Sökresultat:
1214 Uppsatser om Digitala miljöer - Sida 2 av 81
Den moderna organisationen i en f?r?nderlig milj? - En kvalitativ fallstudie av ett f?r?ndringsarbete i en svensk nischbank
I en tid d?r samh?llet st?ndigt f?r?ndras och utvecklas har banksektorn f?tt m?ta nya krav och f?rv?ntningar fr?n marknaden. Efterfr?gan p? digitala l?sningar, tekniska innovationer och nya kundbeteenden ?r saker svenska banker beh?vt anpassa sig till under senare ?r. I ett f?r?ndringsklimat kan akt?rer i banksektorn beh?va genomf?ra strategiska f?r?ndringsarbeten f?r att forts?tta f?lja utvecklingen och den r?dande efterfr?gan.
Digitala verktyg i matematikundervisning
Syftet med det hÀr arbetet Àr att undersöka om lÀrare pÄ gymnasiet anvÀnder och integrerar digitala verktyg i matematikundervisningen, samt hur de beskriver de digitala verktygen som stöd att utveckla de matematiska förmÄgorna. För att fÄ svar pÄ mina frÄgor har jag gjort en enkÀtundersökning pÄ fyra kommunala gymnasieskolor i min hemkommun. Mina resultat visar att lÀrarna anvÀnder digitala redskap i arbete med matematik i ganska stor utstrÀckning men eleverna gör inte det. LÀrarna anser att eleverna lÀr sig bÀttre och att digitala verktygen bidrar till att utveckla de matematiska förmÄgorna till ganska stor del men det finns fortfarande en del lÀrare som inte Àr lika positiva till det. Förutom att digitala verktygen ses som en tillgÄng för att kunna utveckla undervisningen kan de ocksÄ skapa problem i form av teknikkrÄngel och distraktion för eleverna, enligt lÀrarna.
Det digitala eventet : Digitala medier, interaktivitet och identitet i eventsammanhang
Utvecklingen inom digitala medier har gĂ„tt vĂ€ldigt fort under de sista Ă„ren vilket i sin tur har lett till att anvĂ€ndningsomrĂ„den för digitala medier Ă€ven har ökat. Ett av dessa anvĂ€ndningsomrĂ„den har varit inom event-industrin dĂ€r ökandet av digitala medier mĂ€rks vĂ€ldigt tydligt.Denna studie ska undersöka om det kan vara sĂ„ att event-industrin gynnas av digitala medier och kan sammanfattas med en huvudfrĂ„ga samt en viktig underfrĂ„ga:? Hur anvĂ€nder event-industrin sig av digitala medier?o Ăkar interaktiviteten dĂ„ digitala medier anvĂ€nds?Jag har intervjuat tvĂ„ personer, Magnus Milefors frĂ„n BSP Marketing och Ulf Lesley frĂ„n Unify för att ta reda pĂ„ hur de anvĂ€nder sig av digitala medier i sina events. Med hjĂ€lp av min undersökning kring digitala mediers utveckling och anvĂ€ndningsomrĂ„den har jag kommit fram till att det idag finns större möjlighet att göra mer attraktiva events med hjĂ€lp av digitala medier. DĂ„ det gĂ€ller interaktiviteten pĂ„ events Ă€r bĂ„de Milefors och Lesley överens om att det Ă€r en av de viktigaste sakerna att uppnĂ„.
IKT I SKOLAN : En studie om attityder till digitala lÀrresurser
Syftet med denna studie Àr att granska och undersöka lÀrares attityder kring digitala lÀrresurserinom skolan. Genom undersökningen Àr tanken att studien ska bidra till en ökad förstÄelse tillvarför digitala lÀrresurser anvÀnds i den utstrÀckning de gör. För att uppnÄ syftet har jag anvÀntmig av kvalitativa intervjuer av lÀrare och elever pÄ en skola. Resultatet visar pÄ att lÀrarna rentgenerellt har en positiv instÀllning och attityd till digitala lÀrresurser och att problemen ofta liggeri andra ramfaktorer sÄsom ekonomi, fortbildning och tid. Slutsatsen jag dragit Àr att, Àven omvilja och intresse finns sÄ lÀmnar landets skolor ofta mycket att önska nÀr det gÀller arbetet meddigitala lÀrresurser och bÀttre fortbildning och uppföljning krÀvs för att arbetet ska fungera pÄ ett tillfredstÀllande sÀtt..
