
Sökresultat:
576 Uppsatser om Division - Sida 32 av 39
Innebandytränarens egenskaper och beteende : En studie av innebandytränares och -spelares syn på ledarskapet inom dam- och herrlag på avancerad breddnivå
AbstractThe main purpose of this study is to examine which essential traits floorball coaches for men?s and women?s team require. One issue was to see if there was any distinction between which leader traits and behaviors the players and the coaches regarded as essential. Another issue was to see if the coaches? behaviors differed whether he was coaching men or women.
En kvantitativ studie hos tennisspelare : en studie om tennisskador hos tävlingsspelare
SammanfattningSyfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att kartlägga skador hos tävlingsaktiva tennisspelare.· Vilka är de vanligaste tennisskadorna?· Får kvinnor och män olika typer av skador?· Hur varierar skadelokalisation och skaderisk mellan olika spelunderlag?· Hur stor andel av skadorna är kroniska kontra akuta?MetodEn kvantitativ undersökning genomfördes där enkäter skickades till 160 licensierade tävlingsaktiva tennisspelande män och kvinnor i Division 1-3, i åldrarna 18-54 år. Enkätfrågorna berörde tennisspelarnas eventuella skador som uppkommit från tennisen. Enkätsvaren behandlades statistiskt med hjälp av SPSS och signifikansnivån sattes till p?0,05.ResultatSPSS- bearbetningen av enkätsvaren från tennisspelarna visade att knäskador, armbågsskador samt axelskador var främst förekommande.
Malign media patienter på Akademiska sjukhuset 2004-2006
SammanfattningSyfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att kartlägga skador hos tävlingsaktiva tennisspelare.· Vilka är de vanligaste tennisskadorna?· Får kvinnor och män olika typer av skador?· Hur varierar skadelokalisation och skaderisk mellan olika spelunderlag?· Hur stor andel av skadorna är kroniska kontra akuta?MetodEn kvantitativ undersökning genomfördes där enkäter skickades till 160 licensierade tävlingsaktiva tennisspelande män och kvinnor i Division 1-3, i åldrarna 18-54 år. Enkätfrågorna berörde tennisspelarnas eventuella skador som uppkommit från tennisen. Enkätsvaren behandlades statistiskt med hjälp av SPSS och signifikansnivån sattes till p?0,05.ResultatSPSS- bearbetningen av enkätsvaren från tennisspelarna visade att knäskador, armbågsskador samt axelskador var främst förekommande.
Hur starkt korrelerar unilateral hoppförmåga vertikalt respektive horisontellt med sprintförmåga upp till 30 meter hos manliga fotbollsspelare?
Bakgrund och syfteUnder en fotbollsmatch rör sig spelarna någonstans mellan 9-12 km i olika hastigheter. Ungefär 10 % av denna sträcka genomförs genom löpningar av hög intensitet, där de flesta sprinter sker kring 2 sekunder. Under 2 sekunder hinner en spelare ungefär 10-15 meter, beroende på spelarens accelerationsförmåga. Studier har visat ett samband mellan hopp och sprintförmåga både bilateralt och unilateralt. Dock är det få studier som följt förloppet från start till 30 meter med mellantider om varje 5 meter och få studier genomförda unilateralt hos fotbollsspelare.
Flödesanalys av laser- och limcell på Volvo CE i Eskilstuna
Volvo Construction Equipment AB Component Division (CMP) I Eskilstuna har idag det globala ansvaret för utveckling och tillverkning av drivlinor till anläggningsmaskiner. De nya kraven på nästa generations transmissioner har dock krav på sig att vara mindre och lättare samt ha mindre inre förluster än den föregående. För att kunna möta detta krav krävs det att kopplingsaxlarna i tranmissionerna blir mindre. För att leva upp till detta samt en förbättring hos kvalitén på förbanden så introduceras två nya fogningsmetoder enligt laser- och lim/krympförband. I denna rapport klargörs flödet genom de två fogningscellerna.
Vecko-Revyn : En studie av en ungdomstidnings tilltal till läsaren, dess reportage och intervjuer samt definition av kvinnlighet under en period av 20 år.
AbstractTitle: Vecko-Revyn, A study of how a women?s youth-magazine speaks to its readers, the content of the articles and interviews and the papers definition of femininity during the years1984-2004. (Vecko-Revyn En studie av en ungdomstidnings tilltal till läsaren, dess reportage och intervjuer samt definition av kvinnlighet under en period av 20 år.)Number of pages: 63Author: Anna WidénTutor: Göran SvenssonCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Spring 2006University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/aim: The purpose is to see how the women´s youth-magazine Vecko-Revyn speaks to its readers, what the content of the articles are with a special view at the articles that contains interviews and articles with the theme sex and relationships. The study will also see how the magazine Vecko-Revyn defines femininity and how that difference through the years. The investigation will study those different subjects over a timeperiod of 20 years, 1984 ? 2004.Material/method: The study is done with a combined qualitative and quantitative text analysis using five numbers of the magazine Vecko-Revyn from each of the years 1984, 1994 and 2004.Main results: The magazine Vecko-Revyn has a very open text to it?s readers.
