Sök:

Sökresultat:

1502 Uppsatser om Digital förvaring - Sida 18 av 101

Dagens Nyheter 3.0 : En kvalitativ jÀmförelsestudie av dagstidningens form i tryckt format respektive applikationsformat

A daily newspaper?s main purpose is to inform its readers without creating noise. Theimportance of the visual presentation is therefore of weight for an effectivecommunication process. This study informs about the importance of typography inthe visual decoding process. The study includes the Swedish newspaper DagensNyheter?s transition from printed media to digital media adapted to an Ipad.

Katastrofisk design : Ett designförslag för en digital scenarioeditor

MÄlet med det hÀr arbetet var att skapa en konceptuell designprototyp för en scenarioeditor Ät en digital version av utbildningsverktyget Emergo Train System. Rapporten Àmnar ta upp och presentera den arbetsprocess som lett fram till designprototypen och dess utvÀrdering. I rapporten tillkommer Àven en diskussion kring hur en scenarioeditor bör utformas för att stödja skapandet av ETS-scenarion samt hur ett flexibelt arbetssÀtt stöds i form av skapandet av scenariorepresentationer.Intervjuer genomfördes med instruktörer och systemansvarige för ETS, samt observationer av iordningstÀllande av ett ETS-scenario. Datainsamlingen analyserades och resulterade i en kravspecifikation för den digitala scenarioeditorn. Den prototyp som utformades gjordes sÄ i pappersformat och utvÀrderades tillsammans med personal frÄn Katastrofmedicinskt centrum i Linköping. .

Undersökning av Södra-transportörernas anvÀndande av KOLA-systemet

The purpose of this study was to create a picture of SödraŽs round wood transporters usage, and positive or negative experiences of the KOLA-system. The KOLA-system, owned and managed by SDC, is a program for handling timber orders and displaying their locations on digital maps. The study was conducted as a twenty-three question internet-based survey. Of those asked to complete the survey, 57 percent chose to answer the questions. The results of the study indicated that several of the transporters found the system quite good and used it to a large extent. The system also had many deficiencies however, and there was clear potential for further increasing the usage of the system.

?Ett fantastiskt redskap!? En studie om hur personer i Äldern 65 ? 75 Är anvÀnder och upplever Internet i sin vardag

The main purpose of this master thesis is to investigate how six elderly individuals, 65-75 years old, use and perceive Internet in their everyday life. The focus in this study is to enlighten elderly people as Internet-users.In 2010 many elderly people are still digital excluded. In Europe and in Sweden efforts are made to educate citizens to use the Internet, and that benefits of the digital society should be available to all.This study is based on the following questions: what made the informants take an interest in the Internet in the first place? How and for what purpose do they use it? And how do the informants regard to their own Internet usage and its importance in society?We interviewed six people aged 65-75 years old, using semi-structured questions. The data was analyzed by using the theory developed by Hektor concerning Internet and information behaviour in everyday life.

Digitala Lathundar

Patrullerande poliser i Malmö har en varierande och oförutsÀgbar arbetsmiljö. NÀr de kommer till hÀndelser dÀr de Àr osÀkra pÄ hur de ska agera kan de konsultera tryckt metodstödsmaterial. Dessa tryckta handböcker Àr ofta utdaterade och icke-standardiserade. Tillsammans med Polisen i Malmö har vi tagit fram ett förslag till hur en digital version av denna typ av material kan se ut, med förslag kring grÀnssnitt och informationsrepresentation, och en diskussion kring vilka potentiella konsekvenser ett mediebyte kan fÄ för poliserna ute pÄ fÀltet. För att ta fram dessa designförslag anvÀnde vi oss av ett antal interaktionsdesignmetoder. Dessa utvÀrderar och diskuterar vi, utifrÄn hur vÀl de fungerar inom en myndighet som Polisen, i kontexten patrullerande poliser i Malmö..