Digitala mediers anvÀndning i bildÀmnet i skola och pÄ fritiden : Om bildaktivitet med digitala medier
Studien syftar till att undersöka hur bildlĂ€rare utformar bildundervisning avseende stöd till elevernas utveckling av bildkunskap som kan anvĂ€ndas i vardagen, och hur ungdomar arbetar i högstadiet med digitala medier i Ă€mnet bild samt hur ungdomar arbetar med digitala medier pĂ„ fritiden. Studiens teoretiska utgĂ„ngspunkter ligger i Marner och Ărtegrens digitala mediers implementering i skolan och pĂ„ fritiden. Studiens metod Ă€r kvalitativ analysmetod och datainsamling som genomförs i form av intervjuer och observationer. Datainsamling i form av observationer har genomförts under tvĂ„ mĂ„naders period och intervjudelen har genomförts i tvĂ„ olika grupper, nĂ€mligen en grupp med tvĂ„ bildlĂ€rare och en grupp av elever i Ă„rskurs 7 pĂ„ en högstadieskola i södra Sverige. Analys av resultatet visar att de digitala medierna integreras i undervisningarna i form av ?addering? och ?digitala mediernas dominans? enligt Marner och Ărtegrens kategori.
Digitala hjÀlpmedel i idrott och hÀlsa : Hur arbetar idrottslÀrare med digitala hjÀlpmedel i sin undervisning?
SyfteSyftet med min undersökning Àr att undersöka och diskutera hur idrottslÀrare arbetar med digitala hjÀlpmedel och om de anser att deras elevers lÀrande pÄverkas om lÀraren anvÀnder sig av digitala hjÀlpmedel i undervisningen.FrÄgestÀllningarHur arbetar idrottslÀrare med digitala hjÀlpmedel i sin undervisning?Hur anser idrottslÀrare att deras elevers lÀrande pÄverkas om man fÄr in digitala hjÀlpmedel i Àmnet idrott och hÀlsa?Hur kan digitala hjÀlpmedel vara ett verktyg i bedömningen?MetodDen metod som anvÀndes för studien att nÄ syftet och för att kunna fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna var kvalitativa intervjuer. Det Àr tre idrottslÀrare som intervjuas frÄn olika skolor.ResultatUndersökningen visar att de intervjuade lÀrarna anser digitala hjÀlpmedel Àr ett bra verktyg inom Àmnet idrott och hÀlsa. LÀrarna ser mÄnga vinningar med digitala hjÀlpmedel inom sin undervisning. Dels för att bedöma elevers kunskaper samt för att det Àr ett bra redskap för att det blir visuellt tydligare för eleverna.
LÀrares syn pÄ digitala verktyg i matematikundervisningen.
Syftet med studien var att undersöka vilka digitala verktyg som anvÀnds inom matematikundervisningen samt hur de anvÀnds. Vi ville Àven ta del av vad lÀrarna ansÄg om möjligheter och hinder med de olika digitala verktygen inom matematikundervisningen. Det empiriska underlaget bestÄr av en flerfaldig undersökningsmetod vilket innebÀr att vi har anvÀnt oss av bÄde en kvantitativ och en kvalitativ metod för att införskaffa oss data. Den kvantitativa undersökningen bestÄr av en enkÀtundersökning som 37 matematikundervisande lÀrare har besvarat och den kvalitativa metoden bestÄr av fyra intervjuer med verksamma lÀrare som undervisar i matematik. Resultatet visar att lÀrarna anvÀnder de digitala verktyg de har tillgÄng till men behöver mer kunskap för att kunna anvÀnda dessa pÄ ett effektivt sÀtt.
