
Sökresultat:
1518 Uppsatser om Digital mediekompetens - Sida 41 av 102
Meetia : Framtiden för utbyte av digital information
I dagens affärssamhälle är utbytet av vanliga visitkort i papper enormt. Det är utan tvekan det ledande sättet för människor som träffas första gången att utbyta information i en affärsrelation. Det finns brister gällande uppföljning och hantering av vanliga visitkort och projektgruppen började då fundera på alternativ till pappersvisitkorten.I dagens samhälle flyttas alltmer teknik till mobiltelefoner. En mobiltelefon kan idag användas till allt från att göra bankärenden till att läsa tidningen på nätet, vilket för 15 år sedan skulle låta helt orimligt. Det dyker dagligen upp nya mobilapplikationer som ska underlätta och effektivisera vardagen på något sätt och marknaden är enorm.
Vidareutveckling av maxeffektföljandemätutrustning för solpaneler
För att kunna utvärdera resultaten av solcellsforskningen på Uppsala Universitet krävs anpassad mätutrustning. Idag finns en krets som kan följa maxeffektspunkten på en solpanel genom att använda en MOSFET som variabelt motstånd och styra detta via en lågpassfiltrerad PWM-signal från en enkapseldator. Enkapseldatorn mäter kontinuerligt spänning och ström via dess analog-digital-ingångar (ADC ingångar). Strömmen och spänningen skickas också analogt ned till en multimeter i testlabbet som loggar datan. Analoga signaler är mer störningskänsliga än digitala och kräver också minst två sladdar ifrån varje solpanel till testlabbet.
Webbdesign för iPhone
Detta kandidatarbete utgår ifrån vilka aspekter som är viktiga att tänka på när
man anpassar av en webbsida till en mobil enhet och de problem som uppstår när
en
webbsida skalas ner till en låg skärmupplösning. Vi har behandlat
användarvänlighet, designprinciper, grafiska element och tekniska aspekter för
att svara på problemformuleringen. Slutsatsen vi kommit fram till är ett antal
punkter inom områdena ovan..
Twittra, gilla, mäta - En studie av åtta företags arbete med sociala medier
This thesis investigates and analyses the social media strategy of eight companies. How the companies measure and evaluate their activity and investments in social media channels in general, and Facebook in particular is studied through qualitative interviews. The findings are then compared and analysed. Findings indicate that companies' social media presences to a large extent are dependent on individual employees with high levels of interest for the area and that companies that have integrated social media into their others operations see more value from their efforts..
Matte Painting : Skapandet av en virtuell kuliss
Det här kandidatarbetet kommer framförallt att beröra filmtekniken, Matte Painting, men vi kommer även röra oss runt omkring ämnet och presentera andra delar från filmproduktionen och framförallt postproduktionen för att lättare kunna sätta Matte Painting i ett relevant sammanhang. Vi jämför Matte Painting med en teaterkuliss, en bakgrund som på nära håll eller ses från fel vinkel kan bryta illusionen av att det är en verklig miljö. Vi undersöker och presenterar hur man kan bygga upp en digitalt skapad Matte Painting som möjliggör att inte behöva åka land och rike runt efter den idealiska filmplatsen, utan kan spela in filmscenen i en studiomiljö. Vi analyserar existerande filmscener som har använt sig av Matte Painting, gör jämförelser mellan olika användningsområden för Matte Painting samt diskuterar fram en slutsats som besvarar vår frågeställning: ?Hur har utvecklingen av filmtekniken, Matte Painting, sett ut och hur kan man tillämpa en digital Matte Paint i postproduktion för att förstärka helhetsupplevelsen av en filmscen?? --- This thesis will primarily concern the film technique, Matte Painting, but we will also roam around the subject and introduce other elements of the film production, and above all post production for ease of putting Matte Painting in a relevant context.
