Sök:

Sökresultat:

430 Uppsatser om Drama - Sida 2 av 29

Pedagogiskt drama i verksamheten?

I vårt arbete har vi undersökt inställningen till och kunskapen om pedagogiskt Drama hos fyra slumpvis utvalda pedagoger i förskola och grundskolans tidigare år. Vi har även undersökt om de använder sig av det i sin verksamhet, hur de i så fall använder sig av det och om de är medvetna om att det är pedagogiskt Drama de använder sig av. Vi har också haft för avsikt att försöka tydliggöra för läsaren vad pedagogiskt Drama innehåller. Vår undersökning har vi gjort med hjälp av kvalitativa djupintervjuer med de fyra pedagogerna. I vår litteraturgenomgång definierar vi först orden Drama och pedagogiskt Drama för att göra innebörden av dessa ord tydliga och förståliga.

Drama in a retirement home

Denna uppsats handlar om Dramapedagogik med personer inom äldreomsorgen. Syftet med arbetet är att ta reda på vilka känslor som upplevs och ges uttryck för när personer inom äldreomsorgen får arbeta med Drama. Frågeställningarna har varit följande: Vilka känslor konkretiseras i mötet med Drama? Hur kan Drama uppmuntra deltagarna att våga uttrycka sina känslor? Hur påverkar deltagarna varandra när de arbetar med olika Dramaövningar? Vilka upplevelser och tankar tar deltagarna med sig efter fem Dramaträffar?.

Drama: en undersökning om barns trygghet stärks genom drama

Syftet med vårt utvecklingsarbete var att se om det med hjälp av Drama gick att stärka tryggheten hos barn. Vi valde att utföra vår undersökning i en grundskoleklass i Kiruna kommun. Undersökningsgruppen bestod av tre utvalda barn, en pojke och två flickor. Undersökningen genomfördes med hjälp av barnobservationer, frågeformulär samt en intervju med praktikhandledaren. Efter observationerna noterades minnesanteckningar.

?DET BLIR MER KOPPLAT TILL VERKLIGHETEN? : Drama som pedagogiskt verktyg

Syftet med detta examensarbete var att undersöka användandet av Drama som pedagogiskt verktyg i gymnasieskolans undervisning och elevers attityder till det. För att ta reda på detta användes en enkätundersökning bestående av kvalitativa och kvantitativa frågor på en gymnasieskola i Mellansverige. Resultatet från undersökningen visar att Drama som pedagogiskt verktyg upplevs ha flera olika effekter för eleverna, både pedagogiskt som individuellt. Slutsatsen är således att Drama inte bara är ett verktyg förbehållet läraren för att skapa en lustfylld undervisning utan Drama är också ett betydelsefullt redskap som elever kan använda för sin sociala och emotionella utveckling..

?Drama ? ett bra komplementtill det talade språket?? : En jämförande studie av förskolan och skolans tidiga år

I denna studie har vi valt att granska hur förskollärare respektive lärare uppfattar Drama som metod, deras val eller bortval av detta arbetssätt samt hur Drama kombineras med barns och elevers språkutveckling. Kvalitativa respondentintervjuer är det metodval som denna studie baseras på vid undersökandet av syfte och frågeställningar. Resultaten har sedan bearbetats genom Sternudds Dramapedagogiska perspektiv för att urskilja förskollärarnas och lärarnas synsätt på Drama.     Slutsatsen som baseras på den insamlade datan är att förskollärare har en bredare uppfattning på Drama som metod medan lärarna i större utsträckning uppfattar Drama som teater. Dock är samtliga av Sternudds perspektiv representerade av båda verksamhetsformerna där förskollärare och lärares uttalanden i viss mån kan sammankopplas med flera av perspektiven..