En studie om den svenska marknaden för centralstyrda digitala skyltar

Den hÀr studiens syfte Àr att analysera den svenska marknaden för centralstyrda digitala skÀrmar. Studien görs mot bakgrund av en liknande studie som genomfördes vid Handelshögskolan i Stockholm 2007, som bland annat visade att marknaden inte var mogen för det hÀr mediet. Den hÀr studien Àmnar sÄledes utreda om man kan dra andra slutsatser om marknaden 2010 och ge förslag pÄ implikationer utifrÄn nuvarande marknadssituation.Studien Àr av kvalitativ karaktÀr och bygger till stor del pÄ intervjuer med ett antal utvalda leverantörer och köpare av digitala skyltar, som samtliga besitter stor kunskap om produkten och branschen.Marknaden för digital skyltning har haft en mycket intressant utveckling de senaste Ären och vÀxt kraftigt i rÄdande finanskris. Man kan se en ökad förstÄelse och kunskap för produkten hos köparna, vilket har lett till att de skillnader som fanns mellan köpare och sÀljare gÀllande kunskap om digital skyltning mer eller mindre har försvunnit. Idag bidrar istÀllet köparna i stor omfattning till att skapa framtidens digitala skyltning.Man kan se hur produkten strÀcker sig till allt fler anvÀndningsomrÄden och integreras med andra tekniska produkter.

Universe-defining rules

Abstrakt I detta arbete undersöks hur konceptet lek gÄr att applicera pÄ digitala spel och hur man presenterar ett fiktivt universum och de regler som definierar det universumet. Syftet med denna undersökning Àr att öka kvaliteten pÄ digitala spel för spelare genom att öka förstÄelsen för hur sÄdana regler introduceras. FrÄgestÀllningen som Àmnas att besvaras Àr ?hur kan man introducera realistiska, semi-realistiska och fiktiva regler i ett spel??. Undersökningen baseras delvis pÄ analyser kring varför vissa introduktioner av regler ofta accepteras och andra inte, dels pÄ utvÀrdering av en gestaltning och dels pÄ tidigare forskning. Denna undersökning Àr indelad i tvÄ delar; en researchdel och en produktionsdel.

Utveckling av projektlaborationför signalbehandling : med digital signalprocessor programmeradmed LabVIEW och Matlab

This report describes how to process audio signals in real time with a digital signalprocessor. The digital signal processor used in the thesis and described in the reportare the Blackfin processor ADSP-BF537 from Analog Devices.In the body of this report there is theory of the processor characteristics and thevarious programming languages used. All experiments that were made on theprocessor are described, these descriptions also help in understanding the annexeswhere the experiments will be presented. The body of this report also describes theprogram used to do experiments. Testing the CPU limit was done and the results arepresented to get a good view of what it can handle.

Portfolio som arbetsredskap i skolan. : En studie kring portfolio och dataprogrammet Portfolio Manager 2.

Portfoliometodik Àr idag ett kÀnt begrepp, likasÄ digital elevportfolio. BÄda dessa begrepp, och en av de programvaror som frÀmst Àr utvecklade för att vara en aktiv digital elevportfolio, har en central roll i den hÀr studien. Portfolio Manager 2, som programmet i frÄga heter, Àr utvecklat i Sverige av svenska pedagoger.Studien har en kvantitativ ansats med enkÀter som redskap. En köns- och specialpedagogisk betraktelsegrund fanns i studien, vilket ocksÄ resulterade i nya pedagogiska rön.Studien Àr utförd i 5 klasser pÄ 2 olika svenska skolor i slöjd, dÀr samtliga elever gick i Äk 5.LÀrarenkÀten var utformad sÄ att den skulle kunna ge en bedömning av ?fenomenet? PM2 som helhet, dÄ PM2 Àven innehÄller verktyg av det mer administrativa slaget.Studiens resultat bekrÀftar tidigare studier, dvs.

