Sökresultat:
1214 Uppsatser om Digitala miljöer - Sida 23 av 81
"NĂ€r framtiden flyttar in i klassrummet": hur media och IT
utvecklar lÀrandets innehÄll och form
Under lÀsÄret 2007/2008 deltog 13 lÀrare frÄn olika skolor i PiteÄ kommun i ett lokalt utvecklingsarbete som pÄgÄr under en femÄrsperiod. Projektets syfte Àr att förnya lÀrmiljön, lÀrarens gemensamma lÀrande och skapa tillgÄng till modern teknik i det egna arbetet sÄvÀl som i klassrummet. Detta utvecklingsarbete Àr ocksÄ en del av den process som Barn- och utbildningsförvaltningen befinner sig i gÀllande centralisering av IT- miljön. Deltagarna har fÄtt pedagogisk handledning kring det praktiska arbetet i klassrummet, samtal och reflektion i kollegiesamtalen. Syftet med denna studie Àr att beskriva och skapa förstÄelse för de sÀtt lÀrandets innehÄll och form pÄverkas vid digitaliseringen av klassrummet.
Hur kan skrivande med digitala resurser bidra till elevers andrasprÄksinlÀrning?
Specialarbete, 15 hpSvenska som andrasprÄk, SSA136, fördjupningskursVt 2013Handledare: Kaarlo Voionmaa Examinator: Qarin Franker.
NÄgra anvÀndares synpunkter pÄ digitala talböcker
I den hÀr uppsatsen har jag undersökt nÄgra talboksanvÀndares krav, erfarenheter och förvÀntningar pÄ talböcker. Jag har Àven sett över hur inlÀsningarna av talböcker förÀndrats över tid. Jag har i undersökningen intervjuat en grupp pÄ fyra dyslektiker och tvÄ personer som arbetar med digitala talböcker. De frÄgor som jag har sökt svar pÄ i denna utvÀrdering Àr.Hur fungerar inlÀsningarna för anvÀndarna?Hur har inlÀsningarna förÀndrats över tid?Bör inlÀsningarna ske med eller utan dramatisering?Vad finns det för alternativ till inlÀsningar (för olika genrer?)Jag har Àven undersökt hur talböcker respektive kommersiella ljudböcker lÄnas ut idag och hur talböcker lÄnades ut för ett par Är sedan.De viktigaste resultaten Àr att Tal- och Punktskriftsbibliotekets egenproducerade syntetiska röst Folke borde förbÀttras och att det borde gÄ snabbare för studenter att fÄ sin litteratur inlÀst.
Sociala medier och digitala verktyg i bildundervisningen En litteraturstudie om hur sociala medier och digitala verktyg anvÀnds i bildundervisningen för elever i Äldrarna 9-13
Studien syftar till att undersöka hur socialsekreterare resonerar kring omhÀndertagande av gravida missbrukare. I studien undersöks Àven tillÀmpning av tvÄngsvÄrdslagstiftning i förhÄllande till gravida missbrukare och socialsekreterares förhÄllningssÀtt till etiska aspekter nÀr beslut om tvÄngsvÄrd av gravida missbrukare tas. Studien Àr kvalitativ och genomförs med hjÀlp av intervjuer med socialsekreterare och Àven med hjÀlp av officiella dokument frÄn olika myndigheter. I studien anvÀnds teorier som empowerment och företrÀdarskap av Ole Petter Askheim (2007) och Malcolm Payne (2008), socialarbetares handlingsutrymme av Karin Svensson m.fl. (2008) och etiska koder i socialt arbete av Erik Blennberger (2006).
