Sök:

Sökresultat:

340 Uppsatser om Demokratisk fördjupning - Sida 18 av 23

Relationen mellan god man och ensamkommande barn och unga : En kvalitativ studie om ensamkommande afghanska pojkar och gode mÀn

Sammanfattning Uppsatsen Àr en socialpsykologisk studie med syfte att försöka tolka och förstÄ nÄgra personers berÀttelser om hur deras psykosociala arbetsmiljö formats, förÀndrats och utvecklats vid lÀrosÀtet i VÀxjö som varit deras arbetsplats under nÀrmare trettiofem Ärs tid inom vilken det skett tvÄ stora organisationsförÀndringar dels vid bildandet av VÀxjö universitet och dels fusionen med Högskolan i Kalmar och bildandet av Linnéuniversitetet. Jag var intresserad att fÄ veta nÄgot om deras upplevelser av att arbeta inom de tre organisationerna samt erfarenheter av de bÄda organisationsförÀndringarna.I studien redovisas vad som framkommit ur berÀttelser frÄn fyra personer med en mycket lÄng anstÀllningstid och som dessutom Àr mycket respekterade och har hög kompetens inom sina omrÄden vilket enligt min bedömning, kan symbolisera nÄgot av trygga ankare inom universitetet. Upplevelsen av att arbeta inom Högskolan i VÀxjö 1977-1998 beskrivs av samtliga respondenter som en positiv tid.  Av intervjusvaren framgÄr en samstÀmmighet som enligt min tolkning innebar en demokratisk anda och mycket bra ledarskap. Upplevelsen av att arbeta inom VÀxjö Universitet 1999-2009, beskrivs inte lika samstÀmmigt som föregÄende.  Det framkommer Äsikter som att det innovativa övergick till mer byrÄkratisk ordning och att man byggde pÄ det som redan var och det som tillkom var forskningen.Den psykosociala arbetsmiljön inom  Linnéuniversitetet 2010 fram till vÄren 2012 beskrivs av merparten av respondenterna som stram hierarki, rÀtt utbildning Àr viktigt, alienation, osÀkerhet, bekymmer, frÄgetecken, likgiltighet, passivitet, kulturkrock och personalflykt samt avsaknad av ledarskap.

Newsmill och PK-maffian : Newsmill som arena för debatt i en deltagardemokratisk process

Den opinionsbildande debattsidan Newsmill har anklagats i etablerad media för att vara en samlingsplats för högerradikala reaktionÀrer sÄ vÀl som ett konkret hot mot demokratin. I huvudsak vilar anklagelserna pÄ Newsmills funktion som en plats för medborgarjournalistiskt initiativ. Med de anklagelserna i Ätanke var syftet med denna undersökning sÄledes att ta reda pÄ huruvida denna medborgarjournalistik med tillhörande debattflora representerade ett offentligt rum för debatt dÀr en deliberativ diskussion mellan jÀmlikar kunde Àga rum, eller om kritiken Àr befogad. UtifrÄn temat integration ville vi sedermera ta reda pÄ om diskussionen har Àndrat karaktÀr över tid, mellan 2009 och 2012. Vi har dÀrför utfört en kvantitativ analys för att i grova drag avgöra hur debatten pÄ kommentarsfÀlten ser ut.

Demokratisk rÄdgivning : En studie av inflytande hos pensionÀrsrÄdet och ungdomsfullmÀktige i Karlstads kommun

The purpose of this study is to determine if and how municipal consultative entities through influence may affect the legitimacy of the Swedish democratic model. The study aims to do this through analysing the opportunities for influence present with the Youth Council and the Council of the Retired in Karlstads municipality, to determine how the councils may affect political participation and the role of elected representatives. To do so, the study asks the following primary research question:"What requisites for influence are present for participants of municipal consultative entities, as found for the representatives of the youth and the retired within the framework of their participation in the Youth Council and the Council of the Retired in Karlstads municipality?"The study answers this research question by dividing it into one question of policy and one question of democratic perspective, and investigating these matters through nine snowballing interviews with the decision makers, organisational actors and participants of the councils. The information from the interviews is then analysed per council through a framework of democracy theory, policy process theory and organisation theory.

