
Sökresultat:
1684 Uppsatser om Digital webbsida - Sida 65 av 113
Systemtid eller vårdtid? : En arbetsplatsstudie i vårdens digitala arbetsmiljö
Swedish healthcare systems have endured harsh criticism from healthcare professionals because of their inability to understand healthcare processes. These systems have been identified as significant time consumers, and Swedish healthcare is therefore facing a major challenge to assure patient safety. The following paper is based on a workplace study, which aims to examine healthcare systems? impact on physicians? practices. Our findings show that physicians spend substantial amounts of time chasing information, rather than managing information and pursuing healthcare.
Utredning av integrationsaspekter vid Rule Based Engineering (RBE)
Vid produktutveckling inom industriföretag finns idag luckor vad gäller IT-stöd i arbetets olika faser. Införandet av s.k. RBE-system (Rule Based Engineering) är ett steg på vägen mot att försöka fylla dessa luckor. Meningen med ett RBE-system kan sägas vara att ersätta traditionella konstruktionshandböcker med motsvarande konstruktionsanvisningar i digital form. Detta ger möjligheter till automatisering av processer som är tidskrävande, monotona och ofta förekommande, t.ex.
ALP och SIDA - samarbete för att överbrygga digital divide
Jeanine Basingers bok The World War II Combat Film presenterar en annars väldigt oupmärksammad genre, den amerikanska Andra Världskrigs-stridsfilmen. Utifrån den mall som Basinger beskriver i boken har jag här diskuterat och analyserat hur Saving Private Ryan håller sig till mallen som skapats av tidigare stridsfilmer. Mallen består i korthet av en mängd element som används genomgående i genren; såsom gruppen, hjälten, målet och fienden. Dessa element förekommer från den första andra världskrigs-stridsfilmen Bataan från 1943 och har konsoliderats och utvecklats sedan dess. Slutsatsen blir att även om SPR blivit känd som en nydanande och orginell film så är håller den sig nästan slaviskt till mallen, det enda som möjligt kan skilja den lite från andra filmer i genren är det ursprungliga målet, det är inte vanligt att ha ett såpass politiskt inkorrekt mål som att rädda en enda man..
Utomhusbruk. Produkter formgivna för utomhusvistelser
My thesis was based on studying what really happens when Swedes move their beloved kitchen outdoors.?What kind of problems andpossibilities appears in this enviroment? First, I unbiassed examined the traditional kitchen in general to get a better view of how an outdoorkitchen could function in a country that have diffrent seasons. I intervjued an interior designer specialized in kitchenplanning to get abetter view. One thing that came up was that the experince of beeing outdoor sometimes puts functionality aside. I located different needs inthe outdoor kitchen enviroment and decided to work futher with one of them, outdoor lightning.The result became a 3d digital model of an outdoor lamp that creates both functionallight and moodlight.
Frihet från ansvar : Professionellas kunskaper om sexuella riskbeteenden vid HIV-infektion utomlands
Theories about exposure and risk-taking in an everyday environment show a connection between parental strategies, parent-child relationship and exposure on the Internet. In the present study, the Internet is presented as an everyday activity. Negative exposure is seen as an outcome of risk-taking. The purpose of the study was to examine in what way parental strategies together with the parent-child relationship were related to the teenagers? negative experiences on the Internet, which consisted of three categories: 1) Exposure to pornographic sites, 2) Exposure to upsetting and violent material, 3) Digital bullying.
Genreblandning i digitala spel
Genreblandning har de senaste fem åren blivit en allt större del i hur
datorspel designas. Den här uppsatsen är en studie i hur genreblandning kan
appliceras i en spelproduktion och hur denna produktion och dess genreblandning
uppfattas av en grupp utomstående som sedan spelar spelet. Den blandning som
studeras är den mellan genrerna role-playing game, dual-joystick shooter och
minigolf. Resultaten från den enkät denna grupp sedan svarar på visar att
genreblandning mellan de valda genrerna fungerar trots deras olikheter
sinsemellan, men att det är mycket viktigt att spelets övriga element inte
försummas till förmån för genreblandningen. Det framgår även att den grad till
vilken de tre genrerna blandas i spelet respondenterna testar inte är den
maximala..
