
Sökresultat:
7505 Uppsatser om Digital Design - Sida 64 av 501
Cloudmetoden - Utveckling av ett alternativt arbetssätt för produktion i digitala medier
Denna slutreflektion kommer att beskriva planeringen och utvecklingen av en
alternativ sorts arbetsmetod kallad Cloudmetoden, vilken lämpar sig för mindre
arbetsgrupper som utvecklar digitala medier (i vårt fall spelproduktion).
Slutreflektionen kommer att innehålla beskrivningar om vilket typ av
problematik som gjorde att vi valde att skapa ett eget sätt att arbeta. Vi
diskuterar och jämför vår arbetsmetod med redan existerande projektmetoder inom
digitala spel. Vi kommer nämna de produkter som har skapats med hjälp av vårt
arbetssätt och hur vi arbetade med dessa.
Nyckelord: Cloudmetoden, spelproduktion, projektmetod, alternativ, digitala
medier.
This text will describe the planning and development of a new kind of working
method we call The Cloud Method , which is suited for smaller teams who develop
some kind of Digital Media. (In our case, video games).
En plattform för digitala läromedel
Målet med projektet har varit att skapa ett konceptförslag för en platt-form för digitala läromedel, riktad till elever i grundskolans låg- och mellanstadie. Syftet har varit att uppmärksamma och ge idéer hur man med hjälp av ny teknik bättre kan anpassa läromedel till den individuella elevens behov och förutsättningar för lärande samt hur användningen av digitala läromedel och e-papper kan skapa en bättre och mindre papperintensiv skolmiljö.I bakgrunden till projektet behandlas argument varför integrationen av digital teknik i tidig ålder är viktig för att förbereda eleven för en livslång digital kompetens och det redogörs hur studieresultat, motivation och hälsa påverkas av en mer frekvent datoranvändning i skolan, baserat på befintliga studier och intervjuer med lärare och specialpedagog. Målgruppsstudier har genomförts i form av observation av en skoldag i tredjeklass och intervjuer med elever och lärare. Kortfattat redogörs även för befintliga elevdatorer på marknaden och ny teknik som e-bokläsare och webbbaserad, centraliserad datorkraft. Resultatet är en personlig studentenhet som kombinerar funktionen av en interaktiv e-boksläsare med kapacitet till mer avancerade datorfunktioner i form av en bärbar tunn klient dator.
Design av förarhytt till skördare
This bachelor?s degree thesis was conducted in mechanical engineering at Halmstad University during spring semester 2010 in close collaboration with the company Gremo AB, located in Ätran, Sweden. Gremo AB produces, developes and sales forest machines in both Sweden and on the international market.Gremo AB belongs to one of the market leaders in forest industry, especially with their forwarder. In order to become a market leader even with their harvester, the company decided to change the harvester to have a swivel and a leveling driver cabin.The aim with this bachelor?s degree thesis was to develop a design concept for the harvester driver cabin, which Gremo AB can apply on the new harvester.
Förbättrad vakuumtätning mot kabeln under plastextruderingsprocessen
This thesis is about developing a design that provides improved vacuum seal between a lead coating and a plastic coating during plastic extrusion processes of cables. This report is a part of the course MSGC 17 for Bachelor Engineers in mechanical engineering.The work is performed at Nexans Norway AS in Halden where they have a production of high voltage cables for sea-, and offshore industry. A problem they face is that they do not get enough good seal at the attachment to the plastic extrusion machine. They want to achieve a vacuum between a lead coating on the cable and a plastic coating of the cable for plastic extrusion, which is something they do not achieve today. The thesis is thus to come up with a design that provides better sealing against the cable.The work involves a construction part with the phases of product development processes.
Grafisk profil Citytryck
Sammanfattning
Mitt arbete handlar om datorn som hjälpmedel i matematikundervisningen på Malmös gymnasieskolor. Syftet med detta arbete var att kartlägga tillgången till och använd-ningen av datorn som hjälpmedel i matematikundervisningen på Malmös gymnasiesko-lor. Utgångspunkt för detta arbete var att större tillgång till datorerna leder till större användning. För att uppnå syftet har jag formulerat några frågeställningar om i hur stor utsträckning datorer används i matematikundervisningen och vilka datorprogram mate-matiklärarna använder på dessa skolor. Jag har även undersökt om det finns några framtida planer för förändring av tillgångar till och användning av datorer i undervisningen.
Papper och penna eller tangentbord och skärm? Vilka verktyg erbjuder gymnasielärare i svenskundervisning?
Syftet är att undersöka hur ett antal gymnasielärare som undervisar i svenska ser på datortillgång och datoranvändning, samt vilka krav de ställer på elevernas datoranvändning i kursen Svenska A. Undersökningen genomfördes via en webbenkät, vilken distribuerades under mars 2009. Resultatet av webbenkäten ställs mot beskrivningar av förutsättningar för skrivande och aktuella styrdokument. Tillgången på lärardatorer är otillräcklig och tillgången på elevdatorer är ännu mera otillräcklig. Datormedierad kommunikation används för att effektivisera undervisningen och för att nå eleverna med information.
Geoteknisk bärförmåga hos borrade injekterade pålar i åsmaterial Fältförsök: Slussen i Stockholm
This thesis describes the redesign ofequipment designed for drying bags thatis used in Fresenius Kabis´manufacturing of their nutritionmedicine in Uppsala. The need of thistask arise during the start of thedevelopment of a new packaging line werethis equipment were meant to be used. Anevaluation of the bagdryers capacity andcapability was necessary.The work started with gathering ofinformation from suppliers of the usedcomponents and from the responsibleengineers for this equipment. Aneducation to learn how the equipmentworked and how to operate it were taken.That was followed by the creation of astudy plan were the tests were plannedto test different parameters effect onthe drying result and to see if thebagdryer managed to handle the bags ofthe correct format in the pace that theequipment should be designed for.The test results detected a need ofdesigning a unit with a function thatholds the bags in place while passingthrough the dryer in order to attainhigh quality results. The results werelater used for optimization of thedesign.
