Sök:

Sökresultat:

1483 Uppsatser om Digital plćnbok - Sida 19 av 99

Design av slutsteg med digital PWM-teknik för gitarr

Softube has developed DSP-card and software for simulation of the sound of old tube amplifiers. The purpose with this thesis is to design a compact amplifier with high power to function together with the DSP-card and build a unit that can replace several other guitar amplifiers. The advantages with that kind of solution could be that it would be cheaper, easier to carry and easier to stor than the real amplifiers. The amplifier that has been designed is of class D type with digital PWM modulator. There is several types of amplifier modules on the market that use analog input signal, but if one of them would be used a D-A converter is needed on the DSP card.

?Pa? internet va?gar jag mer? : En studie om elever syn pa? digitala mediers roll i engelsk spra?kinla?rning.

Digital teknik och media har kommit att bli en del av samha?llet vi lever i idag. I Sverige har kommuner gjort stora satsningar na?r det ga?ller digital teknik, dock a?r det fa? skolor som lyckats integrera tekniken med la?randet pa? ett bra sa?tt. Samtidigt a?r den digitala tekniken en stor del av barn och ungdomars vardag.

"SpÀnnande, men det Àr rÀtt bra som det Àr" : en studie av hur lÀromedelsförlag och lÀrare i religion resonerar kring den framtida lÀroboken

Syftet med denna uppsats Àr att diskutera och redogöra för hur religionslÀrare och lÀromedelsförlag resonerar kring religionskunskapslÀrobokens koppling till digital informationsteknik. Genom intervjuer med lÀrare och lÀromedelsförlag ville jag ta reda pÄ om det finns en efterfrÄgan av en lÀrobok med koppling till digital informationsteknik, vilka funktioner de skulle vilja ha i ett sÄdant lÀromedel och vilken funktion det beskrivs fÄ i undervisningen. Resultaten visar att det finns en efterfrÄgan av lÀromedel med koppling till digital informationsteknik Àven om olika grupper av lÀrare efterfrÄgar olika saker precis som de förhÄller sig olika till teknik och lÀroboken. Resultaten bekrÀftar teorin om att ny teknik i skolan leder till en evolution snarare Àn en revolution dÄ lÀrarna frÀmst vill kunna anvÀnda tekniken till det de redan gör idag. Detta blir en svÄrighet för förlagen dÄ satsningar pÄ digitala funktioner inte tilltalar den grupp av lÀrare som anvÀnder lÀroboken mest idag och den grupp av lÀrare som efterfrÄgar mer digitala funktioner bara ser lÀroboken som en i mÀngden av lÀromedel och antagligen inte kommer att anvÀnda den mer trots nya funktioner..

Kanalsummering : En teknisk analys av skillnader mellan analog och digital summering

Jag har i det hĂ€r arbetet gjort en analys av skillnaden mellan analog och digital summering avljudspĂ„r. Analyserna gjordes med avseende pĂ„ frekvensspektrum, transientrespons och fasdifferens.Det gjordes genom att jag skrev och spelade in tvĂ„ lĂ„tar att anvĂ€nda till analyserna, mixade dessaoch körde ut till 24 separata ljudspĂ„r per lĂ„t. De summerades sedan pĂ„ tre olika mixerbord och i treolika mjukvaror, för att sedan med Adobe Audition analysera hur frekvensspektrum,transientrespons och fasdifferens Ă€ndrats. DĂ€refter gjordes genomsnitt för de analoga och de digitalasummeringarna för att se om det fanns nĂ„gra skillnader dem emellan. Även om det fanns gott omskillnader mellan mixerborden sĂ„ var fasdifferenser det enda som var genomgĂ„ende för alla analogasummeringar mot de digitala..

Simulering, ett alternativ inom produktionsplanering?

Typically, when Faurecia in TorsÄs are planning a new assembly line, one of the steps is to build a full-scale model of the line in card board, a form of mock-up planning. Faurecia has shown interest in finding an alternative methodology. The purpose was to explore the possibility of replacing today's cardboard based mock-up planning with models in a digital simulation environment.The purpose of the thesis has been to answer some of these complex questions; What are the benefits of using a simulation tool? In what way can we use it? If we choose to use a simulation tool, in what way does it affect our way of planning an assembly line? What are the advantages and disadvantages? Are there any economical and social aspects?Our results made us realize that a digital simulation tool does not replace the card board. On the other hand simulation could be used as a complement.

