Sökresultat:
1214 Uppsatser om Digitala miljöer - Sida 34 av 81
Digitala Orkesterinstrument : Att sÀlja illusionen om en riktig orkester
Denna uppsats undersöker svÄrigheterna i att skapa orkestermusik med hjÀlp av MIDI och kommer fokusera pÄ strÄkarna i orkestern. För att komma fram till eventuella lösningar pÄ problemen kommer tvÄ guider pÄ omrÄdet anvÀndas och jÀmföras mot varandra. Guidernas innehÄll appliceras sedan pÄ ett musikstycke som skrivits och vilken guide som Àr mest effektiv bedöms av en testgrupp. Testgruppen bestÄr av Ätta personer med varierande musikbakgrund och slutsatsen blev att guide tvÄ var mest effektiv dÄ den tar upp punkter som inte guide ett gör..
Traditionella medier och den digitala agendan : Konsten att kontrollera allmÀnhetens gestaltning av en organisationskris
TitelTraditionella medier och den digitala agendan, konsten att kontrollera allmÀnhetens gestaltning av en organisationskris i sociala medier SyfteSyftet med den hÀr uppsatsen Àr undersöka hur allmÀnheten gestaltar en organisationskris i sociala medier genom den typ av inlÀgg som görs. MetodVia en kvantitativ ansats har vi samlat in och analyserat de statusuppdateringar som allmÀnheten gör via sina egna Facebookflöden. Vi har sedan sammanstÀllt detta i SPSS för att ge oss en blick över det insamlade materialet och möjlighet att fÄ fram statistik pÄ de inlÀgg som görs. Vi har samlat inlÀgg om den ubÄtsjakt som försvarsmakten gjorde i oktober 2014 samt den skandal som drabbade SCA dÀr de ovarsamt har hanterat företagets ekonomiska resurser. ResultatI det insamlade materialet kan vi se att det Àr media som via de artiklar man publicerar sÀtter agendan för den bild av organistionernas kriser som kommer spridas i sociala medier. En majoritet av de inlÀgg som görs Àr artiklar som allmÀnheten delar vidare via sina egna sociala medier. Vi kan ocksÄ se att det Àr organisationen som fÄr ta en stor del av smÀllen i de inlÀgg som görs.
Publikationernas utveckling
Som grafisk formgivare a?r framtiden i ett utvecklande stadium, da?r de tryckta publikationerna o?verga?r till allt fler digitala alternativ. I detta kandidatarbete beskrivs oron fo?r tryckproduktionens framtid och hur vi med hja?lp av kommunikationssa?ttet Crossmedia kan hitta en lo?sning pa? problemet. Kommunikationssa?ttet fo?rutsa?tter inte bara fo?rdelar fo?r tryck utan a?ven andra mediekanaler i digital form, da?r mediedelarna fa?r mo?jlighet att samspela fo?r att kunna na? ut till en bredare publik.
Lönsamhet i mindre slakteri : fallstudie pÄ Wiktor Olssons slakteri
Slakteriverksamhet blir allt mer intressant med tanke pÄ de stÀndiga variationerna i
slaktsvinspriset, en av flera stora osÀkerhetsfaktorer inom lantbruksbranschen. Genom
att komplettera olika verksamheter inom animalieproduktion med ett slakteri har man
möjlighet till att investera sig till en större sÀkerhet genom att man har hela
produktionsledet fram till konsumenten.
Syftet med projektet Àr att undersöka om det gÄr att fÄ lönsamhet i ett mindre slakteri
samt vilka formella krav som stÀlls. DÀrför togs kontakt med en mindre slakteriÀgare
som bedriver slakteriverksamhet lokalt i Blekinge. Denna slakteriÀgare utgör
huvudkÀllan till arbetet.
Det första man ska söka vid ett Àgarbyte Àr tillstÄnd. Beroende pÄ hur mycket
köttprodukter du producerar ansöker du antingen till kommunen eller till
Livsmedelsverket.
