Sökresultat:
231 Uppsatser om E-commerce - Sida 16 av 16
ANDERSBERG - att utveckla ett stadsdelscentrum
Examensarbetet belyser problematiken kring stadsdelscentra, vilka hot som finns 
mot dessa idag och hur utvecklingen kan vändas. Utgångspunkten för studien har 
varit Andersbergs stadsdelscentrum i Gävle.
Rapporten börjar med att ge en definition på vad ett stadsdelscentrum är samt 
att presentera de olika intressegrupperna och samspelet mellan dessa. Vidare 
beskrivs ett stadsdelscentrum utifrån ett historiskt perspektiv samt utifrån 
dess funktion som mötes- och handelsplats. Till ett stadsdelscentrum sammanförs 
olika aktiviteter som butiker, skola, möteslokaler och service för de 
omkringliggande bostadsområdena för att därutöver fungera som en viktig social 
mötesplats. Man kan särskilja fyra större intressegrupper i ett 
stadsdelscentrum: konsumenterna, kommunen, handlarna och fastighetsägarna. 
Vägen till den virtuella butiken - en studie om Gina Tricots möjligheter att marknadsföra sig online
Internet når idag över 8 miljoner människor i Sverige och är en naturlig del av vardagen för många. För företag betyder detta en viktig marknadsföringskanal som inte bör underskattas. Genom att kommunicera med målgruppen via plattformer såsom sociala nätverk, bloggar och mikrobloggar kan företag erbjuda mervärde och bygga relationer online. Genom att utnyttja rätt marknadsföringskanal kan onlinemarknadsföring undvika att uppfattas som påträngande för konsumenten och istället inspirera på ett hjälpfullt sätt.Syftet med studien är att med en kartläggning av fast-fashionkonsumenters nätbeteende och attityder fastställa hur modeföretaget Gina Tricot som har flera försäljningskanaler kan öka besöksfrekvensen till den virtuella butiken genom marknadsföring online. Uppsatsen har en kvalitativ ansats med en fallstudiedesign. 
Gustavsberg - förnyelse i kulturhistorisk miljö. Ett planförslag för centrala Gustavsberg med fokus på kulturmiljövård.
En kulturmiljö består i princip av hela vår fysiska omgivning, undantaget helt 
orörd natur. Dessutom kan kulturmiljön vara av social art, det vill säga att 
den är immateriell och innefattas av bland annat traditioner, folkminnen och 
ortsnamn. Eftersom begreppet kulturmiljö omfattar så mycket är det svårt att 
kunna praktisera en kulturmiljövård utan att ha några riktlinjer och 
urvalsmetoder. Allt kan inte bevaras och vårdas i oföränderligt skick till 
kommande generationer, utan det måste finnas en kontinuitet i utvecklingen av 
den fysiska miljön. Varje tid bör lämna sina spår till eftervärlden utan att 
äldre spår helt raderas ut. 
?Social media is word of mouth on crack? ? En studie i hur detaljhandelsföretag kan öka sin internettrafik via sociala medier
Den här studien behandlar fenomenet sociala medier med inriktning på att öka trafik till detaljhandelns webbaserade sidor för att skapa relationer, bygga varumärke och öka försäljning.Idag står företag inför en ny utmaning när det gäller marknadsföring. På några få år har internethandeln exploderat och med det företagens sätt att marknadsföra sig virtuellt. Sedan början av 2000-talet har en ny kanal för att sända ut marknadsföringsmässiga budskap till kunderna uppstått, de sociala medierna. Ett exempel på en av dessa är Facebook vars användarantal bara stiger år för år och i dagsläget har fler än 6 av 10 svenskar en personprofil på Facebook.Varje kanal för kommunikation har sina egenskaper och med det givna referensramar för företagen att arbeta med och skapa verktyg för. Då sociala medier fortfarande är ett ganska nytt fenomen anser vi att problematiken ligger i att många företag inte har hittat det ultimata användningssättet för kanalen. 
Bo onoff, en studie av boendeintegrering i externhandelsområden
Sammanfattning 
Handeln har i alla tider varit stadens viktigaste funktion. Både direkt och 
indirekt har handeln varit den viktigaste stadsbildande faktorn, men 
kommunikationsmöjligheter och placering har också haft betydelse. Sverige har 
alltid legat långt framme vad det gäller strukturomvandlingar för handeln. I 
början av 1900-talet var handeln förlagd till kvartersbutiker och saluhallar 
och till stadens torg. I flesta fall var det gångavstånd till butikerna och 
väldigt få hade tillgång till bil. 
Södra Hamnen- en stadsdel i Helsingborg, Handbok i fysisk planering
Sammanfattning
Helsingborg är i behov av att växa. Detta beror bl.a. på dess geografiska 
placering i centrum av Öresundsregionen. Som en av de större städerna i denna 
till innehållet växande landsdel är framtidsutsikter extra goda. Av den 
anledningen förutspås befolkningsantalet fortsätta stiga och behoven öka.