BILD OCH DRAMA I FÖRSKOLAN. : En studie ur ett specialpedagogiskt perspektiv

The aim of the study was from preschool teachers perspective to describe, analyz and understand how teachers in preschool works with children in special needs in image and Drama. I have done eights interviews with preschool teachers. From a theoretical base, i use the Nilholms perspectives. I have also Antonovsky and Vygotskijs perspectives. The resultat showed that the majority of preschool teachers have see that image and Drama has a great significance over childrens learning in preschool..

Drama som en resurs i klassen ? för att skapa trygghet

Vårt övergripande syfte med detta arbete är att ta reda på vilket sätt Drama, enligt ett antal pedagoger, kan ha en positiv inverkan på tryggheten hos elever. Genom våra teoretiska studier har vi fått resultatet att pedagogiskt Drama kan ha en positiv inverkan på tryggheten. I våra empiriska studier har vi använt oss av kvalitativa metoder för att ta reda på vårt syfte. Vi använde oss av intervjuer med fyra olika pedagoger, samt av observationer på fyra barngrupper vid tre tillfällen, där man medvetet använder sig av Drama i undervisningen. Även våra empiriska studier visade att Drama kan ha en positiv inverkan på tryggheten.

Pedagogiskt drama som verktyg - myt eller metod?  : En undersökning som skildrar pedagogers uppfattning om och användning av pedagogiskt drama

SammanfattningSyftet med studien var att undersöka pedagogiskt Drama som verktyg för barns lärande och utveckling i grundskolans tidigare år. För att bringa klarhet i detta använde vi oss av följande frågeställning;Hur uppfattas och används pedagogiskt Drama i förskol- och skolundervisning?Hur reflekterar lärare och Dramapedagoger kring lärandet vid användning av pedagogiskt Drama i undervisning? Hur skulle lärare i grundskolans tidigare år kunna integrera pedagogiskt Drama i/med övrig skolundervisning?Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer och enkäter som metod. Vi har intervjuat tre Dramapedagoger samt en grundskollärare. Vidare har vi delat ur enkäter till verksamma pedagoger ute på fältet.  Det resultat vi kommit fram till, visar på att pedagogiskt Drama inte används integrerat i undervisningen i så stor utsträckning.

Fyra förskollärares erfarenheter av pedagogisk drama i förskolan

AbstraktTitel: Fyra förskollärares arbete med pedagogiskt DramaFörfattare: Elin Pierrou och Jessica StåhlTyp av arbete: Examensarbete 10 p (B-nivå)Handledare: Tina Waldén-HillströmExaminator: Maud SöderlundInstitution: Pedagogik, didaktik och psykologiProgram: Lärarprogrammet, Högskolan i GävleDatum: december 2007Syftet med uppsatsen var att undersöka hur fyra förskollärare arbetar med pedagogiskt Drama i förskoleverksamheten och vad Drama betyder för dem. I studien framkommer även om det finns tid och utrymme för detta ämne. Metoden genomfördes med ostrukturerade intervjuer där respondenternas erfarenheter inom ämnet framgår. Resultatet visade att pedagogiskt Drama kan betyda många olika saker beroende på vem du frågar och vad personen har för erfarenheter. Det visade sig även att pedagogiskt Drama var ett viktigt inslag i verksamheten enligt respondenterna och de önskade att det finns mer tid..

Några pedagogers uppfattningar om pedagogiskt drama i förskolan

Genom detta examensarbete vill vi undersöka några pedagogers uppfattningar om pedagogiskt Drama i förskolan. Vår litteraturgenomgång innehållande forskning kommer att bearbetas tillsammans med resultatet av den kvalitativa undersökningen med pedagogerna. Vi utgår från en sociokulturell lärandeteori, bland annat genom att vi använder oss av Vygotskijs olika teorier om lärande. I litteraturen förklaras pedagogiskt Drama som ett ämne vilket kan utveckla barnets sociala förmåga, kommunikationsförmåga och som ett verktyg för att bearbeta känslor. Med detta som utgångspunkt granskar vi läroplanen för förskolan och dess vikt på pedagogiskt Drama samt i vilket syfte pedagogiskt Drama kan och skall användas.

