
Sökresultat:
261 Uppsatser om Destination - Sida 3 av 18
Den nya Arenan : Dansband eller Rock 'n Roll för Kalmar som destination?
Syftet med den här uppsatsen är att studera om den nya Arenan kan komma att vara en bidragande faktor till säsongsförlängning i Kalmar. Eftersom den nya Arenan inte ännu är färdigbyggd, vill vi undersöka beslutsfattares syn på projektet samt hur ett sådant projekt kan komma att påverka Kalmar som Destination.För att kunna studera verkligheten, utan att styras av redan befintliga teorier, valde vi i vår studie att använda oss av en induktiv ansats. Den större delen av vår datainsamling grundas på kvalitativa intervjuer, vilka vi kompletterade med diverse rapporter och skrivelser på hemsidor.Vår slutsats i den här uppsatsen är att den nya Arenan kan bidra till säsongsförlängning om verksamheten maxas. För att detta ska vara möjligt bör samtliga beslutsfattare börja spela i samma lag, klara och tydliga mål med projektet måste sättas upp och fokus bör läggas på hur ett projekt av den här storleken kan gynna hela Kalmar som Destination, inte enbart en av de inblandade aktörerna..
Kallbad som turistattraktion : En studie om destinationsutveckling av Stockholms stad
Stockholm is considered as a tourist Destination which has a lot of offers to attract tourists and if it utilizes it water better it can give a wonderful and unique experiences and cold baths may become an image to it.The aim of this study is to shed light on the open-air swimming-baths and shores of Stockholm. Also how to use this advantage as it?s a city based on many islands, the purest water in Europe and this makes Stockholm as a Destination a very attractive place for tourism. For a better understanding of our study, we have studied the quality and quantity to see how people began to exploit open-air swimming-baths throughout history everywhere in Europe and specifically of Stockholm city sea shore. We did a study on the history traditions of open-air swimming-baths and how it can be a tourist attraction through books and interviews, scientific articles and our personal observation, so that we can analyze how to develop sustainable tourism in the future and how Stockholm city can make development of opportunities for the future.
Kalmar - sommardestinationen: en studie om säsongsvariationer
Denna studie kommer undersöka hur en Destination arbetar med att hantera säsongsvariationer. Tidigare forskning betraktar säsongsvariationer som ett problematiskt ämne där lösningen inte är enkel, trots den relativa mängden uppmärksamhet ämnet har medfört i litteraturen. Undersökningen bygger på en analys av kvalitativa intervjuer som betonar intervjupersonernas olika inställningar. Syftet med denna studie är att studera hur en Destination arbetar med säsongsvariationer. Med Kalmar som ett exempel vill vi studera Destinationsutvecklingen samt vilka aspekter som betonas i den..
Destinationsutveckling under politisk kris : En fallstudie om Tunisien 2011
The authors have during the spring semester 2011 studied the subject Destination development during a political crisis, focusing on Tunisia. At the beginning of 2011 the country was in an uncertain political situation when the revolution of the Tunisian people occurred. This created massive demonstrations on the streets, and resulted in the current government's resignation. More effects of the revolution has been seen in a drastic decline of inbound tourists in the country, which in turn affected the country's population and economy. From this point on Tunisia as a Destination needs to recover to once again become attractive to tourists.
Kalmar - ett platsvarumärke i skuggan av Öland och Glasriket : En studie om destinationsutveckling
Turismen i Kalmar har ökat de senaste åren, men hamnar till synes i skymundan av Öland och Glasriket. Hur får man besökare att få upp ögonen för Kalmar som primära resmålet och hur får man dem att stanna? Vi har i denna uppsats intresserat oss för att ta reda på hur ett starkt platsvarumärke skapas och vad som således krävs för att bli en framgångsrik Destination, samt hur man kan använda sig av platsmarknadsföring för att nå ut med platsvarumärket till potentiella målgrupper..