Interaktiv arbetsbeskrivning

Under framtagandet av nya produkter mÄste ett antal prototyper tillverkas för att verifiera konstruktionen. För en metodingenjör som tar fram reparationsmetoder innebÀr prototyptillverkning att tankar som vÀxt fram under utvecklingsfasen kan provas för första gÄngen pÄ en fysisk produkt. Detta sker relativt sent i produktutvecklingen och eventuella Àndringar som kan uppstÄ pÄ grund av att servicevÀnlighet inte uppnÄs blir mycket kostsamma. Om dÀremot prototypen dÀr metoderna verifieras för första gÄngen Àr digital och detta sker tidigt blir kostnaderna för eventuella Àndringar avsevÀrt mycket mindre. Modellen som ligger till grund för metodstudierna kan sedan anvÀnds för att skapa ett utkast till service litteratur, detta medför att Àven den delen av slutprodukten kommer att vara i fas med övriga utvecklings avdelningar.

Att vÄga möta framtiden ? Skolchefers arbete för att möjliggöra digital mediekompetens i dagens och morgondagens skola

Att vÄga möta framtiden ? Skolchefers arbete för att möjliggöra digital mediekompetens i dagens och morgondagens skolaFörfattare:MIKAEL CEDERBOMUppdragsgivare:Karin Fogelberg vid JMGKurs:Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskapOmfattning:15 högskolepoÀngTermin:HT 2009Handledare:Annika BergströmSyfte:Dagens ungdomar mÄste kritiskt och kreativt kunna möta det digitaliserade samhÀllet. HÀr spelar skolan en avgörande roll, och inte minst skolcheferna som bestÀmmer det övergripande ramverket för hur digital mediekompetens ska realiseras bland skolledare, lÀrare, och elever. Men deras uppdrag Àr komplext eftersom implementering Àr svÄrhanterligt, samt att ansvaret för den lokala skolan och dess utveckling styrs bÄde av kommunen och inifrÄn den egna skolan. DÀrför Àr det inte sjÀlvklart hur skolcheferna idag jobbar för att frÀmja digital kompetens i skolan.

Talar de om samma sak? : LÀrares respektive skollednings syn pÄ implementeringen av digital teknik i en F-6-skola

Syftet med denna studie Àr att fÄ en insikt i lÀrares respektive skollednings syn pÄ implementering av digital teknik i undervisningen pÄ en mindre F?6-skola. Genom enkÀter till samtliga lÀrare pÄ skolan samt intervjuer med fyra lÀrare och rektor pÄ skolan undersöktes hur de ser pÄ syftet med implementeringen och hur de anvÀnder den utrustning de har tillgÄng till. De tillfrÄgades Àven om hur de ser pÄ resultatet och vad de kan ange som framgÄngsfaktorer respektive hinder i implementeringen. Genom att anvÀnda ett verksamhetsteoretiskt perspektiv gavs möjlighet att undersöka hur individer som innehar olika positioner i en organisation samverkar i implementeringsprocessen.

UtvÀrdering av grafisk utvecklingsmiljö för programmering av signalprocessor

This work aims to evaluate the possibility of using a graphical programming language to develop software for a digital signal processor. A fixed-point digital signal processor called Blackfin BF-537 is used for this. Instead of using conventional programming languages, like C or assembler, for software development the possibilities to use a graphical environment to fill the same purpose are examined. The development environment primarily used is NI LabVIEW, but also the use of Mathworks Matlab Simulink is investigated. A variety of programs consisting of various signal processing operations and utilities are developed using these development environments.


MjölksammansÀttning hos djur som helt eller delvis fastar under digivningsperioden

This literature study assembles current knowledge about CODD (Contagious Ovine Digital Dermatitis). The aetiology of this disease is not completely known and to obtain a manageable overview, this study aims to summarize the knowledge from published studies and shed light on the subject. Search for literature on the subject has been made in the Web of Knowledge, PubMed and Google Scholar, and has been compiled in this paper. Footrot and ovine interdigital dermatitis are differential diagnosis of CODD and they possibly have a common role in the emergence of CODD. Several studies have drawn parallels to bovine digital dermatitis.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->