Sök:

Sökresultat:

15 Uppsatser om Dubai - Sida 1 av 1

FLERBOSTADSHUS I STOCKHOLMSSTAD OCH DUBAI : BYGGTEKNIKEN I ETT VARMT LAND OCH ETT KALLT LAND

Rapporten behandlar en jämförelse mellan den svenska byggtekniken och byggtekniken i ett varmt land som har de motsatta klimatproblemen, i detta fall Dubai.I den här rapporten beskrivs detaljerat processen hur vi har gått till väga med att projektera två olika tomter med samma värde och area. Ena tomten är belägen på Heleneborgsgatan 10-12 på Södermalm i Stockholm och den andra är på Al-Kuwait Rd. På Bar Dubai i Dubai.Förslaget går ut på att bygga de två planområdena med punkthus (projektera bostäder), samtidigt förbättra stadsbilden och få mer uppmärksamhet till varje tomt, genom detta kan vi studera och jämföra byggtekniken och designen i ett varmt och kallt land med olika standard.Vi redovisar det i en Revit Architecture modell samt material och byggteknisk jämförelse.Därmed redovisar rapporten hur studieresan som vi utförde gav oss den information som hjälpte oss att utföra jämförelsen.Ur jämförelsen framgår att det är förvånansvärt få skillnader mellan byggandet i Stockholm respektive Dubai..

 Svensk företagsetablering i Dubai :   - en studie om företagens motiv och processer

InledningEtt ökat intresse för globalisering har gjort att företag söker sig till nya marknader kontinuerligt, svenska företag utgör inget undantag. En mycket aktuell marknad för utlandsetablering är Dubai. Från att ha varit ett litet fisk- och pärlsamhälle är det idag ett globalt center för affärer som attraherar aktörer från hela världen.SyfteSyftet med studien är att undersöka varför samt hur svenska företag väljer att etablera sig i Dubai.MetodStudien bygger på en kvalitativ metod som valts med hänsyn till den undersökning som genomförts. Genom semistrukturerade intervjuer med fem respondenter har information samlats in och bearbetats för att i slutändan uppfylla studiens syfte.ResultatResultatet från studien visar att Dubai med sitt centrala läge i Mellanöstern är mycket intressant för svenska företag att göra affärer på. En viktig faktor är dess frizoner vilka möjliggör fullt ägande och enkelhet i etableringsprocessen..

Etablering i Dubai. En fallstudie om en svenskbanks möjligheter på en marknad med en stark växande ekonomi

Vårt syfte i denna uppsats är att undersöka om Dubai kan vara en potentiell marknad för Swedbank och detta kommer att göras genom en jämförelse med etableringsprocessen i Kina. Vi vill även poängtera att vi genom denna undersökning kommer fokusera på sökningsfasen som är början på ett företags ingångsfas på en ny marknad. Därefter är vi intresserade att ta reda på de möjligheter som marknaden och dess aktörer erbjuder, vilket i sin tur leder till en ny fas, dvs. projektfasen. Vi har med denna uppsats kommit fram till att Dubai har en stor potential för bankbranschen vid en etablering då man bland annat kan vara en del av frizon med full ägandekontroll.

Kulturens påverkan på marknadsföring - en fallstudie av UPS Dubai och UPS Sverige

I vår allt mer globaliserade värld, som kännetecknas av ökad världshandel, integrerade ekonomier och landsgränser som suddas ut, krävs en allt större kunskap om hur länder skiljer sig åt. En marknad som på senare tid, då främst under 2000-talet, varit ledande när det gäller globalisering, teknologisk utveckling och inte minst inom byggsektorn är Dubai, Förenade Arabemiraten. Dubai har satsat enorma summor i turism och kommersialism, det i kombination med ett förmånligt skattesystem har gjort att många företag valt att söka sig till Dubai. Många av dem är tjänsteföretag och det går i linje med trenden att vi går mot en tjänsteekonomi. Denna bakgrund har lett uppsatsens författare till problemformuleringen: Hur påverkar kulturskillnader ett internationellt tjänsteföretags utformande av sin marknadsföring? Med utgångspunkt i marknadsförings- och kulturteorier är uppsatsens övergripande syfte att undersöka om det existerar skillnader och likheter i ett internationellt tjänsteföretags tillvägagångssätt att arbeta med marknadsföring i Sverige och i Dubai.

