Sök:

Upplevelsebaserad kommunikation

Och dess betydelse för marknadskommunikation i framkant


Marknadskommunikation är en bransch i ständig utveckling. Företag söker nya, smarta sätt att nå ut till sina konsumenter som ställer högre krav på att varumärken engagerar och aktiverar dem. Företag är i behov av att ligga i täten inom utvecklingen av marknadskommunikation för att således stärka differentieringen av företagets utbud av produkter och tjänster. Denna studie syftar till att bidra med förståelse för vad upplevelsebaserad kommunikation är och om den har någon betydelse för marknadskommunikation i framkant och i så fall, vilken? Vi har genom ett hermeneutiskt förhållningsätt och en induktiv ansats analyserat empiri som genererats under våra intervjuer med noga utvalda informanter.Studien visar att marknadskommunikation i framkant är insiktsfull och att den skapar engagemang där det finns en ständig växelverkan mellan företaget och konsumenterna. Det är viktigt för företag idag att ställa sig frågan ?hur? man kommunicerar istället för ?vad? man kommunicerar. Informanterna menar att upplevelsebaserad kommunikation handlar om skapande av interaktionsmöjligheter med ett varumärke genom digital eller fysisk tvåvägskommunikation. Studien visar att upplevelsebaserad kommunikation är en central del av marknadskommunikation i framkant.

Författare

Sara Axelsson Wåhlström Anton Lozinski

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..