Sök:

Sökresultat:

25346 Uppsatser om Design för alla - Sida 35 av 1690

Heat Maps : En metod för att uvärdera banor

Denna rapport har undersökt om game metrics genom heat maps kan användas för att hitta en choke point i en bana gjord till spelet Team Fortress 2. Game metrics och kvantitativa  metoder  erbjuder  ett  objektivt  och  nästan  automatiserat  alternativ  till kvalitativa metoder när det kommer till balansering. En bana har konstruerats med en choke point och har speltestats för att generera en heat map. För att undersöka om det går att hitta en choke point med hjälp av en heat map så har en enkät gjorts där respondenter   bads   hitta   choke   pointen   med   hjälp   av   den   heat   mapen   som genererades från speltestningen av banan. Alla respondenter lyckades hitta mitten av choke  pointen  med  hjälp  av  heat  mapen.  I  framtiden  skulle  arbetet  kunna  utökas genom  att  undersöka  om  användandet  av  bottar  eventuellt  skulle  helt  kunna automatisera  balanseringsprocessen.  Det  skulle  också  gå  att  undersöka  hur  olika klasser rör sig i en bana..

Interacting with EDIT. A Qualitative Study on, and a Re-design of, an Educational Technology System

This thesis aimed to study the interaction between an educational technology system and its users and give suggestions for design improvements. The technology system is called EDIT (Educational Development through Information Technology) and has been developed and applied at Linköping University?s Faculty of Health Science. EDIT supports Problem Based Learning and enables scenarios to be presented through the World Wide Web. The study was divided into two parts.

Mikrobiell produktion av rekombinant protein : En undersökning av expressionssystem för industrin

Denna rapport beskriver skapandeprocessen av webbsidan aiducate.se, vars syfte är att stötta, motivera och vägleda gymnasieelever i sin utbildning. Projektet genomfördes självständigt utan någon uppdragsgivare och pågick under en tidsperiod om tio veckor. Till grund låg en förundersökning som visade på bristande motivation hos gymnasieelever. I en kompletterande enkätundersökning fastställdes det att eleverna önskade en modernisering av utbildningen med utrymme för nutida undervisningsmetoder. Som ett komplement till gymnasieutbildningen framställdes därför innovationen Aiducate som i framtiden ska omfatta olika verktyg för studierna.

growforgold.org : a design proposal for creating productive green space in cities

The aim of our master thesis is first and foremost to win the competition One Prize - mowing to Growing: Reinventing the American Lawn, announced in USA by the organization Terreform 1, the first of December 2009. Apart from winning the competition we have also tried to reach a deeper understanding of food production today and its future possibilities. Our ambition to present a winning design proposal has to a large extent decided the structure of the entire thesis. Our completed and submitted design proposal - growforgold.org - is a way of addressing urban food production in a creative way, keeping the sovereignty of the individual in mind. Instead of presenting a place-specific design solution our proposal aims to create incentives and possibilities for urban farming to take place anywhere and anytime. Our submission to the competition represents both a tool and a platform which, put in practice, could make landscape architecture happen through the hands of the individual.

Expedition Kon-tiki. Ett utforskande arbete om återgivning

My work has been an investigation project with focus on reproduction, method, structure and visual representation. The goal was to investigate how a story changes through time and space as well as how graphic design can affect a story depending on the visual representation. The result is a publication, an exploration of these subjects with the help of the book Expedition Kon-Tiki. Using more or less controlled methods of selections I have created different sorts of reproductions of the expedition. Just as subjective as reality itself..

Uteservering för Hotell & Restaurang Villa Anna : urban odling i uteserveringsmiljö med storytelling som gestaltningsverktyg

In this paper, I design a new concept for a patio at Hotel and Restaurant Villa Anna in Odinslund, Uppsala, Sweden. Through this design, I examine how urban farming can thrive in a restaurant-context. The purpose of the design is to give the visitor a sense of the core values of the cuisine and to strengthen the sense of place by storytelling. My methods are comprised of a literature study on urban farming and storytelling as well as a discussion with the res-taurateur Rafael Löfstedt. I create a story of the place by examining its historical background and connect it to the current philosophy of the Villa Anna restaurant.

