Sökresultat:
1214 Uppsatser om Digitala miljöer - Sida 37 av 81
Modernt omodern? : En studie av gymnasieskolans IKT-anvÀndning i det postmoderna samhÀllet
En av lÀrarens stora utmaningar som pedagog Àr att nÄ fram till eleverna. Speciellt i dagens samhÀlle dÀr klyftan mellan lÀrare och elever blir tydlig genom inaktuella arbetssÀtt inom skolan och anvÀndandet av modern teknik. Ett anvÀndande som sÀllan förmÄr att stimulera eleverna i en undervisning som ser till den utvecklade digitala verklighet som de lever i. Det Àr intressant att utreda hur lÀrare pÄ bÀsta sÀtt kan möta de förvÀntningar som stÀlls pÄ en undervisning som Àr anpassad till IKT i ett postmodernt samhÀlle. Studien avser dÀrför att utreda verksamma gymnasielÀrares IKT-anvÀndning i undervisningen genom att undersöka hur lÀrare arbetar med IKT avseende webb 1.0 eller webb 2.0.
à tervinning i det Offentliga Rummet - En Marknadsstudie om Pantrören Ge och Ta i Göteborgs Stad
Titel: ?Man mĂ„ste vara vĂ€lformulerad, ha humor eller vara briljant? - En kvalitativ studie om hur organisationer applicerar och tar till sig idĂ©n om sociala medierFörfattare: Sara HĂ€gge och Sara Ă
hmanKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitetTermin: Höstterminen 2014Handledare: Magnus FredrikssonSidantal: 38 sidor inklusive bilagorSyfte: Studiens syfte Àr att undersöka hur organisationer applicerar grundreceptet för sociala medier i sin verksamhet samt hur översÀttningen pÄverkas av olika organisationsfaktorer.Metod: Kvalitativa samtalsintervjuerMaterial: Nio kvalitativa respondentintervjuer samt tre kvalitativa expertintervjuerHuvudresultat: Denna studie har med hjÀlp av översÀttningsteorin undersökt hur organisationer inom marknad, civilsamhÀlle och stat arbetar med sociala medier. Studien visar att översÀttning sker olika beroende pÄ de resurser organisationerna avsatt för att arbeta med kanalerna samt hur prioriterade sociala medier Àr. Andra faktorer som pÄverkat översÀttningsprocessen Àr translatorns intresse, utbildning och erfarenhet.
Den geopolitiska krisen i Ukrainas p?verkan p? Svenska F?retags Leveranskedjor - En Analys av Svenska F?retags respons inom Livsmedels- samt J?rn- och Metallindustrin
Den p?g?ende geopolitiska krisen i Ukraina har lett till omfattande konsekvenser f?r samh?llet i stort, men i synnerhet bidragit till komplikationer f?r f?retag inom olika branscher att bedriva sin verksamhet. Krisen har medf?rt globalt ekonomiska, sociala och milj?m?ssiga konsekvenser d?r vi i denna studie kommer fokusera p? hur svenska f?retag med handelskopplingar till Ukraina och Ryssland. Vi har valt att unders?ka hur f?retagens leveranskedjor har p?verkats.
Ljuddesign för dynamiskt narrativ
I denna undersökning, om begrepp inom ljuddesign som kan bidra till ett
dynamiskt narrativ, ser vi kadenser som en möjlig metod att arbeta utifrÄn. Med
tanke pÄ hur man arbetar med ljud och musik i ljudmotorer till spel kan vi
konstatera att kadenser kan vara passande för förmedling av narrativ. Det
krÀver dock att man förstÄr kontexten, dÀr kadenserna förekommer. Vi har kommit
fram till ett sÀtt att förklara ljuddesign genom en samling av teorier,
akustiskt timmer, dvs. hur man kan förmedla nÄgot med ljud, antingen fristÄende
eller tillsammans med ett annat medium..
DAISY, dyslexi och högskolestudier : sex studenters erfarenheter av digitala talböcker
Minnets tematiska och berÀttartekniska funktion i Eyvind Johnsons roman StrÀndernas svall (Fredrik Smeds, C-uppsats i Litteraturvetenskap, Karlstads universitet, Institutionen för kultur och kommunikation, vt 2003). Författaren redogör först för romanens handling och jÀmför kompositionen med den i Odysséen. Vidare studeras berÀttare och synvinkel. DÀrefter följer en genomgÄng av minnena och berÀttelserna, frÀmst Odyssevs?, men Àven Nestors och Menelaos?.
