Sök:

Sökresultat:

737 Uppsatser om Dynamic outsourcing - Sida 5 av 50

Knowledge Process Outsourcing; framgångsfaktorer och dess inverkan på produktivitet

Syfte: Författarna ämnar att undersöka om samband finns mellan KPO och produktivitetsförändringar. I samband med detta har vi även för avsikt att undersöka vilka motiv och faktorer som bör tas i beaktande inför en implementering av denna typ av outsourcing. Metod: I uppsatsen används ingen egen insamlad empiri, utan enbart sekundärdata. Dessa sekundärdata är både kvantitativa i form av statistik och rapporter men även kvalitativa i form av en intervju vilka är utgivna av branchföretag. Vi har studerat tidigare forskning och teorier inom ämnet vilket utgör det teoretiska ramverk som vi sedan baserar vår analys på.

Hantering av riskfaktorer för små och medelstora företag vid IT outsourcing

Kurs: Mälardalens Högskola, EIK024, Magisteruppsats i IT-ekonomiFörfattare: Anna Lycksén & Patrik Wallin, VästeråsTitel: Hantering av riskfaktorer för små och medelstora företag vid IT OutsourcingHandledare: Therese HansenNyckelord: IT Outsourcing, SME, riskfaktor, hanteringProblem: Outsourcing av affärsprocesser såsom IT har funnits länge, men fokus hartidigare varit på stora företag av ett antal olika anledningar. För det förstaville outsourcingleverantörerna vinna stora kontrakt för att uppnå stordriftsfördelarså att deras egna kostnader kunde hållas så låga som möjligt.För det andra lyckades inte de mindre outsourcingleverantörerna som försöktege sig in på marknaden för små och medelstora företag (SME) med atterbjuda tjänster som ansågs vara tillräckligt lockande för SME. Slutligen ansågde flesta SME att de inte hade något att tjäna på att outsourca. Tidernahar dock förändrats. IT outsourcing för SME blir allt mer vanligt, men trotsdetta forskas det relativt lite på området.

Outsourcing av redovisningsfunktionen i mindre företag

Outsourcing är ett aktuellt begrepp som nyttjas flitigt i media. Allt fler funktioner blir föremål för outsourcing, företeelsen närmar sig därmed företagens inre verksamhet. Vi ställer oss framförallt frågande till outsourcing av den centrala redovisningsfunktionen. Hur kan denna funktion med sin närhet till företagets strategiska mål och taktiska beslut läggas ut på extern part? Förutom avgränsningen till redovisningsfunktionen har vi även valt att undersöka endast mindre företag.

Outsourcing eller Business Process Outsourcing : En jämförande studie

Denna studie behandlar de två koncepten outsourcing och business process outsourcing samt möjligheter och risker med nämnda koncept. Genom studier av ämnena business process outsourcing samt traditionell outsourcing har författarna påträffat sådan information som indikerar och tydliggör sådant som i litteraturen uppfattas som centralt då det kommer till möjligheter och risker då med de båda koncepten.Syftet med studien är att beskriva dessa koncept och jämföra dess risker och möjligheter. Någon förförståelse av det studerade området har inte författarna. Med anledning av att leverantörerna av ovanstående tjänster inte haft möjlighet att delge författarna vilka deras kunder är har studien begränsats till skriven litteratur samt leverantörernas uppfattning om risker och möjligheter med dessa tjänster. Studien är utformad dels med en deduktiv metod vilket inneburit litteraturstudier, samt med en kvalitativ metod som inneburit tre djupintervjuer.Genom att studera outsourcing- och BPO-branschen har författarna kommit fram till tre respondenter vilka anses representativa och väl anpassade för studien, då dessa levererar båda ovan nämnda former av tjänster.

Outsourcing av UAS-data : Informationshantering av data insamlad viaUAS

This reports purpose is to give a general view on how to handle information collectedthrough photogrammetry and laser scanning with the help of UAS. The report ismade in collaboration with WSP Group and will briefly describe howphotogrammetry and laser scanning, also known as Lidar, works and how those areused in the construction business today. Then the focus will be on how gathered datais handled today, how outsourcing of data should be approached and if there are anyconsequences if data is handled in the wrong way. Interviews have been made with allparts in the UAS business. That includes authorities as Transporstyrelsen,Försvarsmakten.

Knowledge Process Outsourcing; framgångsfaktorer och dess inverkan på produktivitet

Syfte: Författarna ämnar att undersöka om samband finns mellan KPO och produktivitetsförändringar. I samband med detta har vi även för avsikt att undersöka vilka motiv och faktorer som bör tas i beaktande inför en implementering av denna typ av outsourcing. Metod: I uppsatsen används ingen egen insamlad empiri, utan enbart sekundärdata. Dessa sekundärdata är både kvantitativa i form av statistik och rapporter men även kvalitativa i form av en intervju vilka är utgivna av branchföretag. Vi har studerat tidigare forskning och teorier inom ämnet vilket utgör det teoretiska ramverk som vi sedan baserar vår analys på. Slutsatser: Våra slutsats är att det i nuläget ej finns tillräckliga bevis för att KPO förbättrar ett företags produktivitet, främst för att det inte finns en bra metod att mäta produktiviteten av tjänster än.