Design av utomhusträdgård i Dubai :

To plan and build a garden in Dubai has other conditions and challenges than what you experience in Sweden. The heat, wind and lack of water makes the need for durable plants, a good design and landscaping important if you want to have the opportunity to use your garden during most of the year. The soil is poor of nutrients, alkaline and sometimes saline, witch makes supplying the soil with organic material and various fertilizers necessary if you want to be able to plant a bigger range of plant material in your garden. Another important part is to provide your garden with a good irrigation system that should be put into the ground before planting so that the plants are given a more even irrigation. It?s relatively green scenery you meet and to me it?s in a way surprising since the country with its climate is rather harsh for the purpose of supporting plant life.

Destinationsutveckling och hållbar turism : Fallstudie Dubai

Dubai är idag en välutvecklad turistort. Denna stad har kommit att bli en av de största och mest kända på en otroligt kort tid. Nästan alla de turistiska resurserna i staden är konstruerade och väldigt få är naturligt grundade. Detta har medfört många fördelar för stadens turism och utveckling men även en hel del nackdelar. Media har under de senare åren kritiserat den snabbväxande turismen i staden och Dubai är mycket beroende av sin image och dess turism styrs av denna ytliga bild.

Dubai - en hållbar idé? : En inblick i hållbar utveckling och en unik region.

Studien grundar sig i hållbar utveckling anpassat på ett samhälle i form av Dubai. Den behandlar den hållbara utvecklingen och problematiserar Dubai som ett hållbart koncept. Den framhåller olika delar i ett samhälle som är viktiga att ta hänsyn till. Dessa områden redovisas och diskuteras kring. Det kritiska tänkandet är huvudtanken i studien, där det handlar om att kritisera och söka förståelse i vad det kan finnas för brister i ett samhälle och vad dessa kan få för konsekvenser för framtiden.

The expats

Denna uppsats syfte är att undersöka hur vithet, västerländsk normativ femininitet och klass påverkar mina intervjupersoners liv. För att kunna undersöka hur dessa strukturer influerar intervjupersonernas liv analyserar jag deras berättelser med hjälp av habitus och symboliskt kapital. Jag har intervjuat tre svenska kvinnor som har emigrerat till Dubai. Mina frågeställningar är: Hur beskriver kvinnorna sina egna sociala positioner i Dubai och Sverige? Hur beskriver och talar kvinnorna om skönhetsideal kopplat till västerländsk normativ femininitet? På vilka sätt konstrueras olika former av kapital i kvinnornas berättelser?Resultatet av undersökningen visar att kvinnornas livsorientering och habitus påverkas av föreställningar om västerländskhet, klass och de västerländska normativa skönhetsidealen, och vice versa.

Företagskulturens inverkan på den enskilde individen : en fallstudie av IKEA Kalmar och IKEA Dubai

Globalisering är något som de senaste åren blivit ett allt mer igenkänt begrepp bland oss människor, detta är något som berör både oss individer samt företagsvärlden. Den främsta anledningen till att detta är något som ligger i tiden beror på att numer finns möjligheterna, tekniken har tagit oss framåt vilket skapat ett behov bland oss människor av att se världen. Vi blir inte tillfredsställda förrän vi utnyttjat de möjligheter som finns. Det är bland annat företagen, och då främst världsföretagen, som format de möjligheter som uppkommit, genom bland annat sin företagskultur, ett fenomen inom ekonomi- och verksamhetsstyrningen. För att undersöka vilken egentlig påverkan denna företagskultur har på individer, som i allt större utsträckning rör sig på en arbetsmarknad som är av det globala slaget, har vi beslutat oss för att göra fallstudier på den svenska jätten IKEA.

Med siktet inställt på andraplats : En fallstudie av Teleopti AB

Syftet med vår uppsats är att genom en kvalitativ studie undersöka och analysera hur fallföretaget använder sin efterföljarstrategi och hur den påverkas av marknadskunskap. Frågeställningen som vi vill besvara är "Hur påverkas företaget Teleoptis användning av efterföljarstrategi av marknadskunskap vid etablering i Dubai?". Undersökningen bygger på intervjuer med personer från företaget. Teorin sammanfattas i en konkluderande modell.

Dubai - ett framgångsrecept eller dårskap?

Det här examensarbetet är en fallstudie som beskriverstadsutvecklingen i staden Dubai i Förenade arabemiraten.Examensarbetet syftar till att svara på frågornaHur har Dubai stad utvecklats från och med oljansupptäckt fram till idag? och Hur ser den övergripandeplaneringen ut för Dubais framtida stadsutveckling?METOD;Vår fallstudie är en sammanvävd redogörelse av enlitteraturstudie och egna upplevelser från en studieresai Förenade arabemiraten.Litteraturstudien bestod av tre huvuddelar. I den förstadelen var syftet att få grundläggande fakta och vi lästebland annat guideböcker och såg dokumentärer omDubai. I litteraturstudiens andra del fokuserade vi påvad som fanns vetenskapligt publicerat om Dubaisstadsutveckling fram till idag. I den tredje delen söktevi information om Dubais framtida stadsutveckling,främst dokument framtagna av Dubais myndigheter.I studieresan besökte vi Dubai i tolv dagar.