Handläggning av cerebellär infarkt, basilaristrombos samt karotis- och vertebralisdissektion
SammanfattningSyfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att kartlägga skador hos tävlingsaktiva tennisspelare.· Vilka är de vanligaste tennisskadorna?· Får kvinnor och män olika typer av skador?· Hur varierar skadelokalisation och skaderisk mellan olika spelunderlag?· Hur stor andel av skadorna är kroniska kontra akuta?MetodEn kvantitativ undersökning genomfördes där enkäter skickades till 160 licensierade tävlingsaktiva tennisspelande män och kvinnor i Division 1-3, i åldrarna 18-54 år. Enkätfrågorna berörde tennisspelarnas eventuella skador som uppkommit från tennisen. Enkätsvaren behandlades statistiskt med hjälp av SPSS och signifikansnivån sattes till p?0,05.ResultatSPSS- bearbetningen av enkätsvaren från tennisspelarna visade att knäskador, armbågsskador samt axelskador var främst förekommande.
Skador inom svensk damishockey : En enkätstudie
Bakgrund: Ishockey är en sport som i studier visat sig ha en hög skadefrekvens. Sporten utövas av kvinnor likväl som män men hur sporten spelas skiljer sig åt beroende av kön samt mellan olika länder. En kartläggning av skadeproblematiken utgör första steget i ett skadepreventivt arbete. Dock finns i dagsläget inga studier angående skadepanoramat inom svensk damishockey.Syfte: Att kartlägga skadeproblematiken inom svensk damishockey utifrån ålder, antal exponeringstimmar, skadelokalisation, skadetillfälle, skadefrekvens samt hur lång matchfrånvaro skador föranleder. Att undersöka samband mellan skadefrekvens och exponeringstimmar samt skadefrekvens och ålder.Metod: En webbaserad enkät utformades i en retrospektiv design.
Resurseffektivisering vid värmebehandlingsprocesser
Vid tillverkningen av drivlinekomponenter är värmebehandlingsprocessen en process som står för en stor del av tillverkningens resursförbrukning. Med framtida stigande el- och propanpriser är det viktigt för industrin att identifiera möjligheter till energieffektivisering samt minska den egna resursförbrukningen. En minskning medför lägre kostnader och bättre miljö samtidigt som företaget bibehåller sin konkurrensförmåga. Arbetet har utförts vid Volvo CE Component Division AB i Eskilstuna och syftade till att kartlägga värmebehandlingsprocessen sätthärdning och att lyfta fram potentiella förslag till återanvändning av spillvärme. Utöver kartläggningen genomfördes även en benchmarkingstudie för att belysa hur arbete kring resurseffektivisering sker inom andra företag med värmebehandling och hos leverantörer av ugnsutrustning.
Resefria möten : Ett projekt för att minska slöserier på arbetsplatsen
AbstractThis degree project is about having meetings in The Swedish Social Insurance Agency, which is awide organisation. This work will concentrate on one of the projects going on within theorganisation which is travel-free meetings, where they are building a video meeting system thatallows the employees in the organisation to be able to meet with each other through the use ofvideoconferencing instead of physical meetings.In this work we will show how Kaikaku (radical system changes) along with Kaizen (continuouschange) can support an organisation to become more efficient and reduce wastage. We have donethis work in an organisation that is present in over one hundred locations in Sweden.The Social Insurance Agency has over 13 000 employees at over one hundred locations inSweden.The organisation has to be close to their customers and provide the best service aspossible. To be able to work in a uniform way, the employees get together and have meetings.Some meetings are just progress meetings and takes perhaps no more than two hours to complete.However, if seven employees from seven different locations need to have meetings, in the worstcase, they all have to meet in a common place.This is expensive for the organisation in travel costs, time and absence from work, but thetravelling also contributes to environmental pollution if the employees are travelling by a fuelpoweredvehicle.A whole day could go lost for having a meeting in about two hours if all sevenemployees went from their own cities to e.g. Stockholm for the meeting.Muda (wastage) of travel created several different types of Muda, namely:? Wastage with anticipation when the employees had to wait for e.g.