Den digitala blomstertid nu kommer : en studie över sambandet mellan platsidentitet och digital fotouppladdning. KungstrÀdgÄrdens körsbÀrsblomning som exempel
En alltmer utbredd uppfattning Àr att platsers betydelse minskar i takt med ökande digital kommunikation. MÀnniskans beteendeförÀndringar till följd av den digitala kommunikationen ihop med möjligheten att befÀsta geografiska
platser med information innebÀr att vÄr syn pÄ den offentliga miljön stÄr inför en radikal förÀndring. Det konkreta platsbegreppet Àr starkt kopplat med
rumsbegreppet som Àr mer abstrakt i sin natur och vars grÀnser i och med den digitala revolutionen blir alltmer otydliga. DÀrmed skiftar ocksÄ uppfattningen av plats och hur vi kan stÀrka vÄr anknytning till platser. Ett led i den pÄgÄende förbÀttringen av kommunikationen Àr det utbredda anvÀndandet av sociala medier och platsknutna bilder som förmedlas genom dessa.
Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur geografiskt bunden fotouppladdning via sociala medier pÄverkar platsers identitet.
ByggletMobil : En Android applikation för byggbranschen
Den digitala tekniken utvecklas till olika anvÀndningsomrÄden och antal mobila applikationer blir fler och fler bÄde för privatlivet och yrkeslivet. Nu vill projektets uppdragsgivare Bygglet AB expandera mot den mobila marknaden med sin affÀrsidé. Företaget Bygglet AB arbetar i huvudsak mot byggbranschen och tillhandahÄller det webbaserade projekthanteringsverktyget Bygglet.Denna uppsats behandlar examensarbetet med prototypen mobilapplikationen ByggletMobil. Rapporten innefattar bÄde teoretisk och praktisk bakgrund, arbetet med implementationen och en motivation till att denna typ av digital teknik behövs inom byggnadsomrÄdet..
Digitala avtryck ? en del av omvÀrldsförstÄelsen En kvantitativ och kvalitativ undersökning av hur företag bevakar sociala medier
Titel: Digitala avtryck ? en del av omvĂ€rldsförstĂ„elsenFörfattare: Louise Bergetoft och Linnea ThorĂ©nKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik,medier och kommunikation, Göteborgs universitetTermin: VĂ„rterminen 2013Handledare: Marie GrusellSidantal: 58 inklusive bilagorAntal ord: 16452Syfte: Att undersöka hur företag förhĂ„ller sig till samt bevakar information skapad i sociala medier.Metod: Flervalsmetod. Kvalitativa samtalsintervjuer och kvantitativ webbenkĂ€t.Material: Ă
tta intervjuer med personer som jobbar internt i företag med bevakning av sociala medier. Tre intervjuer med personer som jobbar externt med att hjÀlpa andra företag att bevaka sociala medier.
Sociala Medier : Ănnu en kommunikationsform inom marknadsföring
Titel: Sociala Medier - Ănnu en kommunikationsform inom marknadsföringBakgrund: Marknadsföringen har mĂ„nga ansikten, det vill sĂ€ga den ser olika ut och har genomgĂ„tt förĂ€ndringar genom tiden. Den förĂ€ndring som vi uppmĂ€rksammar Ă€r att marknadsföringen tagit ett steg ifrĂ„n transaktionsmarknafsföring till ett relationsperspektiv gentemot sina konsumenter. Den digitala arenan som Internet hjĂ€lper företag idag att sprida sitt meddelande och det som uppsatsen fokuserar pĂ„ Ă€r de digitala plattformarna som benĂ€mns som sociala medier, plattformar som exempelvis: Facebook, Twitter och YouTube.ForskningsfrĂ„ga: Hur kan sociala medier anvĂ€ndas som marknadsföringsverktyg, med fokus pĂ„ kundengagemanget och dialogen med företagen?Syfte: Syftet med uppsatsen Ă€r att skapa en förstĂ„else för sociala medier som verktyg inom marknadsföring genom att föra fram och analysera:1. Marknadsföring pĂ„ Internet och genom sociala medier2.
Bland appar och nappar. En fallstudie om smÄ barn och surfplattor
Bakgrund: Digitala verktyg blir alltmer förekommande i pedagogisk verksamhet. Surfplattan Àr ett av dessa verktyg som pÄ senare tid gjort debut i förskolan. Allt fler pedagoger ser surfplattan som ett anvÀndbart redskap i den pedagogiska verksamheten, ett verktyg som kan bidra till nya möjligheter i förskolans skapande och lÀrande aktiviteter. Syfte: Studiens syfte Àr att utveckla kunskap och fÄ ökad förstÄelse för vad som sker nÀr surf-plattan blir tillgÀnglig för smÄ barn (1-3 Är) i deras förskolemiljö. Studien syftar Àven till att fördjupa kunskapen om verktygets betydelse för en ökad delaktighet för barn i sÀrskilda be-hov.
