Sök:

Sökresultat:

1316 Uppsatser om Dental hygienist feedback - Sida 63 av 88

Kommunikation - en intern angelägenhet?

Intern kommunikation är en viktig del inom ett företag och något som används dagligen. Om informationen från ledningen inte kommer fram till medarbetarna kan det ha förödande konsekvenser. Informationens väg ska helst innehålla så lite brus som möjligt för att den ska komma fram så snarlik den var när den skickades från ledningen. Det spelar även roll vilka kommunikationskanaler som används då ledningen och medarbetarna kan ha olika åsikter om vilka som är effektiva. Skvallret är också en faktor som kan påverka informationen, både positivt och negativt.Vi har gjort en fallstudie på Coca Cola Distributören AB som är ett dotterbolag till Coca Cola Drycker Sverige AB.

Hantering av verksamhetskrav : Utredning av hur hantering av verksamhetskrav från kunder kan förbättras på Saab Aerosystems

Saab Aerosystems have had one dominating product, JAS 39 Gripen, and one dominating customer, FMV, for a long time. The operations management system at Aerosystems is adjusted for development of Gripen and as the business unit is trying to enter new markets with other products and customer the operations needs to be adjusted to fit the development and manufacturing of these products as well.The purpose of the master thesis has been to investigate how Aerosystems is managing requirements on operations from external customers and how to make improvements within this area. The aim has been to carry out a situation analysis to identify where improvements are possible and then produce proposals for improvements through studies of literature and other business units. The thesis also include a study of knowledge transfer within the business unit to investigate how this can be applied to improve the managing of requirement on the operations.An extensive interview study has been carried out in which interviews mainly have been conducted with employees at Aerosystems, but also at Saab Avitronics and Saab Aerostructures. The reason why these business units have been examined is because they have carried out a large number of successful businesses with external customers, which also are potential customers for Aerosystems in the future.The interviews have been analysed to identify strengths, weaknesses, opportunities and threats with the present way of working.

Vad innebär ett idealt belöningssystem? ? En studie om anställdas upplevelser avseende belöningssystem

Syfte: Uppsatsens syfte är undersöka och analysera hur offentligt anställda upplever belöningssystem samt att identifiera vad de anser vara ett idealt belöningssystem. Vidare är vårt syfte att komma med förslag till förbättringar på rådande belöningssystem. Metod: Vi har använt oss av en kombination av kvalitativ och kvantitativ metod då vi har använt oss av både besöks- och mailintervjuer samt en enkätundersökning. Vi använder oss av en deduktiv ansats. Vår studie kan också beskrivas som en fallstudie då vi inriktar oss på en organisation, nämligen Folktandvården i Falkenberg.

Utbildningsplattformen It´s learning i distans- och närundervisning

Avsikten med denna uppsats har varit att undersöka om det är möjligt att bygga upp en kursmall i en lärplattform, i det här fallet It´s learning, som ska kunna användas av lärare för att bygga upp både distanskurser och närundervisningskurser. Fokus lades på att dels hitta minsta gemensamma nämnare för en sådan kursmall och dels på att vidareutveckla arbetet med It´s learning på Örkelljunga Utbildningscentrum där jag är anställd. Undersökningsgruppen var i första hand lärare med sina kunskaper och erfarenheter av undervisningen både på distans och i klassrummet, i andra hand elever med sitt behov att ha insyn i vad som gjordes, vad som ska göras, vad har man missat och vilket är resultat av deras lärandearbete i form av lärarens feedback och betyg. Metoder som användes var enkät, intervjuer och samtal. Arbetets slutsats är att man kan, med en kursmall som grund, bygga upp både distanskurser och närundervisningskurser i It´s learning, det kräver dock mycket tid och engagemang från lärarnas sida då mallen ska fyllas på med vettigt undervisningsmaterial och planeringen synliggöras för eleverna. Allt handlar inte bara om tid och engagemang, även bristande datakunskaper hos en del av undervisarna är ett grundproblem som måste övervinnas. Projektet utmynnade i att de flesta av mina kollegor började använda sig av lärplattformen, dock ej alla som målsättningen var från början. Kursmallen underlättade arbetet initialt men den stora insatsen ligger under årets lopp då varje påbörjad kurs ska fyllas på med lektionsplaneringar och digitalt undervisningsmaterial av hög pedagogisk kvalité. Nyckelord: lärplattform, utbildningsplattform, It´s learning, distansundervisning, närundervisning, kurs, struktur, kursstruktur, kursmall.

Empiriskt grundade designprinciper för användarvänliga gränssnitt - En studie med fokus på biljettautomatsystem

I dagsläget finns det allt för många odugliga biljettautomatsystem som inte bidrar till annat än missnöjda kunder och användare. Resenärerna ökar och kräver fler användarvänliga biljettautomatsystem. I denna studie har vi lagt användarna i centrum under hela processen. Dagens system saknar viktig feedback från användarnas perspektiv därför har vi lagt all fokus på det när vi intervjuat och observerat användarna när de interagerar med biljettautomatsystemen. Den här studien syftar till att ta fram designprinciper för utveckling av användarvänliga gränssnitt.