Digitala verktyg i skolmiljön - en studie av lärares användande av digitala verktyg / Digital tools in the school environment - A study of teachers' use of digital tools
Lärare i Sverige har större tillgång till digitala verktyg än i andra jämförbara länder, trots detta visar rapporter att lärare i svenska skolan inte använder sig av dessa i den mån möjligheter finns. Vi undersöker därmed: Vad är avgörande för hur och om lärare använder digitala verktyg i sin undervisning i ämnet samhällskunskap? Samt; Hur kan vi förstå de skillnader som uppvisas mellan olika lärares användande och förhållningssätt till digitala verktyg. Vi närmar oss frågorna utifrån Giddens struktureringsteori som menar att strukturer och aktörer inte verkar i vakuum utan samspelar och påverkar varandra. Med avstamp i teorin har vi valt att genomföra kvalitativa intervjuer med lärare och elever samt har vi genomfört ett antal observationer.
Aktiv design av internetbaserade självhjälpstjänster - gentemot spelberoende. Att påverka en individs förhållningssätt mot sitt spelande
Technological developments have affected many different areas. Something that has undergone major changes in this respect is gambling. Because of technology, the accessibility to games has never been greater. Using smartphones, tablets and online casinos makes it possible to play virtually any time of day no matter where you are. This development has caused that more people, got stuck in a gambling addiction which have become an increasing problem in the last decade.
Moibl interaktion i kollektivtrafik
In this paper we take a look at digital applications to help the user with public transportation. The main goal was to evaluate the problem a user can face when aiming to use the public transportation system, and to create a application for Apple Iphone that can enhance and help the user, no matter if he is familiar with the local public transportation system, or if he is less familiar with it. The aim was that the user wouldnt need any previous knowledge to be able to use our application. We combined Location-Based Services with Realtime-travelinformation and trip planning to examine if this combination could make both of the two different user-groups satisfied. To understand the problematics a user faces when approaching the public transportation-scene, Scenario-Based Design is evaluated as a method to grasp this problem.
Effekten av design och radla?ngd pa? en handha?llen dator - designriktlinjer fo?r presentation av text pa? ett litet ska?rmutrymme
Denna kandidatuppsats är en uppsats gjord på Programmet för Pedagogisk Mjukvaruutveckling vid Högskolan i Halmstad år 2004. Uppsatsen tar upp problemet med att presentera stora mängder text på små skärmar samt vad tidigare forskning framför om design mot dessa. Syftet med uppsatsen var att undersöka effekter som kan påverka läsförståelsen och läsbarheten vid läsande på handhållna datorer. Den litteratur vi använde bestod främst av artiklar inom området för design, framförallt design mot små skärmar. Den primärdata vi fick fram insamlades genom ett läsförståelse test med efterföljande djupintervju angående läsbarhet.
Kognitiv träning vid depression
Depression är en vida utbredd sjukdom. Kognitiv träning skulle kunnavara en kostnadseffektiv och lättillgänglig intervention att bemötasjukdomen i ett tidigt skede. Tidigare forskning tyder på att kognitivträning har effekt på depression och kognitiva nedsättningar. Dennastudie ämnade undersöka om träning hemma skulle leda tillförbättringar av depression, och om dessa berodde på träningen i sig.Fyra deltagare med depressionssjukdomar genomförde träning medPaced Auditory Serial Addition Task (PASAT). Studien hade en n=1-design med för- och eftermätningar, och kontroll genompseudointervention.
Att använda ornament som pedagogiska verktyg : för att utforska arkitektur och design ur olika perspektiv
The aim with this master's thesis is to describe the work process with the graduation film Player, by a composers perspective and given conditions. It provides a detailed insight into how the work was done from the script stage to the end result, scene by scene reflecting about both the musical performance and the collaboration between the director and me as a composer. The work was done during the spring term of 2012 at the Royal College of Music in Stockholm and Stockholm Academy of Dramatic Arts..
Smarta Hus : Nya behov och lösningar med participativ design
In this Bachelor Thesis (20 p.), we present the history and development of "Intelligent Houses", and most important- explore some of the future possibilities in this area. The project has been carried out through an interdisciplinary cooperation between three different educations at the Blekinge Institute of Technology. By conducting a dialogue with various actors with different professions, we have been trying to identify needs within the concept of "Intelligent Houses", were the end user is not only the tenant or homeowner. Through Participatory Design methods, such as a Future Workshop, we have brought the users together to discuss their own and each others needs and hindrances in their respective work practice, and how intelligent house technology could improve their work conditions. We have also been testing a highly sophisticated CO/CO2/Moisture/Temperature/Enthalpy multi-sensor & controller, originally developed for regulating indoor climate systems.
3D Anpassning
This report summarize a simple and efficient way to convert 2D into 3D designs. It explains the benefits of a 3D design compared with 2D, and how those benefits may be used.It will also give the reader a presentation of the company Clean Air Technologies, which for the most part constructs cleaning facilities for power plants. How to create 3D-libraries for some of those facilities will be introduced in this composition.The collaboration with Clean Air Technologies has resulted in several 3D animated movies and rendered images. This has increased the quality of the companies offer presentations, which has made it easier for the prospective customer to get an improved overall image of the power plant design..