet för en kärnprocess hos Tekniska Verken i Linköping i Linköping som kontext

Majoriteten av medelstora till stora verksamheter använder sig i dag av IT-system vars syfte är att stödja verksamheten vid t.ex. lagerhantering, fakturering och informationshantering. Ett sådant IT-system som används inom en affärskontext benämns ofta som ett affärssystem. För att kunna säkerställa att affärssystemet stödjer verksamhetsmålen bör det stödja de handlingar som existerar inom verksamheten.Ett affärssystem med dålig handlingsbarhet kommer få det svårt att stödja de processer som existerar inom verksamheten då dess användare kommer få det svårt att uppnå de mål som har satts av verksamheten. Metodmässig handlingsbarhet är därför ett väldigt viktigt perspektiv vid utvärdering och utveckling av affärssystem då det är helt avgörande gällande hur handlingsbart affärssystemet kommer bli för dem som arbetar samt den nytta det kommer bidra med till verksamheten.Syftet med uppsatsen har därför varit att fördjupa mig inom ämnet handlingsbarhet.

Elektroniska fakturor till konsumenter : När kommer genombrottet?

Sverige har idag nästan 5 miljoner privata Internetbanksavtal och elektroniska fakturor för privatkunder har funnits i drygt 8 år, ändå har genombrottet för e-Fakturan låtit vänta på sig. Genomsnittlig andel e-Fakturor hos de 287 organisationer som erbjuder tjänsten överstiger inte 4 procent. Syftet med detta examensarbete är att mäta nyttan av att erbjuda e-Faktura samt att svara på frågan varför tjänsten fått så litet genomslag bland både organisationer och konsumenter. Undersökningen grundar sig på en webbaserad enkät riktad till 190 av de anslutna organisationerna av vilka 41 procent valt att delta. Resultatet visar att e-Fakturan i genomsnitt innebär nästan en halvering av kostnaden per faktura men att detta bör sättas i relation till grundinvesteringen och antalet utställda fakturor.

Effektivt förbättringsarbete på Mahé Freight AB

I dagens transporteffektiva samhälle finns det en mängd aktörer på transportmarknaden. Dessa aktörer konkurrerar med varandra då det gäller att knyta till sig kunder och behålla dessa. Det är därför viktigt att hitta alternativa tillvägagångssätt för att hitta nya konkurrensfördelar. Syftet med studien har varit att stödja speditionsföretaget Mahé i att förbättra och effektivisera företagets processer, Import ? flyg och Export ? flyg, med utgångspunkt i kundnyttan, genom att ta fram ett antal förbättringsförslag.

Outsourcing av faktureringslösningar i näthandelsföretag (B2C)

Den nya ekonomin innebär ett mer dynamiskt klimat för företagen. Detta ställer nya krav på företagens anpassningsförmåga. Outsourcing är ett sätt att bemöta ovan nämnda flexibilitetskrav. E-handel är en annan del av den nya ekonomin. Allt fler konsumenter upptäcker fördelar med att"shoppa on-line".

IT-användning, en fallstudie om IT-användning och dess effekt att mäta IS-framgång

Organisationer investerar mycket resurser inom informationsteknologi (IT). Många av dessa investeringar är i förhoppning om att öka användarnas produktivitet och utförande. Införande av en IT-lösning som ingen använder kan inte ses som lyckad utan lösningen i sig måste användas för att man skall kunna utvärdera dess effektivitet. Införande av en IT-lösning, som i hög grad används, kan inte heller bara på grund av användandet ses som tillfredställande. Vårt syfte är att belysa användning av IT och definiera hur man med hjälp av användningen ska mäta framgång hos en IT-förändring.

Business Process Outsourcing : Vilka faktorer är avgörande vid ett beslut?

Outsourcing, förflyttning av funktioner till extern part som tidigare funnits i företaget, är ett fenomen som under de två senaste årtiondena har vuxit starkt i världen. Outsourcing har möjliggjort för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och därmed erhålla konkurrensfördelar. Business Process Outsourcing är en kategori inom detta område, som innebär att företaget outsourcar hela eller delar av sin ekonomifunktion. Användandet av Business Process Outsourcing har ökat bland de svenska företagen under de senaste åren. Det finns mångtydiga förklaringar till denna framväxt, där en förklaring är att det är en trend.

