Sökresultat:
7479 Uppsatser om Digital Design - Sida 33 av 499
Utveckling och utvärdering av gränssnitt : En gränssnittsprototyp för design av t-shirtar
This thesis project is based on a business idea where users can design their own t-shirt online. The project shows the first step in the development process where a prototype for a user interface is created and evaluated.The purpose of this thesis project is to answer the following question:How does one develop a user interface for t-shirt design with consideration to interaction design theories?In order to answer this question the design process began with scheduling the work at hand. The first step was to build a conceptual model based on specifications made prior to this project. This conceptual model became the foundation for the physical design.A high fidelity prototype was created using Macromedia Flash and Actionscript 2.0.
Platsanalys, grunden för en gestaltningsprocess
Uppsats för avläggande av högskoleexamen i Kulturvård, Trädgårdens hantverk och design 7,5 hp, 2014.
Magasin i nya medier - Konkurrent eller komplement till pappersversionen?
Det papperslösa samhället har varit ett begrepp i över trettio år, men än läser vi tidskrifter och magasin i pappersform. Vi konsumerar dock dagligen allt mer information och mycket av denna är i digital form. Tidskriften är en produkt som liksom CD-skivan är möjlig att helt och hållet digitalisera. Kanske är det en anledning till att upplagorna minskar för många tidskrifter i Sverige? Denna rapport syftar till att nå en fördjupad förståelse för hur svenska tidskrifter möter den digitala utvecklingen i fyra kanaler; webbplats, Twitter, Facebook och applikation för iPad (digital utgåva).
Att bygga kundrelationer med hjälp av communities
The advancements in digital technology and its availability contribute to the transfer of companycentricproduct development and value creation to networks or communities. It also changes the basisfor creation of customer relationships as described in previous research on Customer relationshipmanagement (CRM). The purpose of this case study was to gain an understanding of how companieslike our case study object Memoto who developed a physical product which gets added-value fromdigital product-related services looks upon product-centered communities as a way of buildingcustomer relationships. How Memoto looks upon incentives for participation in product-centeredcommunities was also examined.Our research indicated that firms in the start-up phase (which Memoto was when this study wasconducted) initially want to have more control over the process of innovation and hence have directcontact with end-customers. The reason for this is because they see a need to define the basis forfurther innovation work.
OAIS i praktiken - En studie av OAIS-användning vid skapandet av ett digitalt arkiv
OAIS (Open Archival Information System) är ett uttryck som blir allt vanligare inom digital långtidsbevaring, och är en standard som kan vara till hjälp vid skapande och drivande av digitala arkiv. I denna uppsats har vi undersökt praktisk användning av OAIS i ett samarbe mellan sex arkiv i Lund, som i ett projekt ska implementera ett framtida digitalt arkiv. Vi har följt det inledande arbetet med att skapa en egen modell för ett regionalt digitalt arkiv där man har tagit OAIS-standarden som utgångspunkt. Syftet med uppsatsen var att undersöka hantering och omfattning av OAIS för att sedan kunna presentera ett resultat som kan vara till användning för framtida projekt inom digital långtidsbevaring som ska använda OAIS. Insamling av empiriska data har huvudsakligen gjorts med hjälp av observationer av arbetet och semistrukturerade intervjuer med projektmedlemmar.
Förebyggande förbättringsarbete med Design for Six Sigma
Design for Six Sigma (DFSS) is a further development of the Six Sigma draft to carry through preventing quality measures in developing and designing of new products and processes. With increasing demands on enterprises development processes to be more safety and faster the need of DFSS arise as a product, process and service development concept in the organisations. Design for Six Sigma aims to improve and structure the development process of an organisation and consider the application of the innovation problem solving. The concept aims to leave the structure of the traditional Six Sigma concept and instead, from an innovative perspective, search for new solutions to existing problems. The concept constitute of a toolbox with a lot of quality tools that are divided into phases in a development model.
Utveckling av dynamiska farthinder
The aim of this Master of Science Thesis is to develop guidelines and improvementsuggestions of RiNOVA Traffic AB?s dynamic speed bump. The project started with athorough pre study of the design and its function to find out how passing vehiclesaffects the dynamic speed bump. The majority part of the pre study was to createnecessary mathematical models to explain the arisen forces and strains.The results of the mathematical models gave necessary information about the designregarding weaknesses and flaws. The most critical ones where those which interferedwith the design?s performance and reliability, and therefore needed to be corrected.These problems where more thorough analysed and discussed with experts before thefinal guidelines and improvement suggestions where developed.The parts of the design that had to be redesigned were the extension springs and thebearing that enables the dynamic properties.
