Knowledge Process Outsourcing; framgångsfaktorer och dess inverkan på produktivitet
FöretagsekonomiBusiness administration - management controlKpoKnowledge process outsourcingOutsourcingProduktivitet
Syfte: Författarna ämnar att undersöka om samband finns mellan KPO och
produktivitetsförändringar. I samband med detta har vi även för avsikt att
undersöka vilka motiv och faktorer som bör tas i beaktande inför en
implementering av denna typ av outsourcing.
Metod: I uppsatsen används ingen egen insamlad empiri, utan enbart
sekundärdata. Dessa sekundärdata är både kvantitativa i form av statistik och
rapporter men även kvalitativa i form av en intervju vilka är utgivna av
branchföretag. Vi har studerat tidigare forskning och teorier inom ämnet vilket
utgör det teoretiska ramverk som vi sedan baserar vår analys på.
Slutsatser: Våra slutsats är att det i nuläget ej finns tillräckliga bevis för
att KPO förbättrar ett företags produktivitet, främst för att det inte finns en
bra metod att mäta produktiviteten av tjänster än. Det är av högsta vikt att
företag engagerar sig genomgående över hela processen i samarbetet med
leverantören för att åtnjuta de fördelar KPO erbjuder.