Kommunikation i dubbel bemÀrkelse : EnkÀtsstudie av barnfamiljer och SL:s digitala plattformar 

As a result of a successful human development around the world an extensive urbanization of societies are taking place that are networked in various ways. In these networks, increased travel and digitization are central where individuals and organizations converge in a constant and immediate wireless and mobile technology flow. An example of this is Stockholm and its public transportation company Storstockholms Lokaltrafik (SL). Although most participate in most of the network society, SL is struggling with an audience that seldom travel with them: families with children. We intended to find out how the communication of SLŽs digital platforms could get families to travel more with public transportation.

Interaktiv arbetsbeskrivning

Under framtagandet av nya produkter mÄste ett antal prototyper tillverkas för att verifiera konstruktionen. För en metodingenjör som tar fram reparationsmetoder innebÀr prototyptillverkning att tankar som vÀxt fram under utvecklingsfasen kan provas för första gÄngen pÄ en fysisk produkt. Detta sker relativt sent i produktutvecklingen och eventuella Àndringar som kan uppstÄ pÄ grund av att servicevÀnlighet inte uppnÄs blir mycket kostsamma. Om dÀremot prototypen dÀr metoderna verifieras för första gÄngen Àr digital och detta sker tidigt blir kostnaderna för eventuella Àndringar avsevÀrt mycket mindre. Modellen som ligger till grund för metodstudierna kan sedan anvÀnds för att skapa ett utkast till service litteratur, detta medför att Àven den delen av slutprodukten kommer att vara i fas med övriga utvecklings avdelningar. Under detta projekt har en digital prototyp av en Scania motor anvÀnts för genomförandet av metodstudier.

AnvÀndare frÄn bÄda hÄll ? Utökat informationsstöd inom design av registreringsprocesser

During spring 2001 we have been involved with our bachelor thesis at Doberman Digital Agency, an Internet related webdesign company. We have focused our work on the registration process via digital medias such as the Internet. During our workprocess we have been conducting a number of studies and analyses of workrelated materials. Ethnographical methods such as structured interviews and participant observations were primarily used in our work. We also widely used brainstorming in our designprocess.

Digitala tredimensionella visualiseringsmetoder : ett sÀtt att kommunicera landskap

This thesis investigates the possibilities offered to a working landscape architect by anincreased and altered use of digital 3D environments. A basic assumption is that increased useof digital three-dimensional environments promotes the creative processes and presentationoptions of landscape architects.The thesis is based on literature studies and communication with working landscapearchitects, and includes an investigation of the visualization methods available in the Blender3D modelling software. The thesis provides a thorough survey of what it means to model inthree dimensions, as well as of what modelling methods are feasible for a landscape architectto use. As landscape architects, we work with human and unique processes, and thus it isdifficult to develop standardized and automatic software for our profession. One possiblesolution is to turn to open source development, where software and models are shared andanyone can contribute.

AnvÀndargrÀnssnitt för taltidningar.

Taltidningen Àr en inlÀst tidning som personer med svÄrigheter att lÀsa en vanlig tidning kan fÄ. Tidningen sÀnds förvrÀngd via radio sÄ att endast prenumeranter skall ha tillgÄng till den. FörvrÀngningen krÀver att prenumeranter har en sÀrskild typ av mottagare hemma. Mottagaren som anvÀnds idag spelar in tidningen pÄ ett kassettband som sedan kan lyssnas av pÄ vilken bandspelare som helst. Mottagarna Àr dock dyra att underhÄlla och det Àr svÄrt att fÄ tag pÄ nya.