Positiva förebilder - Produktifierad normkritik

Uppsatsen är ett examensarbete i Produktdesignprogrammet på Malmö Högskola. Projektet analyserar med hjälp av Kritisk designteori de samhällsnormer som kopplas till dockor för flickor i åldern 7-11. En studie av ämnen kopplade till relationer och interaktioner mellan barn och docka utfördes genom litteratursökningar och intervjuer med målgrupper. Utifrån slutsatser i studien utformades koncept, ämnade att kritisera idealiseringen av passivitet och skönhetsfokus som marknaden är präglad av. Ett koncept valdes ut och utvecklades vidare med hjälp av Kritiska designmetoder..

Kontextuell Design : Hur man kan förbättra arbetsprocessen samt skapa underlag för framtida designbeslut genom att använda en kontextuell designmetod

Annonseringstjänster på nätet finns idag för alla möjliga ändamål. På grund av detta ökar även bedrägerier och annonser med tvivelaktigt innehåll, för att undvika att sådana annonser publiceras är det viktigt att annonseringsföretagen granskar sina annonser innan dem publiceras.Detta examensarbete har utförts på ett annonseringsföretag som behandlar jobbannonser. Företaget är stationerat någonstans i Europa.Eftersom annonserna granskas av ett externt företag vars tjänster annonseringsföretaget hyr in så är tanken med examensarbetet att skapa en förståelse för hur arbetsprocessen fungerar på granskningsföretaget samt identifiera vad som kan förbättras med det granskningsverktyg som används för att granska annonser idag.Detta har utförts genom kontextuella intervjuer på plats hos granskningsföretaget. Resultatet av dessa har sedan visualiserats i fem olika arbetsmodeller: (flödesmodellen), (sekvensmodellen), (artefaktmodellen), (den kulturella modellen) samt (den fysiska modellen) Beyer och Holtzblatt (1998). Tanken med dessa modeller är att de ska agera som en grund när nya designbeslut fattas och bidra med en förståelse för hur arbetet fungerar hos granskningsföretaget.Rapporten kommer för övrigt presentera en del designförslag som framkommit av de fakta som finns i arbetsmodellerna vilka kan förbättra den nuvarande lösningen.All information i denna rapport är tänkt att fungera som ett stöd för annonseringsföretaget när dem designar nya lösningar som rör granskningen av jobbannonser..

En undersökning åt IKEA om ungdomars syn på inredning och design

The purpose is to improve IKEA´s understanding of how their target group of 12 to 18 years old boys and girls thinks when they visit the showrooms in the department stores. What make them enter the showrooms? Is it the colours, the furniture or the whole concept? How are they inspired to furnish their own room? Do they get ideas from the showrooms or are they looking for a specific furniture? These types of questions have increased young people´s interest for design and decoration over the last decade. It transpires with help from an article written by Vittorio Girotto and Michel Gonzalez how children are influenced in an early age by their own temperament and their natural surroundings. Children reasons and acts according to what they believe adults would have done in a similar situation.The methods that have been used during this project are interviews, surveys, observations, hypothetical persona, persona and ABL (IKEA´s own method).

Lärares syn på hur den fysiska klassrumsmiljön påverkar elevernas lärande

My main purpose for this paper was to find out what the four teachers I interviewed thought about the design of their classroom and how they linked that to pedagogy, pupils learning and policy documents. I also wanted to find out if classroom design were something they discuss and reflects on in the college.My questions for this study were: What do some teachers who work in the early ages in the school think about the classroom design? Do these teachers link the classroom design to policy documents or pedagogy? Do these teachers consider classroom design to be something that should be discussed in the same way as other factors (for example teaching aids, resources etc.) within the college?My method was to make qualitative interviews with four teachers, analyze their answers and link them to my main theories and research in the area of the study. My main theories were multimodal communication, which means that there are several systems of signs in communication, which all have an essential function for the meaning of the communicated. It also means that learning happens both individually and socially and that school is a social construction, and that the system of opportunities and boundaries in which it takes form is mediated within our multimodal systems.