DEJANDO HUELLAS - Upplevelsen kring arbetet med musikgrupper från Colombia
När jag började på Digital Ljudproduktion program som tillhandahålls av BTH,
var mitt syfte att lära mig allt om inspelningsmetoder av olika typer av ljud
samt det bästa sättet att spela in olika ljudkällor och att uppnå bästa möjliga
resultat i alla faser av arbetet (pre-produktion, produktion och
efterproduktion).
Exempelvis att välja den lämpligaste mikrofonen för inspelning av ett särskilt
instrument kan vara svårt och ibland bör du tänka på avstånd, riktning
eller/och vinkeln mellan mikrofonen och ljudkällan.
Likaså, band med blås- (trumpet, saxofon) och slagverksinstrument (bongos,
congas), som inte är vanliga här i Skandinavien, ger goda erfarenheter genom
att spela in dem.
Dessa exempel visar på behovet av att ha kapacitet till anpassning med syftet
att nå bästa möjliga resultat.
Att uppnå denna kapacitet var målet med detta projekt..
Musik och kunskapsskillnader : -En studie om musiklärares upplevelser kring kunskapsskillnader inom musiken
ABSTRACTMusic and differences in knowledge ? a study of music teachers experiences with differences in musical knowledge. The purpose of this paper is to, out of a music teacher?s perspective, see if the differences in music abilities between 7th grade students are at all, or in some ways connected to the previous schools they?ve attended. I will also research in what areas, in the subject of music, students are differing more, as well as less, in their knowledge. The analysis is based on interviews with six 7th grade music teachers working in the Swedish nine-year compulsory school system.
Elevers erfarenhet av digitalt musikskapande : En kvalitativ studie med elever i årskurs 9
Denna uppsats beskriver några elevers erfarenheter av digitalt musikskapande. Sammanlagt har fyra halvstrukturerade fokusgruppsintervjuer genomförts där de fått berätta om sina erfarenheter av digitalt musikskapande. Resultatet visar att eleverna har olika erfarenhet av digitalt musikskapande såväl i som utanför skolan. De har definierat digitalt musikskapande som musik som är skapat i en dator eller inspelad musik som är redigerad. Eleverna har sett att lärarens intresse och kunskap, samt skolans ekonomi påverkar digitalt musikskapande i skolan.
Kostnadseffektiv IT-leverans : IT Financial Management hos bank- och försäkringsbolaget Skandia
IT-organisationer börjar ta större och större plats i bolags affärsverksamhet, och är idag även en av de största kostnadsposterna. I samband med detta ökar kraven på den IT som levereras där bland annat fler vill ha bättre insyn i vad som levereras och hur mycket leveransen kostar. Detta behov av insyn återfinns både hos IT-leverantören och hos deras kunder. Problem finns emellertid att göra IT mätbart i finansiella termer. IT Financial Management (ITFM) är ännu i sin linda, men är en arbetsprocess som tar sig an denna problematik; Att kunna ge finansiell data på IT-tjänster. ITFM är en del av det vidare begreppet IT Service Management, vilket syftar till att beskriva hur IT som tjänst levereras på bästa sätt till en kund.
Att kommunicera i kris : En kvalitativ fallstudie om anpassad kriskommunikation i samband med en extraordinär händelse
The purpose of this qualitative case study is to explain and discover how a Swedish commune works with their external crisis communication during a large crisis. The case study revolved around a simulation exercise with Mjölby commune that was and organized by the company VSL Systems AB. The study addresses the difficulties that arise within the crisis communication, and shows witch factors that are important to consider, when you are responsible for an entire community.Our result shows that the relationship with media could be utilized in a better way and both parties could benefit from cooperation. The commune could have used varied communication channels to create more effective crisis communication which had reached a bigger group of people. The information was not adapted to the different groups to the extent it could have been..