Förbifart Stockholm - Logistikflöde vid sjötransport av bergmassor

Syfte ? Examensarbetets syfte är att skapa förståelse kring ett outsourcingbeslut genom att utveckla en beslutsmodell för outsourcing. För att uppnå syftet ska följande frågeställningar besvaras:Vilka faktorer bör påverka ett outsourcingbeslut?Vilka kostnader bör analyseras för att ett outsourcingbeslut ska bli väl avvägt?Vilka komponenter bör ingå i en beslutsmodell för outsourcing?Metod ? Examensarbetet bygger på en analytisk konceptuell studie med ett deduktiv och induktiv förhållningssätt, där påverkansfaktorer togs fram genom litteraturstudier. Jämförelser och analyser av redan befintliga teorier gjordes för att identifiera påverkansfaktorer, utifrån dessa faktorer skapades en beslutsmodell för outsourcing.Resultat ? Resultatet från studien visar att det finns ett flertal olika faktorer som påverkar ett outsourcingbeslut och kan sammanfattningsvis placeras som påverkansfaktorer, strategiska- och konkurrensfaktorer samt kostnadsfaktorer.

Outsourcing - orsaker och konsekvenser ur ett ledningsperspektiv

Problem Vad är grunden till att ett företag outsourcar vissa delar av sin verksamhet? Är skälen rent ekonomiska eller finns det andra faktorer som väger tyngre? Vad vill företagen ha av sina leverantörer? Vilka konsekvenser uppstår och hur hanteras de? Syfte Syftet med uppsatsen är att ur ett ledningsperspektiv belysa orsakerna till outsourcing samt de konsekvenser som förenas med outsourcing. Syftet är vidare att belysa det köpande företagets syn på leverantörsförhållandet och hur köparen utövar kontroll över den outsourcade verksamheten. Metod Uppsatsen bygger på sju intervjuer som är fördelade på de fyra fallföretagen Akzo Nobel, Pilkington, Trelleborg Wheel Systems och Tetra Pak. Våra intervjupersoner ingår i företagens ledning eller har tjänster nära ledningen.

Outsourcing av ekonomifunktionen : Hur outsourcar små företag sin ekonomifunktion

Syftet med denna studie är att få en bredare förståelse kring hur små företag outsourcar sin ekonomifunktion samt anledningarna till val av outsourcing av delar eller hela ekonomifunktionen. Vidare ska studien belysa hur små företag behåller styrningen över ekonomifunktionen när den outsourcas.Det är en kvalitativ studie som utgår ifrån semistrukturerade intervjuer med nio små företag som outsourcar sin ekonomifunktion till en extern part. För att styrka undersökningen och få ett perspektiv från den externa parten har även två intervjuer på en redovisningsbyrå och på en bokföringsbyrå utförts, eftersom de erbjuder tjänster inom ekonomifunktionen. I studien har teorier och tidigare studier använts för att besvara problemformuleringen och syftet.Denna studie visar att alla små företag använder sig av en splittrad outsourcing istället för en integrerad outsourcing vid outsourcing av sin ekonomifunktion. Orsaken till detta är små företag har möjligheten att utföra vissa delar av ekonomifunktionen internt.

Outsourcing avröntgenbildsgranskning : En väg mot kostnadsbesparing och kvalitetsförbättring inom sjukvården?

Användandet av teleradiologi, elektronisk överföring av röntgenbilder mellan sjukvårdsenheter för diagnostisering och granskning, har ökat på senare år vilket kan ses som en följd av utökad användning av outsourcing i sjukvården. Huvudargumentet för teleradiologi är att det medför sänkta kostnader, dock finns det få empiriska bevis som stödjer detta. Syftet med denna studie är att på två svenska sjukhus undersöka huruvida det är kostnadsbesparande att outsourca granskningen av röntgenbilder nattetid eller ej samt att undersöka andra aspekter som påverkar beslut kring outsourcing av röntgenbildsgranskning. I studien jämförs särkostnaderna för två alternativ; att outsourca röntgenbildsgranskningen till ett företag med svenska läkare stationerade i Sydney och att behålla granskningen in-house på sjukhuset. Studien bygger på en kostnadskalkyl för de två alternativen som kompletteras med intervjuer och en enkätundersökning. Enkätundersökningen mäter förändringsvärden för arbetsmiljö, patentsäkerhet, kvalitet, kunskap och tid vid outsourcing av röntgenbildsgranskning. Studiens resultat visar att outsourcing av röntgenbildsgranskning kan vara ett kostnadsbesparande alternativ för svenska sjukhus, även om kostnadsbesparingen skiljer sig markant åt mellan de båda sjukhusen.