Aktivt lÀrande genom conveyance inom digitala spel : Spelares engagemang och pÄverkan av inlÀrningstekniker inom digitala spel
I detta arbete jÀmförs explicit och förmedlande (conveyance) inlÀrningsteknik för kommersiella spel och undersöka hur de pÄverkar spelarens resultat samt kunskap om spelets struktur. Undersökningar frÄn början av 1970-talet visar pÄ hur aktivt lÀrande ökar deltagarens engagemang jÀmfört med vid passiv explicit inlÀrning. Mitt praktiska arbete bestÄr i att ta fram tvÄ olika inlÀrningsbanor, en för var teknik, och en utmaningsbana dÀr spelaren fÄr prova sina fÀrdigheter. Skapandet av den praktiska delen av examensarbetet har skett under praktik pÄ Pieces Interactive i Skövde. Resultatet av studien indikerar att gruppernas inlÀrning Àr jÀmförbar, dock klarar personerna i den explicita gruppen uppgifterna snabbare, medan de i den förmedlande gruppen utforskar/förstÄr mer av spelet. Vidare forskning om förmedlande bandesign kan gynna spelbranschen, sÀrskilt i utbildningssammanhang dÀr syftet Àr att motivera deltagaren och stimulera till en djupare/intuitiv förstÄelse för uppgiften..
Digital mobbning - Att vara barn i det nya mediasamhÀllet
Denna studies syfte Àr att försöka förstÄ och diskutera den digitala mobbningen utifrÄn det mediasamhÀlle vi befinner oss i. FrÄgestÀllningarna som Àr grunden för studien Àr: Hur kan vi förstÄ digital mobbning? Hur kan denna förstÄelse leda vidare till metoder för att angripa problemet? Hur upplever pedagoger respektive elever den digitala mobbningen? Vad sÀger lagen om mobbning? Vad kan vara viktigt att tÀnka pÄ i samband med Internet?
Studien bygger pÄ kvalitativa och kvantitativa undersökningar gjorda pÄ tvÄ olika skolor. Den kvantitativa undersökningen bestod av enkÀter som delades ut i tre klasser i Är sex. Den kvalitativa undersökningen bygger pÄ intervjuer med tvÄ pedagoger knutna till dessa klasser.
Digitala hjÀlpmedel i matematik : MÄnga om och men
Syftet med detta arbete Àr att undersöka implementationen av digitala hjÀlpmedel imatematikundervisningen pÄ gymnasiet samt jÀmföra gymnasieelevers uppfattning medtidigare forskningsresultat. Arbetet influeras av en positivistisk hÄllning till kunskap ochbygger pÄ en kvantitativ undersökning i form av en enkÀtundersökning hos gymnasieelever.Med hjÀlp av hypotetiskt deduktiv metod har vi försökt besvara vÄra frÄgestÀllningar.Resultaten visar att eleverna överlag har en positiv instÀllning till datorer och surfplattor ochatt detta överensstÀmmer med tidigare forskning. Resultaten visar ocksÄ att datorer anvÀnds ihögre utstrÀckning Àn surfplattor samt att tekniken endast blir effektiv om den anvÀnds pÄ rÀttsÀtt. Slutsatsen som vi drar av detta arbete Àr att den moderna tekniken alltid kommer att varasvÄr att implementera i skolan samt att den ibland kommer att anvÀndas pÄ fel sÀtt. Men nÀrden vÀl har fÄtt tid att komma in i systemet och börjas anvÀndas pÄ rÀtt sÀtt kan den leda tillstora framgÄngar och utveckling i den vardagliga verksamheten pÄ skolorna..
Prestation, intresse, engagemang, uppskattning : Skillnader i upplevelse av en virtuell lÀrmiljö mellan matematiskt hög- och lÄgpresterande elever
Digitala lÀromedel blir ett vanligare inslag i skolgÄngen dÄ ny teknologi erbjuder tidigare okÀnda pedagogiska möjligheter. Denna uppsats undersöker hur elever som anvÀnder ett digitalt lÀromedel i form av en virtuell lÀrmiljö för matematiklÀrande upplever denna lÀrmiljö. Dessutom undersöks elevernas prestation i lÀrmiljöns matematiska uppgifter. Skillnader mellan elever i olika Ärskurser samt elever som Àr matematiskt lÄg- eller högpresterande studeras. Matematisk prestation beskrivs utifrÄn Goods (1981) passivitetsmodell som innebÀr att lÄgpresterande elever Àr mindre risktagande i klassrumsmiljön.Elevernas upplevelse av digitala lÀromedel studerades i en virtuell lÀrmiljö bestÄende av tvÄ moduler, en spelmodul och en modul för skriven dialog.