Integration och dramapedagogik- en dialog?

Integration är ett komplext begrepp som kan ses utifrån flera perspektiv och synvinklar. Dramapedagogik emellertid utgår från olika typer av värdeord baserade i en gemensam värdegrund. Centrala begrepp i detta är demokrati, acceptens och alla människors lika värde. Syftet med uppsatsen är att kartlägga, systematisera och problematisera forskning om hur Drama kan användas, eller har använts i integrationssyfte. Hur ser dialogen ut inom forskningsfältet Drama och integration? Vad säger det om Dramapedagogikens betydelse i integrationsprocesser? Kan man urskilja några teman och i så fall vilka?Som metod används en litteraturstudie med en kvalitativ ansats som vilar på utvalda begrepp som ingår i en integrationsprocess.Resultatet visar fyra olika kategorier där Drama används som metod i integrationsprocesser.

Drama och Teater

Vi ville i detta arbete undersöka olika uppfattningar av begreppen Drama och teater, samt om det kan finnas någon praktisk skillnad i praktiken. Det har sedan antiken pågått en debatt kring begreppen, men ändock finns det, vad vi kunnat se, väldigt lite skrivet. Vi har gjort en kort presentation av denna debatt och av vilka försök till definitioner av Drama respektive teater man kan finna i litteratur idag. I vår undersökning använde vi metoderna kvalitativ intervju och observationer. Vi valde att intervjua två utbildade Dramapedagoger, samt observera några av deras sammankomster. För att fördjupa vår undersökning och få ta del av fler uppfattningar kring Drama och teater valde vi att även skicka ut e-postförfrågningar till ett antal personer verksamma inom Drama och teater. Uppfattningarna kring begreppen Drama och teater skiljde sig vitt åt, denna skillnad blev dock inte lika tydlig i praktiken. Vi kom fram till att definitionerna av Drama och teater är diffusa och därigenom även gränserna mellan vad som räknas som Drama och teater i praktiken. Vi anser att det för oss är omöjligt att definiera begreppen, möjliga förklaringar är dock att Drama främst används i personlighets- och grupputvecklande syfte medan teater främst har siktet inställt på en konstnärlig slutprodukt..

Att landa på månen och i skolan : Drama som estetisk lärprocess

Denna kvalitativa studie med hermeneutisk ansats har som syfte att åskådliggöra och konkretisera begreppet estetiska lärprocesser, sett genom Drama som metod i ämnesundervisning. Forskningsfrågorna är Hur kan estetiska lärprocesser förstås genom Drama som metod i ämnesundervisningen? och Vad krävs av Drama för att estetiska lärprocesser ska uppstå? Deltagande observationer samt två intervjuer har genomförts för att undersöka ett projekt där Drama använts sommetod för tema Rymden i årskurs två. Mot en bakgrund av sociokulturell teori om lärande samt Lindströms modell för estetiskt lärande görs tolkningen att estetiska lärprocesser kan uppstå i Drama som metod i ämnesundervisning när extra stor vikt läggs vid de tre delarna reception, produktion och reflektion samt när en fiktiv situation skapas tillsammans med deltagarna, genom t.ex. lek, berättande och känslor, så att en upplevelse av estetisk fördubbling blir möjlig..

Drama inom den obligatoriska skolan

In this paper, I have conducted a study of what perspectives educational Drama has in theory and practice. The study aims to show an example of how and out of what perspectives educational Drama is a part of the school?s activity at a geographically distinct school, from kindergarten on to primary and secondary school years. The general attitude of the faculty and their arguments for and against Drama constitute the major aspects of this study, which has been carried out through qualitative interviews at a school in Skåne. The results were that pre-school focuses on teaching Drama to develop communicative abilities amongst the students (art educational perspective) while secondary school seemingly abandoned this approach and focuses more on using it for personal development, increasing empathy and understanding of other people by taking it to a more emotional level in order to affect for example moral values of the students.


<- Föregående sida 2 Nästa sida ->