Hur säkerställs effekten av marknadsföring när den outsourcas?

Outsourcing is today a common phenomenon among businesses in most industries. The term outsourcing means transferring the responsibility of performing a certain function to an external supplier. There are usually certain methods to investigate the effects and the outcome of a function that is performed by the company itself. When this function is performed by an external party, the complexity of the function will increase.This leads us to our purpose: Based on different theories clarify how a company ensures a desired effect out of marketing when this function is outsourced to a certain retail- and advertising agency.In this essay we have defined us to study one of Sweden´s leading mobile operators who have outsourced their sales management to a retail- and advertising agency. To get an additional point of view, we have included one of the mobile operator´s intermediates, which is a selling agent whose sales function is led by the retail- and advertising agency..

Bästa molntjänstföretag för Nexus Consulting

This report deals with an IT solution for the fictive company, Nexus Consulting. It is a small company with four employees, dealing with economic policy. The company wishes to set up a complete network environment with antivirus, firewall, computers and servers. They want us to analyze and compare different outsourcing companies offering cloud services and then recommend which company would suit them best.In addition, the company wants to have a webpage containing essential information about them and the services that they offer their customers.The report describes, analyzes and compares three outsourcing companies offering complete cloud services where a practical solution proposal has been developed by the group.The network component is based on the Windows platform and the web part is coded in HTML and PHP.The report also discusses what cloud computing is and why so many companies choose to move to it..

Outsourcing av ekonomifunktionen i mindre företag : dess motiv och konsekvenser

För att överleva på en konkurrensutsatt marknad väljer allt fler företag att fokusera på kärnkompetensen i verksamheten och låta utkontraktera de delar som inte hör till företagets huvudsyssla. Denna företeelse kallas outsourcing och motiven bakom detta är bland annat tids- och kostnadsreducering. Studiens syfte är att öka kunskapen om outsourcing av ekonomifunktionen i mindre företag, identifiera och analysera motiven, samt utreda eventuella negativa konsekvenser som följer av outsourcingen.För att kunna svara på studiens syfte samt uppnå djupare kunskap för ämnet studerades inledningsvis befintlig teori och därefter genomfördes fyra kvalitativa intervjuer. Dessa utfördes dels med tre företag som outsourcar hela eller delar av sin ekonomifunktion samt dels med en outsourcingleverantör. Efter den genomförda undersökningen framkom i enlighet med den teoretiska referensramen att motiven för outsourcing av ekonomfunktionen utgörs av bland annat kunskaps- och tidsbrist.

Dynamic obstructions of the equine upper respiratory tract

Dysfunction of the upper respiratory tract is a common cause of impaired performance and intolerance to exercise in racehorses and include several upper airway obstructions. The ones termed dynamic obstructions are primarily seen during physical exertion and affected horses often appear to be normal during endoscope examination at rest. The correlation between diagnoses made at rest respectively exercise is low, suggesting that an examination at rest alone is likely to be insufficient. The upper respiratory tract is exposed to great differences in pressure throughout the respiratory cycle; variations that are further altered during strenuous exercise and affect the rigidity of upper airway structures. In presence of great fluctuations in pressure, stability is achieved through coordinated and synchronous neuromuscular mechanisms. Due to nerve damage or anatomical abnormalities, these functions may be disrupted and further cause a dynamic collapse of the upper respiratory tract when pressure changes become too severe. The etiology behind the neuromuscular dysfunction is not yet fully understood.

Prisstrategier : En studie om dynamisk prissättning på Major events

Purpose: The purpose of this Bachelor is to analyze how the organizers of a Major event price their tickets and how these strategies consistent and differs from dynamic pricing. The study also aims to analyze whether there are conditions for dynamic pricing in Major events in the future.Theories: Dynamic pricing - Kimes model, Segmentation, price discrimination, variable ticket pricing.Method: The study used a triangulation where a qualitative interview was combined with quantitative data collection. Primary data was collected through a qualitative approach through an interview with General Secretary Tony Wiréhn and Marketing Director Malin Eldh in the local organization of the IIHF World Championship in Sweden. The quantitative data collection was to collect price information from the games played in the Swedish side of the World Championship organization arrangements.Conclusion: The conclusions that can be drawn are that the organizer of Ice Hockey World Championships today largely applies segmentation and also the second and third degree price discrimination. World Cup organization believes that it has something they call "semi-dynamic pricing", which according to this study involves a variable pricing with dynamic tendencies, then prices on some games adapted based on supply and demand during the sales period.

<- Föregående sida 5 Nästa sida ->