FrÄn förberedelse till upplevelse : Hur anvÀndarupplevelsen i e-handel kan efterlikna upplevelsen frÄn en fysisk butik med fokus pÄ single brandföretag
SyfteSyftet med denna studie har varit att undersöka vilka delar av upplevelsen som konsumenten fÄr i en fysisk single brandbutik som bör efterliknas och lyftas in i samma företags digitala butik. Det har Àven varit att se hur vÀl företag förmedlar sina kÀrnvÀrden till sina konsumenter i den fysiska butiken. Slutligen har det undersökts vad som Àr viktigt nÀr det kommer till egenskaper, funktioner och upplevelsen generellt för konsumenter nÀr de handlar online.ProblemformuleringVad som gör denna studie speciellt intressant Àr att de single brandföretag jag har undersökt bedriver egen fysisk samt digital butik dÀr de sÀljer sina produkter, men de har Àven ÄterförsÀljare som sÀljer samma produkter och blir pÄ sÄ sÀtt deras konkurrenter. Eftersom dessa single brandföretag har ett varumÀrke och kÀrnvÀrden som de mÄste leva upp till kan de inte sÀnka priserna pÄ sina produkter pÄ samma sÀtt som deras ÄterförsÀljare kan. Skulle dÄ lösningen kunna vara att försöka lyfta in upplevelsen konsumenterna fÄr i den fysiska butiken in i den digitala butiken för att förmedla en bra varumÀrkesupplevelse?SlutsatsDenna studie grundade sig pÄ en modell som beskriver hur en bra anvÀndarupplevelse kan skapas.
Beskattning av digitala valutor : Bitcoin och liknande företeelser
Syftet med studien var att studera förÀldrainvolvering och barns motivation till tennis utifrÄn förÀldrars perspektiv relaterat till Tennis Syds pÄgÄende projekt Tennis10s. I studien deltog 64 förÀldrar i Äldrarna 31-58 Är (m=41,69 sd=5,14) varav 26 var kvinnor (m=40,08 sd=4,98) och 38 mÀn (m=42,79 sd=5,01) som hade barn aktiva inom tennis i Äldrarna 6-11 Är. I studien anvÀndes instrumenten Motivation Till Idrott samt Parental Involvement Sport Questionnaire. Resultaten visade att förÀldrar rangordnade kompisskap, laganda, glÀdje och kompetens som de frÀmsta motivationsfaktorerna till att sitt barn spelar tennis. FörÀldrarna rangordnade beröm och förstÄelse samt aktiv involvering som de mest förekommande beteendena i sitt upplevda engagemang kring sitt barns tennis deltagande.
LÀrares Äsikter om arbetssÀtt kring fusk med digitala medier : En studie om digitala mediers pÄverkan pÄ fusk, t.ex. plagiering, enligt lÀrare i en gymnasieskola
Elever fÄr allt fler hjÀlpmedel som kan anvÀndas till fusk och det Àr enklare att plagiera arbeten i det allt mer tekniska samhÀllet. NÀr man skrev med papper och penna fick man lov att förbereda sig genom att skriva en fusklapp, idag kan man komma Ät internet med sin dator eller mobiltelefon direkt man mÀrker att en uppgift Àr för svÄr. Den nya tekniken har Àven inneburit att det blivit lÀttare att upptÀcka vissa typer av fusk. Den underlÀttar samtidigt pÄ mÄnga andra sÀtt som att det gÄr att se klockslag nÀr en elev lÀmnat in sin uppgift eller att uppgifter sparas i digital form vilket gör att de gÄr snabbt och enkelt att söka reda pÄ vid ett senare tillfÀlle.Metoden som anvÀnts var kvalitativa intervjuer med fem gymnasielÀrare pÄ en skola som ligger i framkant inom tekniken. Det som efterfrÄgats i intervjuerna var i huvudsak pÄ vilket sÀtt internet, mobiltelefoner, bÀrbara datorer och annan IT pÄverkat hur eleverna fuskar och hur lÀrarna hanterar detta.