"Ur djupet" frÄn Linnéuniversitetet i VÀxjö : En socialpsykologisk studie av en psykosocial arbetsplatsmiljö under tre decennier

Sammanfattning Uppsatsen Àr en socialpsykologisk studie med syfte att försöka tolka och förstÄ nÄgra personers berÀttelser om hur deras psykosociala arbetsmiljö formats, förÀndrats och utvecklats vid lÀrosÀtet i VÀxjö som varit deras arbetsplats under nÀrmare trettiofem Ärs tid inom vilken det skett tvÄ stora organisationsförÀndringar dels vid bildandet av VÀxjö universitet och dels fusionen med Högskolan i Kalmar och bildandet av Linnéuniversitetet. Jag var intresserad att fÄ veta nÄgot om deras upplevelser av att arbeta inom de tre organisationerna samt erfarenheter av de bÄda organisationsförÀndringarna.I studien redovisas vad som framkommit ur berÀttelser frÄn fyra personer med en mycket lÄng anstÀllningstid och som dessutom Àr mycket respekterade och har hög kompetens inom sina omrÄden vilket enligt min bedömning, kan symbolisera nÄgot av trygga ankare inom universitetet. Upplevelsen av att arbeta inom Högskolan i VÀxjö 1977-1998 beskrivs av samtliga respondenter som en positiv tid.  Av intervjusvaren framgÄr en samstÀmmighet som enligt min tolkning innebar en demokratisk anda och mycket bra ledarskap. Upplevelsen av att arbeta inom VÀxjö Universitet 1999-2009, beskrivs inte lika samstÀmmigt som föregÄende.  Det framkommer Äsikter som att det innovativa övergick till mer byrÄkratisk ordning och att man byggde pÄ det som redan var och det som tillkom var forskningen.Den psykosociala arbetsmiljön inom  Linnéuniversitetet 2010 fram till vÄren 2012 beskrivs av merparten av respondenterna som stram hierarki, rÀtt utbildning Àr viktigt, alienation, osÀkerhet, bekymmer, frÄgetecken, likgiltighet, passivitet, kulturkrock och personalflykt samt avsaknad av ledarskap.

Hur pedagoger anvÀnder ledarskapet för att skapa motivation i klassrummet

Örnehag, A. (2012) Hur pedagogerna anvĂ€nder ledarskapet för att skapa motivation i klassrummet. C-uppsats i Pedagogik, Högskolan i GĂ€vle, Akademin för utbildning och ekonomiSyftet med denna undersökning Ă€r att utifrĂ„n nĂ„gra grundskollĂ€rare och gymnasielĂ€rares perspektiv skapa kunskap hur de anser sig skapa motivation i klassrummet bland elever. Detta undersöks bĂ„de i grupp och pĂ„ individnivĂ„. LikasĂ„ avser uppsatsen att problematisera vilken form av ledarskap/ledarstil som anses skapa goda förutsĂ€ttningar för att eleverna skall kĂ€nna motivation i skolarbetet.

Barn kan sÄ mycket mer Àn vad vi vuxna tillÄter. En studie om förskollÀrarkompetens och barns lÀrande.