Prestationsm?tningens p?verkan p? urologmottagningen. Effektivitet, produktivitet och kvalitet

Denna studie unders?ker rollen och effekterna av prestationsm?tning inom h?lso- och sjukv?rden med fokus p? urologmottagningen p? Sahlgrenska universitetssjukhus. Genom att anv?nda en kvalitativ metod med intervjuer av medarbetaren p? mottagningen, lyfter studien fram hur prestationsm?tning p?verkar effektivitet, produktivitet och kvalitet. Resultatet fr?n studien visar att b?de finansiella och icke-finansiella m?tt ?r viktigt f?r att uppr?tth?lla ekonomisk stabilitet, f?rb?ttra patientn?jdheten samt medarbetartillfredsst?llelsen. Engagemanget samt produktiviteten hos medarbetarna har ?kat d? de har regelbundna m?ten och feedback, trots vissa utmaningar med arbetsmoral och motivationsbrist.

Redesign av mobil robotstation

Denna rapport beskriver ett projekt där målet är att att komma fram till vidareutveckling av mobil robotplattform, med attraktiv och förtroendegivande utseende, enligt uppdragsgivarens önskemål. Projektet skulle resultera i en CAD-modell och modell i skala 1:10 som styrdes av ett antal krav från uppdragsgivaren i form av en kravspecifikation.  Projektet fortlöpte i huvudsak under vinter 2010 och är ett examensarbete för Högskoleingenjör inom Produktutveckling på Mälardalens Högskola. Uppdragsgivarna på Robotdalen, som höll på att utveckla en mobil robotplattform, Opiflex, ville ha hjälp med redesign av detta. Vår uppgift handlade om att förbättra robotplattformen Opiflex så att den blir mer användarvänlig. Det fanns ett behov att ge robotplattformen mer attraktivt utseende och vidareutveckla vissa detaljlösningarna. Projektavgränsningar berodde mest på tidsbrist. Begränsad tid tillät oss inte utveckla detaljlösningar för djupt. Ett antal koncept togs fram av helhetsstilen för robotplattformen och därefter valdes ut de bästa koncepten. De två bästa koncepten utvecklades och kombinerades till slut ihop till den enda slutgiltiga konceptet. Resultatet blev en CAD-modell som fick positiv reaktion av uppdragsgivare. Vi anser att vi har lyckats med design av en produkt som utstrålar kvalitet och funktionalitet.

"Komplimanger slutade att delas ut efter högstadiet" : En studie om elevers upplevelse av respons

Denna studie undersöker vilken syn elever har på den skrivna responsen de får av svenskläraren. Responsgivandet är en stor del av lärarens arbetsuppgifter, och det är därför viktigt att veta hur eleverna mottar och förstår kommentarerna. Det är också viktigt för läraren att veta hur synen skiljer sig mellan olika elever. Studien undersöker även vilken erfarenhet elever i en klass på gymnasiet har av ett processinriktat arbetssätt. Studien har gjorts utifrån följande frågeställningar:Hur upplever elever i gymnasiet respons och kommentarer från lärare- Vad kommenteras i texterna och vad tycker eleverna om kommentarerna?- På vilket sätt tar eleverna till sig kommentarerna?Vilken erfarenhet har eleverna av ett processinriktat arbetssätt?För att svara på frågeställningarna gjordes en kvalitativ enkätundersökning, vilken gav 21 svar, och 4 kvalitativa intervjuer.

Betydelsen av kolkälla och mikrobiell fysiologisk status för temperaturresponsen (Q10) vid nedbrytning av organiskt material :

The increasing threat of climate change has led to a increased need for models to predict future climat. In these models the changes in the soil carbon pools due to changes in microbiel degradation of the organic matter can lead to both positive and negative feedback-effects. There is however a lack of consensues on the temperature respons on degradation soil organic matter. This paper aim to give a better understanding on the factors controlling the temperature respons. The factors studied were the carbon substrate qualitity and the physiological status of the microorganisms.

?Love boosting? på arbetet : En kvalitativ studie om organisationskultur, motivation och styrning

Organisationskultur är det arbetsklimat och de arbetssätt som företag skapar utifrån sina värderingar och visioner. En central aspekt av organisationskultur är att förmedla företagets värderingar och få medarbetare att göra värderingarna till sina egna, för att på så sätt förbättra företagets produktivitet och resultat. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur strategier för att förmedla organisationskultur på en arbetsplats kan skapa motivation och samtidigt styra de anställda. För att undersöka detta genomfördes en kvalitativ studie på ett rekryteringsföretag, där tio semistrukturerade intervjuer genomfördes med anställda på olika positioner. Fokus låg på att få en helhetsbild av företagets kultur och arbetssätt för att se hur dessa kan motivera och styra de anställda.

