
Sökresultat:
1645 Uppsatser om Digital platforms - Sida 63 av 110
Utvärdering av user experience påplattformsoberoende tjänster
Användning av digitala tjänster är inte längre endast begränsat till en plattform. Användningen av till exempel mobiler och surfplattor har gjort att tjänster idag anpassas för flera plattformar. En plattformsoberoende tjänst är en digital tjänst som kan användas på flera plattformar. Tidigare studier har presenterat karaktäristiska drag som beskriver plattformsoberoende tjänster. De karaktäristiska drag som har definierats är komposition, kontinuitet och följdriktighet.
Kommunicerande kommuner : Så arbetar tio av Sveriges kommuner med sina turisthemsidor
Denna studie är en fortsättning på kandidatuppsatsen Sveriges kommuners turisthemsidor ? En studie om var Sveriges kommuner befinner sig i webbutvecklingen i relation till web 2.0 genomförd av Johansson och Winther som är två av författarna till denna studie. Syftet med denna studie är att ge en ökad förståelse för hur Sveriges kommuner arbetar med sina turisthemsidor samt sociala medier. Denna kandidatuppsats genomfördes genom en observation samt kvalitativa intervjuer med tio av Sveriges 290 kommuner. Resultatet visade att kommunerna använder sina turisthemsidor och sociala medier för att nå ut till önskade målgrupper.
Kopieringsskydd och lagar - rätt väg i kampen mot piratkopieringen?
Det rapporteras mycket om piratkopiering i massmedia idag. Vem som helst kan
med inte alltför stora kunskaper eller kostnader kopiera film, musik, spel och
programvaror, som dessutom ofta är lättillgängliga på Internet. Hur stort detta
problem är och för vem, är det nog ingen som riktigt kan förstå eller svara på.
Organisationer och företag inom branschen försöker med olika medel hantera
trenden med att kopierad digital information får en allt större spridning och
efterfrågan bland konsumenter. Detta genom att framställa bättre och bättre
kopieringsskydd och genom att arbeta för skärpt lagstiftning kring
upphovsmannarätt för digitalt baserade produkter.
Relationsmarknadsföring i sociala medier - Djupintervjuer med användare av sociala medier
I dagens överfyllda media flöde anser vi att det är svårt för organisationer att nå ut och behållakonsument relationer på grund av den stora konkurrensen. Många strategier bygger idag på attbygga unika konsumentrelationer eftersom detta är svårt för konkurrenter att efterlikna. Detsaknas kunskap i hur organisationer på bästa att kan utforma sina marknadsföringsutskick föratt uppmärksammas och att skapa konkurrensfördelar inom social media. Syftet med dennastudie var att ta få ökad kunskap om hur organisationer bättre kan skapa konsumentrelationeroch konsumentinteraktioner i sociala medier. Denna kunskap tog vi fram genom att utföra sexseparata semistrukturerade djup-intervjuer med social media användare som hölls på CampusVarberg.
Sociala spel på arbetsplatsen : En kvalitativ studie om sociala spels påverkan på arbetsplatsrelationer
Social games have become a digital phenomenon over the last few years, affecting a lot of peoples everyday life. This paper focuses on how social games can affect workplace relationships. Through qualitative interviews I investigate how people who play with their colleagues experience the social games and their influence on the social interaction in the workplace. 10 interviews were carried out with people from four different organizations. The findings from these interviews were then put in relation to previous research and existing theories concerning workplace relationships and social games.
Systemtid eller vårdtid? : En arbetsplatsstudie i vårdens digitala arbetsmiljö
Swedish healthcare systems have endured harsh criticism from healthcare professionals because of their inability to understand healthcare processes. These systems have been identified as significant time consumers, and Swedish healthcare is therefore facing a major challenge to assure patient safety. The following paper is based on a workplace study, which aims to examine healthcare systems? impact on physicians? practices. Our findings show that physicians spend substantial amounts of time chasing information, rather than managing information and pursuing healthcare.
Utredning av integrationsaspekter vid Rule Based Engineering (RBE)
Vid produktutveckling inom industriföretag finns idag luckor vad gäller IT-stöd i arbetets olika faser. Införandet av s.k. RBE-system (Rule Based Engineering) är ett steg på vägen mot att försöka fylla dessa luckor. Meningen med ett RBE-system kan sägas vara att ersätta traditionella konstruktionshandböcker med motsvarande konstruktionsanvisningar i digital form. Detta ger möjligheter till automatisering av processer som är tidskrävande, monotona och ofta förekommande, t.ex.
ALP och SIDA - samarbete för att överbrygga digital divide
Jeanine Basingers bok The World War II Combat Film presenterar en annars väldigt oupmärksammad genre, den amerikanska Andra Världskrigs-stridsfilmen. Utifrån den mall som Basinger beskriver i boken har jag här diskuterat och analyserat hur Saving Private Ryan håller sig till mallen som skapats av tidigare stridsfilmer. Mallen består i korthet av en mängd element som används genomgående i genren; såsom gruppen, hjälten, målet och fienden. Dessa element förekommer från den första andra världskrigs-stridsfilmen Bataan från 1943 och har konsoliderats och utvecklats sedan dess. Slutsatsen blir att även om SPR blivit känd som en nydanande och orginell film så är håller den sig nästan slaviskt till mallen, det enda som möjligt kan skilja den lite från andra filmer i genren är det ursprungliga målet, det är inte vanligt att ha ett såpass politiskt inkorrekt mål som att rädda en enda man..