SyfteSyftet med denna studie Àr att vinna kunskap om vilka kompetenser förskollÀrare uttrycker att de behöver i utövandet av sitt yrke, samt vad de anser vara viktigt att barn fÄr lÀra sig i förskolan.TeoriDen teoretiska ramen för detta arbete utgörs av sociokulturell teori dÀr barns möjligheter till lÀrande ses i förhÄllande till interaktion och kommunikation i den kulturella och sociala kontext en förskola utgörs av.MetodEtt urval av förskolor har tagits fram med utgÄngspunkt i kvalitetsbedömningar med ECERS genomförda i tre kommuner. FrÄn dessa förskolor som har bedömts ha god kvalitet enligt skalan har 14 förskollÀrare intervjuats dels utifrÄn samtal kring foton frÄn den egna verksamheten s.k. stimulated recall och dels utifrÄn frÄgor i en intervjuguide. Tolkningen av intervjumaterialet har genomförts genom abduktion vilket innebÀr att jag inspirerats av teori och tidigare forskning för att söka efter underliggande mönster i förskollÀrarnas beskrivningar.Resultat Resultatet visar pÄ att förskollÀrarna i denna studie anser sig behöva en mÄngfald av samverkande kompetenser för att utöva sitt yrke. Ett tydligt mönster i resultatet Àr socialpedagogiskt fokus dÀr tonvikten i beskrivningarna ligger pÄ social, kommunikativ och omsorgs kompetens.

Effekterna av minskad kontanthantering - En studie om konsekvenserna av storbankernas avveckling av den manuella kontanthanteringen

Kontanter har anvÀnts i flera Ärhundranden och Àr ett sedvanligt betalningsmedel mellanprivatpersoner och pÄ inköpsstÀllet. I takt med teknikens framfart har alltfler betalningsmedel utvecklats och anpassats till marknaden. Idag sker cirka 70 procent av alla köp i butik med kort. Detta gör att kontanternas anvÀndning plötsligt ifrÄgasÀtts och dÀrmed vÀljer majoriteten av Sveriges storbanker att succesivt avveckla den manuella kontanthanteringen. Tanken Àr att försöka lÀra konsumenter och företag att anvÀnda alternativa lösningar som utgör substitut till kontanter.

BesvÀrliga medarbetare, hur bemöts de? : En kvalitativ studie om besvÀrliga medarbetare

Örnehag, A. (2012) Hur pedagogerna anvĂ€nder ledarskapet för att skapa motivation i klassrummet. C-uppsats i Pedagogik, Högskolan i GĂ€vle, Akademin för utbildning och ekonomiSyftet med denna undersökning Ă€r att utifrĂ„n nĂ„gra grundskollĂ€rare och gymnasielĂ€rares perspektiv skapa kunskap hur de anser sig skapa motivation i klassrummet bland elever. Detta undersöks bĂ„de i grupp och pĂ„ individnivĂ„. LikasĂ„ avser uppsatsen att problematisera vilken form av ledarskap/ledarstil som anses skapa goda förutsĂ€ttningar för att eleverna skall kĂ€nna motivation i skolarbetet.

Uppfostran, socialisation eller fostran? : Vilket begrepp anvÀnder du?- En historisk policyanalys av begreppet fostran frÄn Lgr62 till Lgr11

Syftet med denna studie var att undersöka termen fostran i lÀroplaner samt i SOU-betÀnkande och se hur termen har förÀndrats över tid frÄn 1960-talet och fram till idag. DÀrför har följande frÄgestÀllningar stÀllts för att kunna besvara studiens syfte: Hur behandlas termen fostran i ett urval SOU som föregÄr de tre lÀroplanerna? Hur framtrÀder termen fostran i Lgr 62 och Lpo94/Lgr11? Samt hur uttrycks och förÀndras fostransbegreppet, över tid inom den skolpolitiska hanteringen i lÀroplanerna samt i olika SOU-betÀnkanden? Denna undrar har uppkommit genom den diskussion som pÄgÄtt och pÄgÄr kring ett eventuellt Äterinförande av ordningsbetyg i grundskolan. Metoden som har anvÀnts för denna studie Àr textanalys, vilken har utgÄtt frÄn lÀroplanerna Lgr62, Lpo94, Lgr11 samt de statliga offentliga utredningarna SOU 1961:30 samt SOU 2007:28. Analysen har genomförts genom analysverktygen diakron analys vilken innebÀr att uppgiften blir att kartlÀgga termens historiska utveckling, den semasiologiska synvinkeln, alltsÄ att undersöka termens betydelse för att avslutningsvis analyseras genom den avsÀndarorienterade tolkningsstrategin vilken innebÀr att texten skapar mening genom att undersöka delar av den samt texten i helhet.