Att följa eller att följas : En kvalitativ studie om Instagrams funktioner för trettonåriga tjejer
I denna studie visar det sig att en viktig funktion med Instagram är att socialt interagera med andra människor. Deltagarna ser Instagram som en digital värld och att man besitter två olika jag, ett i ?verkligheten? och ett på Instagram. Det visar sig att jaget pa? Instagram tar sig större friheter och vågar uttrycka sig mer fritt än i ?verkligheten?.
Är Mjukvaru-EQ:s så bra som utvecklarna lovar? : En jämförelse av hårdvaru- och mjukvaru-EQ:s
I denna uppsats undersöks skillnaden mellan EQ:s som analog hårdvara och dess digitala motsvarigheter, dvs. emuleringar i pluginformat. I uppsatsen undersöks enheterna genom tekniska mätningar samt lyssningstest. I mätningarna gick det att se tydliga skillnader i övertonsdistortionen även om resterande parametrar var bra emulerade. I lyssningstesten uppfattade lyssningspanelen relativt stora skillnader mellan enheterna.
IT som administrations- och informationsverktyg inom förskolan
Undersökningens syfte har varit att studera förskolepedagoger/lärares attityd till att förmedla information och utföra administrativa uppgifter digitalt med hjälp av moderna verktyg samt undersöka hur de kommunicerar med föräldrar idag. Studien är av kvantitativ art och har genomförts med hjälp av enkätundersökning. Enkätundersökningen gick ut till olika kommuner i Sverige för att få ett resultat som kan representera hela landet. För att påvisa hur lyckade informationskanaler kan se ut så genomfördes även två exempelfall. Resultatet visade att det fanns en mestadels positiv attityd till digital förmedling samtidigt som det diskuterades mycket om vikten av integritet och säkerhet..
Sista Bossen
Vår produktion består av en speltidning, i både digital och tryckt form, som kretsar runt ett community av skribenter och forumiter. Målet var att skapa en oberoende tidning med fokus på åsikter och upplevelser, där majoriteten av det redaktionella materialet var skrivet av läsare. Vårt arbete gick ut på att formge, illustrera och distribuera denna tidning, men även att söka annonser, utforma en webblösning för kommunikation mellan användarna samt bedriva övrig företagsverksamhet (så som externa beställningsjobb inom media) för att ro i land projektet..
Matte Painting - Skapandet av en virtuell kuliss
Det här kandidatarbetet kommer framförallt att beröra filmtekniken, Matte
Painting, men vi kommer även röra oss runt omkring ämnet och presentera andra
delar från filmproduktionen och framförallt postproduktionen för att lättare
kunna sätta Matte Painting i ett relevant sammanhang.
Vi jämför Matte Painting med en teaterkuliss, en bakgrund som på nära håll
eller ses från fel vinkel kan bryta illusionen av att det är en verklig miljö.
Vi undersöker och presenterar hur man kan bygga upp en digitalt skapad Matte
Painting som möjliggör att inte behöva åka land och rike runt efter den
idealiska filmplatsen, utan kan spela in filmscenen i en studiomiljö.
Vi analyserar existerande filmscener som har använt sig av Matte Painting, gör
jämförelser mellan olika användningsområden för Matte Painting samt diskuterar
fram en slutsats som besvarar vår frågeställning:
?Hur har utvecklingen av filmtekniken, Matte Painting, sett ut och hur kan man
tillämpa en digital Matte Paint i postproduktion för att förstärka
helhetsupplevelsen av en filmscen??
---
This thesis will primarily concern the film technique, Matte Painting, but we
will also roam around the subject and introduce other elements of the film
production, and above all post production for ease of putting Matte Painting in
a relevant context.
We compare Matte Painting with a theatrical backdrop, a background that closely
or viewed from the wrong angle can break the illusion that it is a real world
environment. We will investigate and present how to build a digitally created
Matte Painting that enables not having to travel across the country for the
ideal film location, but can shoot the scene in a studio environment.
We analyze existing film scenes that have made use of Matte Painting, making
comparisons between different uses for Matte painting and discuss a conclusion
that answers our main question:
"How has the evolution of the film technology, Matte Painting, looked like and
how you can apply a digital matte paint in post production to enhance the
overall experience of a movie scene?".