Hemkörens sÄng : En ekokritisk analys av tre av Joel Petterssons berÀttelser
Efter att ha jobbat ett antal Är i förskolan vÀcktes frÄgor hos mig om hur vi bemöter nya mÄlomrÄden som i detta fall IKT. Mycket bemöts negativt nÀr det Àr nytt, men beror detta pÄ brist pÄ kompetens eller rÀdsla för det nya? Eller tycker pedagogerna att de digitala verktygen inte Àr nÄgot för barn i förskoleÄldern? . Jag har intervjuat förskolepedagoger för att se vad de har för instÀllningar och hur de anvÀnder sig av IKT i verksamheten med barnen. Intervjuerna Àr gjorda i en mellanstor kommun pÄ olika förskolor, med bÄde förskollÀrare och barnskötare.
Exempel pÄ anvÀndning av LabVIEW vid : mÀtning, reglering och signalbehandling
Arbetet handlar om hur man med hjÀlp av LabVIEW 8.0 kan lösa olika uppgifter. Uppgifterna löses med hjÀlp av ett DAQ-kort. DAQ-kortet gör det möjligt att mata in signaler, som sedan behandlas efter behov i programmet och dÀrefter skickas ut genom DAQ- kortet till olika komponenter som man vill styra. DAQ-kortet klarar att behandla bÄde analoga och digitala signaler. LabVIEW 8.0 och dess historia, DAQ-kortet samt de olika processerna/uppgifter beskrivs mer utförligt i arbetet..
Systemkamera för yrkesutövande fotografer i fÀlt
Systemkamera för yrkesutövande fotografer i fÀltÀr ett konceptuellt formarbete baserat pÄ funktionsstudier. Den digitala tekniken har skapat nya form- och funktionsmÀssiga förutsÀttningar och förÀndratarbetsflödet för dagens reportagefotografer.Konceptet bygger pÄ tvÄ hus med kvadratiska sensorer som arbetar mot en och samma lagrings- och skÀrmenhet. Formatets proportioner justeras digitalt och bilderna sparas i huset och skickas trÄdlöst till en lagringenhet för sÀkerhetslagring och bildvisning. Den externa enheten fungerar Àven som realtidsskÀrm och kan fÀstas pÄ husets översida och bakstycke. NÀr fotograferingen Àr klar kan husen lÀggas Ät sidan och lagringsenheten fungera som bildvisningsmonitor och överföringsenhet..
Morgondagens kök : En förÀnderlig yta
?Virtuell lek med sand och vatten? Àr ett projekt i samarbete med HAGS Aneby AB. Syftet med lekredskapet Àr att reducera barns stillasittande vardag. Genom att koppla samman fysiskt stimulerande lek med möjligheterna inom de virtuella leksaksvÀrldarna Àr mÄlet att underlÀtta övergÄngen mellan de digitala, passiva spelaktiviteterna och mer fysiskt stimulerande aktiviteter. Med utgÄngspunkt i den klassiska sandlÄdan ville jag undersöka och utveckla sandlÄdans potential.
Webbaserad marknadsföring för ett DJ-kollektiv : Ett examensarbete i hur man internationellt marknadsförett DJ-kollektiv med hjÀlp av sociala och digitala medier
Man brukar sÀga att en bild sÀger mer Àn tusen ord. Att marknadsföra ett företag genom att anvÀnda bilder och video Àr en strategi som anvÀnds i allt större utstrÀckning dÄ det ses som ett starkt marknadsföringsverktyg. I moderna samhÀllen kan företag inte bara nöja sig med att erbjuda sina tjÀnster, de mÄste ocksÄ sÀlja dem genom att skapa ett tydligt varumÀrke. Ett varumÀrke skapas av en image och denna image ska som mÄl kunna representera varumÀrket alldeles sjÀlvt.Syftet med detta examensarbete Àr att fÄ en bredare förstÄelse av marknadsföring via sociala och digitala medier. Examensarbetet har utförts pÄ uppdrag av DJkollektivet ?HÄll KÀften och dansa? dÀr mÄlet har varit att skapa en internationell webbsida för att marknadsföra dem.
Att utforma komplexa digitala grÀnssnitt med kontextuellt stöd : En studie i anvÀndbarhet som gÄr pÄ djupet
NÀr digitala produkter ska utvecklas, egentligen alla typer av produkter, mÄste dess anvÀndbarhet utvecklas av nÄgon behörig i omrÄdet. Vad som Àr bra design Àr dock delvis subjektivt, beroende pÄ bland annat faktorer som tidigare erfarenheter och kunskap. NÄgot som ibland blir bortglömt Àr de yttre faktorerna som pÄverkar anvÀndbarheten. Det Àr precis vad kontext handlar om, de faktorer som normalt sett inte faller under anvÀndbarhet, utan mer som ett extra tillbehör. Vikten av kontextuell förstÄelse fÄr dock aldrig underskattas, och det Àr precis vad den hÀr studien Àr Àmnad för.