Världsarvstaden Falun : Ett världsarvs påverkan på marknadsföringen av en destination
This paper discusses the world heritage of Falun and its influence on the marketing of Falun as a Destination. The reason for this study is the fact that world heritage nominations can lead to an increased pressure on the Destination and an increase in popularity for the place. A world heritage is something unique and odd that can be used in the marketing of the Destination in the purpose of attracting tourists, company investments and so on. It has been vital for the study to interview people that work with marketing or have important rolls within the world heritage.With this background the study is focused on three major questions:What meaning does the world heritage have in the marketing of Falun?Is the world heritage important for Falun? If yes: For who and why?Which organisations/persons in Falun have the greatest influence on the marketing process?In order to answer or discuss this question there are discussions in the paper regarding the notions of place marketing as well as the importance of a well outlined marketing strategy as a basis for the formulation of a product portfolio and segmentation strategy as well as strategy for developing a strong profile on the market.The answers to the question are relative and can have a different view in the future.
Grupptittandets effekter : Om hur den sociala kontexten påverkar uppfattningen av reklamavbrott
Denna studie kommer undersöka hur en Destination arbetar med att hantera säsongsvariationer. Tidigare forskning betraktar säsongsvariationer som ett problematiskt ämne där lösningen inte är enkel, trots den relativa mängden uppmärksamhet ämnet har medfört i litteraturen. Undersökningen bygger på en analys av kvalitativa intervjuer som betonar intervjupersonernas olika inställningar. Syftet med denna studie är att studera hur en Destination arbetar med säsongsvariationer. Med Kalmar som ett exempel vill vi studera Destinationsutvecklingen samt vilka aspekter som betonas i den..
Att effektivt sälja Sverige : Värdet av VisitSwedens tillvägagångssätt för att attrahera utländska resenärer
Our main objective with this essay was to study VisitSweden?s effort to sell Sweden to foreign markets.This has been studied in relation to VisitScotland work and approach. We collected empirical data consisting of document studies and interviews with representatives of VisitSweden and VisitScotland. In addition, we have supplemented with an interview with a representative of Svensk Destinationsutveckling AB. We based our analysis of our empirical data on previous research in Destination marketing.
Utveckla idag Bevara i morgon - Ett hot mot den historiska staden som destination
The aim of this thesis is to identify and analyse the antagonism between conservation and development which occurs in historical towns.The base of the study is theories in Destination development and cultural heritage tourism in historical towns as well as the consequences expressed in these theories concerning conservation and development. The standpoint was that an empiric study needed to complement the theory. This filed study took place in Dubrovnik in Croatia. The thesis identifies the antagonism between conservation and development based on the theoretical research. Moreover the study adds a perspective to the research through the identification of further dimensions of this antagonism.
En studie om destinationsimage : Exemplet Hong Kong
Syfte: Uppsatsens syfte är delvis att undersöka hur de valda aktörerna, det vill säga researrangörer och resetidningar, framställer en image av en Destination. Delvis att beskriva och analysera marknadsföringen av exemplet Hong Kong som turistDestination i svenska resetidningar och hos svenska researrangörer samt undersöka svenskars uppfattade image av Destinationen Hong Kong.Frågeställningar:Hur skapas en image av en Destination?Vilken image av Hong Kong som Destination förs fram i svenska resetidningar samt i researrangörers marknadsföring?Vilken uppfattad image har svenskar av Destinationen Hong Kong?Metod: I uppsatsen används en kombination av kvalitativa och kvantitativa metoder. De tillvägagångssätt som används är kvalitativa intervjuer, analys av kvalitativ data samt en kvantitativ enkätundersökning.Teori: I den teoretiska referensramen diskuteras begrepp och fenomen som platser och Destinationer, Destinations- och platsmarknadsföring, imageskapande agenter och Destinationsimage.Slutsats: I denna uppsats har två imageskapande aktörer studerats, och det har visats sig att processen för hur de skapar en Destinations image ser olika ut, men den image som de presenterar överensstämmer till stor del. Hong Kong presenteras som en storstadsmetropol av både researrangörerna och resetidningarna.
Hainan. En kinesisk destination för nordiska turister?
The purpose of this paper is to describe and analyse the Chinese Destination of Hainan, with background in a globalizing tourism Destination development, for tourism from Finland and Sweden. The questions at issue are regarding what kind of an impact the status as a special economic zone have had upon Hainan, what kind of conditions there are for tourism on the island, in what form participants of the tourism industry want the development to proceed, what the prevailing trend is for distant Destinations for Nordic markets and also regarding what kind of potential there is for organized tourism to Hainan from Finland and Sweden.As a foundation for the paper, I?ve composed a theoretical reference for knowledge of China, Hainan and the study of Destinations. The sources of secondary kind are literature related to the subject. The primary sources are mainly interviews, field work done at Hainan has given a concrete and personal knowledge of the place.