Gymnasieelever och fostran av demokratiska medborgare : En enkÀtstudie av elevgruppers nivÄer av moraliska och kognitiva utveckling.

This study is grounded in an interest in the Swedish Upper Secondary Schools? role as an educator of democratic citizens, with a specific interest in the moral and cognitive development of Upper Secondary School students. Development in these two areas is treated as results of citizenship education.The purpose of the study is to examine moral and cognitive development of students in Upper Secondary School to see if there are any structural differences to be found between the Upper Secondary School programs that are vocationally oriented and the programs that are preparing for further studies on higher levels ? since these differences have been both theoretically and empirically implied. The study is based on an enhanced version of Lawrence Kohlberg?s stages of moral development (with teachers? evaluations of students? capacity as a reference point of the students? actual level of moral development) as well as on Kieran Egan?s theory of development through the use of cognitive tools (as seen in five different ?shapes of understanding?).

KÀrnkraft - en demokratifrÄga? : En studie om lÀrares kÀrnkraftsundervisning och ett rollspel i förhÄllande till demokratiuppdraget.

KÀrnkraftsfrÄgan har sedan Ättiotalet varit omdebatterad i Sverige och under 2011 harfrÄgan blivit högaktuell efter kÀrnkraftsolyckan i Fukushima. Eftersomdemokratibegreppet utgör grunden i den svenska skolan Àr det relevant att ifrÄgasÀttahur olika former av kÀrnkraftsundervisning stÄr i relation till demokratiuppdraget. Syftetmed studien var att undersöka hur ett antal lÀrare beskriver sin kÀrnkraftsundervisning iförhÄllande till demokratiuppdraget, dÀrutöver att konstruera ett rollspel om kÀrnkraftutifrÄn lÀrarnas tankar och demokratiuppdraget. Första delen av studien bygger pÄintervjuer med högstadielÀrare i de naturorienterade Àmnena. Respondenterna fickbeskriva sin kÀrnkraftsundervisning, vilken sedan utvÀrderades i förhÄllande till skolansdemokratiuppdrag.

Demokratisk fred : Resultatet av FN-interventioner ur ett demokratiskt perspektiv

The UN was established after the Second World War. The organization?s primary goal was to maintain peace among all nations. When the UN intervenes in other states affairs, it is violat-ing the principles it is set to defend, principles of non-intervention and respect for sover-eignty. The outcome from such interventions is very important, a result that can legitimize the action.

Vem fÄr tala i staden? : en undersökning av reklam i Göteborg och hur den hanteras i det offentliga rummet