Utomhusbruk. Produkter formgivna för utomhusvistelser
My thesis was based on studying what really happens when Swedes move their beloved kitchen outdoors.?What kind of problems andpossibilities appears in this enviroment? First, I unbiassed examined the traditional kitchen in general to get a better view of how an outdoorkitchen could function in a country that have diffrent seasons. I intervjued an interior designer specialized in kitchenplanning to get abetter view. One thing that came up was that the experince of beeing outdoor sometimes puts functionality aside. I located different needs inthe outdoor kitchen enviroment and decided to work futher with one of them, outdoor lightning.The result became a 3d digital model of an outdoor lamp that creates both functionallight and moodlight.
Frihet från ansvar : Professionellas kunskaper om sexuella riskbeteenden vid HIV-infektion utomlands
Theories about exposure and risk-taking in an everyday environment show a connection between parental strategies, parent-child relationship and exposure on the Internet. In the present study, the Internet is presented as an everyday activity. Negative exposure is seen as an outcome of risk-taking. The purpose of the study was to examine in what way parental strategies together with the parent-child relationship were related to the teenagers? negative experiences on the Internet, which consisted of three categories: 1) Exposure to pornographic sites, 2) Exposure to upsetting and violent material, 3) Digital bullying.
Genreblandning i digitala spel
Genreblandning har de senaste fem åren blivit en allt större del i hur
datorspel designas. Den här uppsatsen är en studie i hur genreblandning kan
appliceras i en spelproduktion och hur denna produktion och dess genreblandning
uppfattas av en grupp utomstående som sedan spelar spelet. Den blandning som
studeras är den mellan genrerna role-playing game, dual-joystick shooter och
minigolf. Resultaten från den enkät denna grupp sedan svarar på visar att
genreblandning mellan de valda genrerna fungerar trots deras olikheter
sinsemellan, men att det är mycket viktigt att spelets övriga element inte
försummas till förmån för genreblandningen. Det framgår även att den grad till
vilken de tre genrerna blandas i spelet respondenterna testar inte är den
maximala..
DEJANDO HUELLAS - Upplevelsen kring arbetet med musikgrupper från Colombia
När jag började på Digital Ljudproduktion program som tillhandahålls av BTH,
var mitt syfte att lära mig allt om inspelningsmetoder av olika typer av ljud
samt det bästa sättet att spela in olika ljudkällor och att uppnå bästa möjliga
resultat i alla faser av arbetet (pre-produktion, produktion och
efterproduktion).
Exempelvis att välja den lämpligaste mikrofonen för inspelning av ett särskilt
instrument kan vara svårt och ibland bör du tänka på avstånd, riktning
eller/och vinkeln mellan mikrofonen och ljudkällan.
Likaså, band med blås- (trumpet, saxofon) och slagverksinstrument (bongos,
congas), som inte är vanliga här i Skandinavien, ger goda erfarenheter genom
att spela in dem.
Dessa exempel visar på behovet av att ha kapacitet till anpassning med syftet
att nå bästa möjliga resultat.
Att uppnå denna kapacitet var målet med detta projekt..
Musik och kunskapsskillnader : -En studie om musiklärares upplevelser kring kunskapsskillnader inom musiken
ABSTRACTMusic and differences in knowledge ? a study of music teachers experiences with differences in musical knowledge. The purpose of this paper is to, out of a music teacher?s perspective, see if the differences in music abilities between 7th grade students are at all, or in some ways connected to the previous schools they?ve attended. I will also research in what areas, in the subject of music, students are differing more, as well as less, in their knowledge. The analysis is based on interviews with six 7th grade music teachers working in the Swedish nine-year compulsory school system.
Elevers erfarenhet av digitalt musikskapande : En kvalitativ studie med elever i årskurs 9
Denna uppsats beskriver några elevers erfarenheter av digitalt musikskapande. Sammanlagt har fyra halvstrukturerade fokusgruppsintervjuer genomförts där de fått berätta om sina erfarenheter av digitalt musikskapande. Resultatet visar att eleverna har olika erfarenhet av digitalt musikskapande såväl i som utanför skolan. De har definierat digitalt musikskapande som musik som är skapat i en dator eller inspelad musik som är redigerad. Eleverna har sett att lärarens intresse och kunskap, samt skolans ekonomi påverkar digitalt musikskapande i skolan.
Kostnadseffektiv IT-leverans : IT Financial Management hos bank- och försäkringsbolaget Skandia
IT-organisationer börjar ta större och större plats i bolags affärsverksamhet, och är idag även en av de största kostnadsposterna. I samband med detta ökar kraven på den IT som levereras där bland annat fler vill ha bättre insyn i vad som levereras och hur mycket leveransen kostar. Detta behov av insyn återfinns både hos IT-leverantören och hos deras kunder. Problem finns emellertid att göra IT mätbart i finansiella termer. IT Financial Management (ITFM) är ännu i sin linda, men är en arbetsprocess som tar sig an denna problematik; Att kunna ge finansiell data på IT-tjänster. ITFM är en del av det vidare begreppet IT Service Management, vilket syftar till att beskriva hur IT som tjänst levereras på bästa sätt till en kund.