Innovationsimplementering : Att sätta en standard

Vad är det, som gör så att en vara blir synonymt med en hel varugrupp, som exempelvis Lypsyl för läppcerat? Vilka bakomliggande faktorer är det som är verksamma för att en teknologi fullständig konkurrerar ut en annan, såsom VHS gjorde med BetaMax? Dessa frågor kring hur teknologisk utveckling sker och i många fall skapar förutsättningar för en standard på marknaden undersöker författarna Bik och Bodin i kandidatuppsatsen Innovationsimplementering ? Att sätta en standard.Genom att studera utvecklingsprocessen för det elektroniska faktureringsformatet Svefakturan och dess väg till att bli det dominerande formatet inom e-fakturering i Sverige visar författarna på vilka faktorer som bör ses som särskilt viktiga. En fallstudie som inte enbart belyser viktiga fenomen i och kring problemområdet utan även är högst aktuellt. Då samtliga svenska myndigheter genom ett obligatorium av riksdagen måste sköta alla sina faktureringar elektroniskt, senast den första juli 2008.Utgångspunkten i studien har varit deduktiv, varför teoretiseranden inom problemområdet har fungerat, som undersökningens utgångspunkt. Den teroetiska referensaramen utgjordes till stor del av dominant design modellen, som visar på ett visst evolutionärt synsätt gällande teknologisk utveckling.

Förrättningskostnadens fördelning på arbetsmoment - En jämförelse mellan Stockholms och Växjös statliga lantmäterikontor

Lantmäteritaxan gäller för hela Sverige och innebär att kostnaden för en förrättning ska vara likvärdig med hänsyn till ärendets karaktär och komplexitet, oberoende var förrättningen genomförs i Sverige. I verkligheten kan priset på en förrättning variera stort beroende på var i landet förrättningen utförs.Syftet med studien var att beskriva hur fördelningen av förrättningskostnader på olika arbetsmoment hanteras samt om det skiljer sig åt mellan två statliga lantmäterikontor. Studien har valt att jämföra Stockholm och Växjö eftersom Stockholm ligger i de högre nivåerna i förrättningskostnader och Växjö ligger i de lägre nivåerna. Syftet uppnåddes med hjälp av fyra forskningsfrågor.Studien har använt en juridisk metod för att få kännedom och förståelse kring regelverket inom ämnesområdet. I studien har det även valts att använda en kvantitativ fallstudie i kombination med en kvalitativ intervjustudie.

Produktcertifieringars inverkan på inköpsfunktionen : En fallstudie hos en kaffeproducent

Relationsmarknadsföring är ett perspektiv på företagande som, i motsats till transaktionsmarknadsföring, syftar till att etablera starka relationer mellan de involverade parterna. Perspektivet innebär att samtliga organisatoriska delar betraktas med ett relationstänk, det vill säga att även aktiviteter så som fakturering och back-office procedurer utförs med relationen i fokus. Begreppet har sin grund i en B2C-kontext, men har även fått fäste i en B2B-kontext. Syftet med relationsmarknadsföring i en B2B-kontext är att skapa tillfredsställande relationer mellan företag, med syfte att resultera i lojalitet. Lojalitet i sin tur, bidrar till ett högre brand equity som är ett varumärkes immateriella värde vilken har sin grund i en B2C-kontext.

Moving 4Ward : En fallstudie ur ett ledningsperspektiv på varumärken och relationer

Relationsmarknadsföring är ett perspektiv på företagande som, i motsats till transaktionsmarknadsföring, syftar till att etablera starka relationer mellan de involverade parterna. Perspektivet innebär att samtliga organisatoriska delar betraktas med ett relationstänk, det vill säga att även aktiviteter så som fakturering och back-office procedurer utförs med relationen i fokus. Begreppet har sin grund i en B2C-kontext, men har även fått fäste i en B2B-kontext. Syftet med relationsmarknadsföring i en B2B-kontext är att skapa tillfredsställande relationer mellan företag, med syfte att resultera i lojalitet. Lojalitet i sin tur, bidrar till ett högre brand equity som är ett varumärkes immateriella värde vilken har sin grund i en B2C-kontext.

Viktdebiterad avfallstaxa: en studie om vad ett införande av vikttaxa skulle kunna innebära för Luleå kommun

Syftet med rapporten är att undersöka vad det skulle kunna innebära för Luleå kommun och dess invånare om viktdebiterad avfallstaxa infördes. Kommunerna Kalix, Umeå och Sollentuna har studerats för att ta reda på hur de har upplevt införandet av viktdebitering. Avfallstaxa är den avgift kommunen tar ut för att finansiera hanteringen av kommunalt hushållsavfall. I avgiften ingår insamling och behandling av hushållsavfall, driften av återvinningscentraler, kundtjänst, fakturering och information. Viktdebitering innebär att fastighetsägaren betalar en avgift efter den mängd avfall som slängs i sopkärlet.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->