LÀrares uppfattningar av anvÀndandet av digitala medier
Frigyes Jansdotter, Matilda & Lindegren Lovisa (2008). LĂ€rares uppfattningar av
anvÀndandet av digitala medier (Teachers? conceptions of the use of digital media).
Skolutveckling och ledarskap, lÀrarutbildningen, Malmö högskola.
Syftet med examensarbetet Àr att genom kvalitativa intervjuer studera Ätta svensklÀrares
uppfattningar kring digitala medier pÄ gymnasiet, i undervisningen, i Àmnet svenska. Arbetets
frÄgestÀllningar Àr: Hur uppfattar de intervjuade svensklÀrarna anvÀndandet av digitala medier
i svenskundervisningen? Vilka likheter och skillnader finns mellan de intervjuade lÀrarnas
uppfattningar kring anvÀndandet av digitala medier i svenskundervisningen?
Studien visar att de intervjuade svensklÀrarna hade olika uppfattningar kring anvÀndandet av
digitala medier.
Unga mÀnniskors tankar gÀllande digitala medier : en vÀrld för vuxna att ta del av
Dagens ungdomar lever i en vÀrld dÀr digitala medier stÀndigt Àr nÀrvarande. I följande studie analyseras elva högstadieungdomars syn pÄ digitala medier i en skolkontext respektive en privat/fritidskontext. Ungdomarna har fÄtt göra sin röst hörd genom intervjuer. Generellt sett Àr eleverna positivt instÀllda till digitala medier. Digitala medier hjÀlper dem att kommunicera med vÀnner, familj, slÀkt och lÀrare samtidigt som medierna erbjuder spel, underhÄllning och tillhandahÄller verktyg för att exempelvis skriva, hantera och spara information och skolarbeten.
Att betala med din Smartphone : Den digitala plÄnboken
Den hÀr uppsatsen handlar om vad som pÄverkar konsumenten till att vilja anvÀnda en digital plÄnbok. Den digitala plÄnboken Àr femte generationens betalningsmedel och har nu kommit för att digitalisera flera av de funktioner som den fysiska plÄnboken erbjuder. En transaktion med den digitala plÄnboken sker genom konsumentens Smartphone. Förutsatt att Smartphones blir mobila plÄnböcker kan det antas att konsumenterna skulle vÀnja sig vid tanken att lÀmna den fysiska plÄnboken hemma.Det har tidigare gjorts studier pÄ adoption av mobiltelefoner och hur mÀnniskor i allmÀnhet tar till sig vissa tjÀnster men den digitala plÄnboken Àr ett relativt nytt fenomen och dÀrför handlar vÄr uppsats om adoption av den digitala plÄnboken som tjÀnst.De slutsatser vi kan dra av uppsatsen Àr att sÀkerhet, enkelhet och kompabilitet kring den digitala plÄnboken pÄverkar om konsumenten vÀljer att anvÀnda tjÀnsten. För att företagen som levererar digitala plÄnbokstjÀnster ska nÄ största nytta bör de Àven se sÀkerhet, enkelhet och kompabilitet som centrala delar vid presentation och lansering av tjÀnsten..