Design av personaluthyrningsprogram

I dagens samhälle blir användandet av databaser och datorstödda system mer och mer ett måste i de flesta branscher. En förutsättning för att systemen skall bli framgångsrika är att de är så pass enkla att vem som helst utan problem kan lära sig använda dem, men även så komplexa att de klarar av att utföra de flesta funktioner som har med en verksamhet att göra. Håkan Gerdin har jobbat många år inom personaluthyrningsbranschen. Där har han sett ett behov av ett program som ska kunna hjälpa företagen att strukturera sin personal, sina kontakter och även hjälpa till med orderhanteringen. Vi tyckte att det lät som ett intressant och utvecklande arbete och beslutade tillsammans med Håkan att starta upp arbetet i början av juni 2002.

The Mulberry School : reflektion över en designprocess

The quality of a design can improve essentially through a participatory designprocess. Initially, The Mulberry School project was supposed to be finished in two months but the involvement of artist Scott G Burnham extended the work and brought a new dimension into the project. In the beginning, Scott and I both worked on the project unaware of each other. I was appointed by the architect to design the external areas of the school and based on a site survey and analysis of the factors infl uencing the site I created a design proposal with the concept form and function. At the same time Scott performed a series of workshops initiated by the school. The purpose and goal was to include the students in the redevelopment of the school and to produce a design based on the thoughts and wishes of the students.

Öppna öronen! En blivande landskapsarkitekts utforskande av ljudets roll i platsskapandet

Detta examensarbete har haft som målsättning att med hjälp av akustisk design finna nya angreppssätt för landskapsarkitekten att ta sig an komplexa utemiljöer. Utifrån ett övergripande syfte att öka kunskapen om skapandet av den goda utemiljön både hos författaren själv och inom fältet rumslig design har två huvudfrågeställningar formulerats: Hur kan jag som landskapsarkitekt ta hjälp av akustisk design för att gestalta med fokus på det som hörs snarare än det som syns? Hur påverkas landskapsarkitektens designprocess av detta nya perspektiv i arbetet med att förbättra ett existerande, komplext landskap i staden? För att besvara dessa frågor har en litteraturstudie samt en fallstudie genomförts, för att först inhämta befintlig kunskap inom ämnet och sedan testa denna i praktiken. Litteraturstudien presenteras som en teoribakgrund, där teorier dels om landskapsarkitektens uppdrag och designprocess och dels om ljudlandskapet och akustisk design introduceras. Även begreppen rekreativt vardagslandskap respektive urbant trafikstråk utreds, då dessa utgör kontexten för fallstudien.

Konceptuell design och utveckling av hybridfordon

This report covers the conceptual design of a new one person hybrid vehicle that is to be fast and convenient to drive on the roads. The vehicle is most of all supposed to be used as a commute vehicle but can also be used at other occasions as well.During the work with this project the group has focused on three larger areas, the outer design (body), wheel chassis and an ergonomically designed interior. The group was not able to just create these parts in 3D to get a trustworthy vehicle, hence number of other components and details were also created to get a better entirety.The outer design starts with idea generation and sketches and ends with a 3D model which is rendered to show how the final product is going to look. The design of the body has been going on during the entire work process due to new ideas and improvements that seemed interesting and had to be changed.The wheel chassis also started with idea generation, research and sketches. It ended up with a simulated 3D model which later on was mounted on the vehicle body to show how the vehicle is going to perform during usage.

Simulation driven design : An iterative approach for mechanical engineerswith focus on modal analysis

This thesis of 15 hp has been implemented at Halmstad University, incollaboration with Saab Dynamics in Linköping. Saab Dynamics is a companyoperating in the defence industry where competition is tough. This necessitatesnew ways to increase efficiency in the company, which is the basis for this thesis.Saab Dynamics wants to introduce simulation driven design. Since SaabDynamics engineers have little experience of simulation, required a usermethodology with clear guidelines. Due to lack of time, they chose to assign thetask to students, which resulted in this thesis.The aim of the thesis is to develop a methodology in mechanical design, wherethe designer uses the FE analysis early in the design process to develop thestructures' mechanical properties.

<- Föregående sida 35 Nästa sida ->