Sök:

Sökresultat:

7304 Uppsatser om Drug management - Sida 37 av 487

Jämställdhet, jämlikhet, olikhet : kunskap om skolans jämställdhetsarbete

This essay is about gender equality in a Swedish upper secondary school. The aim is twofold: to obtain knowledge about feminism, gender equality, boys´ and girls´ situations in schools and gender equality work there; and to find out if government management documents for schools work effectively when it comes to promoting gender equality in schools. There are four research questions: How do teachers interpret what´s said in management documents for schools? What strategies do teachers use to promote gender equality? What opportunities and obstacles do teachers see for promoting gender equality at the specific school? And, finally, do the management documents for the school work effectively when it comes to promoting gender equality?The study has a socialist feminist perspective, which sees gender differences as a result of a mix of biological, historical and social factors. Important theoretical standpoints include gender socialization as an explanation for how girls and boys become women and men.The results of the study points out that teachers interpret management documents differently, and that they find the documents hard to understand.

Formellt ledarskap i ett kunskapsföretag - en fallstudie

Anställda i det studerade kunskapsföretaget verkar undervärdera vikten av det ledarskap den formelle ledaren utövar. Detta har vi illustrerat med en egenhändigt konstruerad ?tonåringsmetafor?. Vidare har vi kommit till slutsatsen att informella ledare och en stark företagskultur är faktorer som på ett framgångsrikt sätt kan komplettera ovan nämnda ledarskap..

En stark företagskultur möter en stark nationell kultur

Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera hur IKEA, ett företag med stark företagskultur, anpassar sin personalstrategi vid etablering i Kina, ett land med stark nationell kultur..

Innovation genom motiverade team

Motivation främjar innovation, men innovationsprocesser måste samtidigt ta hänsyn till organisationens förutsättningar. Det krävs en jämvikt mellan flexibilitet och struktur i organisationen där team är ett optimalt sätt att skapa en sådan balans. Resultatet presenteras även i analysverktyget ITM med praktiska tillämpningsområden..

Hur påverkar ett namnbyte ett företags varumärkeshantering?

Olika teorier kring varumärkeshantering och varumärkesbyggande ställs mot empiri och sekundärdata från tre fallföretag som bytt eller ska byta namn. Empirin är insamlad via kvalitativa intervjuer under våren 2006. Fokus ligger på huvudfallet, E.ON, och hur deras namnbyte gått till och vad det fått för konsekvenser på företagets varumärkeshantering. Resultatet diskuteras utifrån överförbarhet och förslag till fortsatt forskning. Det innebär i korthet att ett namnbyte påverkar flera aspekter av ett företags varumärkeshantering bl a såtillvida att arbetet med att skapa varumärkeskännedom initialt intensifieras.

Källans makt över lokalpressen : En fallstudie av Kalmar kommuns arbete med PR och News Management mot lokala medier

In recent decades, public relations and news management have become increasingly important in organizations? communication efforts. This thesis aims to show how the Kalmar municipality works with this type of strategic communication to build the Kalmar brand and how their communication efforts can be improved. The thesis is mainly based on theories concerning Public relations and News Management but also the medias impact on forming opinion. An important issue throughout the thesis is that all theories must be related to the fact that the study concerns an organization in the public sector and the obligations that comes with that fact.

Nationell Kultur - en studie om generalisering av nationell kultur

Uppsatsen syfte är att utreda om man bör generalisera nationell kultur efter nationella gränser. Uppsatsens slutsats är att nationell kultur inte bör generaliseras, men att man kan använda nationell kultur som en referensram till att skapa förståelse för kulturellt relaterat beteende..

Kamprad vs. Wallander ? Tolkningsparadigm på svenskt entreprenörskap

Uppsatsen behandlar två av Sveriges mest framstående och välkända entreprenörer och företagsledare, Ingvar Kamprad och Jan Wallander. Syftet är att identifiera och analysera gemensamma nämnare som utgör en del av förklaringen till Kamprad och Wallanders entreprenöriella framgång och förmåga att genomdriva förändring..

Varumärken- att betrakta som symboler för produkter eller image?

Uppsatsen behandlar problematiken om när ett varumärke ses som en symbol för produkten eller för en image, t.ex. en livsstil. Berör ett företags mission och vision, symboler och tecken, varumärkets image och konsumentens image samt produktens och varumärkets livscyklar..

Hur påverkar ägandekoncentrationen bonussystemen i företag?

Vi har genomfört en undersökning som visar hur börsföretagen i Sverige påverkas av olika grad av ägandekoncentration i aktieägandet. Undersokningen grundar sig på årsredovisningar från alla de tjugofyra största börsbolagen i Sverige under tre år. Med störst avser vi enligt börsvärde. Vi har sedan genomfört en statistisk undersökning på företagen..

Utveckling och validering av en LC-MS/MS metod för kvantifiering av clopidogrel och dess metabolit i plasma

Clopidogrel is an antiplatelet substance that prevents blood coagulation in the arteries. It is an inactive pro drug that becomes activated after first-pass metabolism by the liver. The active metabolite of clopidogrel is 2-oxoclopidogrel, which is unstable therefore pharmacokinetic data is obtained by measuring the inactive metabolite clopidogrel acid in plasma. Clopidogrel is taken orally in tablet form. The aim of this project was to develop a LC-MS/MS method for quantification of clopidogrel and its metabolite in plasma. The method has been developed by optimizing the sample preparation.

Vägen till ett lyckat kvalitetsarbete med ISO 9001 : en studie av kritiska framgångsfaktorer för mindre företag ur ett globalt perspektiv

More than 90 % of all business activity in the world market consists of small and midsized companies today. Recent studies have shown that there has been an increase in small companies? certification to ISO's management standards. Smaller organizations tend to have more limited amounts of resources at their disposal than larger ones. This can result in difficulties during the implementation process of ISO 9001.

Karaktärer - En kartläggning av deras funktion som kommunikationsverktyg

Karaktärers viktigaste funktion är att visualisera och förmedla ett varumärkes identitet samt skapa och behålla en relation mellan ett företag och dess kunder. I uppsatsen undersöker vi karaktärers effektivitet genom att jämföra den personlighet som företaget vill förmedla genom karaktären med den personlighet som kunderna uppfattar..

Förpackningsimitation i daglivaruhandeln - Är det möjligt för återförsäljare att stjäla ett etablerat varumärkes personlighet?

Förpackningsimitation i dagligvaruhandeln ? Är det möjligt för återförsäljare att stjäla ett etablerat varumärkes personlighet? En kvantitativt genomförd undersökning på den svenska daglivarubranschen..

Enskilda skogsägares mål på avdelningsnivå ? en kvalitativ studie

Half of Sweden's productive forest land is owned by individual forest owners. Research studies show that forest owners have more objectives with their forest than a high net present value, and that the suggestions of the forest management plans doesn?t always correspond to the forest owners? objectives. Through a qualitative study we conducted a discussion about objectives at stand level with the aim of making a more specific formulation of the forest owners? objectives. We asked about the forest owners' objectives at stand level, what forest management they conduct in order to achieve the objectives and how this management affects the net present value of the property. Based on the results of the interviews, we analyzed what kind of factors decide where the objectives place themselves in the landscape and if the objectives at stand level are consistent with the overall objectives for the property. Many forest owners questioned the idea of talking about objectives at stand level, and they didn?t always have their objectives clearly defined.

<- Föregående sida 37 Nästa sida ->