Användarcentrerad Design : Utveckling av prototyper för pekskärmsgränssnitt
Det här arbetet preciserar ett problem utifrån ett problemområde som faller inom ramen för användarcentrerad design. Den preciserade problemformuleringen är: I vilken utsträckning kan ett gränssnitt göras användbart genom prototyping, aktiv användarmedverkan och iterativ utveckling genom användningen av en modifierad version av ISO 13407 standarden som ett utvecklingsramverk? Den här frågeställningen har tillämpats och avgränsats till ett pekskärmsgränssnitt vid namn Navigator som är utvecklat av Asko. Resultaten visar att de gränssnittsprototyper som har skapats är användbara. Vidare visar resultaten även att det inte är tillräckligt att enbart använda tre nyckelprinciper för användarcentrerad design i syfte att uppnå användbarhet..
Digital dynamisk geometrisäkring : En kartläggning av dagens arbetssätt
Detta examensarbete innehåller en kartläggning av Scanias arbete med digital dynamisk geometrisäkring samt ett förslag på hur arbetet kan utvecklas.Kartläggningen skapar en översiktlig bild av hur dagens arbete utförs och beskriver de ingående delmomenten. Observationer av hur arbetet utförs har gjorts och dokumenterats och samtal med berörda personer på Scania har skapat förståelse för behovet av ett bättre och mer utvecklat arbetssätt.Scania vill bli bättre på digital dynamisk geometrisäkring för att kunna minska den idag relativt stora verksamheten med fysisk provning av prototypartiklar och färdiga bilar. Ett förslag till ett nytt arbetssätt har tagits fram och förutsättningar för detta har undersökts på företaget. Förslaget bygger på ett ökat samarbete mellan grupper med olika ansvarsområden kopplade till vilka krav som ställs på lastbilen. Utöver den rent organisatoriska delen innefattar det även mer handgripliga förslag på fortsatt arbete som bland annat behöver ett underlag i form av trovärdiga simuleringsmodeller.En jämförelse mellan resultaten från dagens simulering och fysisk provning har genomförts och resultatet visar att vidare arbete med förbättring av de digitala modellerna krävs innan det nya arbetssättet kan anammas tillfullo..
Användbarhet på e-handelsplatser i cd-branschen
Sekretessbelagd.
Tjej & gay bland tidningsställ (Girl & gay among magazine racks)
The purpose of this essay is to examine the relationship between visual communication and female homosexuality within the field of magazine design. As the creative part of the project I have chosen to make a redesign of Lotus magazine, the very first Swedish magazine with lesbian and bisexual girls as the target audience. The questions of which the project is based on are: Which stereotypes, differences and similarities can be found in visual communication addressed to a heterosexual versus a homosexual target audience? What kind of design attracts non-heterosexual girls and how can I create a design for Lotus magazine that is appealing to lesbian and bisexual girls and yet still makes it possible to compete with traditional girls? magazines?
In order to examine my research questions I have done literature studies within the field of gender and sexual identity in relation to visual communication. Additionally, I have analysed the design of competing magazines on the market and conducted a survey among representatives of the target audience of Lotus magazine..
Vila i grönska. Gestaltningsförslag av en askgravplats till Tidaholms kyrka
Uppsats för avläggande av filosofie kandidatexamen i Kulturvård, Trädgårdens hantverk och design 21 hp.
BeAKKta : ett kommunikationshjälpmedel som möter behoven av djupare kommunikation hos personer med autism
A vulnerable group in society is people with ASD (autism spectrum disorders) or autism. This group seems to increase, mainly due to genetic factors but also environmental problems. Medical research has accelerated in the U.S. and Europe. The biggest problem for people with disabilities is the inability to communicate, both verbally and socially.
Droppar i havet - Mönsterdesignens relation till design för hållbar utveckling
Ett mönster är uppbyggt av ett motiv som upprepas. Denna upprepning kan
fortsätta i all oändlighet. Hållbar antyder långsiktighet. Mönstrets
övergripande egenskap är oändlighet. Hur kan denna egenskap hos mönstret
nyttjas inom mönsterdesign för att främja hållbar utveckling?
Det här kandidatarbetet undersöker mönsterdesignens möjlighet att verka för
hållbar utveckling genom att se till begreppet mönster ur ett bredare
perspektiv, samt i relation till design för hållbar utveckling.
Möjligheter med begränsningar : Några lärares erfarenheter av IKT i undervisningen
Denna studie undersöker vad några lärare på en skola har för positiva och negativa erfarenheter av att integrera IKT i sin undervisning. Undersökningen tar sin utgångspunkt i några olika teorier som förklarar olika aspekter av undervisningspraktiken. Det är en kvalitativ, induktiv studie, som använder sig av intervjuer. Resultatet visar att lärarna ser IKT som något positivt, framförallt eftersom det möjliggör en mer varierad undervisning, och ökar elevernas motivation. De möter dock samtidigt många problem som gör att de inte kan utnyttja dess fulla potential, framförallt tekniska problem, samt bristande digital kompetens, både hos elever och lärare.