Navigering i Habermas världsdimensioner : en fallstudie i bedömnings- och betygsförfarande inom praktisk idrottsundervisning

Aim: The purpose of the study was to investigate how the assessment and grading is designed and practiced in the practical courses of physical education at GIH - the Swedish School of Sport and Health Sciences, along with how it could affect newly graduated physical education teachers? ability to assess and grade students. The study was based on Habermas?s system and life-world theory.What view occurs concerning proficiencies, basis for assessment and marking among teachers who are responsible for examinations within physical education at GIH?How is the examination structured within physical education at GIH?How are skills and proficiencies among assessment and marking further mediated to students in the teacher education at GIH?Method: The case study was realized by performing qualitative interviews with a total of four teachers at physical education at GIH. Additionally, syllabi were text-analyzed to improve the validity of the study.Results: From the results we found that the teachers experience marking as a complicated assignment, where particularly the didactic ability but also the practical ability form a formative and summative assessment.

INTERAKTION I EN OFFENTLIG ORGANISATION : Hur bedömer medarbetarna kommunikationen med sina chefer och vad blir förtroendet för chefen till följd av detta?

Ett stort förtroende för sin närmaste chef är inte alltid en självklarhet. Många olika faktorer påverkar vilket förtroende medarbetare inom en organisation känner för chefen, och denna studie har fokuserat på olika faktorer relaterade till kommunikation; uppföljning, uppskattning, feedback, tydlighet, meningsfullhet samt hantering av konflikter/relationer. Det kan också skilja sig åt mellan hur män och kvinnor värderar dessa faktorer, och att studera detta ingår också i syftet för denna undersökning. Tidigare forskning på området har visat på tydliga skillnader mellan hur kvinnor och män upplever och värderar kommunikation. Även denna studies resultat visar på att det finns kommunikativa skillnader mellan kvinnor och män, samt att de värderar faktorerna på olika sätt.

Dammsäkerhetsutvärdering samt utformning av dammregister och felrapporteringssystem för svenska gruvdammar

A lot of mine waste rock and tailings arise from all mining processes and have to be stored in an appropriate way. Tailings are deposited in impoundments retained by tailings dams. The objective of tailings dams is to retain the slurry from the mining process and in that way prevent spill into the surroundings that might be harmful for the environment. Tailings dams are often constructed as staged embankments so that construction costs and demand of materials are spread more evenly over the period of deposition.The objective of this thesis has been to compile information about and evaluate events at Swedish tailings dams and also to develop a collective database for all Swedish mining companies for all tailings dams and all events that occur at tailings dams.Information about 60 events at Swedish tailings dams has been gathered and evaluated. The evaluation has been performed by comparison between and analysis of individual parameters and also by use of a multivariate statistical method called PLS.

En personlig katedral : Designprocessen i praktiken och som pedagogisk modell

AbstractTitle: Coach, vän eller både och? ? en kvalitativ studie om coachning inom arbetslivetAuthors: Jonas Näslund & David ÖhrlingTutors: Ulla Moberg & Larsåke LarssonPurposeThe purpose of this thesis is to examine how coaching in working life serves, aiming to find what influences the interaction between coach and client. To seek to answer the purpose we raised a number of research questions which discussed, among other the coach's intentions and the parties' relationship.TheoriesThis thesis is based on a number of different theories, where the Leader-member Exchange Theory is considered the main theory. LMX is used when studying the relationship between a manager and an employee. Other theories used in this thesis are for example the Social exchange theory and one-on-one-coaching.MethodThe methods used in this thesis are semi-structured interviews, observations and recordings of coaching sessions.

Belöningssystem : en jämförelse mellan två svenska storbanker

Abstract  Datum: Kurs: Handledare: Författare: Titel: Syfte:       Metod:     Analys:    Slutsats:      Nyckelord: 2012-01-10 Kandidatuppsats i företagsekonomi 15 hp Peter Lindberg Emelie Eklöf & Anna Fridström Belöningssystem ? En jämförelse två svenska storbanker Syftet med denna uppsats är att vi vill ta reda på hur chefer motiverar sin kontorspersonal i två olika svenska storbanker. Vi vill dessutom undersöka om det är nödvändigt med belöningssystem i denna bransch samt hur dessa bör vara utformade för att uppnå bästa effekt. Vi vill dessutom ta reda på om det finns förbättringar som kan göras i bankernas belöningssystem. Vår uppsats bygger på en kvalitativ metod då vi har intervjuat tre olika respondenter från dessa banker, vi har valt att intervjua chefer på olika positioner och inte de kontorsanställda. Vi har samlat in data från litteratur, vetenskapliga artiklar, databaser och tidskrifter. Vi har sett både likheter och skillnader i belöningssystemet mellan de banker vi undersökt.

<- Föregående sida 63 Nästa sida ->