Sök:

Sökresultat:

1502 Uppsatser om Digital plćnbok - Sida 60 av 101

InformationsÄteranvÀndning : En framtida helhetslösning

ÅteranvĂ€ndning av information utgĂ„r ifrĂ„n att bryta ner den informationen man planerar att Ă„teranvĂ€nda i moduler som struktureras upp. Dessa moduler kan sedan anvĂ€ndas för att bygga upp ny information till nya produkter. Genom att ha en organisation dĂ€r avdelningarna arbetar nĂ€ra varandra har man en möjlighet att förbĂ€ttra Ă„teranvĂ€ndningen och skapa ett system med bĂ„de information och kunskapsutbyte. Genom planering kan man maximera möjligheterna och undvika flertalet hinder.Informationen skall vara vĂ€lstrukturerad med en vald mĂ„lgrupp för att lĂ€ttare kunna Ă„teranvĂ€ndas. Produkten har en betydande roll i Ă„teranvĂ€ndning dĂ€r enklare produkter Ă€r av mindre behov av strukturering Ă€n komplexa.

Hur iPaden pÄverkar Àgare-, deltagare- och ÄskÄdarepositioner

Tekniken idag utvecklas stÀndigt, barnen i dagens förskola föds in i en digital vÀrld fylld av teknik. AnvÀndandet av surfplattor har ökat kraftigt bland förskolebarn jÀmfört med Är 2012. Syftet med vÄr studie var att undersöka vilka sociala positioner barn intar nÀr de anvÀnder iPaden i den fria leken. Vi har anvÀnt oss av Agneta Ljung DjÀrfs avhandling Spelet runt datorn ? datoranvÀndande som meningsskapande praktik i förskolan (2004). I avhandlingen presenterar Ljung DjÀrf positionerna Àgare, deltagare och ÄskÄdare.

Avatarens mÄnga skepnader : En digital representation för bÀttre sjÀlvkÀnsla

Avatarer Àr vanligt förekommande i datorspel och anvÀnds för nöjes skull men avatarer anvÀnds Àven i seriösa spel. Rapporten undersöker hur en persons sjÀlvkÀnsla och body image kan stÀrkas med hjÀlp av en avatar och vilka egenskaper avataren behöver ha. Undersökningen genomförs som en litteraturstudie. Slutsatsen Àr att det troligen gÄr att skapa en avatar för detta ÀndamÄl, men att det Àr mÄnga aspekter att ta hÀnsyn till och att det inte Àr helt sjÀlvklart vilka val som behöver göras. Viktigt verkar dock att anvÀndaren sjÀlv fÄr vÀlja sin avatar, att till exempel typen av klÀdsel pÄverkar liksom avatarens lÀngd.

FörhÄllandet mellan konkurrensrÀtt coh immaterialrÀtt vid avtal om tekniköverföring

This essay constitutes a literary study investigating how scientific literature within thefield of musicology can benefit to the understanding of how people use music as anaid for sleep and relaxation. Furthermore it aims to answer the question of whatconclusions can be drawn about the music people choose to use in these types ofsituations. The essay depicts the phenomenon of sleep music from several anglesgathered from the literature and investigates several models of understanding howand why people use music as a tool for emotional influence. As a complement to this,and to illustrate the modern usage of music for mind-altering purposes, the essay alsostudies a selection of digital sleeping aids ? apps.The study shows a complexity since the phenomenon can be viewed from severalangles that are not always consistent with each other.

Fördelar och nackdelar med B2B : en studie om hur företag upplever B2B

I detta arbete undersöks företag med utgÄngspunkt frÄn hur de upplever B2B och dÄ frÀmst vilka för respektive nackdelar som upplevs. Denna undersökning Àr gjord genom intervjuer med personer som har erfarenhet utav B2B frÄn olika företag runt om i VÀstsverige.Rapporten inleds med en inledande introduktion och bakgrund till Àmnet. En presentation av e-handel följs av en presentation utav B2B, dÀrefter beskrivs Internetterminologi följt av en genomgÄng utav dagens informationssystemsutveckling.Som grund för arbetet ligger en fallstudie gjord av Stefansson (2002), arbetet Àr en fortsÀttning utav hans arbete som var att kartlÀgga anvÀndandet utav EDI. Resultatet utav de intervjuer som genomförts har jÀmförts först internt med varandra men ocksÄ med de konstateranden som Stefansson (2002) gjort.Resultatet visar att företagen som deltagit undersökningen anser att deras satsning mot B2B har bidragit med mest positiva effekter, dÄ framförallt att den har bidragit till mindre administrativt arbete, snabbare transaktioner och en bÀttre överblick av verksamheten..

