Sökresultat:
1214 Uppsatser om Digitala miljöer - Sida 38 av 81
Crossfit Göta Ett Brand Community, en Consumer Tribe eller en Consumption Subculture?
Titel: ?Man mĂ„ste vara vĂ€lformulerad, ha humor eller vara briljant? - En kvalitativ studie om hur organisationer applicerar och tar till sig idĂ©n om sociala medierFörfattare: Sara HĂ€gge och Sara Ă
hmanKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitetTermin: Höstterminen 2014Handledare: Magnus FredrikssonSidantal: 38 sidor inklusive bilagorSyfte: Studiens syfte Àr att undersöka hur organisationer applicerar grundreceptet för sociala medier i sin verksamhet samt hur översÀttningen pÄverkas av olika organisationsfaktorer.Metod: Kvalitativa samtalsintervjuerMaterial: Nio kvalitativa respondentintervjuer samt tre kvalitativa expertintervjuerHuvudresultat: Denna studie har med hjÀlp av översÀttningsteorin undersökt hur organisationer inom marknad, civilsamhÀlle och stat arbetar med sociala medier. Studien visar att översÀttning sker olika beroende pÄ de resurser organisationerna avsatt för att arbeta med kanalerna samt hur prioriterade sociala medier Àr. Andra faktorer som pÄverkat översÀttningsprocessen Àr translatorns intresse, utbildning och erfarenhet.
MusikvÀrldens karta och kompass : En designstudie om hur musik kan Ätkomliggöras digitalt med minskade krav pÄ musikkulturell förkunskap
Syftet med detta examensarbete var att kommunikativt sÀnka kraven pÄ musikkulturell förkunskap vid interaktion med det digitala musikarkivet Every Noise At Once. Studien tog stöd i teorier inom kognitiv semantik och teknisk kommunikation.De metoder som anvÀndes var omvÀrldsanalys, expertintervjuer och receptionsanalys. LÀngs arbetets gÄng formades en hypotes som sedan prövades genom empirisk datainsamling och analys av denna.Resultatet antydde att vi förstÄr musik, och gör oss sprÄkligt förstÄdda om musik, via taktila och visuella metaforer. Detta resultat guidade sedan gestaltningen av en prototyp dÀr utvalda akustiska attribut översattes till liknelser med taktil och visuell koppling. .
I am digital : En kvalitativ studie om unga kvinnors upplevelse av att ha ett digitalt jag
Det övergripande syftet med denna uppsats Àr att försöka förstÄ hur unga kvinnor upplever att ha ett digitalt jag pÄ den sociala medieplattformen Facebook. För att fÄ en förstÄelse av deras upplevelse har jag valt att dela upp teoriavsnittet i tvÄ större delar. Den första delen syftar pÄ att förklara konsekvenserna av att leva i en vÀrld som prÀglas av medier. UtgÄngspunkten ligger i McLuhans vÀlkÀnda begrepp ?The medium is the message? (1964/2001) för att förstÄ hur de nya sociala medierna blir en förlÀngning av den egna fysiska kroppen och Thompsons interaktionstyper (1995/2001).Det andra teoriavsnittet behandlar hur man kan försöka förstÄ mÀnniskors upplevelse av att leva i en vÀrld som prÀglas av medier.
Flipped classroom som stöd för elevernas lÀrande i matematik : LÀrares och elevers perspektiv
Detta examensarbete handlar om flipped classroom i undervisningen. Syftet med arbetet Àr att öka förstÄelsen för vad flipped classroom kan innebÀra för lÀrare och hur det pÄverkar undervisningen genom att undersöka hur och varför lÀrare anvÀnder sig av flipped classroom, vad för material som anvÀnds och hur det tillgÀngliggörs för eleverna samt hur elever uppfattar arbetssÀttet. Intervjuer har genomförs med gymnasielÀrare som tillÀmpar flipped classroom i matematikundervisningen och deras elever har fÄtt besvara en enkÀt. Tanken Àr att undersöka lÀrarnas och elevernas uppfattningar för att försöka förstÄ hur flipped classroom pÄverkar undervisningen, fördelar och nackdelar som följer med flipped classroom samt Àven vilken betydelse flipped classroom har för elevernas lÀrande. Resultatet visade att lÀrare tillÀmpar flipped classroom pÄ olika sÀtt. Det finns flera olika uppfattningar kring vad flipped classroom innebÀr.