Kampen om kunskap: Vem bestämmer vad kunskap är och vem äger den? : En textanalys av WIPOs Development Agenda och Draft Treaty on Access to Knowledge
Uppsala universitet The aim of this master?s thesis is to investigate, through text analysis, the role of copyright in development, with particular interest of how the concepts knowledge and access to knowledge are used in Access to Knowledge Draft Treaty and WIPO Development Agenda. The definition of the concept knowledge, as it is used in copyright, is based in a Western historical and philosophical context and therefore excludes knowledge created in another type of society. The consequences of this exclusion have effects on development. Further it is stated that knowledge according to the global copyright scheme will be reduced to a commodity, which will have consequences not only in societies in the global South.
Fält- och prestandatester av ett vattenvärmedrivet torkskåp : Granskning av fälttester, driftbetingelser samt styrparametrar för vattenvärmedrivet torkskåp
Denna rapport är ett examensarbete inom maskinteknik på c-nivå (15hp). Då författaren ansåg att dagens hammockar inte utvecklats speciellt mycket sedan de blev populära i Sverige på 60-talet, valde han att ägna detta arbete åt att försöka ta fram en mer modern sådan. Projektet har huvudsakligen handlat om produktutveckling och design där mycket tid spenderats på att lösa alla de olika problem som de satta kraven på nya funktioner bidragit till. Arbetet startade med en omfattande förstudie. Därefter vidareutvecklades de olika idéer som framkom under förstudien ytterligare.
"Va' fan - det är ju bara ett bildspel!" : om digitalt berättande och lärande
Mina frågeställningar i denna undersökning har varit Vad kan arbete med digitalt berättande i några olika pedagogiska sammanhang innebära? Vad krävs för att digitala berättelser ska skapa förutsättningar för lärande i skolan?Bakgrunden till mitt intresse för digitalt berättande grundar sig i min egen erfarenhet från en workshop i digitalt berättande som Kulturskolan Stockholm genomförde 2006 i projektet 1000 unga berättar. Jag upplevde väldigt starkt att denna metod kunde vara mycket användbar i skolan. Mitt arbete har en pedagogiskt didaktisk inriktning och syftar till att förstå vad digitala berättelser faktiskt kan tillföra arbetet i skolan och framförallt till allt att kartlägga möjligheter och begränsningar i förhållande till läroprocessen.I mitt intresse har också varit att fördjupa min förståelse av vad begrepp som det vidgade textbegreppet och digital kompetens kan innebära i skolans praktik genom att sätta dem i relation till digitala berättelser. Undersökningen har haft sin bas i Paul Ricoeurs kritiska hermeneutik, som bygger på hur vi genom narrativ aktivitet och kommunikation konstruerar förståelsen av oss själva och vår omvärld, och som också betonar reflexionens betydelse för utveckling.Jag har tittat på hur det ursprungliga digital storytelling-konceptet är konstruerat och hur denna struktur modifierats till digitalt berättande i svenska pedagogiska sammanhang.
Tillämpning av effektstabilisering i PLC
Syftet med examensarbetet är att digitalt tillämpa en stabilisering av pendlingar i den aktiva effekten hos en synkrongenerator för vattenkraft kopplad till ett distributionsnät.Implementeringen är tänkt att ske i en PLC som redan hanterar andra delar av magnetiseringen.Effektstabiliseringen görs genom att en motverkande styrsignal skickas till magnetiseringsutrustningen vilken i sin tur påverkar generatorns uteffekt. Denna motverkande styrsignal kan tas fram på olika sätt.Två modeller, av IEEE standardiserade, för effektstabilisering undersöks, PSS1A och PSS2B.En Simulink-modell över ett distributionsnät med generator byggs upp för att testa effektstabiliseringen.Diskretisering av den ena standarden utförs för att digital implementering ska kunna ske. Tester utförs även på denna modell för att kunna validera dess funktion i jämförelse med den kontinuerliga.Den tidsdiskreta modellen görs om till ett matematiskt uttryck tillämpbart i PLC:n.Jämförelse sker mellan simuleringarna och den tillämpade modellen genom mätningar..