UPPBYGGNADEN AV DET DIGITALA BIBLIOTEKET PĂ ISLAND
Close to the city center of Reykjavik lies the combined national- and university library of Iceland. Usually, these two types of institutions are separated. The purpose of this essay is to investigate how the library in fact selects the new digital material to offer the users in Iceland, and if the combined mission creates any problems or conflicts.The investigation examines the planning and the content of the digital library, what user groups are addressed and how the organisation is held together despite the different missions. If cultural context in Iceland makes a difference for what is selected and offered to the users is also discussed.Six informants in strategic library positions dealing with the digital national- or university library, were interviewed. The answers have been analysed in light of the library&information literature on building and maintaining digital library collections and organizational and marketing theory.The main result of the study is that the informants do not see a conflict between the missions of the organisation, although traces of a struggle were found in some areas.
FrÄn tangent till klingande ljud: En studie i digitala och akustiska orgelklaviaturer
Syftet med denna uppsats Àr att utreda och diskutera vad i hÀndelsekedjan vid orgelspel som pÄverkar touchen i klaviaturer kopplade till digitala respektive akustiska instrument och att jÀmföra skillnaden för det musikaliska uttrycket. FrÄgestÀllningar jag utgick ifrÄn var: ?Vad i hÀndelsekedjan, frÄn tangent till klingande ljud, Àr av betydelse för en bra touch?? samt ?Vilken betydelse har klaviaturen för de musikaliska uttrycksmöjligheterna??För att utreda ovanstÄende har jag mÀtt upp spel- och bottenvikter hos olika klaviaturer. Som konstnÀrlig del valde jag att spela in ett stycke av Klaus Huber till grund för de resonemang jag fört kring olika delar av klaviaturer och dess pÄverkan pÄ det musikaliska uttrycket. I resultatdiskussionen konstaterade jag att mekaniska klaviaturer upplevs mer levande just pÄ grund av sin ojÀmnhet.
Elever och kÀllkritik
Jag ville undersöka om man kan anvÀnda en PowerPoint som
lÀromedel för att elever ska fÄ kunskap om och förstÄ vikten av
kÀllkritik. Jag ville fÄ svar pÄ hur eleverna resonerar nÀr de hittar
kontrasterade kÀllor som berÀttar om samma sak men ur olika
synpunkt. I undersökningen kan jag ocksÄ fÄ veta hur jag som
pedagog kan underlÀtta inlÀrning av kÀllkritik med hjÀlp av en historia
frÄn svunnen tid som krÀver förklaring inom omrÄden som
nyhetsförmedling, arbetslöshet, svÀlt och prostitution.
I undersökningen ingick 19 elever ur medieprogrammet frÄn Älder 16 -
18 Ă„r som blev tilldelade olika material men som handlade om samma
historia. DÀrefter genomfördes en diskussion om inlÀrning, kÀllkritik,
lÀroböcker och den digitala presentationen vilket resulterade i en
jÀmförelse. Att fÄ elever sjÀlva kÀnna ett behov av att ifrÄgasÀtta kÀllor
Ă€r starkt kopplat till mitt arbete om Jack the Ripper eftersom historien
innehÄller mÄnga teorier och spekulationer.
Den digitala presentationen i sig ger inte elever totala Àmneskunskaper
i kÀllkritik utan det Àr i samspel i diskussioner med lÀrare och
klasskamrater dÀr eleverna kan nÀrma sig ett flertal av olika kurser och
mÄl.
Reseföretag i dagens digitala samhÀlle : En studie om hur reseföretag anpassar och fortsÀtter marknadsföra sig i dagens digitala samhÀlle
Purpose: The purpose of this study is to examine how travel companies have adapted to a digital society and how they use the Internet as a marketing channel.Problem: How have current travel companies adapted to the development of the Internet and how do they use Internet as a marketing channel? Are there any differences in the marketing strategies of different types of travel companies and does the clientele have any impact on the selected marketing method?Method:Â This study has been formed by a qualitative approach. Interviews have been conducted with employees at different travel companies across Sweden. The qualitative approach has been chosen to create a deeper understanding and give a broader knowledge to our study.Conclusion: Companies today use the Internet as one of their primary marketing channels, these are mainly websites and social media. The companies agree that aligning themselves after a digital society and new innovations is key to compete in the market.