En human och rättvis värld : En studie om konsumenters syn på corporate social responsibility och den internetbaserade klädinsustrin
AbstractTitle: ?A more humane and equal world? A consumers view on corporate social responsibility and the internet based apparel commerce.Author: Fanny Bergström & Isabelle BlancMentor: Emma SvenssonPurpose: The purpose of this thesis was to examine the attitudes and experiences of consumers in relation to Internet based commerce and corporate social responsibility. The study is based on the following questions; 1. How do costumers perceive Internet based companies and their work with CSR-questions? 2.
KOMMUNIKATIVT LEDARSKAP ett ledarskap för moderna organisationer : Kvalitativ studie med ansats att definiera begreppet
AbstractTitle: Communicative leadership ? a leadership for modern organizationsQualitative research attempting to define the concept.(Kommunikativt ledarskap ? ett ledarskap för moderna organisationerKvalitativ studie med ansats att definiera begreppet.)Author: Jenny AxällAim: The aim of this essay is to try to find the essence of and a definition of the communicative leadership. Questions asked are: How can communicative leadership be described? How can it be practiced? What does it demand of those who practice it? What organizational conditions are required? And what results and performances can this leadership lead to?Method: Qualitative explorative research method. The study contains an academic lit-erature review of the science of leadership and communication in general and the more specific communicative leadership.
En studie av yrkesverksamma hantverkares förståelse och lösningsförfarande av praktiska problem kopplade till yrket
Syftet med denna uppsats att beskriva vilken betydelse den praktiska tillämpningen i yrket har för förståelsen och val av strategi vid matematisk problemlösning inom områdena area och enhetsomvandling, för personer i praktiska yrken som i skolarbetet har haft påtagliga problem med ämnet matematik.Vidare är syftet att studera om förståelsen och lösningsförfarandet skiljer sig åt i praktisk problemlösning inom områdena area och enhetsomvandling jämfört med en formaliserad matematikuppgift (med enbart ett matematiskt uttryck bestående av tal och symboler utan sammanhang) inom samma områden. Studien tar sin utgångspunkt i de sjunkande resultaten i skolmatematik och den kritiserade matematikundervisningen.Resultatet av undersökningen visar att respondenterna i den praktiska uppgiften som var situerad i deras yrkesvardag använde sig i hög grad av matematiska resonemang, uppskattningar och kopplade med lätthet uppgiften till tidigare uppgifter i yrket. Deras matematiska resonemang kring uppskattningar och rimlighetstänkande vilade på deras erfarenheter och att de kunde visualisera.När de löste den formaliserade uppgiften som inte var situerad i deras yrkesvardag intog de ett mer imitativt tänkande och respondenterna ställde frågor om hur de förväntades lösa uppgiften och senare om de räknat fel. De tidigare så säkra respondenterna var nu mycket osäkra på sin förmåga att lösa uppgiften. I den formaliserade uppgiften fungerade inte heller enhetsomvandlingen.
Omfattning och differenser av gränshävder kontra registerkartan i Boda, Skellefteå kommun
The cadastral index map is a great benefit to the surveying and governments. The map's main purpose is to show how the overall cadastral Division looks in Sweden. The lack of quality of the cadastral index map dose not allows property-owners to know where to draw the boundary between their and others' property. In order to know where to find the boundaries between two properties, is it up to the property-owners themselves (self or in company by the other property-owner) to construct various usucaption at the boundaries. The main objective of the study is to verify the existence and extent of usucaption on forest properties in Bodan, a village outside Skellefteå.
Externa kanaler på Prime Care : Tanken med dem, dess funktion och sättet de uppfattas på
AbstractTitle: External communication channels of Prime Care How they where thought to be, how they work and how costumers apprehend them.Number of pages: 50 (64 Including enclosures)Author: Sophie DicksenTutor: Peder Hård af SegerstadCourse: Media- and Communication Studies DPeriod: Spring 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: The focus of this paper lies on the external communication channels of Prime Care and the aim is to study the following aspects: How do the channels work? How are they apprehended by customers of the company? What are Prime Cares own thoughts behind the channels? How does Prime Cares self-image correspond to the way that customers apprehend the company?Material/Method: Twenty interviews has been done with different customers of Prime Care in order to see how the company and its communication flow is apprehended. A consultant manager of Prime Care has also been asked about purposes behind the companies external communication channels in order to enable a comparison between Prime Cares image and profile. Prime Cares website, one of their mail sendouts, their salescalls, salesvisits and their exhibition participation have been studied on the basis of relevant litterature. Maletzkes model of mass communication was used as a general view of communication flow.Main results: All communication channels included in this study have different ways of function even though they all have the same main purpose, videlicet to promote the company, to inform about its activities and to recruit new customers and consultants.