En liten del av 80-talet

Är det möjligt att arbeta med grafik frĂ„n 1980-talet för att forma om och lansera pĂ„ nytt? Kan man komma bort ifrĂ„n klyschor och retro stil för att visa upp en modern syn pĂ„ 1980-talets stil som gĂ„r att anvĂ€nda i dag? Design finns överallt runt omkring oss, det Ă€r en del av vĂ„ra liv och en bestĂ„ndsdel som stĂ€ndigt Ă€ndras av medias rörliga plattform. Den stĂ€ndiga förĂ€ndring som design för med sig blir mĂ„nga gĂ„nger ifrĂ„gasatt och diskuterad inom mediebranschen. Ofta kommer rĂ€tt och fel upp som begrepp inom design om vad som fungerar eller inte, begrepp som jag i mitt arbete lyfter fram och arbetar kring. Genom olika manipulationer och arbete med digital grafik, som pĂ„lĂ€gg av texturer och fĂ€rg/form pĂ„ fotografier, visar mitt arbete en bildserie som Ă€r skapad med fĂ€rg och form frĂ„n 1980-talet. En bildserie som Ă€r framtagen för att fĂ„ svaret pĂ„ om det gĂ„r att lansera gammal grafik pĂ„ nytt och fĂ„ det accepterat i dagens mediala samhĂ€lle..

LÀrplattan i förskolan : En studie om nÄgra förskollÀrares syn pÄ lÀrplattan i förskolan

Syftet med denna studie Àr att undersöka lÀrarens arbete med lÀrplattor i förskolan. Studien har tre frÄgestÀllningar; 1) Hur beskriver förskollÀrarna sin syn pÄ lÀrplattan som pedagogiskt verktyg? 2) Hur beskriver förskollÀrarna sitt arbete med lÀrplattan? 3) Hur beskriver förskollÀrarna lÀrplattans tillgÀnglighet för alla barn? Studien genomfördes pÄ en förskola i Mellansverige. Intervjuer med fyra förskollÀrare genomfördes. Intervjuerna utfördes med en semistrukturerad design; en intervjuform dÀr det finns goda möjligheter anpassa intervjun efter respondenten.

Praktisk analys av rollen som spelproducent

Jag har under mitt kandidatarbete gjort en praktisk studie av producentrollen pÄ det Karlshamnsbaserade spelföretaget Black Drop Studios. I denna slutreflektion gÄr jag igenom min egen process under utvecklingen av en spelprototyp av företagets primÀra produkt, plattforms-racing spelet Boingo. Under produktionen har jag som producent verkat för att effektivisera verksamheten och agerat som en resurs för teamet. Jag har haft dagliga möten och individuella samtal med medlemmarna i gruppen, samt kontinuerligt övervakat och utvÀrderat arbetsflödet genom det web-baserade projektledningsverktyget Redmine. Utöver min roll som producent har jag Àven arbetat med marknadsföring och presentation av den fÀrdiga produkten pÄ Game Developers Conference i San Francisco.

Ny inmatningsfunktion för Arcomas detektorhÄllare

Arcoma is a company that develops and manufactures X-ray equipment for hospitals. One of the most crucial components is the digital detector. Due to the high cost it is made removable so it could be transferred and used in other X-ray apparatus. The detector is placed in a so called detector holder. The current detector has a rectangular shape which sometimes requires a 90 degree rotation to match the shape of the patient.

Upplevelsebaserad kommunikation : Och dess betydelse för marknadskommunikation i framkant

Marknadskommunikation Àr en bransch i stÀndig utveckling. Företag söker nya, smarta sÀtt att nÄ ut till sina konsumenter som stÀller högre krav pÄ att varumÀrken engagerar och aktiverar dem. Företag Àr i behov av att ligga i tÀten inom utvecklingen av marknadskommunikation för att sÄledes stÀrka differentieringen av företagets utbud av produkter och tjÀnster. Denna studie syftar till att bidra med förstÄelse för vad upplevelsebaserad kommunikation Àr och om den har nÄgon betydelse för marknadskommunikation i framkant och i sÄ fall, vilken? Vi har genom ett hermeneutiskt förhÄllningsÀtt och en induktiv ansats analyserat empiri som genererats under vÄra intervjuer med noga utvalda informanter.Studien visar att marknadskommunikation i framkant Àr insiktsfull och att den skapar engagemang dÀr det finns en stÀndig vÀxelverkan mellan företaget och konsumenterna.

