
Sökresultat:
1316 Uppsatser om Dental hygienist feedback - Sida 43 av 88
Personalomsättning i ett bevakningsföretag : Faktorer som påverkar viljan att sluta
Många företag är idag flexibla gällande antalet anställda för att hantera det globaliserade samhällets högre krav på konkurrenskraft. För att undvika de negativa effekterna av personalomsättning är viljan att avsluta sin anställning intressant. Psykologiska kontrakt handlar om förväntningar som finns mellan de olika parterna och som kan påverka viljan att sluta. Ledarskap, arbetstillfredsställelse och engagemang är andra saker som sägs påverka viljan att sluta. Syftet var att öka förståelsen för personalomsättningen inom bevakningsbranschen, genom att finna faktorer som påverkar individens vilja att lämna sin organisation.
Motivation at Work?
The purpose of this diagnostic master thesis is to examine the motivation of the individuals working in a specific section at Sony Ericsson BGNMVNL. In order to do this, we will distinguish motivational and de-motivational factors that influence the individuals? in their work. Further, we also have the aim of giving recommendations on how to act on these outcomes in order to improve the motivation in BGNMVNL. Our thesis is a diagnostic study in which data is collected by qualitative face-to-face interviews and observations with selected individuals at Sony Ericsson.
Brottsrapporterande och engagerande : En kvalitativ studie kring polisens arbete och kommunikation inom det sociala mediet Facebook
The purpose of this study was to understand whether there is a difference in how the Swedish police work with Facebook in two municipalities with different criminal records. The methods used were qualitative interviews with the ones responsible for the Facebook-sites and quantitative content analysis of different Facebook-posts, both from members of the Facebook-site and from the police themselves.Among the theories used in this study were the ?four-step relations process? by Cutlip, Allen and Broom, theory around public relations and theory around the public sphere by Habermas.The results showed that there is a difference in how the police uses Facebook between the municipalities and one of the conclusions is that this is mainly because of the ways that the police choose to work with Facebook rather than the difference in criminal records. Another conclusion is that the police get positive feedback from the members on their Facebook-site, and that how much the police uses Facebook as a tool depends a lot on how much resources they have to spend since the ones writing on Facebook are policemen and policewomen, and that the police do not have someone who works with the Facebook-site as a primary task.Keywords: Facebook, police, social media, qualitative interviews, quantitative content analysis, authority, public relations..
Top-talents med förväntningar - En kvalitativ intervjustudie om att leda i spänningsfältet mellan performance management och top-talents på ett managementkonsultbolag
This paper aims to outline leaders' experiences of managing consultants from their company's performance management system. The study was conducted by qualitative interviews with senior managers and HR professionals within a management consulting firm. The aim was to describe the company's performance management system, their consultants and the challenges of leading in this context. The theoretical framework consists of previous research in leadership, performance management and management consulting. Within these research areas the authors identify a knowledge gap in leaders' perspectives on managing top-talents with performance management systems in the management consulting industry.
Bland hjältar och julstök : En genusanalys av tio julkalendrar från fem årtionden
Each December thousands of Swedish families sit down to watch the annual "Christmas calendar", a series containing 24 episodes. Since the start in 1960, the Swedish public service television company, Sveriges Television, have broadcast a Christmas calendar every year, and is now seen as a firm tradition, attracting audiences of all ages, though the main audience is children. Research has shown that children?s television programs to a certain extent have the same function as news journalism has in agenda setting. Media, together with feedback and interaction with other individuals, plays a big role in the process of socialization.