Denna uppsats syftar till att undersöka hur reklamens utbredning i staden ser ut och koppla det till det offentliga rummet och invĂ„narnas rĂ€tt till att komma till tals. Genom att studera hur reklam och skyltning förekommer i Göteborg samt hur man frĂ„n stadens sida ser och reglerar frĂ„gan vill jag konkretisera Ă€mnet. Genom att studera litteratur som behandlar utomhusreklam, det offentliga rummet och demokratiaspekter i detsamma försöker jag sĂ€tta in mina frĂ„gestĂ€llningar i en relevant kontext. För at kunna svara mer specifikt pĂ„ mina frĂ„gestĂ€llningar har jag studerat policydokumentet, hemsidor och avtal frĂ„n de olika aktörerna. Det visade sig att Göteborg stad hade slutit ett avtal med en stor aktör som specialiserat sig pĂ„ att förse stĂ€der med olika typer av nyttigheter (gatumöbler i form av offentliga toaletter, vĂ€derskydd till busshĂ„llplatser mm). Dessa har jag genom kontakt med trafikkontorets markupplĂ„telse avdelning fĂ„tt ta del av sĂ„ att jag i nĂ€rmare detalj kunnat studera inneborden i samarbetet mellan reklambolag och kommun. Mina frĂ„gestĂ€llningar har varit; hur reklambolagen och stadens strategier för annonsplatser i det offentliga rummet ser ut, vem som ger tillstĂ„nd, vad som Ă€r tillĂ„tet, demokratisk hĂ€nsynstaganden och vad som kan regleras frĂ„n stadens sida. Jag har kommit fram till att reklambolagen försöker nĂ„ en sĂ€rstĂ€llning dĂ€r de genom att sluta avtal med staden kan förhandla sig till bĂ€ttre och större exklusivitet kring sina annonsplatser. Ämnet Ă€r ocksĂ„ beaktat frĂ„n stadens sida och dĂ„ framför allt utifrĂ„n ett arkitektoniskt kulturmiljöhĂ€nseende och att det skall vara ett trivsamt gaturum som allmĂ€nheten kĂ€nner sig vĂ€lkomnad och trygg i. I frĂ„ga om demokratiska yttringar sĂ„ har det i stadens regi placerats ut anslagstavlor för att tillgodose mindre köpstarka aktörer pĂ„ en icke kommersiell marknad.

Samarbete i grupp : En studie i hur idrottslÀrare arbetar med gruppens samarbete i Àmnet Idrott och HÀlsa.

Syftet med vÄr uppsats Àr att undersöka vilka metoder och strategier idrottslÀrare anvÀnder för att fÄ elever att samarbeta i grupp. Detta utifrÄn arbetssÀtt som konflikthantering och kommunikation. Vidare var vÄr mening att undersöka vad lÀrarna ansÄg att deras arbetsmetoder hade för effekter pÄ eleverna. VÄr teori bygger vi pÄ Svedbergs (2007, s.192) modell som presenterar hur gruppens samarbete beror pÄ tre faktorer i lÀrandet. Metoden i undersökningen bygger pÄ kvalitativa intervjuer med öppna frÄgor. Tanken var att undersöka vad som var det centrala i lÀrarnas arbetsmetoder för att frÀmja gruppsamarbetet i undervisningen. Vidare ville vi Àven undersöka hur de intervjuade lÀrarna beskriver sin ledarstil.Till undersökningen valdes sex idrottslÀrare dÀr samtliga arbetade pÄ skolor som var skilda frÄn varandra.

Nationella prov ? samhÀllets spegel : Teman och genrer i de nationella proven i svenska 1969-2011

Mot bakgrund av skolans och samhĂ€llets utveckling under perioden 1968?2011 stĂ€lls iundersökningen frĂ„gan om relationen mellan de nationella proven i svenska ochsamhĂ€llutvecklingen.Huvudhypotesen i undersökningen Ă€r att proven efter studentexamens avskaffande frĂ€mstinriktas pĂ„ individuell kommunikations- och genrekompetens, och att denna inriktning avspeglarden aktuella samhĂ€llsutvecklingen och samtidigt bidrar till just denna utveckling. Undersökningensteoretiska ram hĂ€mtas framför allt frĂ„n Tomas Englunds undersökningar frĂ„n 1986 omsamhĂ€llsorientering och medborgarfostran i svensk skola under 1900-talet och om lĂ€roplanens ochskolkunskapens politiska dimension. Ett centralt begrepp hos Englund som har relevans för dennaundersökning Ă€r den demokratiska utbildningskonceptionen. OcksĂ„ sociologiska perspektivaktualiseras i diskussionen av proven och samhĂ€llsutvecklingen.ÄmnesmĂ€ssigt anknyter undersökningen till historia, sociologi, sprĂ„kvetenskap och didaktik.Materialet i undersökningen utgörs av de skriftliga uppgifterna i centralproven/de nationellaproven/kursproven i svenska i gymnasiet mellan 1969 och 2011.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->