SmÄlandspostens skildring av Ryska revolutionen : - En studie om SmÄlandspostens rapportering, bröduppror, tsaren, Kriget och revolutionen 1917
Det övergripande syftet med denna uppsats Àr att försöka förstÄ hur unga kvinnor upplever att ha ett digitalt jag pÄ den sociala medieplattformen Facebook. För att fÄ en förstÄelse av deras upplevelse har jag valt att dela upp teoriavsnittet i tvÄ större delar. Den första delen syftar pÄ att förklara konsekvenserna av att leva i en vÀrld som prÀglas av medier. UtgÄngspunkten ligger i McLuhans vÀlkÀnda begrepp ?The medium is the message? (1964/2001) för att förstÄ hur de nya sociala medierna blir en förlÀngning av den egna fysiska kroppen och Thompsons interaktionstyper (1995/2001).Det andra teoriavsnittet behandlar hur man kan försöka förstÄ mÀnniskors upplevelse av att leva i en vÀrld som prÀglas av medier.
Digital kompetensportfolio för designkompetens : - Hur kan en digital kompetensportfolio sto?dja utveckling och     synliggo?rande av designkompetens
Digitala kompetensportföljer ökar i popularitet och deras anvÀndningsomrÄde har under de senaste Ären ökat. En digital kompetensportfölj kan demonstrera en individs framsteg, prestationer och hjÀlpa till att visa upp hur vÀl en student behÀrskar den kompetensen som krÀvs inom ett visst yrkesomrÄde. Forskning pekar pÄ att designkompetens och designförmÄga Àr nÄgonting som Àr svÄrt att fÄnga samt förmedla dÄ en stor del av en designers designprocess genomförs inne i huvudet pÄ designern. Jag har genom en kvalitativ studie, intervjuat olika roller gÀllande deras tankar om hur designkompetens kan utvecklas och synliggöras. Studien resulterade i riktlinjer hur en digital kompetensportfolio kan stödja utveckling och synliggörande av designkompetens..
Bryt dig fri frÄn ett slentrianmÀssigt bildskapande : ett arbete om att vÀlja passande illustrationsteknik för aktuellt presentationsskede
Vid presentation av ett gestaltningsförslag Àr det viktigt att ge betraktaren en tydlig och lÀttlÀst bild av förslagets intentioner och innehÄll. För detta syfte finns olika illustrationstekniker att nyttja. Dessa ger bilder med olika karaktÀr, varför de passar för att fÄnga och förmedla olika delar av ett motiv. PÄ arkitektkontoren rÄder dock tidsbrist, varför det kan vara svÄrt att utveckla en skicklighet i flera olika illustrationssÀtt under arbetstid. En effekt kan dÄ bli att den teknik som man Àr mest bekvÀm med alltid vÀljs.
Mash It Up! : En studie av musikfestivalers digitala marknadsföring och dess framtidsutsikter
The purpose of this study is to analyze and understand how music festivals in Sweden are marketed today and the changes that will and may occur in the future. Music festivals are a common phenomenon in Sweden today and since most of them only are arranged once a year it gives the marketing of them a special character. Therefore I find it interesting to look at how the development of the Internet will change the marketing of music festivals. This study is based on a qualitative method where I have performed eight interviews with people who have given me their thoughts about this subject. The gathered material and my conclusions of this study are presented in chapter 4 and 5 and for further knowledge about this I recommend you to take a closer look at those chapters..
?En isolerad ö?- sex rektorers syn pÄ bildÀmnet
Syftet med examensarbetet var att undersöka hur synen pÄ och tilltron till Àmnet bild ser ut och undersöka bildÀmnets status. Problemformuleringen utgörs av dessa frÄgor: Hur ser rektorers syn pÄ och förstÄelse av Àmnet bild ut? Hur ser instÀllningen ut till den ökade digitaliseringen i Àmnet bild? Hur ser rektorerna pÄ bildÀmnets status? Detta undersökte jag genom en halvstrukturerad intervjumetod med sex stycken rektorer, samtliga verksamma i en och samma kommun med samma ansvarsomrÄde. För att skapa en förstÄelse för hur traditionen för bild har sett ut sÄ tecknade jag en historisk bakgrundsbild. Det resultat jag fick fram var att det finns en positiv instÀllning till Àmnet bild men att det förekommer en Älderdomlig syn pÄ Àmnet och dess syfte i skolan.
Vad dÄ IKT? : Om lÀrares attityder till att anvÀnda digital teknik inom de tidiga skolÄren.