Samband mellan arbetstillfredsställelse och upplevt stöd från närmsta chefen : Kopplat till medarbetarnas hälsa
Att tänka på medarbetarnas arbetstillfredsställelse har inte alltid varit något självklart, det var vid 1950-talet som intresset för medarbetarna började bli något etablerat i samhället. Tidigare forskning inom detta ämne har haft olika synvinklar om vad som är viktigt för att medarbetaren ska känna arbetstillfredsställelse. Syftet med denna studie var att undersöka hur två begrepp, arbetstillfredsställelse och stöd från chefen förhåller sig till varandra, och till lärarnas hälsa. En enkätundersökning (N=152, var av 32.8% män) utformades i syfte att undersöka gymnasielärares egen uppfattning om detta. Ett frågeformulär konstruerades av författarna med hjälp av QPSNordic och Frågeformulär om psykosocial arbetsmiljö för att undersöka de underliggande variabler om arbetstillfredsställelse.
Handledarnas och lärarnas roller under bedömningsprocessen vid APU
Ståhlgren, Johanna (2010) Handledarnas och lärarnas roller under bedömningsprocessen vid APU (Instructors and teachers functions during the process of rating at the workplace training) Skolutveckling och ledarskap, 180 hp, Lärarutbildningen, Malmö högskola.
Syftet med den här undersökningen är att jag ska undersöka lärarnas och handledarnas roller under bedömningsprocessen av den arbetsplatsförlagda utbildningen (APU) på Hotell och Restaurangprogrammet vid tre olika gymnasieskolor i Västra Götalands län, samt hur deras kommunikation sker.
Jag har valt att göra kvalitativa intervjuer med både handledare ute på arbetsplatser och yrkeslärare på HR-programmet, eftersom jag då kan få så utförliga svar som möjligt och att de får chans att prata öppet om sina upplevelser och erfarenheter.
I resultatdelen framkommer det att skolorna arbetar olika vid APU:n och att handledarna får olika underlag ifrån skolorna om hur de ska bedöma eleverna. Men det har skett förändringar och ytterligare förändringar kommer att ske då en bättre samverkan mellan skolorna i Västra Götaland är på gång. Handledarnas och lärarnas syn på kommunikationen vid APU skiljer sig också åt, då handledarna saknar en bättre kommunikation.
Webbpublicering av elevaktiviteter : en deskriptiv studie av gymnasieelevernas upplevelser
The aim of the present study is to describe the experiences of high school students as regards the effects of their activities, in and out of lessons, being published on the web. In addition, a further purpose is to acquire knowledge about whether a website could be used as means of increasing the students level of attention, and focus, to their activities in school; and, furthermore, how such a website should be designed to correspond with the students requests.The implemented methods are interviews with students, school administrators and teachers. A survey was conducted covering the student?s personal experiences and opinions. Furthermore, an interface test of the website was performed.
Interaktion inom sociala medier : Hotellens hantering
Sociala medier är ett samlingsbegrepp för kommunikationskanaler där individer har möjlighet att integrera med varandra. Sociala medier utgår från en tvåvägskommunikation, vilket innebär att mottagaren har möjlighet att integrera med företag. Denna sorts marknadsföring har utvecklats och utgör en stor del av hotellens marknadsföring, via denna sorts kommunikation kan hotellet utveckla en starkare relation med gästen.Syftet med denna uppsats är att undersöka hur interaktionen via sociala medier kan stärka relationen mellan gäst och hotell. Uppsatsen är en litteraturstudie baserad på fem vetenskapliga artiklar, de valdes ut för att besvara uppsatsens syfte. Resultatet tar upp vikten av att vara medveten om möjligheter och risker med sociala medier för hotell. Sociala medier ger möjligheten till att förmedla sin vision till en bredare publik, och via detta stärka sitt varumärke.
Att säkra den framtida kompetensen - Ett företags arbete med att attrahera studenter
I takt med att konkurrensen på arbetsmarknaden blir allt hårdare samtidigt som det pågår ett generationsskifte inom olika branscher så är det viktigare än någonsin att hitta talangfulla medarbetare med rätt kompetens. I denna kvalitativa studie undersöktes en verksamhet i ett företag som samarbetar med diverse universitet för att förbättra utbildningarna och skapa en större rekryteringsbas. Syftet med studien var att få en förståelse för hur företaget strategiskt arbetar med att attrahera studenter från verksamhets utbildningar. Studien har utgått från teorier och forskning som berör Employer Branding samt motivation. Nio semi-strukturerade intervjuer genomfördes med anställda som arbetar i verksamheten.