Whistleblowing: Ingvar Bratt, hjälte eller förrädare?

An employee that informs on illegal or unethical behavior in the workplace is what has been called a whistleblower. Employees that have become whistleblowers have often faced tragic consequences, like threats from the organization, unemployment, bankruptcy and divorce. The purpose of this paper is, on the basis of different ethical perspectives to describe the justification of the whistleblowing phenomenon and apply this to the Swedish whistleblower Ingvar Bratt who ?blew the whistle? when he found out that Bofors AB, the company he worked for, were smuggling arms to the countries Dubai and Bahrein. The method that has been used in this paper is what Björn Badersten call a normative ?givet att?- analysis.

Att lyckas i Förenade Arabemiraten : -En undersökande studie om standardisering och anpassning av marknadsföringsstrategier i mat- och dryckesbranschen.

Globaliseringen av vår värld har medfört att många företag idag verkar på flera marknader över hela världen. Vid inträde på en ny marknad i ett nytt land finns det flera saker företaget måste tänka på, en av sakerna är vilken marknadsföringsstrategi som skall användas. Företag kan antingen välja en standardiserad eller en anpassad marknadsföringsstrategi där standardisering innebär att de använder samma strategi för samtliga marknader. Anpassad marknadsföringsstrategi innebär däremot att företaget tar hänsyn till de lokala omständigheterna och utformar sin strategi efter detta. Syftet med denna rapport är att klargöra vilka faktorer som spelar roll i valet av marknads-föringsstrategi när ett företag ska ta sig in på en ny marknad. Genom den teoretiska undersökningen fann vi ett antal faktorer som påverkar valet av mark-nadsföringsstrategi. Dessa faktorer är produkt, kultur, preferenser, socialt/etik, lagar/politik, fysisk miljö, demografi, teknologisk & ekonomisk utveckling. Resultatet av vår empiriska undersökning, som ägde rum i Dubai med tre företag inom mat- och dryckesbranschen, visade att ovanstående faktorer påverkade de undersökta företagen i deras val av strategi.

Marknadsföring av Globala varumärken i en Sluten ekonomi : En Fallstudie på Iran

Purpose: The purpose of this thesis is to analyze and evaluate essentialprerequisites for companies and corporations aiming at marketingglobal brands in a restricted market.Method:The investigation strategy used for this essay was to perform a casestudy on the Islamic Republic of Iran. Both primary data ? such as asurvey, interviews and participating observation ? and secondarydata ? found in books, scientific articles and the internet ? have beenused to achieve the results. The gathering of empirical data wasperformed inside the Islamic Republic of Iran during two weeks inNovember 2007 in three different cities: Tehran, Ispahân and Bâbol.This was carried out by considering several theories: globalbranding strategies, brand equity, involvement theory andcommunication models.Results: The outcome of this essay show several factors that should be takenin consideration in relation to marketing global brands in Iran. Manycompanies have chosen adaptation as their promotion? and productstrategy because of countless rules and restrictions hindering globalmarketing.

Byggregler för brandskydd inom industrin: en jämförelse studie

I dagsläget finns tydligt regelverk som anger hur byggnader skall uppföras, dock saknas hjälpmedel för att kraven skall anses tillgodosedda på stora och komplexa byggnader som finns inom industrin, skall dimensioneras för att tillfredsställande brandskydd ska uppnås. Detta resulterar i att analytisk dimensionering (dimensionering baserad på uträkningar till skillnad mot förenklad dimensionering vilken i princip följer de allmänna råden) som regel måste användas även vid mindre byggnationer. Syftet med examensarbetet är att påvisa eventuella oklarheter i det existerande regelverket (Boverkets byggregler, BBR) 1 för brandskydd av industribyggnader i Sverige, där reglerna för förenklad dimensionering inte är anpassade för byggnader med industriell verksamhet. Målet är att om möjligt komma fram till hur man skall resonera vid dimensionering av brandskyddet i dessa byggnader utifrån en diskussion om rådande lagstiftning och de skillnader som påvisats mellan Sveriges och andra länders regelverk. Arbetet består av en litteraturstudie av de regelverk som finns för brandskydd i Sverige, där de avsnitt som är problematiska för industribyggnader lyfts fram.