Denna uppsats bestÄr av en intervjustudie som behandlar vilken bild av begreppet IKT, informations- och kommunikationsteknik, lÀrare verksamma inom de tidiga Ären pÄ grundskolan har samt deras instÀllning till att anvÀnda IKT-verktyg, som exempelvis dator och internet, i sin undervisning. Halvstrukturerade intervjusamtal utfördes enskilt med sex lÀrare verksamma pÄ samma skola, men inom olika enheter, tre som undervisar för Ärskurs 1 och tre som undervisar för Ärskurs 3. FrÄgorna berörde deras egen definition av IKT-begreppet, hur de förhÄller sig till de digitala verktygen, deras instÀllning till IKT i undervisningen samt deras tankar om vad som pÄverkat deras attityder.I det insamlade materialet redovisas bland annat att de intervjuade lÀrarna beskriver sig sjÀlva som positiva till att lyfta in tekniska verktyg i undervisningen. DÀremot presenterar de skilda uppfattningar om hur viktigt IKT Àr i deras undervisning samt vilken funktion den fyller och vad IKT-begreppet innefattar. Framförallt lÀrarnas attityder till IKT granskas vidare i analysavsnittet, bÄde i skenet av tidigare forskning samt utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ hur lÀrarnas attityder skapas.
Att vandra tillsammans mot text : en fallstudie i hur elever i skÀrmbaserad undervisning skapar text
Inom det teoretiska perspektivet för huvudomrÄdet SMDI vilket inbegriper sprÄkliga och kulturella verksamheter som barn och unga ingÄr i, men samtidigt med vidgad ram mot skrivutveckling och textsocialisation mot det nya medielandskapet, skrivs denna uppsats. Studien syftar till att ge en djupare förstÄelse för hur elevers samtal skapar text i skÀrmbaserad undervisning, det vill sÀga hur eleverna arbetar med digitala verktyg i undervisningen, samt för hur lÀraren stödjer samtalet. Det teoretiska perspektivet bottnar i Vygotskijs sociokulturella teori. Studien som har en hermeneutisk inriktning med ansats att tolka och klargöra, Àr av kvalitativ karaktÀr. Metoden Àr deltagande observation.
Digitala kommunikationer mellan VIDA och deras leverantörer
The Swedish forest industry has put a lot of resources in the development of digital communications in hopes of improving collaboration with suppliers. The purpose of this study was to investigate whether VIDA would benefit from using digital communication with suppliers.
The survey was conducted as a questionnaire study among the company?s staff and its suppliers. The result indicated needs and interests to use digital communications in both groups. Young suppliers and suppliers on a distance showed the most interest in using digital communication.
In terms of using these digital communications, the staffs and suppliers were most interested in information regarding transaction and forestmanagement plans.
Musik pÄ Internet: en undersökning av bundling
The market of electronic commerce is under constant growth and change. New technology makes it possible for the consumer to obtain digital products in a quick and easy manner. Record companies adjust more and more to this ever changing environment. The purpose of this thesis was to evaluate how Swedish retailers of MP3 work with bundling strategies. A case study was conducted on two Swedish retailers, CDON and Homedownloads.
De digitala verktygens roll i tidig lÀs- och skrivinlÀrning : LÀrares förhÄllningssÀtt till digitala verktyg som stöd i undervisningen
Syftet i denna studie Àr att beskriva hur faktatexter anvÀnds i skolundervisningen samt att belysa hur elever respektive lÀrare ser pÄ texternas funktion i skolan.Att dela in texter i olika genrer Àr ett sÀtt för oss som mÀnniskor att kategorisera texter och dess funktion i samhÀllet. Skolan som institution Àr inget undantag och elever lÀr sig redan frÄn unga Är att göra detta. Eleverna lÀr sig tidigt vad de kan förvÀnta sig av skolans material dÄ skolans traditioner och samhÀllet noga ?valt ut? vad som anses dugligt för undervisning. Dessa förvÀntningar pÄverkar elevernas syn pÄ hur en text bör se ut och det skapar Àven en ?klyfta? mellan de texter de möter i skolan och de texter eleverna möter hemma pÄ fritiden.
Digitala julhÀlsningar : De virala kommunikatörerna, offentligheten och demokratin
Title: Digital christmas greetings - the viral communicators, public sphere and democracy(Digitala julhĂ€lsningar - de virala kommuniktörerna, offentligheten och demokratin)Number of pages: 41Author : Anna-Sara TorgnysdotterTutor: Ylva EkströmCourse : Media and Communication Studies DPeriod: Spring, semester 2010University: Devision of Media and Communications, Department of Information Science,Uppsala UniversityPurpose: The purpose of this study is to see if social media could be an arena for the usersto increase democracy and the public sphere. Studying the role and possibilitys of the individual.Is there a space for any one to act and debate?Method: A qualitative analysis based on interviews with ten users of social media - viralcommunicators. They were discussing public and private sphere, democracy, norms andbehavior in social media.Theoretical platform: The theoretical basis has its roots in sociology: Ervin GoffmanÂŽsidea on self-presentation and social interaction, Manuel CastelsÂŽ theories of the networksociety and JĂŒrgen Habermas idea of the public spehere.Main result: The viral communicators are ambivalent in their use of socialmedia. They are users because they want to be but also because they feel forced to - professionalor private.