Hur en entreprenör kommunicerar sin vision : En kvalitativ studie genomförd inom privat förskoleverksamhet
The purpose of this thesis is to describe how an entrepreneur and leader, transmits a vision through communication. Furthermore what kind of feedback the leader finds that he/she acquire. We want to study how entrepreneurship and leadership appears at a private preschool and how the entrepreneur and leader use it to communicate his/her vision.This thesis is based on qualitative method using one in-depth interview with CEO at Helianthus AB, documents and one observation at a parental meeting. The theories of which this study is based on consist of entrepreneurship, transformational and transactional leadership, vision and communication. The theories used in this thesis regard entrepreneurship, transformational and transactional leadership, vision and communication.Our study strengthened the assumption that our respondent is an entrepreneur and leader according to chosen theories.
Koordinering av virtuella team
För att arbetet i ett virtuellt team ska vara framgångsrikt krävs en effektiv koordinering av arbetet. Målet med vår studie var att identifiera viktiga faktorer vid koordinering av virtuella team. Undersökningen visar att en kommunikationskanal inte behöver ha en hög grad av informationsrikedom eller social närvaro för att den skall upplevas som ett stöd vid koordineringen av virtuella team. Väl inarbetade vanor och rutiner samt användarnas personlighet avgör vilka kommunikationskanaler som väljs. Studien visar även att koordineringen kräver tydlighet med vilken information som ska cirkulera samt vilka kommunikationskanaler som ska användas.
Luft under vingarna : Sjuksköterskans upplevelser av att att handleda sjuksköterskestudenter i klinisk utbildning. En litteraturstudie
Syftet med undersökningen var att beskriva hur handledande sjuksköterskor upplever sin roll som klinisk handledare av sjuksköterskestudenter samt att beskriva handledarnas behov av stöd. Metoden var en beskrivande litteraturstudie med kvalitativ ansats. Författaren sökte och analyserade elva vetenskapliga artiklar som fanns publicerade inom ämnet i databasen PubMed. Resultaten visar att de flesta sjuksköterskorna upplevde det stimulerande att handleda även om tidsbrist, stress och dålig planering upplevdes negativt. Handledarna hade behov av tydligare rollförväntningar för att kunna ta ansvar för ett bra studentresultat.
Lärares använding av formativ bedömning i matematikundervisningen : En observationsstudie av lärare i årskurs 4-6
The aim of this study was to investigate what formative assessment means and get information about how teachers? assessment practice in formative assessment can look like, based on five key strategies. I have observed five teachers in grade 4 to 6 during a week of their mathematics teaching. Formative assessment is assessment for learning and has the purpose to support students? knowledge development.
Belöningar ur motivationssynpunkt? ? Icke monetära belöningar vs. Monetära belöningar
Undersöka vilka olika motivationsfaktorer och belöningar är motiverande för medarbetare samt vilka belöningar är motiverande på kort och långt sikt. Även undersöka hur medarbetare förhåller sig till belöningssystem Metod: Jag har använt kvantitativ metod bestående av enkäter. Data jag samlat in, kodades om till siffror och sedan redogjordes med hjälp av olika typer av diagram och tabeller, vilket blev grunden för min analys. Slutsats: Att ha bra kontakt med sina medarbetare och chefer, att få ta eget ansvar, utvecklingsmöjligheter/utbildningsmöjligheter, att få feedback och beröm samt att få högre lön är de mest motiverande belöningarna. Utvecklingsmöjligheter/utbildningsmöjligheter är mest motiverande på långt sikt medan de övriga nämnda belöningarna är mest motiverande både på kort och långt sikt.