Utveckling av Breakoutbox för Fuel Flow Transmitter

Development and construction of an electronic Breakout box is the main work for this thesis. The box is a part of a test system for the component Fuel Flow Transmitter and should convert signals to be suitable for a frequency counter. A previously constructed Breakoutbox for this purpose is being old and needed to be recreated. So SAAB Aerotech, Aircraft services, the company for the thesis work wanted to construct a new, more sustainable Breakoutbox adapted to a more modern technology. The signals to the box comes from the transmitter and should be converted to suitable signals for a frequency counter so it can show pulse and time difference between the signals.

Nyheter pÄ sociala medier : Twitters pÄverkan pÄ anvÀndarnas nyhetskonsumtion

Our digital society encompasses nowadays different channels, which includes social media where many users consider it as a platform where they can fetch news or exchange news and information. This leads to a large spread of news exchange in a very fast speed, which involves the global users within social media to be a part of this social interaction. This study is focused on how Twitter affects the usage of the user?s news consumption. By reaching out to our specific target audience, which includes Twitter users in Sweden, we made a web based survey with a content of relevant questions.

Bibliotekarier i privat sektor

The aim of this thesis is to accomplish an understanding on how librarians experience their professional role at private companies. The study is based on qualitative interviews with persons who have a degree in Library and Information science, but does not work as an ordinary librarian. To answer why the respondents work at private companies, this thesis dwells on how the education in library and information science prepares their students to face an alternative career; why the respondents wants to work at private firms instead of a library; if the salary is a key factor in order to choose a career; if the respondents think the companies appreciate their qualifications, and finally, if the respondents think they intrude on other professions' territory? Working at a private company, with a degree in library- and information science, is not, according to the respondents, easy. Although appreciated by their knowledge in the field of information, the interviewees think that the title librarian is hard to cope with.

Teoretiska perspektiv pÄ musik och insomning - En musikvetenskaplig litteraturstudie om möjliga förklarings- och förstÄelsemodeller

This essay constitutes a literary study investigating how scientific literature within thefield of musicology can benefit to the understanding of how people use music as anaid for sleep and relaxation. Furthermore it aims to answer the question of whatconclusions can be drawn about the music people choose to use in these types ofsituations. The essay depicts the phenomenon of sleep music from several anglesgathered from the literature and investigates several models of understanding howand why people use music as a tool for emotional influence. As a complement to this,and to illustrate the modern usage of music for mind-altering purposes, the essay alsostudies a selection of digital sleeping aids ? apps.The study shows a complexity since the phenomenon can be viewed from severalangles that are not always consistent with each other.

Automatiserad riggning och tidssparande

Denna uppsats handlar om programmering av autoriggningsverktyg för Maya 2013 som skulle effektivisera animeringsproduktionspipelinen genom att spara tid vid riggningsdelen av animeringspipelinen. Vidare handlar denna uppsats om utvÀrdering av tiden som man kan spara vid anvÀndningen av detta autoriggningsverktyg. Verktyget Àr flexibelt pÄ det sÀtt att den stödjer humanoida karaktÀrer och Àr anvÀndbar för mer Àn mÀnskliga karaktÀrer. Tiden som spenderas att manuellt rigga samma typ av karaktÀrrigg varierar frÄn person till person och det kan ta vÀldigt lÄng tid, dÀrför gjordes en enkÀt som delades ut till deltagare som Àr erfarna inom riggningsomrÄdet. Resultaten av denna enkÀt hjÀlper vid berÀkningen av tiden som kan sparas med autoriggningsverktyg i en animeringspipeline. Resultatet av undersökningen visar att man kan spara tid genom att anvÀnda sig ut av ett autoriggningsverktyg istÀllet för att rigga manuellt.

<- FöregÄende sida 60 NÀsta sida ->