HJ?LP, JAG KAN INTE ANDAS! Sjuksk?terskans omv?rdnads?tg?rder vid andn?d hos patienter med hj?rtsvikt
Bakgrund: Att kunna andas ?r grundl?ggande f?r livet och k?nslan av att inte f? tillr?ckligt
med syre kan skapa r?dsla och obehag. Andn?d ?r ett symtom som ?ver h?lften av alla
patienter med hj?rtsvikt upplever och kan p?verka den drabbades vardag negativt och leda till
en s?mre h?lsa. Att f?rebygga oh?lsa, fr?mja h?lsa och bibeh?lla h?lsa och genom
omv?rdnads?tg?rder ?r ett grunduppdrag f?r sjuksk?terskan.
Tekniken bakom den digitala filmtekniken : Vilka tekniska faktorer ligger till grund för den digitala revolutionen inom den professionella kameratekniken?
This thesis of 15 hp has been implemented at Halmstad University, incollaboration with Saab Dynamics in Linköping. Saab Dynamics is a companyoperating in the defence industry where competition is tough. This necessitatesnew ways to increase efficiency in the company, which is the basis for this thesis.Saab Dynamics wants to introduce simulation driven design. Since SaabDynamics engineers have little experience of simulation, required a usermethodology with clear guidelines. Due to lack of time, they chose to assign thetask to students, which resulted in this thesis.The aim of the thesis is to develop a methodology in mechanical design, wherethe designer uses the FE analysis early in the design process to develop thestructures' mechanical properties.
Publikationernas utveckling
Som grafisk formgivare a?r framtiden i ett utvecklande stadium, da?r de tryckta
publikationerna o?verga?r till allt fler digitala alternativ. I detta
kandidatarbete beskrivs oron fo?r tryckproduktionens framtid och hur vi med
hja?lp av kommunikationssa?ttet Crossmedia kan hitta en lo?sning pa? problemet.
Kommunikationssa?ttet fo?rutsa?tter inte bara fo?rdelar fo?r tryck utan a?ven
andra mediekanaler i digital form, da?r mediedelarna fa?r mo?jlighet att
samspela fo?r att kunna na? ut till en bredare publik.
Det jag kommer fram till under min teoretiska del fo?rsta?rks i en produktion,
da?r jag tilla?mpar min tidigare forskning i en prototyp av en
Crossmediakampanj.
Mobbning : UtifrÄn ett lÀrarperspektiv
Mobbning Àr ett vanligt förekommande problem i vÄra skolor idag, vilka kan fÄ allvarliga konsekvenser för de inblandade. Det Àr dÀrför viktigt att lÀrare pÄ bÀsta sÀtt arbetar förebyggande och ÄtgÀrdande mot mobbning och annan krÀnkande behandling. Det Àr Àven en lÀrares uppdrag och skyldighet att göra i sitt arbete. Dock finns det inte mycket forskning om mobbning som visar pÄ hur lÀrare ser pÄ och uppfattar mobbningsproblematiken. DÀrför blir det viktigt att undersöka hur lÀrare uppfattar detta fenomen, och hur de ser pÄ och hanterar mobbningsproblematiken i sitt dagliga arbete pÄ skolan.
Universe-defining rules
Abstrakt I detta arbete undersöks hur konceptet lek gÄr att applicera pÄ digitala spel och hur man presenterar ett fiktivt universum och de regler som definierar det universumet. Syftet med denna undersökning Àr att öka kvaliteten pÄ digitala spel för spelare genom att öka förstÄelsen för hur sÄdana regler introduceras. FrÄgestÀllningen som Àmnas att besvaras Àr ?hur kan man introducera realistiska, semi-realistiska och fiktiva regler i ett spel??. Undersökningen baseras delvis pÄ analyser kring varför vissa introduktioner av regler ofta accepteras och andra inte, dels pÄ utvÀrdering av en gestaltning och dels pÄ tidigare forskning.