
Sökresultat:
25346 Uppsatser om Design för alla - Sida 36 av 1690
Hållbar design för gravplatser
A well-planned grave with a sustainable selection of plants facilitates easy maintenance for both staff and the holder of the right of burial. It also helps reduce the negative impact on the environment.As in many other areas, the environment is high on the agenda within the cemetery administration. One of the major concerns is the impact of the choice of plants for the grave. Within the industry there is a great motivation and willingness to adapt to a sustainable work mode and this has spawned a number of project works. In autumn 2009 the partnership project, ?Environmental aspects of planning and maintaining graves?, was started in Movium (at The Swedish University of Agricultural Sciences).
Design och meningsskapande i förskolan : En multimodal designteoretisk studie av fyra lärandesammanhang kring matematik
Studiens syfte var att, med utgångspunkt i ett designteoretiskt multimodalt perspektiv, beskriva, analysera och tolka hur tre förskolepedagoger designar lärandesammanhang, kring ämnet matematik. Förutom detta var också syftet att få insikt om hur lärandesammanhangets design kunde förstås och tolkas i termer av lärande och meningsskapande. Den metod jag valde var uppbyggd kring en icke-deltagande videoobservation med ett kvalitativt upplägg där målet var att försöka förstå det som ägde rum genom relevanta tolkningar. I resultat och slutsatser framkom det till exempel att förskolepedagogerna använder en mängd semiotiska resurser och teckensystem i form av fysiska redskap tillsammans med ansiktsuttryck, tal och handrörelser i kommunikationen med barnen. Dessutom framkom det att barnen också använde sig av ett antal olika semiotiska resurser och teckensystem i arbetet med att skapa mening kring de olika lärandesituationerna.
Optimering av UA-Värde : Förbättring av en containerkonstruktion
Envirotainer builds containers that are specialized in transporting of temperaturesensitive products these containers are customized for airplanes. The containers arethen leased to other companies, most often to pharmaceutical companies.Envirotainer are based in Lagga, Knivsta. It is also here where the production of thecontainers is held. The container RAP T2 was designed in the early 80ies. The RAPT2 contains a fleet of about 1220 containers spread all over the world.
Verktygshantering: verktygsställarplats MultiTask-cell
MARIA HEDIN, CIVILINGENJÖRSPROGRAMMET, Ergonomisk design och produktion
MARIA MARKLUND, TEKNOLOGIE MAGISTEREXAMEN, Industriell design
Examensarbetet har utförts inom programmen Industriell design samt
Ergonomisk design och produktion vid Luleå tekniska universitet under en
period av 20 veckor i oktober 2006 till februari 2007. Uppgiften var att
utveckla koncept för ett lyfthjälpmedel till den MultiTask-cell (MTC) som
nyligen installerats i Volvo Aeros produktion i Trollhättan.
Cellen består av fem MultiTask-maskiner vilket innebär att varje maskin kan
utföra alla nödvändiga operationer (borrning, svarvning, fräsning etc.). I
maskinerna bearbetas detaljer till flygmotorer med hjälp av verktyg som
till största delen hanteras av industrirobotar. När den bearbetande delen
på verktygen ska bytas sker däremot hanteringen manuellt av operatörerna. I
MTC:n finns ett område speciellt avsett för byte av den bearbetande delen
på verktyg, även kallat ställning av verktyg.
Grön omsorg inom demensvården. En litteraturstudie
Syftet med litteratur studien var att beskriva vilka studier som har gjorts med fokus på ?grön omsorg? /utemiljö i vården av personer med demens, samt att beskriva personalens upplevelse av dessa omvårdnadsåtgärder och eventuella effekter på de boende. Litteratursökningar gjordes i databaserna Medline och Chinal, och resulterade i nio inkluderade studier. Resultatet visade att flertalet av studierna hade som syfte att studera utemiljö och boendes välbefinnande och beteende. Sex studier hade en icke-experimentell design, två studier hade en kvasiexperimentell design och en studie var uppdelad i två delar varav den ena delen hade en icke-experimentell design och den andra delen hade en kvasiexperimentell design.