Vegetation och lutningars påverkan på osäkerheten hos laserdata för en ny nationell höjdmodell
Lantmäteriet har fått i uppdrag att ta fram en Ny Nationell Höjdmodell (NNH) över Sverige. Höjddata samlas in med flygburen laserskanning (FLS) och osäkerheten i höjd ligger generellt sett under 0,1 m på hårda plana ytor, dock kan osäkerheten öka avsevärt i terrängtyper med tät vegetation eller i områden med starkt sluttande terräng. Syftet med detta examensarbete är att kontrollera hur osäkerheten påverkas av olika vegetationstyper samt olika lutningsgrader. Provningen utfördes i delar av Avesta och Hedemora kommun i april 2012, där nio olika provytor kontrollerades enligt den tekniska specifikationen SIS-TS 21145:2007 ?Byggmätning ? Statistisk provning av digital terrängmodell?.
Analys av sprickorientering i Aitik
Aitik-gruvan utanför Gällivare är en av Europas största koppargruvor. Malm bryts i dagbrott och släntdesignen bygger till stor del på undersökningar och karteringsarbeten från 1970- och 1980-talet. Idag når dagbrottet betydligt djupare nivåer jämfört med då dessa studier utfördes. Det var därför aktuellt med en ny undersökning för att avgöra om det råder liknande eller förändrade förhållanden beträffande spricksituationen i dagbrottet. I detta examensarbete utfördes sprickkartering med hjälp av digital stereofotogrammetri, i syfte att kartera nya blottade delar i dagbrottet.
Skötsel och planteringsråd för perenner i digital form : ett förslag baserat på en undersökning i Skånska Garden-centers
Som nybliven husägare ställs man inför många nya problem, man har helt plötsligt blivit med trädgård och denna skall fyllas med växter. Sedan skall man komma ihåg vad det man har köpt heter och viktigast av allt hur man får sina dyrt inköpta nya perenner att överleva och helst få tillväxt. Jag fick en idé om hur man kunde lösa problemet och det bästa av allt var att min idé inte fanns förut.
Detta examensarbete handlar om ett faktaförberedande arbete för att senare kunna skapa ett modernt och skräddarsytt digitalt redskap till personer som är innehavare av en trädgård och besitter en klen kunskap om perenners ståndort, skötsel och egenskaper.
Det är till för dem som önskar hålla sina perenner vid god vigör, med minsta möjliga tankearbete och tid. Denna produkt kan med en viss utbyggnad i framtiden också passa yrkesfolk som ritar och projekterar för den privata sektorn.
Examensarbetets uppbyggnad består av följande delar:
En undersökande del vilken består i att jag valde tre Garden-centers och intervjuade både personal och kunder för att få fram fakta, frågeställningar och kunskapsnivåer som jag kunde använda av skapandet av mitt digitala program. Jag läste också litteratur om skötsel där jag identifierade olika parametrar som behövs för perenners sunda överlevnad.
En databasdel.
Strömmande video i trådlösa mesh nätverk : Streaming video in wireless mesh networks
This document?s content is the final report of the master´s dissertation Magnus Hällström did during springtime of year 2013. The dissertation?s subject is 802.11s wireless mesh networks with streaming video as a focus point. During the dissertation a wireless mesh network was set up with different attached cameras for streaming video. A sun panel solution was also tested with the goal of creating a package with a self-configuring network node streaming video, powered by nothing but solar energy. .
Multimedia och museer : En uppsats om förväntningar, problem och nya målgrupper
?Multimedia and museums - A thesis about expectations, problems and new target audiences? is a thesis about what it means for museums to work with multimedia in it´s public activities today. This paper also focuses on how this development is received by museum employees. Amongst other issues questions concerning new target audiences, application areas and economy is discussed. References are made to both the current discussion about new media and more traditional issues concerning museums, like authenticity for example..