Gymnasieelevers motiv till att l?sa svenska som andraspr?k. En kvalitativ studie om elevers resonemang kring valet att l?sa sva p? gymnasiet och deras erfarenheter av flerspr?kighet i klassrummet
Denna kvalitativa studie unders?ker vilka motiv som ligger bakom gymnasieelevers val att l?sa ?mnet svenska som andraspr?k, sva, och vilka erfarenheter de har med flerspr?kighet i klassrummet. Studien har en fenomenologisk ansats d?r elevernas livsv?rldar och dess spr?kliga repertoarer anses p?verka elevernas beslut och f?rh?llnings?tt (Busch 2017). Detta inneb?r att elevernas uppfattning om ?mnet sva och deras inst?llning till flerspr?kighet p?verkas av deras tidigare erfarenheter.
U.M.B: - en digitalt skapad bildserie
Denna workbook behandlar produktion, resultat och analys av en serie digitalt producerade bilder, presenterade i form av en tryckt bok. Dessa bilder gjordes genom att frilÀgga och behandla en mÀngd bilder i Adobe Photoshop, för att sedan lÀnka och montera dessa i Adobe After Effects. Efter detta, applicera ett antal effekter sÄvÀl som en simulering av en kamera som fotar kompositionen, för att senare lÀmna över bilden för efterbehandling i Photoshop. Syftet med detta var att undersöka hur dessa tvÄ program kan komplettera varandra vid skapande av digitala stillbilder.Den slutgiltiga artefakten blev en spiralbunden bok med Ätta uppslag, innehÄllande bildseriens samtliga fem bilder..
IKT i tyskundervisningen pÄ högstadiet
Detta arbete skrevs inom det kompletterande pedagogiska programmet pÄ Malmö högskolan. Syftet var att undersöka tysklÀrarnas IKT-anvÀndande pÄ högstadiet i kommunerna Lund, Malmö och Trelleborg. Undersökningen utgick ifrÄn de tre didaktiska frÄgorna vad, hur och varför. Konkret undersöktes i vilken omfattning och pÄ vilket sÀtt elever och lÀrare anvÀnder IKT i tyskundervisningen, vilka av kursplanens kunskaper och förmÄgor som lÀrs ut och vilka skÀl tysklÀrare har för att anvÀnda IKT i undervisningen. Resultaten kom fram med hjÀlp av kvantitativ metod i form av onlineenkÀter.
?Man mÄste vara vÀlformulerad, ha humor eller vara briljant? En kvalitativ studie om hur organisationer applicerar och tar till sig idén om sociala medier
Titel: ?Man mĂ„ste vara vĂ€lformulerad, ha humor eller vara briljant? - En kvalitativ studie om hur organisationer applicerar och tar till sig idĂ©n om sociala medierFörfattare: Sara HĂ€gge och Sara Ă
hmanKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitetTermin: Höstterminen 2014Handledare: Magnus FredrikssonSidantal: 38 sidor inklusive bilagorSyfte: Studiens syfte Àr att undersöka hur organisationer applicerar grundreceptet för sociala medier i sin verksamhet samt hur översÀttningen pÄverkas av olika organisationsfaktorer.Metod: Kvalitativa samtalsintervjuerMaterial: Nio kvalitativa respondentintervjuer samt tre kvalitativa expertintervjuerHuvudresultat: Denna studie har med hjÀlp av översÀttningsteorin undersökt hur organisationer inom marknad, civilsamhÀlle och stat arbetar med sociala medier. Studien visar att översÀttning sker olika beroende pÄ de resurser organisationerna avsatt för att arbeta med kanalerna samt hur prioriterade sociala medier Àr. Andra faktorer som pÄverkat översÀttningsprocessen Àr translatorns intresse, utbildning och erfarenhet.
Fritidspedagogernas syn pÄ fri lek
Syftet med studien Àr att studera vilken syn fritidspedagogerna har pÄ barns fria lek och kunskapsmöjligheterna genom den fria leken. Undersökningen Àr genomförd med intervjuer av Ätta fritidspedagoger. I resultatet framkommer att den fria leken enligt fritidspedagogerna spelar stor roll i barnens vardag för deras lÀrande och utveckling. Pedagogerna anser att de stödjer barnen genom att delta i leken genom att observera och ta fram material. De anser ocksÄ att miljön har stor betydelse.