MIKROVÄRMEKRAFTVERK för hemmabruk
My questions at issue for this report has it´s beginning in the growing problems of thenegative effects of burning fossile fuels and the rapidly growing energyprices.1. Is it possible to design a micro scale powerplant?2. Is it economically interesting for a potential customer to by such a product?The aim with this report is therefor, with the help of design work and calculations, to answerthese questions and to create a platform for building a fully functional micro scale powerplant.The material used in the report is mostly product catalogs from various industries but alsostudy course littrature about steam engines.The result of the report is that it is fully possible to design a fully functional micro scalepower plant.
Att synliggöra det omedvetna : En komparativ studie mellan marknadsförares och industridesigners arbetsmetodik vid produktutveckling
När företag ska utveckla produkter och tjänster behöver de informationsunderlag om kunder och användare. Traditionella marknadsundersökningar kräver ett rationellt förhållningssätt och avslöjar åsikter och attityder, men uppvisar brister när det kommer till att upptäcka omedvetna behov hos användare. Lösningen på denna problematik är att observera användare i deras egen kontext, ett tillvägagångssätt som är vanligt bland industridesigners.Syftet med studien var att jämföra hur industridesigners och marknadsförare arbetar för att samla in information om användare i samband med produkt- och tjänsteutveckling. Därefter syftade studien till att ställa dessa likheter och skillnader i kontrast till tre teorier: Marketing Research Process, Design Thinking samt Empathic Design. Tre intervjuer genomfördes med tre olika företag: ett industridesignföretag, ett marknadsundersökningsföretag samt ett tjänstedesignföretag.Studien resulterade i ett antal slutsatser.
The Low Line : ett gestaltningsförslag med inspiration från The High Line
In the summer of 2009 the High Line opened in New York, a park built on an out-of use elevated rail viaduct. The park meanders its way through the buildings and allows the visitor to see the city from a totally different perspecive than we are used to.I have made a Design proposal in Eriksdalslunden, Stockholm, with inspiration from the High Line. The proposal is based on design ideas of a park I logically call the Low Line, as the place isn't elevated as in New York, but lowered. The two places have some similarities, mainly the strong urban identity and the tracks crossing both areas. They also have very obvious differences, above all the fact that Eriksdalslunden is situated in a swale and is defined in a third dimension by the high bridges that crosses the area.The High Line is designed by James Corner Field Operations, and they have been working using their motto 'Keep it Simple, Keep it Wild, Keep it Quiet and Keep it Slow' during the whole process, words that normally aren't associated to Manhattan.
Ekosystembaserad biomimik : hantering av klimatförändringar med hållbar design
Inom hållbar design har man under senare år börjat härma naturen för att hitta nya lösningar på människans problem. Naturens ekosystem fungerar som praktiska modeller för kretsloppsfungerande miljöer där energi och material tas om hand ? precis som visionen för den hållbara staden. Genom att dels förstå ekosystemets uppbyggnad, dels övergången från ekologi till design, kan man efterlikna ekosystem i den urbana miljön. Designstrategin biomimik är en tillämpning av detta förhållningssätt, där man efterliknar naturens processer i arkitektur.
Design för återvinning av elektriska och elektroniska produkter
Mängden elavfall ökar och kommer att fortsätta att öka en tid framöver. Elektriska och elektroniska produkter innehåller en mängd olika ämnen, i vissa fall upp till 60 olika grundämnen. En del av ämnena är giftiga eller farliga och en del är väldigt värdefulla. I t.ex. mobiltelefoner står ädelmetallerna för 93 % av värdet.