Utveckling av Kalmarsundsparken : Vägen mot en attraktivare destination
Syftet med denna studie är att kartlägga de olika möjligheter som finns för utveckling av Kalmarsundsparken i framtiden. För att få bästa möjliga utfall i vår studie har ansatsen därför varit induktiv då vi valde att studera verkligheten, utan att styras av redan befintliga teorier. Datainsamlingen skedde genom kvalitativa semi-strukturerade intervjuer och deltagande observation som sedan analyserades och kompletterades med väsentliga teorier, diverse artiklar, forskningsrapporter samt relevanta hemsidor. ?SUNDIS?-projektet och Destination Kalmar AB:s förslag är endast en, av många, möjligheter på hur en utveckling av Kalmarsundsparken kan utföras i framtiden. .
Sol, surf & spa : en studie om destinationsmarknadsföring med Varberg som fall
SammanfattningTitel: Sol, surf och spa ? en studie om Destinationsmarknadsföring med Varberg som fallFörfattare: Sofia Johansson och Selma MehmedovicÅr: HT-2011Handledare: Hans WessbladKurs: Turismvetenskap III, 15 hp, Linnéuniversitetet KalmarSyfte: Syftet med vår uppsats är att pröva vad marknadsföring innebär för en Destination och hur en Destination genom marknadsföring blir attraktiv. För att kunna besvara syftet på bästa sätt kommer vi att välja ut ett antal teoretiska begrepp inom Destinationsmarknadsföring. Våra valda teorier kommer ligga till grund för denna uppsats och sedan prövas på Varberg. Metod: Vi valde i denna studie att utgå utifrån en deduktiv ansats med en kvalitativ forskningsmetod. Då vårt syfte var att ta reda på hur en Destination marknadsförs och sedan pröva våra teorier på Varberg, kändes en deduktiv ansats mest relevant. Den deduktiva ansatsen har varit genomgående i uppsatsen och under insamlingen av vårt empiriska material utgick vi från vår teoretiska referensram. Slutsatser: I vår studie valde vi fem teoretiska kategorier som vi har utgått från.
Från naturkatastrofdrabbat kaos till rofylld solpaus : En studie om hur reseföretag marknadsför en krisdrabbad destination
Syftet med vår studie är att först ta reda på hur reseföretag har han-terat en katastrofsituation på en Destination för att sedan kunna hitta strategier som ter sig lämpliga kring marknadsföringsarbetet för att locka tillbaka resenärer till den drabbade Destinationen. Vi har valt att fokusera vår uppsats kring tsunamikatastrofen 2004 och hur olika reseföretag har gått till väga för att vinna tillbaka sina kunders förtroende.Vi har i denna uppsats valt att använda oss utav en kvalitativ me-tod med en abduktiv och fenomenologisk ansats då vårt syfte är att undersöka fenomenet tsunamikatastrofen 2004 i Thailand och ta reda på hur reseföretag har hanterat katastrofsituationen. Den abduktiva ansatsen har varit central under arbetets gång då vi har kompletterat teorin allt eftersom empirin vuxit fram. Vår empiri består av fem stycken kvalitativa intervjuer med personer som har stor erfarenhet och kompetens inom det undersökta området.Vi har utgått från en modell som förklarar hur återhämtnings-processen för en Destination bör gå till och implementerat denna modell på reseföretag. De marknadsföringsfaktorer som vi under uppsatsens gång sett vara extra vitala är relationen med kunder samt relationen med media för att kunna återhämta sig efter en kris.
Nautisk turism : en jämförelse mellan svenska och kroatiska förhållanden
AbstractA tourism genre that has developed in recent years is the nautical tourism, nautical tourism is described as a tourism genre that includes all activities in relation to water. Croatia is one country that has invested in and has good presumption for this type of tourism, and has also received an international recognition as a top Destination within the nautical tourism genre. The purpose with this thesis is to increase knowledge about the nautical tourism development in Croatia, and to see if it would be possible to develop on Swedish conditions. Sweden is a Destination with a large number of archipelagos, located in both inland lakes and along coastal areas. Stockholm archipelago is one of the world's largest archipelagos which has a long tradition as a tourist Destination.