?Nu har vi var sin dator ? nu finns inga hinder!? : Om musiklÀrarens anvÀndning av digitala verktyg
De flesta av oss har sÀkert erfarenhet av hur digitala verktyg kan vara en hjÀlp pÄ mÄnga omrÄden i vardagen. Det gÄr att fastslÄ att fler och fler funktioner och tjÀnster i vÄrt samhÀlle digitaliseras pÄ olika sÀtt och i mÄnga yrkesgrupper verkar digitala hjÀlpmedel vara ett sjÀlvklart inslag. Syftet med detta arbete Àr att öka kunskapen om vilken syn musik- och instrumentallÀrare har pÄ anvÀndningen av digitala verktyg i undervisningen. För att uppnÄ detta syfte har jag stÀllt ett antal frÄgor till nÄgra musiklÀrare i olika lÀromiljöer.Resultat visar bland annat att anvÀndandet av digitala hjÀlpmedel styrs till viss del av musikalisk genre, det vill sÀga om en lÀrare arbetar med klassisk musik eller med rock- och popmusik. Tydligt i resultatet Àr ocksÄ att musiklÀrarna vill öka bÄde sin kunskap och sitt anvÀndande av digitala verktyg.En av mina viktigaste slutsatser Àr att de lÀrare som pÄ ett personligt plan anvÀnder digitala verktyg utanför skolan ocksÄ anvÀnder dem i sin undervisning..
Kunskaper förmedlade i djurböcker för barn : Kan förskolebarn nÄ lÀroplanens mÄl i naturvetenskap genom djurböcker?
I mitt arbete har jag gjort en kartlÀggning över vad nÄgra fysiklÀrare anvÀnder i form av digitala medier i sina klassrum och hur de förhÄller sig till dessa. Arbetet innehÄller Àven en mindre inventering av olika digitala medier och hur dessa kan anvÀndas i undervisningen. Alla lÀrarna som deltog i undersökningen anvÀnder digitala medier i sin undervisning men i olika utstrÀckning och pÄ olika sÀtt. De Àr överens om att en varierad undervisning leder till att man som lÀrare nÄr ut till och motiverar fler av sina elever. Digitala medier Àr en stor hjÀlp för att genomföra just en sÄdan varierad undervisning.
Ledarskap via digitala medier : Sambanden mellan ledarskapsstil, anvÀndning av digitala medier samt de anstÀlldas uppfattning kring ledarskap
Dagens organisationer utvecklas mot en allt mer digitaliserad framtid prÀglad av ledarskap förmedlat via digitala medier. FrÄgan om vilka egenskaper samt beteenden kommer att fÄ större betydelse för ledarskapet i relation till digitaliseringen, blir av allt större betydelse i och med den allt större anvÀndningen av digitala medier mellan ledare och anstÀllda. Syftet med studien var att undersöka de tre olika ledarskapsstilarna personal-, produkt- och förÀndringsinriktad i relation till anvÀndning av digitala medier, utifrÄn de anstÀlldas uppfattningar. De 25 deltagarna var anstÀllda inom privata organisationer med största del kontorsrelaterade arbetsuppgifter. Genom en webbenkÀt studerades sambandet mellan ledarskapsstil, anvÀndning av digitala medier samt anstÀlldas uppfattning av ledarskap.
Vad Àr en digital shaker?
Projektet i denna rapport har fokuserat pÄ hur man kan förbÀttra den visuella och taktila upplevelsen av digitala slagverk. MÄlet var att utveckla en digital version av moderna percussionisters shakers, som tilltalar anvÀndarna inte bara med sina funktioner och digitala möjligheter utan Àven som ett musikinstrument.Processen och utveckling av instrumentimagen för digital percussion kan appliceras pÄ alla digitala instrument, men resultatet av detta projekt illustreras genom ett koncept pÄ en digital shaker..
Simone de Beauvoirs feminism : De digitala spelen idag
Detta kandidatarbete utgÄr ifrÄn tvÄ stycken frÄgestÀllningar kopplade till feminism: ?Hur kan Simone de Beauvoirs feminism gestaltas i digitala spel?? och ?Vad finns det för typiska könsroller i dagens digitala spel??. För att svara pÄ dess frÄgestÀllningar studerade vi de Beauvoirs bok ?Det Andra Könet?, utförde spelanalyser samt delade ut skriftliga intervjuer till spelare. Resultaten blev en prototyp till ett digitalt spel vars handling Àr en direkt inspiration ifrÄn utvalda kapitel frÄn Simone De Beauvoirs bok ?Det Andra Könet?.