Professionella samtal i specialpedagogens yrkesroll

AbstractIn this text the attitudes towards and using of blogs in teaching Swedish toteenagers will be explored. The results are based on a survey made amongst 17teachers and 58 students from all over Sweden. The end results show that theusage of blog still hasn?t found a permanent way into the classrooms, but has anappeal to and is being used by predominantly younger teachers both, male andfemale, with a positive response from students regardless of gender. Theconclusion is that using web tools like the blog is an easy first step for schools toconnect to the digital society of the 21stcentury and take advantage of the perksavailable in the digital classroom.Svensk titel:Blogg + Svenska =Sant? ? Bloggande i undervisningen i svenska.Engelsk titel:Blog + Swedish =True? ? Blogging in teaching Swedish.Ämnesord: Blog, Web 2.0, digitalt klassrum, svenska, undervisning,kompetensutveckling.

Digitalt berÀttande- en studie frÄn tre perspektiv

Syftet med detta examensarbete Àr att 1) undersöka och beskriva vad digitalt berÀttande Àr, 2) redogöra för hur det i allmÀnhet anvÀnds idag, samt 3) utvÀrdera dess potential som pedagogiskt redskap i skolan. Vi har i vÄrt arbete utgÄtt ifrÄn socio-kulturell teori. Via intervjuer med personer med erfarenhet av digitalt berÀttande frÄn Helsingborg och Landskrona har vi undersökt hur digitalt berÀttande anvÀnds dÀr. Under namnet digitalt berÀttande verkar metoden inte anvÀndas i skolorna i Helsingborg och Lanskrona. VÄra slutsatser Àr att digitalt berÀttande anvÀnds pÄ olika sÀtt pÄ de tvÄ institutioner vi fokuserat pÄ, Dunkers Kulturhus i Helsingborg och Folkets hus i Landskrona.

Smart consumer. En studie om pÄverkan av den digitala kommunikationen pÄ konsumentbeteendet

Dagens dynamiska situation pÄ marknaden sÀtter spÄr pÄ den befintliga marknadsfilosofin med fokus pÄ kommunikationen mellan företaget och konsumenten. Den moderna teknologin och Internet har utvecklats och blivit mer tillgÀngliga, vilket har bidragit till att den moderna konsumenten tillbringar en stor del av sin tid pÄ Internet. De digitala nÀtverken och kommu-nikationen inom dem förÀndrar konsumentbeteenden och attityder, frÀmjar konsumenters sjÀlvstÀndighet samt ger kontroll över köpbesluten. De hÀr trenderna pÄverkar dagens detalj-handel, dÀr konkurrensen och kampen om kundernas lojalitet ökar. Konventionella marknads-föringsstrategier förÄldras snabbt under dagens förlopp och krÀver mer kreativitet och enga-gemang av företaget.

Magasin i nya medier - Konkurrent eller komplement till pappersversionen?

Det papperslösa samhÀllet har varit ett begrepp i över trettio Är, men Àn lÀser vi tidskrifter och magasin i pappersform. Vi konsumerar dock dagligen allt mer information och mycket av denna Àr i digital form. Tidskriften Àr en produkt som liksom CD-skivan Àr möjlig att helt och hÄllet digitalisera. Kanske Àr det en anledning till att upplagorna minskar för mÄnga tidskrifter i Sverige? Denna rapport syftar till att nÄ en fördjupad förstÄelse för hur svenska tidskrifter möter den digitala utvecklingen i fyra kanaler; webbplats, Twitter, Facebook och applikation för iPad (digital utgÄva).

Att bygga kundrelationer med hjÀlp av communities

The advancements in digital technology and its availability contribute to the transfer of companycentricproduct development and value creation to networks or communities. It also changes the basisfor creation of customer relationships as described in previous research on Customer relationshipmanagement (CRM). The purpose of this case study was to gain an understanding of how companieslike our case study object Memoto who developed a physical product which gets added-value fromdigital product-related services looks upon product-centered communities as a way of buildingcustomer relationships. How Memoto looks upon incentives for participation in product-centeredcommunities was also examined.Our research indicated that firms in the start-up phase (which Memoto was when this study wasconducted) initially want to have more control over the process of innovation and hence have directcontact with end-customers. The reason for this is because they see a need to define the basis forfurther innovation work.

<- FöregÄende sida 19 NÀsta sida ->