Att visualisera en utställning på Internet i Flash : - ett arbete för Norrköpings Visualiseringscenter C
SammanfattningSyftet med detta examensarbete har varit att, genom att kombinera kunskaperna inom interaktionsdesign med kunskaperna inom visuell kommunikation, ta fram en designlösning åt Norrköpings Visualiseringscenter C som presenterar innehållet i deras utställning ?Att visa det man inte kan se? på deras hemsida.För att nå detta syfte har utvalda teorier och metoder använts och i uppsatsen beskrivs designprocessen steg för steg - hela vägen från uppdragsbeskrivning, genom teorier och metoder till den färdiga designlösningen.Teorierna i denna uppsats handlar om interaktionsdesign, gränssnittsdesign, användbarhet, visuell kommunikation och teknik. Metoderna för att få reda på användarnas åsikter behandlar användartester, Card sorting, LoFi- och HiFi-prototyper.Resultatet av rapporten beskriver hur Adobe Flash kan användas för att skapa en interaktiv design för en webbsideapplikation med kontroll över interaktion, visuell kommunikation och användbarhet.Resultatet visar också hur användarnas återkoppling under användartesten påverkade slutresultatet. Resultatet visar även att en designprocess är olik från gång till gång men att det finns vissa riktlinjer som kan hjälpa en designer genom processen på ett kontrollerat sätt..
Rättvisa val : Statisk spelbalans i datorspel
 Uppsatsen är av teoretisk karaktär och utforskar tekniker och teorier kring ämnet statisk spelbalans. Som praktiskt exempel används spelet Testament. Texten och balanseringsarbetet med Testament är en produkt av Erik Sjöstrands examensarbete under vårterminen 2009 vid Högskolan i Skövde.Texten presenterar vad statisk spelbalans är och dess syfte. Återkommande termer är att alla val som finns i ett spel ska vara betydelsefulla och att man ska sträva efter att alla som spelar spelet har samma förutsättningar.Tekniker som presenterar och anpassas till spelet Testament är: kunskap om balans och obalans, spelbalans beroende av spelarnas skicklighet, symmetri och asymmetri, transitiva och intransitiva system, modulär design, fail-safes, global balans, samt prototyper och speltestning.Slutsatsen är att det inte går att säga huruvida Testament är balanserat eller inte, att det går att anpassa tekniker för att balansera flerspelarspel till att balansera enspelarspel, att statisk spelbalans bör genomföras under alla faser av spelutvecklingsprocessen, och att de som balanserar spel måste ha god förståelse för de spelsystem de balanserar..
Påverkar fysisk aktivitet det psykiska välbefinnandet, med inriktning fysisk självuppfattning och självkänsla, hos äldre?
Studier som berör ämnet hur fysisk aktivitet påverkar det psykiska välbefinnandet hos äldre är något som berör alla. Fysisk aktivitet har i tidigare forskning visat sig påverka båda den fysiska och psykiska hälsan positivt. Mycket forskning är gjord på området, dock är de äldre underrepresenterade som målgrupp inom området. Syftet med denna studie var att undersöka i vilken utsträckning fysisk aktivitet påverkar det psykiska välbefinnandet, med inriktning självkänsla och fysisk självuppfattning, hos äldre. Undersökningen innefattade en experimentell undersökningsmetod med en randominiserad, kontrollerad design.
UML i teori och praktik
Abstract
During object-oriented system development, programming should be preceded by
analysis and design to assure that the system fulfils the demands of the
customer and simplify during the development phase and documentation. When
modeling the analysis and design phases, several different notations may be
used. One of these is the UML (Unified Modeling Language) which this thesis
will cover. The aim is to compare the use of the UML i practice versus what is
said in the literature.
The investigation is built upon interviews at different companies to receive
their reflections about the UML.
Design av en mobil arbetsterminal för röntgenavdelningar
In healthcare settings, administrative routines have been made more efficientthrough digitalization of information and the introduction of stationary computers.This situation is especially true when it comes to radiology, where pictures,referrals and patient information now is completely managed by advanced stationarycomputer systems. However, studies have shown that these rationalizationsdo not support flexible and mobile work routines.PocketRIS is a prototype illustrating a mobile terminal for radiology that hasbeen designed to simplify workflow and reduce the cognitive workload of healthcarepersonnel. PocketRIS includes a visualization of the clinicians work situationincluding a personal referral list that can make the user attentive of importantevents.Contextual Design has been used to elicit the basic system requirements for thesystem; 19 contextual inquires was conducted with physicians, nurses and assistantnurses at two different radiology clinics in Sweden during six days. The purposeof the study was also to identify the groups that have the greatest need for amobile terminal. The study was concerned with design and evaluation of differentsolutions with healthcare personnel.The result shows that physicians and assistant nurses have the greatest need ofa mobile terminal.